Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 00:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Akai GX620 spolebåndoptager (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 Maj 2016 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Totalt n00b her - sådan ser den lille ny ud

Forfra delvist åbnet

Bagfra med kabinettet afmonteret

Desværre gik jeg lidt i stå, da jeg ikke kan få fronten af :-(
Der er seks skruer, tre knapper, to båndstyr, en kapstan rulle. Når de er taget af, så sidder fronten fast... et eller andet sted inde i midten...

Det mekaniske ser okay ud, men der er ikke noget signal, når den skal afspille. Den taber også pusten, når den skal spole tilbage. Dette nye dramatiske tvist i historien kan følges eksklusivt på hifi4all ...

Til top Vis nozendk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nozendk

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 29 Maj 2016 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Er der ikke er krans rundt om de 2 båndstyr, der kan drejes af? Måske er det dem, der stadig holder fronten fast.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Maj 2016 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

nozendk skrev:
......Når de er taget af, så sidder fronten fast... et eller andet sted inde i midten...

Mjoehhhh ..... kig godt på de to pinde som dækslet over tonehovederne sad på :)

nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2016 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Jep det var dem der holdt den fast.

Sådan ser en Akai GX-265D ud når den er åbnet -

og forstærkerprintet som har problemer

For at citere Tick, så tror jeg det er sikkert at sige, at jeg nu ved mindre om spolebåndoptagere, end jeg gjorde for en time siden...

https://www.youtube.com/watch?v=FLdGIJHDEO0

men der er bestilt transistorer i Kina og i det mindste fungerer mekanikken fint.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2016 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

nozendk skrev:
Jep det var dem der holdt den fast.Sådan ser en Akai GX-265D ud når den er åbnet -

For at citere Tick, så tror jeg det er sikkert at sige, at jeg nu ved mindre om spolebåndoptagere, end jeg gjorde for en time siden...

Ja det er nok ikke nui jeg skulle have fortalt dig at du har skilt mere ad end strengt taget nødvendigt :)   De AKAI'er er designet så selve forstærkerdelen kan trækkes ud uden man piller sidestykkerne af.

I det mindste har du da ikke eksplumfanderet det hele - som vi før har set :)

nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2016 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Det var et kort bekendtskab, den blev bortadopteret igen. Tilbage til den rigtige båndoptager. 

nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2016 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Her er lige et nyttigt link til interesserede: Der er mange sider på nettet, som tilbyder download af service manualer, men kvaliteten er så ringe, at diagrammerne er ubrugelige. I dag fandt jeg en side, hvor der var scannede manualer i god kvalitet. De har gjort download så besværlig som muligt; man skal åbne fem forskellige sider for at downloade en .rar fil i fem dele, men med tålmodighed kan det lade sig gøre.
Linket er her
http://www.eserviceinfo.com/equipment_type/Audio_5.html

aristona
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012
Sendt: 01 Juni 2016 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Kvaliteten af betalte manualer kender jeg ikke, men det er helt åbenbart, at ganske mange forsøger at tjene penge på noget, som andre betragter som en naturlig vennetjeneste. Men sådan er det jo, og det er menneskeligt, og hvor ville menneskeligt samkvem have været, hvis det ikke var for handel og profit. Men jeg vil gerne tilføje dette sted, som har et flot udbud af brugervejledninger og servicemanualer. Der skal da nok være nogle imellem, der er ubrugelige, ikke alle mestrer scanningens kunst, men det er et forsøg værd. Bare søg:

http://elektrotanya.com/?q=keres

Og om bortadoptionen: Det var jo synd, at det ikke var gx620, der var moden til adoption, for så kunne "moderen" slippe for lugten af brændt pertinax, eller hvad nu den stammer fra.

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona

nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2016 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Tja, hvis nogen tilbyder at bytte med en tilsvarende flot maskine til gengæld for en passende mængde whisky, vil jeg selvfølgelig overveje det. Men indtil det sker, så må vi finde os i det. Nu er den jo pludselig ikke til at undvære, trods skavankerne.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Juni 2016 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Her er der downloadbare service-manualer og andet godt uden andet end at man lader sig oprette som bruger:

Siden er almindeligt kendt - og det er for mig lidt uforståeligt, at den ikke i denne tråd er nævnt før nu.

http://www.hifiengine.com/manual_library/akai.shtml?category =open-reel-tape-deck

Ja- GX-265D samt GX-620 er der (nærmest selvfølgeligt) også.

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2016 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Tak for linkene. Jeg har hentet og gemt til når de skal bruges. Den lille adoptivspolebåndoptager kom i hænderne på en mand, som hygger sig gevaldigt med at sætte sådan nogle maskiner i stand, så mon ikke den kommer til ære og værdighed igen.

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 Juni 2016 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Det glæder mig at høre. Jeg fik helt medlidenhed med stakkelen.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2016 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

De nye bånd fra Thomann i Tyskland lader vente på sig. Leveringstiden er blevet rykket igen. Men jeg har sorteret i den bunke bånd, jeg fik sidst, og har nogle stykker, som jeg kan genbruge, uden der forsvinder noget af vores kulturarv, måske tværtimod. Nu er udfordringen at sammensætte en liste med to gange lidt over tre timer musik, som kan tåle at blive lyttet til mange gange. Lige nu er jeg mest stemt for en gang Jethro Tull.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2016 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

nozendk skrev:
.... Lige nu er jeg mest stemt for en gang Jethro Tull.

Du startede måske hele tråden med at mange et par fedtekrydser - men med den bemærkning er det mangelnde bestemt da indhentet. Her i hytten var denne skive da på rilleræseren

nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2016 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg lavet den næste playliste og ville afprøve den nye kombination: Et Creative xfi lydkort direkte til båndoptageren. Det lyder rigtig godt, men der er et vigtigt problem, som jeg havde overset. Jeg bruger et musikprogram, som hedder Clementine. Det er smart til playlister, internet stationer og meget mere. Jeg fik lavet en liste på cirka tre en kvart time til et bånd (lav hastighed, en side).

Det, som jeg ikke havde tænkt på, var, at lydniveauet i en lang række mp3 filer fra vidt forskellige album varierer meget. Jeg indstillede optagelsen efter, hvad jeg troede var en kraftig passage i et af numrene, men tog ikke højde for, at et andet nummer med mere stille musik sagtens kan have et højere generelt niveau. Jeg satte optagelsen i gang og lod computer+båndoptager stå og passe sig selv i de mange timer. Det var først hen mod slutningen, at jeg tændte forstærkeren igen for at lytte med, og så, at niveauet i et nummer var for højt og tæt på at få optagelsen til at overstyre. Sjovt nok var det et nummer fra et album med betegnelsen "digitally remastered". 

For at få den bedste analoge kopi af min playliste, vil jeg næste gang kopiere alle numrene til en midlertidig mappe på computeren og udsætte dem for mp3gain, som justerer niveauet i alle filerne, så de passer sammen. Det ændrer ikke indholdet, blot et felt i mp3 headeren.

nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2016 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

De er rigtig flinke hos thomann.de. Jeg skrev og brokkede mig over, at de forsinkede forsendelsen af min bestilling af de dér plastbånd, der skal sidde i enderne af båndet,og et nyt bånd på spole, fordi den sidste del, et bånd uden spole, ikke var på lager. Deres respons var at sende de ting, de har på lager, samme dag, og så kommer resten, når det er klar, uden ekstra beregning. Så bliver det for øvrigt spændende, om jeg kan flytte 1,1 kilometer spolebånd i fri dressur over på en metalspole.

Det andet forsøg med playlisten nævnt ovenfor gik rigtig godt. Jeg har lagt mærke til, at når jeg har tændt TV, forstærker, mediecenter-pc og NAS står og snurrer, så har jeg tusindvis af musiknumre til rådighed med et par tryk på fjernbetjeningen, og har ikke rigtig lyst til at høre nogen af dem. Hvorimod hvis der sidder et bånd på maskinen med et udvalg af min yndlingsmusik, så er det en ren fornøjelse bare at sidde og lytte. Eller at have det kørende mens man laver noget andet. Er der andre, der har oplevet det, at for mange valgmuligheder ødelægger fornøjelsen?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 11 Juni 2016 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

til de sidste linier.....pas nu på ikke at ende som "Konen i Muddergrøften"....

nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2016 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Nej jeg har ikke lyst til at være pave, og desuden kender jeg slet ikke nogen flyndere. Det næste har ikke noget med trådens emne at gøre, men jeg fik her til morgen  en CD med posten fra Amazon, rippede den, og satte den på...

nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2016 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

I går ankom et bånd fra Tyskland. Eftersom jeg nu har en del tomme metalspoler, forsøgte jeg mig med sådan et bånd helt uden spole, bare på en kerne. Det var ikke så svært som jeg troede. Man skiller en spole ad, sætter det nye bånd med kernen ind, og skruer den sammen igen. Det nye bånd er spolet ret stramt op, så det vælter ikke bare ud til alle sider som man kunne frygte. Med denne løsning får man et helt nyt bånd på 1,1km til lidt over 200 kr plus porto. 

nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2016 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

De bånd, som jeg købte, er ikke forsynet med de der plasticbånd i enderne. Så jeg har også anskaffet plastbånd og selvklæbende tape i metermål. Det er ikke helt så svært at sætte sammen, som jeg havde troet, omend det kræver en rolig hånd.

I den forbindelse fik jeg konstateret et egentligt problem med min Akai: Jeg spolede et bånd på 26cm metalspole frem til slutningen (for at sætte plastic i den anden ende også) og vendte lige ryggen til et øjeblik. Når båndet når enden, skal den ene styrearm falde ned og stoppe spolen. Det sker også, men bremsen er åbenbart ikke stærk nok til at standse en tung metalspole med bånd særlig hurtigt, så noget af båndet blev slynget af, og havnede i en samling båndsalat inde mellem spolen og maskinen. Det tog lidt tid at få rullet det pænt op igen. Er det bare et alderdomstegn, eller er det noget, der kan fikses?

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes