Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 15:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvis ikke centerhøjt. placeres i midten? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
janelne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2005
Status: Offline
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Muligvis dagens dummeste surround-spørgsmål

SKAL en centerhøjtaler altid placeres imellem de 2 fronthøjtalere?

Jeg påtænker at købe et surround-anlæg, og overvejer nu naturligvis højtalernes placering. Min stue er p.t. sådan indrettet, at mit fjernsyn står ovre i et hjørne. Jeg vil godt kunne placere de 2 fronthøjtalere og de 2 baghøjtalere, så de står hensigtmæssigt i en "firkant", og hvor jeg som fjernsyns-seer så er placeret i midten (i sofaen :-).

Jeg vil allerhelst lade mit fjernsyn, incl. centerhøjtaleren, stå ude i hjørnet, altså uden for "firkanten". Men det er jo ikke den ideele surround-opsætning eller hva'. Kommer der ikke kun TALE ud af centerhøjtaleren? For så er det vel ligegyldigt hvor den står (bare det er et sted "foran").

Hvis der kommer mere ud af centerhøjtaleren end tale, så kan jeg godt se at det ikke er godt, f.eks. ved en scene hvor der kører en bil igennem stuen ... "Wwoooooommm" .... Dén lyd vil ikke lyde helt godt ...

Kommentarer udbedes

Til top Vis janelne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janelne

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Nu kan man jo godt have højttalerne i en "firkant" selvom  tv'et står i hjørnet, men det ville hjælpe med et lille diagram eller et billede der viste hvordan din stue er indrettet.

Men som udgangspunkt skal billede og centerhøjttaler helst være placeret midt imellem dine fronthøjttalere. Hvis du skal sidde forkert i forhold til nogen af højttalerne er det bedre at det er baghøjttalerne.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Daring Dane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Hej Janelne,

Ingen dumme spørgsmål - kun dumme svar!

Jeg vil mene, at det er bedst, at du har centerhøjttaleren mellem dine to fronthøjttalere. Det meste, der kommer ud af centeren, er nok tale, men det er min faste overbevisning, at der også kommer anden lyd ud. Yderligere vil der nogen gange komme tale ud af en af dine to fronthøjttalere, som vil skabe forvirring fordi stemmen i fronthøjttaleren pludselig befinder sig på den forkerte side af centerhøjttaleren. Lidt indviklet at forklare - det er nu, jeg skal passe på med ikke at bevæge mig over i kategorien "Dumme svar".

Summa summarum: Du vil klart være bedst tjent med at have centeren mellem de to fronter.

Dolby har en hjemmeside, hvor de beskriver setuppet af surroundhøjttalere: http://www.dolby.com/consumer/home_entertainment/roomlayout. html

Jeg håber ikke, at dette skræmmer dig fra at købe surround - hvilket anlæg drejer det sig i øvrigt om?

De bedste hilsner

Daring Dane

janelne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
men det ville hjælpe med et lille diagram eller et billede der viste hvordan din stue er indrettet.

Her er et billede af hvordan min stue er indrettet i dag, og hvordan jeg umiddelbart har tænkt mig at placere højtalerne:

Herunder er et billede af hvordan jeg vil tro den ideele opstilling vil være (?), men som sagt, jeg foretrækker den øverste opstilling ... (medmindre centerhøjtalerens placering er hul i hovedet):

Kommentarer?

janelne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Daring Dane skrev:
Jeg vil mene, at det er bedst, at du har centerhøjttaleren mellem dine to fronthøjttalere. Det meste, der kommer ud af centeren, er nok tale, men det er min faste overbevisning, at der også kommer anden lyd ud.

Er du helt sikker på dette?

Daring Dane skrev:
Jeg håber ikke, at dette skræmmer dig fra at købe surround - hvilket anlæg drejer det sig i øvrigt om?

Hej Daring Dane   Tak for dit svar. Jeg påtænker at købe Philips LX8500: http://www.p4c.philips.com/files/l/lx8500w_01/lx8500w_01_pss _eng.pdf

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

janelne skrev:

Daring Dane skrev:
Jeg vil mene, at det er bedst, at du har centerhøjttaleren mellem dine to fronthøjttalere. Det meste, der kommer ud af centeren, er nok tale, men det er min faste overbevisning, at der også kommer anden lyd ud.

Er du helt sikker på dette?

Det kan svinge en del fra film til film, men i rigtigt mange film spiller centerhøjttaleren _meget_. Ofte er alt der foregår midt i billedet lagt i centeren, og fronterne bruges kun til baggrundsmusik og lyde der foregår i siderne. Til gengæld er det ofte sådan at talen ligger i centeren selv om personerne bevæger sig ud til siden, noget der faktisk godt kan genere mig lidt engang imellem.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

janelne skrev:

MichaelWB skrev:
men det ville hjælpe med et lille diagram eller et billede der viste hvordan din stue er indrettet.

Her er et billede af hvordan min stue er indrettet i dag, og hvordan jeg umiddelbart har tænkt mig at placere højtalerne:

Herunder er et billede af hvordan jeg vil tro den ideele opstilling vil være (?), men som sagt, jeg foretrækker den øverste opstilling ... (medmindre centerhøjtalerens placering er hul i hovedet):

Kommentarer?

Den nederste er selvfølgelig den bedste, men jeg kender udmærket fornemmelsen af, at man ikke gider centrere sin stue omkring et alter.

På den øverste tegning - har du ikke mulighed for at flytte fronthøjttalerne, så de står på hver side af tvet? Selvom lydbilledet så bliver lidt skævt, bliver det dog ikke misvisende, når personer bevæger sig.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Stor hjælp med et diagram og det er rart at se at det var nogenlunde som jeg forestillede mig

Hvis vi nu ta'r udgangspunkt i den øverste opstilling, som du siger du foretrækker. Hvorfor spiller du så ikke på diagonalen?

Det skal forstås på den måde at den højre front står der ved døren hvor du har den venstre fornt nu og den venstre front står til venstre for fjernsynet, hvis ikke det iver problemer med vinduet. Baghøjttalerne placeres så i modsatte hjørne lidt ude af sidevæggene. På den måde har du stadig din "firkant" den er bare drejet inde i den firkant din stue udgør. Hvis du er heldig kan du endda få et sweetspot der dækker det meste af begge sofaer.

Håber det var til at forstå, jeg har nemlig ikke mulighed for at oploade en skitse

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

janelne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Hvis vi nu ta'r udgangspunkt i den øverste opstilling, som du siger du foretrækker. Hvorfor spiller du så ikke på diagonalen?

Det skal forstås på den måde at den højre front står der ved døren hvor du har den venstre fornt nu og den venstre front står til venstre for fjernsynet, hvis ikke det iver problemer med vinduet.

Det var også en idé .. men det vil desværre give et problem med vinduet. Jeg tror jeg bliver nødt til at ty til den nederste version, og indrette et "hus-alter" i midten

Jeg bliver så desværre nødt til at trække et langt kabel, mellem antenne-stikket og tv'et. Jeg er bange for at det går ud over billedkvaliteten på mit Philips 9509 (altså TV-delen). Der er ikke andet for end at jeg må prøve ad ... Måske en antenne-forstærker kan "holde signalet oppe".

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ikke pakke det ind men sige det lige ud: Den øverste opstilling duer simpelthen ikke. Forestil dig at der sker noget til venstre i billedet. Det vil hos dig lyde som om det kommer til højre for billedet. Eller en panorering fra f.eks venstre mod højre. Først i din venstre front (altså til højre for billedet), så din center og så din højre front.

Nej det vil virkeligt være en skod surround oplevelse.

Hvad med noget i denne retning:

Lidt skævt lydbillede men ikke en total forkert geometri.

Dit andet forslag er selvfølgelig det bedste.

Og som Otto siger, tager Center ht sig af meget mere end bare tale, praktisk talt alt hvad du ser på skærmen, dog hjulpet på vej af fronterne.

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

janelne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2005 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

tranum1 skrev:
Jeg vil ikke pakke det ind men sige det lige ud: Den øverste opstilling duer simpelthen ikke.

Der er ingen grund til at pakke det ind. Jeg hører hvad du sir'!

Jeg kan ikke se det billede du måtte ha' indsat. Der er bare et rødt kryds. Men anyway, jeg går efter den nederste opstilling.

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

janelne skrev:

Der er ingen grund til at pakke det ind. Jeg hører hvad du sir'!

Godt

janelne skrev:

Jeg kan ikke se det billede du måtte ha' indsat. Der er bare et rødt kryds. Men anyway, jeg går efter den nederste opstilling.

Nu skulle du gerne kunne se min skitse.

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Det er et svært rum at indrette. Men jeg har også lavet et bud.

Du bør stille det ca. sådan her. Køb evt. et mørklægningsgardin til vinduet over tv'et hvis lyset generer.

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes