Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 12:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Blu Ray DØD! ! ! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 April 2008 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Jeg tror overhovedet ikke at der kommer Flash film.

BD bliver det sidste fysiske medie, der holder frem til at downloads bliver gode nok.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 April 2008 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Til gengæld så vinder film på Flash media indpass på hjemme video kamera fronten, så her er vi ved at gå væk fra bånd media og selv disk
media som Blu-ray har nok hele ikke en lang levetid på hjemme video kamera.

Man har skam også en 200gb Blu-ray disk i udvikling, så igen har disk media et overtage overfor flash media (som stadig er for dyrt).
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Madhouse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003
Sendt: 07 April 2008 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

#1: Ja, tror du selv på den. Vi har endnu ikke HD tv-signaler i DK endnu (det er i bedste tilfælde et MEGET begrænset udbud), så med DK's fremsynethed, så tror ikke du skal regne med at HD-downloads bliver en realitet indenfor de første 5 år. Jeg tror sgu ikke engang DR og TV2 sender alt i HD om 5 år (suk).

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 07 April 2008 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Hvis HD-downloads bliver i samme kvalitet som HDTV, så ville jeg gerne beholde en disk format som Blu-ray længe endnu.

Og på DVB-T signalet er man gået helt væk fra HD, så det er kun på DVB-C (KableTV, kun 5 HD kanler i en ringen kvalitet) og DVB-S (pabol) at
man i fremtiden ville kunne modtage HDTV, og måske kun i en kort periode, da man helle ville havde mange SD kanaler i sted for få HD kanaler.

Så foar at få HD i en høj kvalitet er det i dag, kun to muligheder nemlig HDTV over parbol (DVB-S) og Blu-ray.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

ARTISTEN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 April 2008 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Sony vil snart fordobble kapasiteten på Blu-ray til 100 GB, det er hvad de forsker i.

Min hjemmebio
Til top Vis ARTISTEN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ARTISTEN

ARTISTEN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 April 2008 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Madhouse skrev:

#1: Ja, tror du selv på den. Vi har endnu ikke HD tv-signaler i DK endnu (det er i bedste tilfælde et MEGET begrænset udbud), så med DK's fremsynethed, så tror ikke du skal regne med at HD-downloads bliver en realitet indenfor de første 5 år. Jeg tror sgu ikke engang DR og TV2 sender alt i HD om 5 år (suk).

DR vil sende noget i HD, om 5 år, men i starten bliver det niche sending. Men jeg har hørt at de store dramaserie om søndagen kl.20 er optaget i HD, det er nok 720p. Jeg var for flere år siden oppe og se HD 720p i Audiovision i Skive, jeg blev meget glad for det jeg så, det var optaget på D-VHS i USA af Stensen i Hjøring. Så jeg glæder mig meget til det.

Min hjemmebio
Til top Vis ARTISTEN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ARTISTEN

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 April 2008 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

ARTISTEN skrev:
Men jeg har hørt at de store dramaserie om søndagen kl.20 er optaget i HD, det er nok 720p.

De optages selvfølgelig i 1080p.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 08 April 2008 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

lunddal skrev:

BD bliver det sidste fysiske medie, der holder frem til at downloads bliver gode nok.

Ideen med flash er vel netop at det ikke er et fysisk medie? Man flytter rundt på filmene og bytter ud og sletter osv. på ét kort

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

Riverwind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 April 2008 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Sveske skrev:
lunddal skrev:

Ideen med flash er vel netop at det ikke er et fysisk medie? Man flytter rundt på filmene og bytter ud og sletter osv. på ét kort

Flash er et fysisk medie ligesom BD. At man kan skrive til det giver det lidt flere anvendelsesmuligheder, men det gør ikke en grundliggende forskel, hvis vi snakker distriibution af film.

Hvad skal vi med alle de kopier af film og musik, når båndbredden er til at vi kan streame til vores mobile enheder? Hvorfor skal jeg have en cd eller en flash-disk med i bilen - en cd eller flash-disk som indeholder kopier af det musik jeg allerede har liggende på en NAS derhjemme? Hvorfor streamer jeg ikke bare fra huset til bilen? Om 10 år vil salg af film og musik på skiver virke håbløst gammeldags.

Til top Vis Riverwind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Riverwind

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 08 April 2008 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
sd2100 skrev:
Hvorfor skal jeg betale mere for BR når dvd er godt nok? Hvorfor?

Fordi dvd ikke er 'godt nok'! Hverken når man har 42" plasma eller 110" lærred og projektor til 50k.

sd2100 skrev:
Fuldstændig enig. BR har ingen reelle fordele fremfor dvd (firkantet udtrykt).

Sikke dog noget sludder

Hvis ikke væsentligt bedre billedkvalitet og lydkvalitet, som det altså ikke kræver hverken projektor eller 25k surround for at få del i, er en reel fordel, hvad søren er så?

Så lad os lige se tiden an! Det hvad man herinde gang på gang glemmer er, at dette sted på INGEN måder er repræsentativt!

For den almindelige forbruger (ham/hende der kommer til at afgøre BRs fremtid) er IKKE interesseret i at give mere for BR, når nu dvd er "godt nok". Jeg er godt klart over, at BR er bedre (jeg skrev "firkantet udtrykt"), men det kvantespring fra vhs til dvd er overgange fra dvd til BR ikke. BR er også bare en "dvd" som man nu skal have en ny "dvd"-maskine for at kunne afspille. BR slår ikke bredt igennem før prisen er lig med dvd eller under - eller dvd bliver afskaffet.

Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 08 April 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

SD2100 har ret.

Men dette er mindst lige så meget en debat om afsætningsøkonomi som om teknik. Og det er meget korrekt at dette forum ikke er repræsentativt, spørgsmålet er bare om køberne af et niche produkt som blueray er villige til vedvarende at betale en væsentlig overpris for filmene. Hvis der er en gruppe der er det kan systemet givetvis overleve, for det bliver først reelt almindeligt når det kommer ned i pris og man kan købe en afspiller i Kvickly for under 1000 kr og en udgave med harddisk og blueray recorder.

Jeg køber en når man kan få en med 2TB harddisk og blueray brænder når denne kan fåes for under 5000 kr, men det haster ikke overhovedet. Hvis jeg ikke havde Video, DVD eller andet afspilleudstyr, ville jeg sandsynligvis købe en sony harddisk recorder som nedenstående eller lignende:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/billede/dvdhdd-optager/s ony_rdr-hxd870_dvd-optager_sort.htm

Et sådant produkt kan blueray maskiner ikke konkurrere med overhovedet hos mere end 95 % af befolkningen, sådan er det bare. Og det er altså det marked som producenterne koncentrerer sig om, nørderne får deres produkter men de får også lov at betale for dem. Og det er vel egentligt ganske rimeligt.

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Sendt: 08 April 2008 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

det kan være at Blu-ray slår igennem i forhold til dvd, på samme måde som laserdisc slog igennem i forhold til vhs.

Det er da i øvrigt spøjst at der andre steder bliver fremhævet at man skal meget tæt skærmen på for at hd opløsning kan ses, og man derfor ligesågodt kan købe et pioneer da det er det bedste display. (Om pioneer er bedst eller ej ved jeg ikke noget om, men kan konstatere at opløsning ikke er alt. Der er selvfølgelig farvedybde og lyd, som også nyder godt af et større medie... Men er der ikke nopget med at det 5. element på dvd stadig banker en del blu-ray på billedkvaliteten?)
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2008 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:
det kan være at Blu-ray slår igennem i forhold til dvd, på samme måde som laserdisc slog igennem i forhold til vhs.

Vi er for længst forbi det punkt allerede.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2008 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

sd2100 skrev:
For den almindelige forbruger (ham/hende der kommer til at afgøre BRs fremtid) er IKKE interesseret i at give mere for BR, når nu dvd er "godt nok".

Hvordan ved du dog dét? Har du lavet en repræsentativ undersøgelse?

Men der er da heller ikke mange der forventer, at 'den almindelige forbruger' render ud og køber Blu-ray lige med det samme. De fleste er selvfølgelig godt klar over, at afspillere og film skal ned i priser der er sammenlignelige med dvd, før det får en relativt stor del af markedet.

Det hedder i øvrigt ikke Fætter BR; det hedder 'Blu-ray Disc', forkortet 'BD'

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Sendt: 09 April 2008 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
sunmusic skrev:

Vi er for længst forbi det punkt allerede.

kunne ikke lade være
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2008 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:

Det hedder i øvrigt ikke Fætter BR; det hedder 'Blu-ray Disc', forkortet 'BD'

Jeg tænkte nok på "Ved du hvad det bedste er - film på BR" (lidt barnligt). Skal nok bruge BD i fremtiden (hvis der er nogen ).

Nej, en rigtig undersøgelse har jeg ikke lavet eller set.
Den eneste "repræsentative" undersøgelse jeg har lavet er i omgangskredsen og arbejde og hvad-man-hører. Og ud fra det, tror jeg ikke rigtig på det som et medie, der slår bredt igennem.

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2008 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme, at jeg heller ikke har set BD under hjemlige forhold. En del afspillere (eller alle?) har en blæser bagpå. Hvordan ser det i øvrigt ud med støjen? Er den generende eller blot hørbar i stille passager.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 09 April 2008 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:

Det er da i øvrigt spøjst at der andre steder bliver fremhævet at man skal meget tæt skærmen på for at hd opløsning kan ses, og man derfor ligesågodt kan købe et pioneer da det er det bedste display. (Om pioneer er bedst eller ej ved jeg ikke noget om, men kan konstatere at opløsning ikke er alt. Der er selvfølgelig farvedybde og lyd, som også nyder godt af et større medie... Men er der ikke nopget med at det 5. element på dvd stadig banker en del blu-ray på billedkvaliteten?)

Glimrende spørgsmål at tage op. For det første, så mener jeg ikke at Fifth Element på DVD slår specielt mange blu-ray udgivelser, men det er klart at nogle blu-ray er mere imponerende end andre, ligesom nogle DVD er mere imponerende end andre. Det mener jeg ikke er relevant, det relevante er at se på hver enkelt film - dvs. er Fifth Element på blu-ray bedre end Fifth Element på DVD? Selv om den ikke er så imponerende på blu-ray, så mener jeg stadig den er mærkbart bedre end DVD'en.

Mht. hvor vigtig opløsningen er, så ligger der dét lidt kryptiske forhold at opløsningen i kildematerialet er vigtigere end opløsningen i displayet. Det kan godt være lidt svært at forholde sig til, men man kan sige det sådan at hvis du vil udnytte opløsningen i dit display, så skal opløsningen i kilde-materialet ikke være den samme, men _højere_. Det er lige så nemt at se forskel på 720P og 1080P materiale på et 720P display, end det er at se forskel på et 720P og et 1080P display med 1080P materiale. Derudover er den mest væsentlige forskel fra DVD til blu-ray (især når vi taler om "små" skærme - 50" og ned) faktisk ikke så meget opløsningen i sig selv, men den mindre komprimering. Men udover dét, så har du da ret i at jo større skærmen er, jo mere glæde har man af blu-ray ifht. DVD.

Rotte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 April 2008 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Nu er der jo mange danskere der har smitd dyre penge efter et TV der er "HD-ready". Man kan forestille sig, at mange på lang sigt gerne vil se dette "HD", nu hvor de har været så obs på det.

For BD branchen gælder det nok mest af alt om, at få markedsført produktet som noget man bare skal eje. (Lige som digitale kameraer og fladskærmstv'er). Det er nok det, som får folk til at købe noget.

Til top Vis Rotte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rotte

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2008 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Rotte skrev:

For BD branchen gælder det nok mest af alt om, at få markedsført produktet som noget man bare skal eje. (Lige som digitale kameraer og fladskærmstv'er). Det er nok det, som får folk til at købe noget.

Fladskærme og digikam. har helt klart nogle real-world fordele. En fladskærm, når den hænger på vægge, fylder INTET i forhold til crt, og fladskærme er som regel større. Det er fordele alle og enhver kan tage og føle på.

Fordelene ved BD fremfor dvd er IKKE så åbentlyse. I starten, da fladskærme var crt underlegne mht. billedekvalitet, blev fladskærme alligevel købt. Billedekvalitet er ikke det alt afgørende. Og BD er ikke så meget bedre at det kan retfærdiggøre, at der bliver købt en ny "dvd"-afspiller. Og slet ikke til 3tkr, når man kan få en "almindelig" dvd-afspiller til under 1tkr (oven i købet mærkevarer).

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes