Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. juni 2026 | 05:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Reperation af højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tom0603
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 20 December 2008 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er ejer af et par ældre Tannoy 638 højttalere. Dem har jeg været meget glade for selvom de efterhånden er 15 år gamle. Desværre er den ene gået i stykker så ingen af de 2 bas enheder spiller og nu er der så kun diskanten tilbage.

Spørgsmålet er så er der nogen af jer der har nogle tips til hvad jeg kan gøre for at få dem til at spille igen. Jeg har tjekket ledningerne og de er monteret helt fint og jeg har naturligvis tjekket kabler og forstærker. Men er der noget jeg kan gøre for jeg tvivler på at selve enhederne er røget da der er 2 enheder og ingen af dem spiller. Da jeg samtidig ikke spiller vildt høj musik burde det ikke være det.

Håber i kan komme med nogle gode forslag så der kan komme lyd på dem igen. 

Jeg er ikke meget for at sende dem til reperation da jeg frygter prisen på et værksted. Højttaleren kostede 3800 dengang så det er begrænset hvor meget det kan betale sig at smide efter dem.

Thomas

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 December 2008 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Det kan godt skyldes en defekt basenhed selvom der er to der ikke spiller. Hvis enhederne sidder i serie, holder begge op med at spille hvis en af dem afbryder. Hvis du ikke har noget at måle med, kan du kontrollere enhederne med et lille 1,5 volts batteri. Hvis du piller enhederne ud og tilslutter batteriet kortvarigt over terminalerne, skal membranen bevæge sig og du hører et lille "blop" når du sætter batteriet på.

Ps. Da du skriver at du har kontrolleret kabler m.m. går jeg ud fra at vi kan udelukke manglende bøjler o.lign. ved terminalerne ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Tom0603
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2008 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Tak for rådet jeg vil prøve og se om det med batteriet virker. Jeg har længe gerne ville teste enhederne af enkeltvis for at udelukke fejlkilder. Jeg havde dog ikke lige tænkt over at de kunne være serieforbundet for så har du jo helt ret så vil den holde op med at virke på begge enheder.

Jeg prøver tage enhederne ud af kabinettet skal lige have hentet min skruetrækker på kontoret først :-)

Jeg har naturligvis også tjekket terminalerne og det er ikke til at se at der skulle være problemer, men jeg kan jo desværre ikke se hvad der sker inden i kabinettet "på den anden side" af terminalerne.

Tom0603
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2008 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Nå så fik jeg testet enhederne med batteriet og alle enhederne virker. De giver lyd fra sig og bevæger sig ganske fint når man sætte 1,5 volt batteriet til den. Det ser desuden ikke ud somom at de er serieforbundet da der går 2 seperate kabler til hver enhed. Kunne det tænkes at det var  delefilteret der var gået? Den holdt nemlig bare op med at virke engang for længe siden så jeg hælder ikke så meget til at en ledning er rystet fri eller ligende.

Thomas

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 December 2008 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Selv med anvendelse af et såkaldt seriefilter sidder højttalerne ikke direkte i serie - den ene kan altid spille, selvom den anden er brændt af.

Tag ledningen fra dine basenheder og forbind dem direkte til forstærkeren og hør, om de så spiller.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Tom0603
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2008 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Selv med anvendelse af et såkaldt seriefilter sidder højttalerne ikke direkte i serie - den ene kan altid spille, selvom den anden er brændt af.

Tag ledningen fra dine basenheder og forbind dem direkte til forstærkeren og hør, om de så spiller.

Nå jeg har lige testet begge enheder ved at koble dem direkte til forstærkeren og der er liv i dem begge så må det jo næsten betyde at der er tale om en løs forbindelse eller noget brændt delefilter selvom det lyder underligt når der stadig er liv i diskanten.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 20 December 2008 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

det lyder ikke spor underligt - et alm. delefilter har to parallelle "spor" til hhv. bas og diskant.

Tom0603
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2008 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Ok det lyder somom at vi efterhånden har udelukket alt andet end delefilteret som fejlkilde. Så er der jo bare det næste spørgsmål, hvordan pokker kommer jeg ind til det. det er placeret helt nede i bunden af højtaleren og jeg kan simpelthen ikke komme til den da den internt er opdelt i adskillige rum som kun er forbindet via et hul. Bunden af højtaleren er lavet af plastik (den del jeg kan se) men jeg kan ikke umidelbart få den af uden at skulle bruge vold og så rissikerer jeg jo at jeg nok får lavet højtaleren men at den er for grim til at jeg vil have den stående.

Sker der mon noget ved at jeg borer et hul i bunden af kabinettet med et kop bor. Jeg er klar over at hvis delefiltret er monteret det så er det helt sikkert kaput ;-) men har svært ved at se mange andre løsninger.

Gode forslag modtages.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 20 December 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

nu må vi alså se noen billeder! Kopbor, helt ærligt - ro på! Det må kunne gøres mere gelinde. We are here to help! billeder - kom!

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 December 2008 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
nu må vi alså se noen billeder! Kopbor, helt ærligt - ro på! Det må kunne gøres mere gelinde. We are here to help! billeder - kom!

Enig, det lyder voldsomt. Jeg har nu heller ikke oplevet en højttaler hvor det ikke har været muligt at nå delefilteret uden at bruge så voldsomme metoder. Normalt gennem hullet til en basenhed eller tilslutningspanelet.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Tom0603
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2008 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Jeg ser desværre ikke anden mulighed end et "invasivt indgreb" for højtaleren er bygget op med seperate rum som er forbundet via huller på ca 5-6  cm i diameter.

Jeg har taget en række billeder for at demonstrere hvad mit problem er

Forfra uden enheder.
http://peecee.dk/upload/view/145777

Billede taget gennem det nederste hul
http://peecee.dk/upload/view/145776

Højtaleren bagfra
http://peecee.dk/upload/view/145775

Forsøg på billede af hullet ned til delefilteret
http://peecee.dk/upload/view/145774

Størrelse på hul i forhold til mine hænder (bemærk jeg kan ikke beskyldes for at have store hænder)
http://peecee.dk/upload/view/145773

Selve bunden afkabinettet er lavet af noget "plastik" og det optimale ville være at taget det af og så komme til den vej. Desværre tror jeg ikke at det kan lade sig gøre uden at ødelægge siderne. Den lader til at være limet og en blid lirken med en skrutrækker rykker den ikke men jeg kan se at gør jeg meget mere så ødelægger selvet træet.

Så alle forslag modtages meget gerne.

Insaneraver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 December 2008 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

prøv evt at tage en lille hammer, læg et stykke stof på træet og slå stille og roligt kanten rundt.. tag evt et stykke træ og læg på kanten af plasticken, så du slår på træet og ikk laver hakker i plasticken :)

bare et forslag herfra :)
Til top Vis Insaneraver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Insaneraver

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 21 December 2008 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

der er en anden på h4a der har skilt sådan et par ad. Kan nogen finde den tråd?

Tom0603
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2008 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Insaneraver skrev:
prøv evt at tage en lille hammer, læg et stykke stof på træet og slå stille og roligt kanten rundt.. tag evt et stykke træ og læg på kanten af plasticken, så du slår på træet og ikk laver hakker i plasticken :)

bare et forslag herfra :)

Rigtigt godt forslag jeg fik bunden af uden at ødelægge noget :-) Brugte en træklods så jeg kunne komme til at slå ordenligt.

Nu har jeg så kigget inden i og det lader ikke til at det er en løs forbindelse men det kan jo ikke udelukkes at det er en lodning der er blevet træt. 

Jeg har uploadet et billede af indmaden

http://peecee.dk/upload/view/146009 

Ledninger

Diskant: Brun og Blå
Bas: Gul og Grøn
        Sort og Rød

Når jeg kigger på hvordan det er tilsluttet så undrer jeg mig over at det er begge enheder der ikke vil spille. For jeg kan ikke forestille mig at det er kober spolerne den er gal med og den er forbundet direkte til den højre termilal og går til rød ledning. Den røde kombineres med den sorte som bør virke da diskanten virker og den er nemlig forbundet til samme terminal. Selv hvis spolerne er færdige så burde det jo ikke påvirke de midterste terminaler og omvendt. 

Findes der nogen måde hvor jeg kan teste om der er nogle af komponenterne der er gået i stykker? Jeg har ikke noget specielt måleudstyr så hvis det kan gøres med noget man har i alle hjem ville det være fedt. Alternativt hvad skal jeg have fat i af udstyr for at måle på det? Hvis det ikke er alt for dyrt kan jeg nok bruge det i andre sammenhæng også. 

Tom0603
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2008 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Det slog mig lige at jeg kunne teste med battereiet igen for at se om kablerne var intakte og svaret er ja det er de. Jeg kan imidlertid ikke få nogen reaktion når jeg prøver det gennem anden terminal fra højre. Jeg har dog ikke den fjerneste ide om om det er den rigtige måde at teste det på. Men en test på diskanten viste at alt efter hvor jeg tilsluttede bateriet jo stærkere var det klik der kom. Så jeg håber der er en af jer der kan hjælpe med den del.

Der melder sig derfor nogle spørgsmål.

Først og fremmest kan jeg konkludere noget med batteri testen gennem komponenterne. Er det vigtigt for lyden at det bliver de originale dele jeg erstatter den med? og kender i noget til hvor den slags kan skaffes? 

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 23 December 2008 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Tom0603 skrev:
Det slog mig lige at jeg kunne teste med battereiet igen for at se om kablerne var intakte og svaret er ja det er de. Jeg kan imidlertid ikke få nogen reaktion når jeg prøver det gennem anden terminal fra højre.

Så er du da kommet nærmere - prøv før og efter seriespolen til bassen

Tom0603 skrev:
Jeg har dog ikke den fjerneste ide om om det er den rigtige måde at teste det på. Men en test på diskanten viste at alt efter hvor jeg tilsluttede bateriet jo stærkere var det klik der kom. Så jeg håber der er en af jer der kan hjælpe med den del.

Stærkere klik efter filteret, fordi diskantfilteret afskærer "bas"-delen af batterisignalet

Tom0603 skrev:
Der melder sig derfor nogle spørgsmål. Først og fremmest kan jeg konkludere noget med batteri testen gennem komponenterne. Er det vigtigt for lyden at det bliver de originale dele jeg erstatter den med? og kender i noget til hvor den slags kan skaffes?

Det vil være en god ide at du læser noget helt, helt basalt om filterdiagrammer, fx. Arne Rodahl her på H4A. Så kan du bedre finde rundt.
Det er SLET ikke vigtigt at det er originale dele. Komponentværdierne skal bare matche +/- 10%

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes