Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Gammelt og nyt - i byt. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 18
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 24 August 2005 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Hopla, og tillad mig at komme med enkelte fodnoter til denne glimrende tråd!

mr highend skrev:

Selvfølgelig er der anlæg der spiller bedre eller anderledes - men det er nok til at gøre mig forvirret.

Det glæder mig, at også du kan blive "forvirret", skønt alderen signalerer erfarenhed og dermed overblik. Jeg tror denne forvirrethed skal betragtes som et gode, istedet for, at vi som enkelte, stålsikkert tror og mener at have nået niravana, og have svaret på reproduktiv lyd. Næ du, vi skal afprøve og undersøge i egen hule, indtil vi når et, for den enkelte, glimrende niveau.

Hvad er det vi vil???

Ha´ en særdeles fed oplevelse, når vi lytter på musik. Det skal være sådan, at de små hæver sig over hele kroppen når lyden fylder hele hifirummet, og så må diskussionen om ML kontra Krell kontra Burmester etc. komme i anden række.

Skifter vi ikke bare ud for at skifte ud?

Jeg tror det ikke. Bestemt ikke her. Alle elementer afprøves, og er der gevinst bliver de på setupét. Og naturligvis bliver vi kritiske, så hvis det fx. er et dyrt kabel vi leger med, skal det så absolut være overbevisende, før det får foretræde. Omvendt skrotter vi ubamhjertigt hvis det ikke performer...

Får lyden ikke bare en anden karakter?

Alle forandringer i ens setup giver ændringer, men er det ikke til det bedre, så er det vel lige meget. Her kan jeg varmt anbefale det smukke køn som "testperson". Hvis der er accept, er der meget ofte tale om en forbedring..

Hvad er rigtigt og forkert?

Det er ganske enkelt umuligt at besvare. Selvfølgelig kan der grovsorteres, men når vi taler nuancer, er der intet korrekt svar. Hifiguruerne her på forum, mener at vide præcist hvad der er korrekt. Jeg mener at det er utopi. Reproduktion er ønsketænkning, men man kan komme ganske nært. (fra flere vinkler forståes.)

Et er sikkert og det er, at i mit anlæg må der gerne stå et sæt LAMM forstærkere og en forforstærker fra samme firma. Dog skal pengene være der, så gælden ikke er det der lyttes til og forpligtelsen til at lytte i flere timer om dagen ikke bliver det alt afgørende. Det skulle gerne være sjovt og afslappende!

Vi er helt enige om at det skal være sjovt, men jeg vil gerne have engagementet med. Derfor slapper jeg ikke af når jeg hører musik, men lader mig rive med af alle følelserne. Musikken her i synagogen, leveres pågående, dynamisk og med megen energi. Efter hvert nummer kommer der et næsten upåagtet  "..fedt .." !

Denon 3520, Musica og Extrema - så kan jeg godt slappe af - for dyrt er det i alt fald ikke - men det er ikke det bedste jeg kan præstere med Extremaerne men..... Dog er jeg ikke færdig - også selvom jeg er over de 40 år!

Jeg betvivler vi på noget tidspunkt bliver færdig, medmindre interessen fader ud. Der vil altid være mulighed for forbedringer af forskellig art. Nu skal vi fx. til at "slanke" vores cdér
P.S. jeg er også over de 40 år, men interessen intakt.

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 November 2005 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Så er vi på igen!

Ingen investeringer - kun justeringer. Men hvor det bare lyder af mere musik.

Et par gode råd:

1. Få målt rummet op! - Hvor skal højttalerne stå for at undgå stående bølger?

2. Stil 100% op derefter - der bliver bare mere af det hele - og det uden at det koster noget.

3. Sørg for at få koblet af - jeg synes det betyder noget for alle apperater.

4. Spil musik og nyd det gode resultat.

19/12 fjernet

Sådan ser det ud i dag - ind til videre - højttalerne vinkler meget ind ad, hvilket jeg først nu kunne høre, at de skulle!

19/12 fjernet

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 November 2005 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Hej Mr High End  virkelig lækkert setup du har der, hvordan spiller, de italienske extrema de kommer jo fra mit hjemmeland hehe ...

Mvh Novisad

Til top Vis Novisad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Novisad

mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Hej Novisad!

Ja jeg synes jo de spiller godt - men de er lidt svære at arbejde med, hvis man ikke har tålmodighed. Det har jeg heldigvis - "jeg er jo jyde og vi ridder jo ikke den samme dag vi sadler". Der skal jo tænkes lidt over sagen.

Nej de spiller rigtig godt med det rigtige udstyr - og jeg har prøvet meget på dem. Der skal helst være nogle kræfter bag. Jeg har 250 w i 8 ohm og 500 w i 4 ohm - det er bestemt at foretrække. Ellers er de helt suveræne med monotrin - gerne kl. a - LAMM er lige i øjet.

Jeg synes de spiller åbent, musikalsk, homogent  med en god 3d virkning. Der er et meget klart lydbillede i alle retninger. Jeg har tidligere haft "bånd" og jeg synes de ligne meget uden at give mig de samme svære forhold under opstillingen af "båndene". Derfor valget jeg også at skifte til dynamiske højttalere.

Jeg ved faktisk ikke hvad jeg skulle vælge til mit rum, hvis jeg ikke skulle have disse SF Extremaer  - så ville det bare blive en tilsvarende højttaler. Pladsen er ikke til mere/større og Extremaerne fylder rummet fint med god lyd.

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Sendt: 21 November 2005 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Det er jo dejligt at høre, alle har jo vær deres smag og så er det jo tip top, Lamm har jeg kun hørt meget godt og de skulle være meget kraftihge og varm lyd som jeg er til arbejder meget på at få mere varme i mit lydbillede..

Mvh Novisad

mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Hej Novisad

Med hensyn til varmen og lyttevenligheden, så har du ret det er meget vigtigt - ellers forsvinder fornøjelsen og man vil til stadighed lede efter "musik". Det synes jeg har efter mine små omflytninger af lytteplads og vinkling af højttaler.

Har du fået dit rum målt op? Prøv det og så ring til Audiovision i Skive - så kan Poul give dig en mening om hvor din højttaler skal stå i forhold til bagvæg m.m. Det er en af de bedste ting jeg har fået gjort.

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Sendt: 21 November 2005 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

ok det vil jeg lige gøre imorgen hvis jeg kan nå det men enlig så synes jeg helt klart at de står som de skal . Mine Ht kabler spiller meget mørkt der er bare meget glæde over dem, og mine to bertram sølv xlr spiller forrygende..

Novisad

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 21 November 2005 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Hej mr. Highend

Du har rigtigt gjort noget ud af det. Håber du snart er tilfreds....eller skal der flere forstærkere igennem lytterummet ......eller andre højtalere......eller føler du at målet er opnået

Mvh

Dr. Lyd

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Hej 270961

Man er vel aldrig færdig - men som gammel håndværker - skal der vel også arbejdes med opstillinger.

Jeg troede ellers jeg kendte mit anlæg til fornylig. Jeg havde ramt meget forkert til lyttepladsen - ca 10 cm. til bagvæggen. Det lyder ikke af meget men lydmæssigt gør det den største forskel jeg har hørt i den tid jeg har haft Extremaerne. Nu kan jeg spille med fuld bas på slaven og med fuld vinkel ind på højttalerne. Perspektiv og rummet er faldet i hak. Eller sagt på en anden måde det lyder som et nyt anlæg.

Jeg tror måske det har været det jeg har søgt???? Men man ved jo aldrig - det er vel en konstant søgning.

Med hensyn til forstærkere, så sker der vel noget på et tidspunkt. Men jeg skal lige have "tid" - og det er rigtig god "tid" - hvis du forstår. Der skal meget til at vælte en HPA2. Jeg vil mene der skal det dobbelte til eller mere. Her tænker jeg i pris og kvalitet.

270961
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 November 2005 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Hej

Glæder mig virkelig på dine vegne Tilfreds...der skal ske lidt hele tiden....det er jo spændende beskæftigelse....

Ja...du får nok ret med den Proceed....den kan man bare ikke sådan lige sætte ud til højre. Det bliver en kultforstærker....og lyder slet ikke som de 35.000 den koster, men som du selv skriver...til det dobbelte...har nok også besluttet at beholde min....ellers så skal der lige dumpe en ML 431 lige ned i skødet...så vil jeg gerne bytte. Jeg har prøvet noget helt andet ganske kort...dobbelt så dyr....men ikke bedre...så fortrøstningsfuld...ja.

Mvh

Dr. Lyd

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Sendt: 21 November 2005 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Ja nogen gange er det svært  at skifte noget ud haha ikke fordi jeg kunne finde på det , det sværeste for mig er da jeg skulle skille mig af med min audia pre..

Mvh Novisad

270961
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 November 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hej Novisad

Ja...det er sørme svært.....i øjeblikket spiller jeg på reserven Magnepan 0.5 SE...lidt ældre model med Quassiribbon diskant.....nedtur.....den er Ok...men.....lyder ikke som mine "gamle" Loganer....den mangler stort set alt i højere potens.

Mvh

Dr. Lyd

mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Hej 270961 og Novisad!

Ja man skal lytte til tingene og ikke bare stille sig tilfreds med at det er dyrt og at andre siger at det er verdens 7. vidunder. Proceed HPA2 er efter min mening helt overset og glemt i mængden af forstærkere. Jeg har hørt den op mod ML 335 og synes ikke at merprisen er værd at give ud.

Dog kunne jeg godt tænke mig mono-trin - gerne kl. A. Men hvad det bliver tror jeg lidt afhænger af tilbudet og tilfældet. Der skal jo lige være "tid" og denne gang skal der være meget "tid".

Jeg har jo som der står på dette link prøvet forskelligt - noget er bare ultimativt (også ultimativt dyrt) - andet kunne gå an hvis det ikke var for denne HPA2 (der er altså synagi i ML udstyret) og så er der noget der ikke er interessant.

Desuden vil jeg gerne høre et par andre mærker før jeg beslutter mig - når det er mange penge, der skal bruges,  skal det jo være det rigtige.

Ønskelisten som jeg kunne tænke mig at høre er noget fra ML 400 serien (gerne monotrin), Pass, Lamm (igen), ML 20.6, Rough 150 evt Krell m.m. (jeg er modtagelig for ideer) - men det hele afhænger af tilbudet og chanchen.

Dog skal der være synagi og musik - ikke teknik.

270961
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 November 2005 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg har hørt 432 og 436 mono.......føj hvor er de gode og lækre...men også dyre...så proceed HPA2 gør jobbet rigtigt godt...de sidste nanometer koster mulvarpeskindet...og det er rigtigt som mr. Highend skriver...det er dyrt at begå fejltagelser i de prisklasser....køb det man brænder for....thi så blliver man lykkelig.

Mvh

Dr. Lyd

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Sendt: 21 November 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

hej jeg ville hvis jeg skulle tilbage til Class A så villle det være en flight 100 , den har varme og nærvær og den er faktisk meget musikalsk men ok deter så min for reference, ...

Mvh Novisad

mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Hej Igen!

Ja det var de ml´er jeg tænkte på! Mon ikke der snart kommer manna ned fra himlen.

Ellers tror jeg der bare skal spilles musik - jeg har i alt fald ikke spillet bedre end det jeg gør i øjeblikket - altså bortset fra, da jeg havde de små LAMM i stuen. Men ....... 170.000 - og så skal der altså også en reference forforstærker til - måske også en riia.

"Men så ka æt helle it bli møj bej´r!"

270961
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 November 2005 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

nææææaaaejjjj.......

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Sendt: 21 November 2005 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

æh Dr lyd hvad siger du nej  til

Novisad

270961
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 November 2005 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

At det it blier møj bedre me Lam.....mæh

mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Muuuuuuuuuuhligvis - BAT, PASS, Krell - men hvor går man hen?

Det virker som man skal helt ud på landet for at finde dem.

<< Forrige Side af 18 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes