Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 15:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Electrocompaniet AW100 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Licence
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 Juli 2016 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Hej audiofiler,

Desværre er den ene kanal røget sig en tur. Sikringerne i den ene kanal, venstre, blev ved med at brænde af, så med mulitimeter målte jeg på transistorne. Bare for en god ordens skyld, da der findes mange versioner af denne effekt, så drejer det sig om nedenstående:

http://old-fidelity.de/thread-9150-page-2.html

Der sidder to typer transistorer på printet; ST BD912 og ST BD139. Det drejer dig kun om STBD912'erne som er røget (måler nul modsat højre ~4,85 hvis jeg ikke husker forkert). Det er hver af en af dem som måler nul (har tjekket af flere omgange og forskellige ben for at være sikker). Mine spørgsmål for at komme videre er derfor:

1) Bør jeg kun skifte BD912 som er røget? 
2) Skal jeg fejlsøger flere steder på printet, fx modstande - regner med det var en som brændte af og to de andre med i faldet? 
3) Hvor pokker skaffer jeg denne transistor lokalt DK eller EU? 
4) Er der flere forskellige BD912 versioner med samme navn - virker umiddelbart ikke til det?

Jeg kan lave basale elektronik ting pga. interesse for HiFi samt enkelt semester på DTU. Men desværre er analog elektronik og kredsløb ikke helt lige til, det kræver en god viden, erfaring og udstyr. Jeg selv er kun udstyret med mulitimeter, loddekolbe plus diverse.

Håber I kan hjælpe, synes det er synd den bare står i skabet og samler støv.
Tak for hjælpen.

Mvh. Arne

PS. Hvis en lukker dørene op til en gennemgang af kredsløb og tålmodighed for en masse dumme spørgsmål, stiller jeg gerne op med drikkelse efter læremesterens smag? Måske kan jeg bidrage med noget retur inden for mit område?

Til top Vis Licence's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Licence

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Juli 2016 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Bare til info:

Elektronik Lavpris har BD912 på lager til 15 kr. stykket, så dér behøver du ikke at gå udenfor Danmark

Licence
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juli 2016 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Alletiders, dem vil jeg benytte - tak Boydk

Ikke nogen som kan komme med gode råd eller erfaringer mht. udskiftning af transistorer og evt. fejlsøgning på EC'eren
Al hjælp værdsættes!
Til top Vis Licence's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Licence

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes