Forfatter |
|
Jumario Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9
|
Sendt: 14 August 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg ønsker Surround sound fra min PC og ind i den optiske indgang på min Sony DAV-SR4W Forstærker se evt link: http://www.askdirect.co.uk/search/Sony_DAVSR4W.html
som det ses fra specs har den "Digital Audio In (optical)" som er en lille firkantet port på bagsiden.
Mit spørgsmål er så hvordan jeg bedst udnytter denne port hvis jeg vil have surround direkte fra PC'en som skal afspille DVD'en, men benytte Sony'en til lyd. Hvilken lydkort / udgange skal jeg have, og hvilke tilhørende kabler? Og kan det overhovedet lade sig gøre?
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
Sendt: 14 August 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal jo have et lydkort med optisk udgang, eller også skal du ha fat i en konverter (ca. 300kr.) Og så skal du self. har et optisk kabel, som går under navnet toslink... Der findes dog en række forskellige connectorer, men den lille firkantede er den langt mest udbredte, og hvis du køber et optisk kabel ved en hifi pusher, så er det med stor sandsynlighed det rigtig 
Med hensyn til lydkort, så kan du jo være heldig at du allerede har en optisk udgang sidende på bundkortet (gør der på ca. 50% af nyere bundkort), ellers så er der der jo et virvar af forskellige lydkort, men da du kun skal bruge den digitale udgang, så kan du stikke alle de lydkort op hvor solen ikke skinner, som sælger varen på gode D/A konvertere, S/N ratios osv. osv. Men et godt lydkort med digital udgang kunne f.eks. være ét med et Envy24 chipset, det er for det første 24bit, og så understøtter det vidst alle mulige forskellige formater og alt muligt.
Men du skal heller ikke lade dig snyde af, at fordi der står digital, så er kvaliteten underordnet! det er den bestemt ikke, og det kan hurtig være den omvendte verden af det analoge... Den bedste digitale udgang jeg har i mine computere er rent faktisk bygget op omkring det billigste og mest lusede Realtek codec, men det er jo nok noget man må eksperimentere sig frem til, og lyden er jo ikke ens i alles øre, men syntes lige at det skulle understreges, at fordi det måske er et voldsomt dyrt lydkort, så er det ikke altid ensbetydende med god kvalitet på den digitale udgang...
|
Til top |
|
|
Jumario Forum Bruger

|
Sendt: 14 August 2005 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret Micma, og undskyld jeg spørger dumt, men er et lydkort med optisk udgang det samme som SPDIF? Er de to ting det samme? Eller er det to forskellige ting? Da jeg også står og skal købe et bundkort, tænkte jeg nemlig på om ikke man kunne spare nogen penge ved at købe et bundkort som har de samme nødvændige udgang, og sparer dermed et lydkort.
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
Sendt: 14 August 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
S/PDIF specifikationerne er udelukkende med elektrisk forbindelse, altså det man forstår med en coax forbindelse... (Normal S/PDIF) Men selve signalet er præcis det samme, den optiske forbindelse / toslink, er bare et andet medie at transportere signalet med, men som udgangspunkt, så skal du bare have et lydkort med optisk udgang, underforstået en form for S/PDIF...
Det kunne f.eks. være lydkort som TerraTec Aureon 7.1 space Det har en optisk S/PDIF udgang...
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
Sendt: 14 August 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Jumario Forum Bruger

|
Sendt: 14 August 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lydkort ser godt ud, og vil da klart indgå i mine overvejelser. Men 700 kr er mange penge, så hvis jeg kunne købe et bundkort til 1000,- og få samme udgang, ville det være at foretrække frem for et bundkort til 800,- og et lydkort til 700,-
|
Til top |
|
|
Jumario Forum Bruger

|
Sendt: 14 August 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Jumario Forum Bruger

|
Sendt: 14 August 2005 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror endelig det lykkedes mig at finde vidunderet:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=109653
Dette bundkort koster det samme som lydkortet, og har også toslink spdif etc. så mon ikke man skulle nuppe sådan et? Noget som jeg bør være ekstra opmærksom på i den forbindelse?
|
Til top |
|
|
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
Sendt: 14 August 2005 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det ikke er ultimativt über hifi du går efter burde det sidste bundkort være ok.
Vælger du et Pci lydkort som micma18 linker til (eller bedre) får du bedre lyd, men det kræver rimligt udstyr for at man kan høre forskel.
__________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
Sendt: 15 August 2005 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
torkild skrev:
Tror endelig det lykkedes mig at finde vidunderet:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=109653
Dette bundkort koster det samme som lydkortet, og har også toslink spdif etc. så mon ikke man skulle nuppe sådan et? Noget som jeg bør være ekstra opmærksom på i den forbindelse? |
|
|
MSI laver nogle ganske udemærkede bundkort, og jeg har selv brugt dem mange gange!  Men de benytter sig vist af et C-Media (eller sådan noget) audio codec, som jeg godtnok ikke har afprøvet i digital udgangen, men analog delen er helt håbløs, men det er jo også det jeg sagde med Realtek codec'et, og det lyder jo fremragende i digital udgangen!
torkild skrev:
Hvis det ikke er ultimativt über hifi du går efter burde det sidste bundkort være ok.
Vælger du et Pci lydkort som micma18 linker til (eller bedre) får du bedre lyd, men det kræver rimligt udstyr for at man kan høre forskel. |
|
|
Ja i analog udgangen... men digital udgangen er ikke altid i samme klasse! Men TerraTec kortet er nu også et ganske udemærket kort, ingen tvivl om det, men Realtek codec'et banker det faktisk
|
Til top |
|
|
Jumario Forum Bruger

|
Sendt: 16 August 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Vælger du et Pci lydkort som micma18 linker til (eller bedre) får du bedre lyd, men det kræver rimligt udstyr for at man kan høre forskel. Ja i analog udgangen... men digital udgangen er ikke altid i samme klasse! Men TerraTec kortet er nu også et ganske udemærket kort, ingen tvivl om det, men Realtek codec'et banker det faktisk 
|
|
|
Lydudgang: |
 |
| |
Lydkort / Intel 865PE |
 |
|

|
 |
Overensstemmelsesstandarder: |
AC '97 |
|
Som det ses ovenfor har MSI bundkortet ser det da ud til - også har et Realtek codec? Eller kigger jeg det forkerte sted? Er det samme codec som du anbefaler? Eller er det et andet du har talt om? :)
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
Sendt: 16 August 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det ser det jo godtnok ud somon ;-) my bad...
|
Til top |
|
|