| Forfatter |
|
miscje Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2012 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 30 August 2012 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg har lige fået købt en Pioneer VSX-922K
og et 5.0 højttalersæt fra System Audio bestående af 2x SA Saxo 30, 2x SA Saxo 8 og 1x SA Saxo 10:
Link
Mit spørgsmål går på, om det vil skade nogle af komponenterne, hvis jeg tilsluttede en billigere Subwoofer fra Dantax fra at
tidligere anlæg? SUB'en kan ses her.
På forhånd mange tak.
|
| Til top |
|
| |
Mathew Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2009 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 211
|
| Sendt: 30 August 2012 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart går den 'subwoofer' jo ikke synderligt lavt ned? 50-250hz.
Selv mine forholdvis billige Monitor Audio RX8 går dybere. Hvilken kraft den så levere ved 50Hz aner jeg ikke.
Hvad skal den bruges til? Ren film?
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 30 August 2012 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld mig, men kalde den tingest en sub, er da en joke ....
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
mx jelle Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 30 August 2012 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil vel ikke skade dit udstyr rent fysisk, men nok musikalsk. Hvorfor ikke købe sådan en saxo sub 10 til 3500, eller bare
saxo sub 8 til 3000, så det hele passer sammen, og den kan man ud fra spec. også bedre tillade sig at kalde en sub
Har dog aldrig hørt den, men den er jo nok bygget til at arbejde sammen med resten af saxo serien, og den har du jo.. Sååå et
helt sæt
Ellers kan du finde meget andet brugt til ikke mange penge, som jeg vil mene vil være et NOGET bedre valg end sådan en
Dantax der
Dine saxo 30 skulle gå til 45 Hz i følge deres hjemmeside, det vil sige allerede dybere end den "sub" __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
| Til top |
|
| |
miscje Forum Bruger

|
| Sendt: 30 August 2012 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Mathew - Nej den går ikke langt ned, men den kunne give en god rumlen ved det andet setup. Fx ved tordenskrald og eksplosioner var det som om
det hele rystede. Den skal bruges til 70% film og 30% musik.
@jan_stevns - Hehe, jeg ved det. Men nu kalder vi den lige for en subwoofer.
@Alle - Men vil det skade noget at benytte den? Det skal lige siges, at det kun er midlertidigt indtil jeg får penge til en ordentlig en.
|
| Til top |
|
| |
Mathew Forum Bruger

|
| Sendt: 30 August 2012 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis den kan erhverves for en god pris og DU syntes den lyder fornuftig, hvorfor så ikke. Den kan ikke fysisk skade dit
udstyr,
men jeg ville personligt selv aldrig bruge sådan en sub til musik.
Jeg overvejer selv at købe en Earthquake CP-8 til under sofaen, som kan tændes når man ser film og man godt kunne bruge
lidt ekstra rumlen ved kanoner, rumskibe osv.
Men end ikke den ville jeg bruge til musik.
Den koster kun 2400kr. mener jeg.
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 30 August 2012 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor når er en højttaler en subwoofer ?
I min verden er det da bare en bas der evner at sænke bunden på de andre højttaler man har !
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
Mathew Forum Bruger

|
| Sendt: 30 August 2012 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke med andre, men jeg tolker en højtaler som noget der kan spille i alle frekvens rækker (dybe, mellem og høje)
En subwoofer er noget der går under det man kan forvente af en normal HT (40-50hz), som de fleste HT'ere somregel går ned
til.
|
| Til top |
|
| |
miscje Forum Bruger

|
| Sendt: 30 August 2012 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak skal i have. Nu tør jeg godt sætte den til receiveren. Jeg ved slet ikke hvordan det vil lyde, men det er da et forsøg
værd så, når den nu bare ligger og flyder. Men den skal nok udskiftes alligevel inden længe.
@Mathew - De er ret interessante de earthquake subs. Det kunne være en mulighed også. Det er nemlig lige præcis den rumlen
i filmene jeg er helt vild med.
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 30 August 2012 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det her så en subwoofer ??
subwoofer_15_700_watt_flot_design
I min verden er det okat at den bare udvider området i bunden, fordi mange små højttaler kommer kun lige under
100 Hz eller måske 70,80 Hz
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
Mathew Forum Bruger

|
| Sendt: 30 August 2012 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen en subwoofer for mig er en komplet kasse m. aktiv enhed. Hvad en passiv kasse med basenhed skulle kaldes, kan jeg
ikke lige komme på.
|
| Til top |
|
| |
Mathew Forum Bruger

|
| Sendt: 30 August 2012 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
miscje skrev:
Mange tak skal i have. Nu tør jeg godt sætte den til receiveren. Jeg ved slet ikke hvordan det vil lyde, men
det er da et forsøg
værd så, når den nu bare ligger og flyder. Men den skal nok udskiftes alligevel inden længe.
@Mathew - De er ret interessante de earthquake subs. Det kunne være en mulighed også. Det er nemlig lige præcis den rumlen
i filmene jeg er helt vild med. |
|
|
Nu skal man passe på med hvor meget man kan ligge i en sub til 2400kr. Men nu er jeg studerende og kommer næppe i en
større stue end 25m2. Så en 8" fra Earthquake tror jeg er rigeligt til mit behov. Jeg skal blot kunne føle det lidt, mine naboer
behøver ikke få anfald.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 30 August 2012 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
D A O skrev:
hvor når er en højttaler en subwoofer ?
I min verden er det da bare en bas der evner at sænke bunden på de andre højttaler man har !
|
|
|
Ligger det egentligt ikke implicit i navnet - en subwoofer rækker dybere end en woofer ?
i min verden er det , den del af lydbilledet der roder rundt nede under de 40-50Hz. Da dette område oftest indeholder en forfærdeligt masse energi, lader man sin normale forstærker klare området over , og subben klare det kostbare. alt andet lige få forstærkeren mere at gøre godt med, når den fritages for at arbejde med dybbassen, der kan dræne strømforsygningen pænt voldsomt __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 30 August 2012 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
når du nu vil have en subwoofer. så husk endelig at den største fejl bland dem alle, er at en subwoofer typisk bliver skruet for højt op og ikke justeret ordenligt. Har man først hørt god og dyb bas, justeret ordenligt til det pågældende lytterum, så gider man sjældent lytte på andet igen  denne her dims, er essentiel, med minde du køber en sub med indbygget dsp. http://www.dspeaker.com/en/products/anti-mode-8033.shtml Det gør ikke så meget om det sker automatisk er manuelt, bare muligheden er der, for at fintune subben, til rummet, så får du en MEGET bedre oplevelse af hele systemet. Det er nemlig også svært at høre resten af systemet, hvis bassen buldre. Nogle er heldige at de har et godt rum, som tillader god bas, hvis altså man leget lidt med opstillingen af subwooferen. Men i de fleste tilfælde ville jeg klart gå efter muligheden for en eller anden dsp styring til din subwoofer. Og se endelig om du ikke kan finde en brugt SVS-sub, der er klart mest banjo for pengene i denne. De kan desuden, hvis man bruger lidt energi på det, justeres til at spille rigtig godt til musik også.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 August 2012 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
indlæg er rettet så det ikke optager plads, da jeg har opdaget at det ikke har relevans for trådstarter - beklager.
|
| Til top |
|
| |
hkknudsen Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 113
|
| Sendt: 30 August 2012 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det du fabler om, spørgsmålet går på sub'en, hvorfor ævler du om brugte fronter? Og du ved da ikke hvad han har
givet for dem, så hvordan kan du regne ud hvad er sparet?
Digital_Thor skrev:
Desuden ville jeg klart vælge nogle brugt højttalere til fronten og spare en masse penge der. SA'erne
er da fine nok. Men 4K?? du kan finde meget brugt som sagtens kan konkurrere med dem. og så bruge pengene på noget
ordenlig subwoofer i stedet.Hvad med dem her:http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=227659De spiller kanon og så spare
du allerede 1500 kr på fronterne. Desuden må du endelig ikke glemme at finde en ordenlig centerhøjttaler. Din centerhøjtaler
skal gengive al talen, som er ca 70-80% af alt indholdet i alle film f.eks denne her:http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?
id=228132som sælger er inde på, så betyder det ikke så meget at det er et andet mærke i dette tilfælde. Der er nogle ganske
få tilfælde, hvor man måske kan fornemme lidt forskel når lyden panorere fra den ene front hen over centeren og over til den
anden front. Men jeg har selv spillet med meget dyre systemer, og fornemmer ikke problemet. Ja man glemmer det faktisk.
så med mindre du har meget stramme krav til udseende og design, så ville jeg klart kigge på noget brugt. så kan du nemmere
komme i mål
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 August 2012 kl. 08:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
hkknudsen skrev:
Hvad er det du fabler om, spørgsmålet går på sub'en, hvorfor ævler du om brugte fronter? Og du ved da ikke hvad han har
givet for dem, så hvordan kan du regne ud hvad er sparet?
Digital_Thor skrev:
Desuden ville jeg klart vælge nogle brugt højttalere til fronten og spare en masse penge der.
|
|
|
|
|
|
Undskyld til trådstarter, havde overset at du HAVDE købt fronterne - jeg holder dog fast på resten omkring justering og valg af subwoofer +/incl dsp
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 31 August 2012 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
miscje skrev:
Hejsa
Jeg har lige fået købt en Pioneer VSX-922K og et 5.0 højttalersæt fra System Audio bestående af 2x SA Saxo 30, 2x SA Saxo 8 og 1x SA Saxo 10: Link
Mit spørgsmål går på, om det vil skade nogle af komponenterne, hvis jeg tilsluttede en billigere Subwoofer fra Dantax fra at tidligere anlæg? SUB'en kan ses her.
På forhånd mange tak. |
|
|
Den Dantax sub ville jeg sætte i DBA, alt andet vil være bedre
selv Eltax fra den bedre ende
prøv og se om du kan finde en Gale sub , de er billige og leverer varen til næsten ingen penge
eller bid i det sure æble og smid pengene på bordet til en System Audio sub som kan levere varen i dit setup, det er nok det bedste råd du kan få fra mig __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 August 2012 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja hvis det skal være SA sub, så er der en lige her: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=226827
Og hvis du vil have den i hvid, så koste det lige en tusse mere:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=228218
Men det kommer også an på hvad dine forventninger er, samt hvor stort dit rum er. For den bette sub fra SA har altså sine begrænsninger. Men det kan måske give lidt at du sætter den i hjørnet osv.
Læs artiklen her fra hjemmesiden, den forklare ganske kort nogle vigtige detaljer, vedrørende opsætning af et surroundsystem: http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=95&zoneid=2
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 August 2012 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den har sikkert nogle år på bagen, men det burde jo ikke gøre noget. Det kan vist ikke gøres meget billigere: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=228760 Hvis det var muligt ville jeg da køre forbi og lytte på dyret, evt med en tusse i baglommen  Hvis den endelig skal være hvid, så er der jo mange muligheder for dette.
|
| Til top |
|
| |