| Forfatter |
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Andre skrev:
|
Efter næsten to år lykkedes det at få det første bånd til min bror færdigt.Men som kokken sagde vi du have maden nu, eller når den er færdig. De en 1 meter lange, og har en impedans på ca 2 ohm.De skal bruges sammen med de 16 stk tangband enheder, 8 i hver side.
MVH

|
|
|
Hov - hvad blev der er de 16 Tang Band enheder?
|
|
|
Ha de står da stadig i kasserne du kan se bag båndet.Men det er da meningen jeg skal have afprøvet dem.
MVH
|
| Til top |
|
| |
blackhawk Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jajaja..
Synes nok at jeg kunne genkende enhederne i bastårnet  __________________ Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 10 Februar 2006 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
Meier skrev:
|
Hov - hvad blev der er de 16 Tang Band enheder?
|
|
|
Ha de står da stadig i kasserne du kan se bag båndet.Men det er da meningen jeg skal have afprøvet dem.
MVH
|
|
|
Ha-ha, kender det godt
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 11 Februar 2006 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eriek skrev:
ppp_dk skrev:
Hey, jeg synes at vi mangler billeder af bassystemet!
Var det ikke 8" scanspeak med trådophæng, som I forsøgte? |
|
|
Joda og basserne spiller pt. fullrange boosted via EQ op til at gengive op til 15 kg.Hz. Det var dog en "tung" diskant - mon ikke det er 15 kHz du mener?
Jeg glæder mig da også temlig meget til at få bånd igen, efter ½ år på denne måde.
mvh. Eriek |
|
|
Billeder - billeder - billeder af bassystemerne! En OM'er Capice! 
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 11 Februar 2006 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej den er god nok ppp_dk.På diskanten har vi indført begrebet Km.hz, dette for at beskrive hvor langt diskanten strækker sig op i frekvens.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 11 Februar 2006 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
|
Nej den er god nok ppp_dk.På diskanten har vi indført begrebet Km.hz, dette for at beskrive hvor langt diskanten strækker sig op i frekvens.
MVH |
|
|
Jeg har så til gengæld nogle specielle diskanter der ikke spiller klynkerock. De spiller hverken Saybia eller Oasis, eller andet i den stil. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 21 Februar 2006 kl. 01:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
|
I princippet er det det samme, iøvrigt hørte jeg ideen til mangnetsystemmet, der er afbilledet her under fra Macwerk.

Ja jernet indeholder cirka 60 gange mindre kulstof end S235 jern.Det lyder voldsomt, men så skal man huske at S235 kun indeholder 0.2 %.
Skriver jeg pænt over 90db har jeg ikke sagt for meget.
MVH |
|
|
Det ser vældig snedigt ud! Det har jeg ikke set før, det system.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
|
| Sendt: 21 Februar 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|

Det var en ide jeg fik i starten af 90'erne, dengang vi brugte de svage ferritmagneter. Det virkede som om at magnetfeltet i denne placering var kraftigere end to magneter stablet oven på hinanden (og man kan stadig stable flere magneter på). Udover Erik og Andrés nye konstruktion og Andrés henvisning til et patent, så har jeg heller ikke hørt om andre der gået denne vej.
Men inden Peter kommer farende og tager hele æren, vil jeg da lige skrive et par de overvejelser som gør at det stadig er denne konstruktion jeg arbejder videre med:
- Jeg ville godt lukke af for kortslutningen til bagsiden og med denne konstuktion vil det være enormt nemt at finde en måde at montere en lukket membran (havde forestillet mig at den skulle monteres på en ramme som kunne glides ind i en 'slot' mellem de to rækker magneter). - Ingen paralelle flader der skaber stående bølger. - Feltet kan gøres smallere end bredden på en magnet og feltstyrken (og dermed enhedens følsomhed) kan (på en filter-venlig måde) justeres ved at gøre V'et mere eller mindre åbent.
Modsat Erik og André har jeg indtil videre valgt ikke at have jern i V-gabet. Mit jernprofil skulle jo være flækket for at kunne opnå membran-monterings fordele og jeg skulle også til at slås med mættet jern og paralelle flader.
|
| Til top |
|
| |
blaaberg Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 21 Februar 2006 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Macwerk Det der ser interessant ud! Jeg er i fuld gang med lidt prototyper, og sådan en gang fræsning samt efterflg. sammenligning må være oplagt! Som det kører lige nu, har jeg 2 stk N40 magneter oven på hinanden på begge sider af båndet, det hele er traditionel opbygget. Billedet er taget bag fra, og husk dette er kun en prototype... Du mener at din konstruktion giver større effektivitet? Venlig hilsen Jan Jensen
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 21 Februar 2006 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
blaaberg skrev:
Hej Macwerk
Det der ser interessant ud! Jeg er i fuld gang med lidt prototyper, og sådan en gang fræsning samt efterflg. sammenligning må være oplagt!
Som det kører lige nu, har jeg 2 stk N40 magneter oven på hinanden på begge sider af båndet, det hele er traditionel opbygget. Billedet er taget bag fra, og husk dette er kun en prototype... Du mener at din konstruktion giver større effektivitet?
Venlig hilsen Jan Jensen

|
|
|
ser lækkert ud.. hvor stort er det og hva impedans er båndet??
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 21 Februar 2006 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Puha, sikke et projekt. Det ser godt ud mine herre - meget kompromisløst.  Jeg har dog lige et par spørgsmål til de fagkyndige. 1. Jeg har hørt, at jo længere et bånddiskant er (vertikalt), jo 'dårligere' bliver lydens retning. Altså, der skal vinkles mere i forhold til et kortere bånd. Er det rigtigt og hvordan hænger det sammen? 2. På diverse hjemmesider har jeg læst mig frem til, at båndets vertikale spredning skulle være dome'n overlegen. Dog halter bånddiskanter bagud, når det kommer til den horizontale spredning. Vil det sige, at man som lytter ikke må være for meget "off axis", før lytteoplevelsen bliver ødelagt? Grunden til jeg spørger, er at jeg har købt et sæt Aurum Cantus M-103, som kommer engang i næste uge. Højttaleren skulle være monteret med et G3i/G3Si bånd. Jeg har INTET kendskab til bånddiskanter overhovedet, og har aldrig ejet en ht med bånd. Er forskellen fra dome til bånd stor? Hvad kan man forvente? På forhånd tak.
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 21 Februar 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om vores bånd er kompromiløst ved jeg ikke, det er bare her til vores evner rækker.
1. Jo det er rigtigt nok, men det betyder så bare den rigtige lytte højde skal findes.Den vil nok ligge cirka midt på på båndet
2.Et langt bånd, og det er de fleste bånd i forhold til en dome, vil have ekstremt ringe spredning vertikalt.Det det har så den fordel, at reflektionerne fra gulv og loft bliver undertrykt.Og det er positivt.Jeg mener det bredeste Aurum bånd er 15 mm, og det giver ingen problemmer spredningsmæssigt.
Jeg kender ikke lyden på Aurumbåndet, men det gør janils.Så vil han kunne give en lydmæssig beskrivelse.
Til wuffer flot arbejde, altid rart at se andre kaster i ud i et projekt.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Per.G Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 183
|
| Sendt: 11 Marts 2006 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Andre.
Har du en god metode til at overføre det elektiske signal fra kablerne til lederbanerne af aluminium?
I de glade lafolia-dage klemte folk (og mig selv også ) dem sammen med samlemuffer loddeøer etc. Men kontakten er jo ikke helt god og stabil over tid så...? Hvad gør du?
mvh Per.G
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så lykkedes det at få båndene med de nye magnet systemmer op at spille. Skal jeg beskrive lyden, er der en risiko for jeg kammer over, så det vil jeg lade værd med .

|
| Til top |
|
| |
Coolzone Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 246
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre det ser da godt ud at de er kommet op at spille. så håber jeg du er tilfreds med al den tid du har brugt på dem. men godt ser de ud
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
|
Så lykkedes det at få båndene med de nye magnet systemmer op at spille. Skal jeg beskrive lyden, er der en risiko for jeg kammer over, så det vil jeg lade værd med .
|
|
|
Så må du jo få en anden til det 
Vi vil da "høre" hvordan de lyder 
Skal der så en bassektion til?
Hvad med resten af anlægget?
Pænt resultat i øvrigt
Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |
blaaberg Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Macwerk,
Det ser interessant ud. Hvor langt er du nået, og er der nogle billeder?
Jeg overvejer stadig udformningen af magnetsystemet, åbent/lukket bånd... Din skematiske tegning giver mulighed for begge bånd løsninger, og ideen med et "slot" til membranen er smart!
PS: Jeg har også bygget kæmpe "La Folia" i sin tid :-)
Venlig hilsen Jan Jensen
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg venter på penge til bassystemet Og jeg går ikke videre med båndet før jeg kender bassystemet frekvens-formåen, impedans, følsomhed og afstanden fra baffel til enhedernes akustiske center (som bestemmer henholdsvis; båndets længde, leder-layout, magnet-layout og waveguide. Ingen billeder!
Glem de åbne bånd, alt taler for lukkede bånd!
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Macwerk skrev:
|
Glem de åbne bånd, alt taler for lukkede bånd!
|
|
|
Det mener jeg, er at simplificere tingene noget. Det største problem ved bånd, er ikke om det er dipolt eller ikke, men reflektioner fra magnetsytemmet . Det er min erfaring, at kan de minimeres vinder man langt mere, end ved en endeløs kamp for at dræbe bagsideudstrålingen.Det er noget svære at udføre i praksis, end på et stykke papir.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg taler om lukkede bånd så tænker jeg på membranen (som skal lukkes i siderne) og ikke bagsiden af enheden
|
| Til top |
|
| |