Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Andre og Eriek´s båndprojekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 21
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg endelig lidt tid at grifle et par ord

Jeg har haft fornøjelsen af at høre Erieks bånd hjemme hos ham.

Det var en stor oplevelse

Anlægget var ikke de nyeste og stuen kunne bestemt godt optimeres akustisk, men på trods af lidt sus og et par stående bølger, så kunne båndenes kvaliteter ikke skjules!

Lad mig sige det på den måde: Hvis jeg havde bygget disse bånd, så ville jeg være stolt

Båndene får hjælp unde 300Hz af en bassøjle og den var bestemt heller ikke ueffen - jeg har ikke den store erfaring i at lytte efter fejl mellem bånd og bassøjler...men imho så hænger Erieks system fornemt sammen

Jeg havde selv taget lidt musik med hjemmefra, og når der kom lidt guitar fra Mark Knoflers hånd, så sang båndene så der ikke var et øje tørt. Med Kirkeligt Kulturværksted og kari Bremnes, så kom der for alvor magi i luften. Det var bredt, luftigt og mest af alt musik. Jeg satte også lidt Big Country på, og det er ikke den bedste optagelse, men pladens stemning var der ikke noget galt med.

En stor ros herfra og til dem der får muligheden til at lytte - Gør det! Det kan kun anbefales.

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Bruger siden: 07 August 2003
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Hej Meier

Ja jeg kan jo kun sige tak for de pæne ord du har skrevet ovenfor, det er jo altid rat med et klap på skulderen. Jeg kan fortælle dig at jeg i dag har sat mine basser op i mit udhus da jeg arbejder på dipol bassystem. I dag blev det så til det 3. design som jeg afprøver i en P-75 baffel, det er ind til videre det mest velfungerende af de tre design jeg har afprøvet. Det runger ikke så meget mere som da du hørte ht. systemet jeg har også fået det meste baggrunds sus væk. Såh der sker hele tiden lidt i forsøget på at opnå det bedste.

.   ;           ;           ;      mvh. Eriek

Til top Vis Eriek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eriek

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Hej Eriek,

Endnu en gang tak for lyttet - det var inspirerende

Det glæder mig, at du har fjernet lidt af suset - det var sku også lidt underligt at det var der, men sådan er det jo engang i mellem

Det lyder meget spændende med et dipolt bassystem - det betyder måske også at det gamle skal ud af døren?

God vind fremover, jeg holder bestemt øje med tråden

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Sendt: 01 Juni 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Jah Meier det ryger nok afsted.

mvh.Eriek

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 24 August 2006 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Jeg var igår på "besøg" hos Eriek i den forbindelse fik jeg en lytter til det meget omtalte båndprojekt, Andre og Eriek har gang i og snart har haft i lang tid.
Ok!  når man får baggrunden forstår man, hvorfor det har været så tidskrævende.

Jeg lyttede til denne version af båndet - tror jeg - den ligner ihverfald.

Så til lyden:

Jeg holder bestemt af specielt kvindestemmer, hvilket var det første vi lyttede til, jeg må tilstå at disse bånd fornår at formidle på en dejlig neutral og meget åben facon, stemmen står godt fremme, åben og  med masser af detaljer.

Der blev lyttet til bas, ok der må jeg tilstå at bassytemet skal tunes til båndene, og det ved Eriek godt.
Igen gjorde båndet det rigtigt godt, det har en måde at gengive på man kun finder ved bånd noget domer "bare ikke kan - efter min mening!" Det er måden luften bliver flyttet på, der er bare mere luft, mere rum og flere detajler der kommer frem på den rigtige måde - Et bækkenslag kommer bare lynhurtigt og smælder helt rigtigt i mine ører

Jeg synes måske der manglede lidt sammenhæng i lydbilledet og helheden, det skyldes givetvis det setup der blev brugt og at bassen endnu ikke er færdig og tilpasset til det "Lyn" hurtige bånd.

Generelt om indtrykket kan jeg sige:
Stor - man fornemmer optage rummet på en virkelighedsnær og afslappende måde, man lytter til musikken.
På et tidspunkt var det næsten som om man kunne fornemme om guitarristen stod op eller sad ned og det kræver altså at give den fornemmelse   Båndsyge er sku' ikke til at slippe af med, når man først har fået den

Keep up the good work. Tak !

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Sendt: 24 August 2006 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Ja Soxen du har næsten ret i at båndht. er magen til. Båndet du hørte er af nyeste generation dvs. det blev monteret i søndags. Jeg kan sige dig at vi (Andre og jeg selv) selv tabte kæben over den dynamik der er i det nye bånd.

Ang. bassystemet tja det er jo bare et par 12" som er kastet ind i nogle gl. køkkenskabe, som rent forsøg, for at se om de kan følge båndet hvilket vi må konstatere at de ikke kan.

Bassystemet er det som vi skal arbejde på nu, til det har vi været så heldige at So-fi Audio har lånt os nogle Adire Extremis 6.8 enheder, hvilket gør det hele noget nemmere når der skal ekspermenteres. Det kan godt gå hen og blive rigtig dyrt hvis der skal afprøves mange enheder.

Det er jo også et klap på skulderen at branchen vil gå ind og stødte os.

mvh.Eriek

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 September 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Så tror jeg sørme, at jeg blev færdig med de bånd til min bror. Det tog så kun tre år. Alle jerndele er blevet forniklet og båndet er "kun" 120 cm langt. og har en Re på 2.52 ohm sådan cirka. Forventet delefrekvens 250 hz.

MVH  

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Coolzone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 15 September 2006 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Det ser godt ud Andre er det bånd til venstre så 150cm ?

Til top Vis Coolzone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coolzone

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 15 September 2006 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Tak og ja

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 17 September 2006 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Således måler båndet på 120 cm, med de bidrag rummet giver.Og så er mikrofonen ikke kalibreret så det.

MVH  

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 September 2006 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Har brormand fået den gamle type magnetsystem eller er du begyndt at bruge åg?

Ligeledes den ny membran. Er den ikke ligesom eller ligner en du anvendte tidligere?

mvh Per

Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 17 September 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Jo det ligner et tidligere bånd, dog er der lavet nogle små justeringer o princippet er der ikke afveget fra. Jeg laver ikke det speciele magnet system, med denne type magneter. det bliver for voldsomt, tro mig det er meget lidt morsomt at samle.

Her er en måling af båndet på 150 cm. Ud over længden, er en skarp kant fjernet, i for hold til det på 120 cm.

MVH

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 24 Februar 2007 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Vi har nu brugt 3 år, ja tiden går stærkt når man har det sjovt, på at få båndet til at virke som vi ønsker. Her var det sidste punkt, vi ville se om vi kunne opnå, Og det var at få det til at gå lidt dybere i frekvens. Vi har lavet lidt justeringer i montering af båndet samt ændret ophænget af båndet. Det har betydet at båndet, nu kan gå ned til ca 50hz. Og det er vel ganske pænt for et bånd der er 17mm bredt. Jeg kan nu spille fuldtone med båndet, hvor der deles 10 ordens ved 50 hz. Ved skal vi kalde det moderat lydtryk. Det bevægger sig så ca P-P 4-5mm. Jeg kender ikke personligt til noget andet bånd der kan det.

Målingen er fortaget i mit lille rum på 14m2. I en afstand af ca to meter. Baffelbredden intermistisk er øget til 75 cm.Toppen af den sidste bukkel ligger på de 51.4hz. 

André Jensen 

Mr.Diy
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: skruerselv

Bruger siden: 13 Februar 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

DET er bare iorden.

En STOR hånd fra mig

Til top Vis Mr.Diy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Diy

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 12 April 2007 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Nu i lidt mere professionel udførelse. Vi har spænderet lidt penge på, at få jernet til magnetsystemmet laserskåret, da det giver lidt flere muligheder. Jernet der er anvendt er så kaldt Armcojern. Hvilket bare betyder, at det er ultrarent jern, der så kan bære 2.1 tesla.

André  Jensen

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 Maj 2007 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Tråd lukket på opfordring fra trådstartere!
Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 21
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes