Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 16:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Test dit Tweak! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 December 2012 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

SlotCarsten skrev:

Jeg vil godt byde på en forklaring!

Når man digitalisere sampler man input på f.eks. 44KHz, men der er ingen absolut synkronisering af start tidspunktet.
Hvis man laver 2 samplinger af det samme signal i træk, er sandsynligheden for at starte på samme tid nær nul.

Et program der arbejder i det digitale domæne kan kun aligne signalerne ned til nærmeste sample. Der vil derfor være
en eller anden tidsfejl på mellem 0 og 1/44.000 sek. Differencen på et originalt og et tidsforskudt signal vil formodentligt
ligne original signalet temligt godt, på nær i amplituden. Tilføjer man nu forstærkning, kommer man temligt godt i
nærheden af original signalet.

Derfor er der forholdsvis meget lyd i differens signalet. Jeg tror egentligt ikke det skyldes at signalerne originalt er
forskellige. Målemetoden er fejlagtig.

Det ville være interesant at høre diff på 2 samplinger uden tweak. Jeg vil forvente at man vil opleve den samme forskel.

MVH, Carsten Grønnemann.

Hej Carsten,

Det er du da lige mand for at prøve så :O)
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2012 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

SlotCarsten skrev:

Når man digitalisere sampler man input på f.eks. 44KHz, men der er ingen absolut synkronisering af start tidspunktet.
Hvis man laver 2 samplinger af det samme signal i træk, er sandsynligheden for at starte på samme tid nær nul.

Et program der arbejder i det digitale domæne kan kun aligne signalerne ned til nærmeste sample. Der vil derfor være
en eller anden tidsfejl på mellem 0 og 1/44.000 sek. Differencen på et originalt og et tidsforskudt signal vil formodentligt
ligne original signalet temligt godt, på nær i amplituden. Tilføjer man nu forstærkning, kommer man temligt godt i
nærheden af original signalet.

Derfor er der forholdsvis meget lyd i differens signalet. Jeg tror egentligt ikke det skyldes at signalerne originalt er
forskellige. Målemetoden er fejlagtig.

Det ville være interesant at høre diff på 2 samplinger uden tweak. Jeg vil forvente at man vil opleve den samme forskel.

MVH, Carsten Grønnemann.

... og så igen, det bliver vist ikke nødvendigt, se lige her i dokumentationen i deres "paper"

Slides fra præsentation

Og her kommer deres "Paper":

Paper (artikel)

SlotCarsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 December 2012 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Tak for at linke til deres paper. Meget interesant. Det forklarer jo en hel del.

Slides presentationen leder desværre ingen vegne.

Fra deres paper er det jo tydeligt at fase problemet som jeg beskriver er det største problem. Som konsekvens skriver de selv at metoden aldrig vil kunne anvendes fra analoge medier som f.eks. mikrofoner, båndoptagere eller pladespillere.

For at metoden skal give fornuft er det nødvendigt at original materialet er digitalt, samt at sample clocken i soundcarded er direkte synkroniseret/drevet fra sample clocken fra afspilleren (CD). Audio Diff maker forsøger at minimere indflydelsen på fase fejlen med intelligent software, som dog anvender en iterativ "trial and error" process for at finde det bedste kompromis.

Man kan altså ikke bare stoppe audio signalet ind i "line-in" på computeren. Der skal meget mere til. Specifikt en synkronisering af sample clock på DAC og ADC.

MVH, Carsten Grønnemann.

Til top Vis SlotCarsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SlotCarsten

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2012 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

SlotCarsten skrev:

Tak for at linke til deres paper. Meget interesant. Det forklarer jo en hel del.

Slides presentationen leder desværre ingen vegne.

Fra deres paper er det jo tydeligt at fase problemet som jeg beskriver er det største problem. Som
konsekvens skriver de selv at metoden aldrig vil kunne anvendes fra analoge medier som f.eks. mikrofoner, båndoptagere
eller pladespillere.

For at metoden skal give fornuft er det nødvendigt at original materialet er digitalt, samt at sample clocken i
soundcarded er direkte synkroniseret/drevet fra sample clocken fra afspilleren (CD). Audio Diff maker forsøger at minimere
indflydelsen på fase fejlen med intelligent software, som dog anvender en iterativ "trial and error" process for at finde det
bedste kompromis.

Man kan altså ikke bare stoppe audio signalet ind i "line-in" på computeren. Der skal meget mere til. Specifikt en
synkronisering af sample clock på DAC og ADC.

MVH, Carsten Grønnemann.

Hej Carsten,

Vær lige sød og læs tråden fra starten af, så ville du vide at det netop er det vi diskuterer.......

Men når man tager det for hvad det er, så er det som jeg ser det en metode til at kvantificere mange tweak's med. De har
dog også prøvet at samligne effektforstærkere og sågar højtalere, du finder det hvis du kigger lidt længere på deres side,
der hvor du også kan downloade programmet. Iøvrigt skal slidesættet downloades og på min Mac virker det fint. Link lige
ved siden af link til "Paper".

mvh. Asger

Hvornår kommer målingen på det første danske tweak.....?

Eller med andre ord er vi en flok dovne, handlingslammede etc. "hifi-kloge-Åger", eller hva'

SlotCarsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 December 2012 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Ok "Mercury".

Jeg kunne jo føle handsken blive trukket hen over ansigtet, så jeg installerede programmet og lavede et eksperiment.

1) Først genererede jeg et 20 til 20K sweep med Audacity. Loaded filen 2 gange ind i DiffMaker og lavede en dif på 2 filer som binært er identisk. Resultatet var nul. Programmet kan altså godt trække 2 ens tal fra hinanden og få et nul. Hurra.

2) Så satte jeg min laptop (på batteri drift) til at afspille sweepet på lineout, som jeg forbandt til linein på min stationære. Herefter samplede jeg fra laptoppen 2 gange uden at lave nogen ændring. Som jeg forventede blev diff filen ikke nul. Jeg kunne tydeligt genkende originalt sweepet, ihvertfald lidt over bas området.

HA, JEG VINDER, Diff blev ikke nul. Præsic som jeg forudsagde.
(Men jeg har jo heller ikke nogen midler til at syncronisere DAC med ADC clocken. Det er jo det programmet forsøger at gøre program teknisk, men løsningen er ikke 100%.)

3) Men så kunne jeg alligevel ikke lade være lige at prøve en gang til.
Hmm, det eneste "tweak" jeg lige kunne komme i tanke om var at sætte laderen til den bærbare pc, og så lige sample en gang til.

HELLE-DUSSE-DA. Sikke en gang generator hyl der nu kom ind over ! Flere magnituder over det oprindelige diff signal.

---

Så min konklusion?
Man kan ikke forvente at diff går i absolut nul.
Men som LUP på eventuelle problemer er det så afgjort godkendt. Det her program har sin berettigelse, også selvom det ikke er det objektive ja eller nej tool som man kunne have håbet på.

MVH, Carsten Grønnemann.

Til top Vis SlotCarsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SlotCarsten

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2012 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

SlotCarsten skrev:

Ok "Mercury".

Jeg kunne jo føle handsken blive trukket hen over ansigtet, så jeg installerede programmet og lavede et eksperiment.

1) Først genererede jeg et 20 til 20K sweep med Audacity. Loaded filen 2 gange ind i DiffMaker og lavede en dif på 2 filer
som binært er identisk. Resultatet var nul. Programmet kan altså godt trække 2 ens tal fra hinanden og få et nul. Hurra.

2) Så satte jeg min laptop (på batteri drift) til at afspille sweepet på lineout, som jeg forbandt til linein på min
stationære. Herefter samplede jeg fra laptoppen 2 gange uden at lave nogen ændring. Som jeg forventede blev diff filen
ikke nul. Jeg kunne tydeligt genkende originalt sweepet, ihvertfald lidt over bas området.

HA, JEG VINDER, Diff blev ikke nul. Præsic som jeg forudsagde.(Men jeg har jo heller ikke nogen midler til at
syncronisere DAC med ADC clocken. Det er jo det programmet forsøger at gøre program teknisk, men løsningen er ikke
100%.)

3) Men så kunne jeg alligevel ikke lade være lige at prøve en gang til. Hmm, det eneste "tweak" jeg lige kunne komme i
tanke om var at sætte laderen til den bærbare pc, og så lige sample en gang til.

HELLE-DUSSE-DA. Sikke en gang generator hyl der nu kom ind over ! Flere magnituder over det oprindelige diff signal.

---

Så min konklusion? Man kan ikke forvente at diff går i absolut nul. Men som LUP på eventuelle problemer er det så
afgjort godkendt. Det her program har sin berettigelse, også selvom det ikke er det objektive ja eller nej tool som man
kunne have håbet på.

MVH, Carsten Grønnemann.

Carsten du er en sand hifi-guttermand og det mener jeg helt oprigtigt.

En ting jeg selv sindsygt godt kunne tænke mig at teste er netop det med strømmen. Jeg har jord i den stikkontakt som
føder min Nordost strømskinne, hvorfra alle apparater trækker sin strøm. Men den samme stikkontakt leverer også strøm
til min Lenovo bærbare, min Imac, min routers lille lede strømdims. Jeg har fået installeret en egen hifigruppe også med
jord, men ak og ve' det var dengang hvor anlægget stadigvæk fejlagtigt var placeret mellem højtalerne og som det står nu
kan ledningen ikke nå.

Nå, men vi må tage dette som et "grov-værktøj" mere eller mindre og sjovt kunne det jo være om nogen af de mere
eksotiske tweak som eksempel den med kantskæreren og den gode gamle grønne pen ville kunne hæve en diff over
baggrundsstøjen.

Jeg kan næsten regne ud at du ikke normalt har nogen elektrisk kontakt med PC og hifi da du bruger Audacity, så det ligger
jo ikke lige for med at prøve et CD genereret signal.

Nå, men hvem bliver den anden tester ?

mvh. Asger

PS:Iøvrigt så skal jeg altså prøve imorgen med en lang nok ledning, så må det jo være lyttelapperne som "måler" grrrrr.

olepro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

SlotCarsten skrev:

Når man digitalisere sampler man input på f.eks. 44KHz, men der er ingen absolut synkronisering af start tidspunktet. Hvis man laver 2 samplinger af det samme signal i træk, er sandsynligheden for at starte på samme tid nær nul.

Et program der arbejder i det digitale domæne kan kun aligne signalerne ned til nærmeste sample. Der vil derfor være en eller anden tidsfejl på mellem 0 og 1/44.000 sek. Differencen på et originalt og et tidsforskudt signal vil formodentligt ligne original signalet temligt godt, på nær i amplituden. Tilføjer man nu forstærkning, kommer man temligt godt i nærheden af original signalet.

Derfor er der forholdsvis meget lyd i differens signalet. Jeg tror egentligt ikke det skyldes at signalerne originalt er forskellige. Målemetoden er fejlagtig.

MVH, Carsten Grønnemann.

Det var nøjagtigt min tanke efter at have hørt/set videoklippet.
Hvorfor taler de ikke om at sammenligne to "ens" optagelser.
Jeg tror du har helt ret i dine antagelser.

Hvis de to filer ikke er 100% i fase og 100% ens i volumen vil der være en forskel at høre, selv på to bit perfekt optagelser.
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes