Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 13:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Lærred størrelse? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
carste
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 07 August 2010 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas47

Har du fået eksperimenteret med hensyn til det lærredstørrelsen?

Jeg er lidt nysgærrig, da jeg overvejer et lærred til ca. samme sofaafstand. Som tekniktosse har jeg tilbøjelighed til at tænke at 108" er federe frem for 90", samtidig er der også lidt mere pral i det. Men det skal jo ikke være sådan, at man får hold i nakken af at se actionfilm, bare fordi man har købt et for stort lærred.

Til top Vis carste's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af carste Besøg carste's Websted

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 August 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

carste skrev:

Hej Jonas47

Har du fået eksperimenteret med hensyn til det lærredstørrelsen?

Jeg er lidt nysgærrig, da jeg overvejer et lærred til ca. samme sofaafstand. Som tekniktosse har jeg tilbøjelighed til at tænke at 108" er federe frem for 90", samtidig er der også lidt mere pral i det. Men det skal jo ikke være sådan, at man får hold i nakken af at se actionfilm, bare fordi man har købt et for stort lærred.

Jeg flytter først ind her den 1/9, men skal nok give besked så snart jeg har leget lidt med det hele. I starten bliver det nok bare blæst op på den hvide væg, MEN hvis det kan gå på væggen bliver det jo bare endnu bedre med lærred. Planen er at indstillet billedet til 2.40 m i bredden (som svarer til 108" diagonal)

Til top Vis Jonas47's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas47

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 August 2010 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

THX standarden anbefaler. ca 33" pr meter.

3,5m x 33"/m = 115,5"

Dette passer iøvrigt fint med 6/6 i syn og FullHD uden at man bemærker pixels'ne.

Så giv bare gas!

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 August 2010 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

jeg har ca 3 gange 1,70 som ses på 3,5 meters afstand - ser både avi dvd og bluerayrips (mkw) og det går fint..
Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 August 2010 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Jonas47 skrev:

Batman skrev:
Et stort billede (over 100") er meget imponerende i starten, men hvis selve billedkvaliteten lider under det, bliver træls i det lange løb. Billedestørrelser på over 100" stiller store krav til projektoren, men hvis den er tip-top er et stort billede selvfølgelig fedt. Ellers ville jeg foretrække et lidt mindre, men mere intenst billede.

Nu synes jeg i hvert fald at billedet er tip-top på de 82"... Det kunne være man bare skulle "nøjes" med 90" Vil i hvert fald hellere have et mindre billede med flotte detaljer, end stort billede med mangel derpå...

Det eneste der kan være et problem ved at lave større billede er lysstyrken. Selve opløsningen kan sagtens tåle kæmpe billede. Jeg så Avatar i digital 3D i min lokale biograf og han siger deres projektor kører 1080 og det så ganske fint ud.

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2010 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Så har jeg prøvet at smide billedet op på den hvide væg i den nye lejlighed! Har fået billedet til at vise 2.40 m bredt billede (108"), og indtil videre ser det p***e godt ud Min W1000 har ingen problemer med at blæse billedet op i den størrelse. Det er bare fedt, og glæder mig rigtig meget til at få lærred til det hele! Kan kun anbefales herfra!

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 August 2010 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Jonas47 skrev:

Så har jeg prøvet at smide billedet op på den hvide væg i den nye lejlighed! Har fået billedet til at vise 2.40 m bredt billede (108"), og indtil videre ser det p***e godt ud Min W1000 har ingen problemer med at blæse billedet op i den størrelse. Det er bare fedt, og glæder mig rigtig meget til at få lærred til det hele! Kan kun anbefales herfra!

Sweet  Tillykke med det - jeg kører jo selv med 108", og det er jeg rigtig glad for.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2010 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Sweet  Tillykke med det - jeg kører jo selv med 108", og det er jeg rigtig glad for.

[/QUOTE]

Tak tak! Nu kan jeg godt forstå hvorfor du foreslog 108" fra min sidde afstand. Oplevelsen bliver bare meget mere intens med det store billede... Nu mangler jeg bare min sub, som har været til rep. i over en måned Så indtil videre køres der kun med stereo på de små CM1'er...

Mht. billedestørrelse var jeg jo nervøs for at det blev forvirrende når der var hurtige action-scener, men det har gjort med til at man har travlt med at "holde øje" med de mange detaljer, og derfor river èn mere med i handlingen. Dog er det nok begrænset hvor meget TV-nyheder jeg gider at se på de 108"

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 August 2010 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Jonas47 skrev:
Mht. billedestørrelse var jeg jo nervøs for at det blev forvirrende når der var hurtige action-scener, men det har gjort med til at man har travlt med at "holde øje" med de mange detaljer, og derfor river èn mere med i handlingen.

Det er nemlig også min oplevelse - man vrider ikke halsen af led, men får alligevel det hele med.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes