Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Forstærker, hvilken bør man vælge (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 04 April 2011 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

ginger skrev:
Faktisk er der mange om at mene rør lyder bedre end chipamps og klasse D
Sagt på en anden måde,ville den ny teknologi have udraderet den gamle HVIS den virkelig lød bedre.

Det kan man jo så ogs sige om rørforstærkere (og gamle biler). Jeg har aldrig hørt en rørforstærker jeg gad eje. Jeg har heller ikke hørt noget særligt og kun kineserrør (Cayin til 5.000 og 15.000). Tilgengæld har jeg hørt masser af klasse D som jeg godt gade eje. Jeg er dog ikke af den opfattelse at klasse D er entydigt bedre. Men jeg er overbevist om at en Tact Millenium er den bedste forstærker jeg har hørt.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 04 April 2011 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Køb du bare den Nakamichi PA5 II,den har den samme klang og varme som rigtige instrumenter,og den kan trække (næsten) alt.Det må aldrig lyde koldt eller klinisk,for sådan lyder instrumenter ikke i virkeligheden,tænk bare på en triangel,den har jo også bund og varme når man hører anslaget,selv om den ligger meget højt oppe i frekvens  området.

Min erfaring  gennem mange år,er at forstærkere der har den varme klang (lyden skal selvfølgelig være åben og velopløst) er dem man bedst kan leve med.Dem som hælder til den lyse og kolde side bryder jeg mig ikke om,da jeg hurtig bliver træt af at lytte til det.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Pjuske00
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 April 2011 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Tak Carsten. Så er du nok også mest til pastelfarver. #smiler#

Nå spøg til side. Er der nogen derude der ved lidt om hvornår det bliver tid til at skifte elektrolytter ?  15-20-25 år er vel altid et spørgsmål om hvor meget det pågældende apparat har været brugt og kvaliteten af de "varer" der er smidt i. Men hvor hurtigt/hvor tydeligt/hvordan dør sådan nogle "møghunde" ?

Hvad kan det risikeres at koste for f.eks sådan en som Nakamichi`en.

Der må være nogle teknikere der kan lidt om dette !

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 04 April 2011 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Min PA5 II er købt fra ny i 1995 i Audioscan,og den har aldrig været til rep.eller fejlet noget,så den er lidt af en arbejdsmand.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 04 April 2011 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Pjuske00 skrev:

Er lidt i syv sind. Sidder med flere muligheder for køb af brugt forstærker. A) Lyngdorf/TacT SDA 2175. B) LC Audio Predator. C) Nakamichi Pa 5-e2 Mk II. 

Hvad giver mest ren, harmonisk og afslappet lyd ?

Fra en helt ny - meget imponeret over sitet - bruger.

Med venlig hilsen Pedersen        & ; ;nbs p;   

Glem alt om ovenstående (bare min mening) og find noget der spiller musik istedet for hifi..., Rega, Naim, Linn, Creek, Exposure, Heed osv..det koster ikke alverden men de har topmodeller såfremt pengepungen er iorden.

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

Pjuske00
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2011 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Kvickly.        &nbs p;     Jeg lytter med store ører. Har jeg ret i, at det udelukkende er mærker der bruger "gammeldags" transistorforstærkning ?   Er jeg helt galt afmarcheret, når jeg forsigtigt spørger: de har da ikke så pokkers kraftige forstærkere på programmet, eller hva ?  Jeg kunne jo godt tænke mig at "give den lidt gas" en gang imellem.

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 04 April 2011 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Pjuske00 skrev:
Kvickly.        & ; ;nbs p;     Jeg lytter med store ører. Har jeg ret i, at det udelukkende er mærker der bruger "gammeldags" transistorforstærkning ?   Er jeg helt galt afmarcheret, når jeg forsigtigt spørger: de har da ikke så pokkers kraftige forstærkere på programmet, eller hva ?  Jeg kunne jo godt tænke mig at "give den lidt gas" en gang imellem.

Kommer helt an på hvilke højtalere man parrer med.

Bemærk disse forstærker duer ikke hvis du er til disko levels men alt andet musik gengivelse giver nogle af disse forstærkere efter min mening en mere dynamisk og naturtro gengivelse med fyldig krop og god rytme hvor man bare "har lyst til at høre en plade mere", det er mere end man kan sige om hovedparten af konsumforstærkere af idag, uanset pris og watt opgivelse på papiret, glemmer aldrig den dag en ven havde sin 200watt Rotel op imod min lille Naim 30watt, sidstnævnte gjorde rent ud sagt grin med den store fætter, så glem alt om specs og "moderne teknik", gå ud og lyt.

Nogle af verdens mest populære intg forstærkere en Rega eller Naim på 50watt, det er rigeligt når grejet er lavet ordentligt på ordinære to-vejs effektive højtalere til 20-35m2 rum. Jeg vil til hver tid foretrække et sådan setup fremfor dine første forslag, taler af erfaring men smag og behag er jo forskellig.

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 April 2011 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Og denne tråd er så igen et eksempel på at man selv skal lytte derhjemme.

Nakamichi kender jeg kun som PA7 og husker den som en varm og rigtig god forstærker. Rega har lavet lidt jeg kunne leve med, men også en del der er alt for meget blød hat.

Predator har jeg ikke hørt, men det er jo en lidt gammel konstrution efterhånden. Min holdning er at musik er noget musikerne levere og hifi er noget anlægget levere. Er anlægget hifi ready, så spiller det også musik.

Verdens mest populære integrerede forstærer en hverken Naim eller Rega, men NAD 3020. Naim og Rega er nicheprodukter, men derfor kan de sagtens være rigtigt gode forstærkere alligevel.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 05 April 2011 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Et forsigtigt bud på vedvarende musiknydelse kunne være at bruge en rørslæde...

Mange har efter anskaffelse af en sådan,droppet jagten på yderligere "hifi" - formentlig fordi de med rør har opnået det de ønskede.nemlig at kunne slappe af og lade sig drage ind i musikken!
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger

Pjuske00
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2011 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Og så kommer nok det mest tilbagevendene spørgsmål fra ikke-rør-kendere:  hvor lang tid holder rør ?  er de til at få fat i ?  og hvad kan de risikeres at koste ?   Jeg ved godt der ikke er noget entydigt svar, men er der nogen der har en "meget solgt" rørforst. og kan bruge den som eksempel ?

Pjuske00
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2011 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Øhh, "Ginger"  hvad for rør-forst. bruger du ? hvad koster den ?  Det lyder virkelig som om du brænder ufatteligt meget for de der glas-ting der stritter op af printet !

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes