Forfatter |
|
kvs78 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 135
|
Sendt: 03 August 2005 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er (L+R) sporet i subwoofer pre-out på (alle?) receivere ikke lavpas-filtreret af receiveren komplimenterende til højpas-filtereringen af de øvrige højttalere, når receiveren er indstillet til at spille "Sub: LFE+(L+R)"? Det vil jeg egentlig mene at det bør være, og spørgsmålet er derfor:
Kan man forsvare at sætte cross-over på subben til andet end max
LFE sporet bør vel egentlig ikke begrænses overhovedet, da det skærer skarpt ved 120Hz. __________________ /Karsten
|
Til top |
|
|
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
Sendt: 03 August 2005 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, subudgangen deles ikke så skarpt som en skulle tro. Jeg prøvet min Yamaha RX-V1500 for et stykke tid siden, og der var høj lyd i subben langt over satt delefrekvens. Men, som du siger, LFE sporet bør ikke begrænses, så der kommer du i et dilemma 
Den bedste måden at finde ud af hvilken løsning der fungerer er at lytte, fungerer ikke det må du måle op frekvensresponsen og prøve forskellige løsninger og pladseringer. Brug True RTA eller en annen RTA analyzer til det, så kan du justere og flytte samtidig som du afleser frekvensresponen i realtime.
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 03 August 2005 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
På selve subben bør du ikke begrænse. (så knappen op på max) På receiveren sætter du en delefrekvens der passer til dine fronter. THX og Dolby anbeflaer 80Hz, men ultra-små satelitter har det bedre med 100Hz.
LFE sporet i sig selv kan gå op til 120Hz i DTS. Og så længe du har sat en højpas-til-hovedhøjttaler og lavpas-til-subwoofer for L+R så får du hverken dobbelt dækning, eller mangler.
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2005 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
....men hvis man nu brugte sin sub, som add-on til et par fronter i et 2-kanals system der manglede lidt 'skud' og man derfor koblede dem på en stereo-pre-out, så skulle du jo sætte en eller anden delefrekvens.
Og så skal den stå på noget andet end max, og det er nok det som sub-producenterne tænker når de laver deres "såp-hvorfor's"
|
Til top |
|
|
kvs78 Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
....men hvis man nu brugte sin sub, som add-on til et par fronter i et 2-kanals system der manglede lidt 'skud' og man derfor koblede dem på en stereo-pre-out, så skulle du jo sætte en eller anden delefrekvens.
Og så skal den stå på noget andet end max, og det er nok det som sub-producenterne tænker når de laver deres "såp-hvorfor's"
|
|
|
Ja, det er uden tvivl formålet med den. Jeg fandt faktisk først ud af at min cross-over stod for lavt, da jeg læste at LFE havde frekvensindhold på op til 120Hz. Spørgsmålet var delvist retorisk, men forhåbentlig kan det hjælpe andre til at få indstillet subben korrekt, ligesom jeg nu endelig har fået gjort det. __________________ /Karsten
|
Til top |
|
|
kvs78 Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
Ja, subudgangen deles ikke så skarpt som en skulle tro.
|
|
|
Men forhåbentlig er receiveren lavet så smart, at overføringsfunktionerne for høj og lavpas filtrene sådan cirka adderer til gain 1. Således vil lyden være i orden, såfremt den ellers er i fase (målt i lyttepositionen) fra sub og højttalere. __________________ /Karsten
|
Til top |
|
|
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
Sendt: 03 August 2005 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville da mene at man skulle sætte subben på det samme (eller 5-10 Hz over) det som forstærleren står på ! HVIS ellers "hoved"højttalerne kan NÅ derned.
Det vil, alt andet lige, gi den skrpeste afskæring af subben.
|
Til top |
|
|
kvs78 Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2005 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
skruerselv skrev:
Jeg ville da mene at man skulle sætte subben på det samme (eller 5-10 Hz over) det som forstærleren står på ! HVIS ellers "hoved"højttalerne kan NÅ derned.
Det vil, alt andet lige, gi den skrpeste afskæring af subben.
|
|
|
Ja, spørgsmålet er så om man ønsker den kraftigste dæmpning, eller om høj og lavpas filtrene har delefrekvenser der ikke er sammenfaldende, og overgangen mellem høj og lav knækfrekvens derfor bidrager med en vigtig del af lyden (hvilket jeg vil tro at den gør)
Ved en cross-over frekvens på subben under 120Hz vil noget af LFE sporet desuden gå tabt (som beskrevet tidligere i tråden).
__________________ /Karsten
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 August 2005 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan bare håbe Men så lenge du bruger LFE+(L+R) er det intet at bekymre sig for da du uansett overlapper.
Og skulle det overlappe er det slett ikke sikkert at det vil give nogle uheldige konsekvenser. Efter min erfaring er den viktigste knotten på en subwoofer gain kontrollen, derefter fase (der bør være trindløs) og til slut pladsering. Har du de 3 riktig vil et overlapp ikke kunne føre til at signalene udfaser hverandre, at niveauet er jevnt og frekvenskurven mest mulig lige.
|
Til top |
|
|
Dr. W Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 166
|
Sendt: 03 August 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Jeg fandt faktisk først ud af at min cross-over stod for lavt, da jeg læste at LFE havde frekvensindhold på til 120Hz. Spørgsmålet var delvist retorisk, men forhåbentlig kan det hjælpe andre til at få indstillet subben korrekt, ligesom jeg nu endelig har fået gjort det.
[/QUOTE]
Jeg vil holde på at du skal dele omkring 80 Hz. Det virker bedst i mit setup.
Der er mere inspiration her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21678&K W=Otto%2C+TC&PN=0&TPN=2
Og en ret god artikel her:
http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_2/feature-article-mi sunderstood-lfe-channel-april-2000.html
Bl.a.:
Dolby Digital's LFE channel carries additional bass information from 120 Hz on down. This is not a roll-off but a digital brick wall (i.e., no 121 Hz info), so the content is usually rolled off by the sound engineer starting around 80 Hz for a smoother blend.
__________________ Min TV-stue er bestykket med:
- Mitsubishi HC6800, Deluxx 106" lærred, Denon AVR-4306, PS3 med PlayTV, Apple Airport Express Heco Celan 700, Heco Celan Center 3, Dali R1000 x4, Heco Celan Sub30A
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2005 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvs78 skrev:
ManicMiner skrev:
Ja, subudgangen deles ikke så skarpt som en skulle tro.
|
|
|
Men forhåbentlig er receiveren lavet så smart, at overføringsfunktionerne for høj og lavpas filtrene sådan cirka adderer til gain 1. Således vil lyden være i orden, såfremt den ellers er i fase (målt i lyttepositionen) fra sub og højttalere.
|
|
|
Jeg vil tro at det mest normale er 12dB/oktav, altså et to-pols filter, både for højpas og lavpas.Men jeg er ikke sikker.
Hvis man kan 'ramme' delefrekvensen på subens egen kontrol vil man få skarpere deling på den del. Men der er en risiko for at ramme lidt for lavt, og derfor få et eriøst dip i frekvensgangen. Og da de potmetre jeg har set bag på diverse subber er fuldstændig umarkerede undtagen max og min, så er der vist overhængende risiko for det.
Desuden er det ikke sikkert at det giver en optimal lydoplevelse at dele med 24dB/oktav på subben og 12dB/oktav på fronterne, så jeg kører personligt bare MAX på subben og deler ved 80 i receiveren.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 August 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil bare i sagens anledning sige at jeg selv efter lang tids prøvning og fejling endte op med at det beste er front satt til Large og Sub til LFE.
Dermed slipper jeg helt for at endre nogle indstillinger når jeg skal se film/lytte til musik
Det krever da selvfølgelig at man har en receiver og et par højtalere der på egen hånd kan gi fra seg et akseptabelt bass niveau. Sidste brikke i det puslespillet faldt på plads da jeg byttet ud min RX-V1500 med en VSX2014i. Det er kun når jeg lytter til Enya eller Gladiator soundtracket at subben er i brug så lenge vi taler om musik.
|
Til top |
|
|
kvs78 Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2005 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dr. W:
Jeg kan ikke tro at dem som laver receiverne ikke designer deres filtre ordentligt. Hvis de, som jeg beskriver, har ikke-sammenfaldende knækfrekvenser i høj og lav-pas filtrene, og de har lavet det så smart at magnituden på overføringsfunktionen er meget tæt på 1 for alle frekvenser omkring delefrekvenserne, så vil al yderligere dæmpning forvrænge signalet. __________________ /Karsten
|
Til top |
|
|
Dr. W Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 166
|
Sendt: 03 August 2005 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvs78 skrev:
Dr. W:
Jeg kan ikke tro at dem som laver receiverne ikke designer deres filtre ordentligt. Hvis de, som jeg beskriver, har ikke-sammenfaldende knækfrekvenser i høj og lav-pas filtrene, og de har lavet det så smart at magnituden på overføringsfunktionen er meget tæt på 1 for alle frekvenser omkring delefrekvenserne, så vil al yderligere dæmpning forvrænge signalet.
|
|
|
Jeg kan godt læse hvad du skriver, men jeg forstår det ikke helt 
Nej, selvfølgelig skal delefrekvensen i subben stå til maks. Jeg anvender selv LFE indgangen på min sub, hvorved hele delefilteret springes over. Kort sagt: Det er recieveren som skal styre delingen.
__________________ Min TV-stue er bestykket med:
- Mitsubishi HC6800, Deluxx 106" lærred, Denon AVR-4306, PS3 med PlayTV, Apple Airport Express Heco Celan 700, Heco Celan Center 3, Dali R1000 x4, Heco Celan Sub30A
|
Til top |
|
|
kvs78 Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2005 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kommer til at tænke på, at sammenfaldende -3dB knækfrekvenser jo faktisk også gør det ganske fint, da både høj og lav pas filtrene ved -3dB knækfrekvenserne halverer signalets power.
Dr. W: Jeg snakker om, at hvis bare højttalerne gengiver den del af signalet (ved frekvenser lidt højere end cross-over frekvensen) som receiverens lav-pas filter filtrerer fra subbens signal med, så vil summen af power være korrekt, og yderligere dæmpning i subben tæt på receiverens cross-over frekvens vil faktisk bare gøre tingene værre. __________________ /Karsten
|
Til top |
|
|