Emne: Højttalere? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
damkel Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 365
|
| Sendt: 01 April 2013 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er tænkt...og kunne godt tænke mig lidt input...
Hvis man skal kigge efter nye højttalere til sin hjemmebiograf, hvad er så vigtigt?
Efter at have været i biografen for nyligt, så er jeg kommet på den ide, at følsomhed og membranareal er vigtigt for at give
den dynamik man/jeg (også) leder efter.
Er det rigtigt, eller?
De fleste højtalere idag ser ud til, at være baseret på mindre enheder og prisen for at kunne levere bas er bl.a. lav
følsomhed.
Vil jeg få en bedre dynamik ved at gå efter højtalere med større enheder og lavere følsomhed?
Eller...,er det dum ide og jeg bør istedet gå efter den bedste højttalere til prisen (hvad det så end er...)
|
| Til top |
|
| |
mmunk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2012 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 325
|
| Sendt: 02 April 2013 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hva er budget?
Og under alle omstændigheder burde du kigge på klipsch der er KONGE til surround.. Og PERSONLIGT er jeg også lettere vild med cerwin vega i
surround..
Men ja.. Jeg mener også at membranareal og følsomhed er vogtogt i surr.. Self skal alt gå op i en højere enhed :) __________________ mit anlæg
Mit DIY projekt
hilsen mmunk
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 02 April 2013 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Savner du dynamik i dit anlæg ?
I de biografer jeg har været, er dynamikken i lyden, fremkommet bl.a. ved at forkanterne på tonerne er markeret, og
tonens udklingning mangler mere eller mindre. Den form for dynamik er forholdsvis nem at opnå, men er ( i mine ører
) meget trættende at høre på = lyttetræthed !
Dynamik er selvfølgelig i sidste ende afhængig af højttalerne, men alt i lyd-kæden er med til at give oplevelsen af
dynamik eller mangel derpå. Dvs. lydkilde, forstærker, kabler højttalere og rummets akustik har betydning for den
endelige oplevelse.
Dynamik ( især i bas-området ) er også et spørgsmål om rummets volume og membran-areal - så i store rum, vil en
stor bas klare sig bedre end en lille: ( Bas / rum forhold, kan sammenlignes med at skulle pumpe et hjul; en lille
pumpe tager lang tid, med en stor går det dejligt hurtigt og nemt ) stort rum volume og lille pumpe ( bas-membran-
areal ) giver langsom bas - lille volume og stor pumpe giver hurtig bas - kunsten er at have et bas-areal der passer til
rum-volumen, og hvis man er heldig med placering; så kobler bassen til rummet og giver en enstående basoplevelse.
Dette er en grov forenkling, jeg har hørt små basser i et stort rum, som lød hurtige p.g.a. lytte pladsen var velvalgt.
Dynamik og behagelig lyd er to modsat rettede størrelser, men de kan forenes hvis man er heldig eller ihærdig; selv
med dyre anlæg kan det være vanskeligt at opnå.
Inden du kaster dig ud i investering af nye højttalere, så tag lidt rundt til forskellige butikker eller private hifi-folk og
hør en masse forskellige anlæg ( som selvfølgelig har meget forskellig lyd ). Og du skal altid få evt. køb hjem i din stue,
før den endelige handel - det nye skal jo helst passe ind i din stue og smag.
Du er velkommen her på matriklen, til at få en stereo-oplevelse i 3D.
Jeg vil altid gå efter de bedste højtalere til prisen !
__________________ mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
| Sendt: 02 April 2013 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim skrev:
I de biografer jeg har været, er dynamikken i lyden, fremkommet bl.a. ved at forkanterne på tonerne er markeret, og
tonens udklingning mangler mere eller mindre.
|
|
|
Kan du prøve at forklare ovenstående i lidt mere præcise termer?
|
| Til top |
|
| |
damkel Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 365
|
| Sendt: 02 April 2013 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim skrev:
tonens udklingning mangler mere eller mindre. Den form for dynamik er forholdsvis nem at opnå, men er ( i mine ører
) meget trættende at høre på = lyttetræthed !
|
|
|
Jeg må tilstå, at jeg ikke helt forstår hvad du mener, ud over at lyden i biografen kan være anstrængende og måske skarp.
Om det så er så slemt, at det giver lyttetræthed ved jeg ikke helt - jeg har da set en del lange film gennem tiderne
På den anden side, så er mine Vienna'er jo alt andet end skarpe i lyden, så jeg er nok også vant til at lyden er mere
"rund"...
Det jeg måske prøver at udtrykke, er hvis jeg skal have "liv" og "kapaw" i lyden, så skal der skrues op i nærheden af mine
forstærkers topgrænse, hvorved at der nok kommer en mur af lyd - men, jeg kunne godt have tænkt mig ikke at skulle
skrue så vildt op og alligevel få dynamikken/kapow effekt (eller hvad man skulle kalde det).
Nogen gange overvejer jeg, om det er fordi, at når jeg kører med så høj effekt, så er det det generelle lydniveau som giver
effekten, mere end dynamikken i anlægget.
At når den gennemsnitlige lydniveau er hvor jeg gerne vil have den, så er der ikke langt nok op til højttalernes topniveau og
at jeg derfor ikke får den ønskede dynamik.
Det er derfor jeg tænker på lav følsomhed og større membranareal...
Giver det mening?
Jeg har godt kigget på Klitsch og kunne godt tænke mig at høre dem - også for at høre noget helt andet...
Jeg har også overvejet måske noget DIY, hvor det dog skal være en gennemprøvet konstruktion, som måske noget Troels
Gravesen, men før jeg kaster mig over noget, så vil jeg gerne vide, hvad der er vigtigt for en højttaler til surround.
Og, det var jo egentligt lidt dumt skrevet, det med at gå efter den bedste højttaler til prisen, for naturligvis skal man det -
det er bare at få defineret hvad dette egentligt er for mig og mit behov...
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2013 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLPro skrev:
Kim skrev:
|
|
|
Kan du prøve at forklare ovenstående i lidt mere præcise termer? |
|
|
Jeg prøver med en anden forklaring: Hvis man anslår en tone på et flygel, og holder tangenten nede, vil man høre et
klart anslag af tonen og en tydelig udklingning af tonen... det er den naturlige lyd af instrumentet. Men på nogle
anlæg, vil anslaget / opstart af tonen være mere tydelig end den efterfølgende udklingning af tonen, sommetider
dækker det markerede/kraftige anslag over den efterfølgende tone.
Det modsatte kan også være tilfældet, det giver en meget behagelig lyd, men er for kedelig i længden.
|
| Til top |
|
| |
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
| Sendt: 02 April 2013 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim skrev:
JBLPro skrev:
Kim skrev:
|
|
|
Kan du prøve at forklare ovenstående i lidt mere præcise termer? |
|
|
Jeg prøver med en anden forklaring: Hvis man anslår en tone på et flygel, og holder tangenten nede, vil man høre et
klart anslag af tonen og en tydelig udklingning af tonen... det er den naturlige lyd af instrumentet. Men på nogle
anlæg, vil anslaget / opstart af tonen være mere tydelig end den efterfølgende udklingning af tonen, sommetider
dækker det markerede/kraftige anslag over den efterfølgende tone.
|
|
|
Hvis en højttaler klinger mere ud end det der er i signalet, er den jo direkte defekt. Det du beskriver er konsekvens af, at
biografer ofte har meget lavere efterklangstid end man er vant til i normale stuer.
Jeg er dog enig i, at den type konstruktion biograf-højttalere benytter (compression driver, waveguide, høj følsomhed)
lægger stor vægt på transienter, så det måske godt kan virke som et "kraftigt" anslag. Det vil jeg dog beskrive som attack
og det synes jeg er en vigtig parameter for ordentlig filmlyd.
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2013 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med det modsatte, mener jeg; at man ikke kan høre anslaget, kun tonen !
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|