Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 18:31   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Placering af centerhøjttaler/lærred (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jacob Hatt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 25 Januar 2005 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Hej folkens.

Ja. Jeg er så helt ny herinde, og har forsøgt at lede igennem diverse fora for at finde svar.
Det er dog ikke lykkedes mig, så jeg tillader mig at kaste et spørgsmål ud:

Jeg er gået i gang med mit hjemmebio-projekt, og skal i den forbindelse have et råd til hvordan jeg bedst placerer fronthøjttaleren.
For at gøre en allerede lang historie kortere, så har jeg 2 valg på grund af pladsen...
1) Jeg placerer fronthøjttaleren bag lærredet i loftshøjde
2) Jeg placerer fronthøjttaleren foran lærredet i loftshøjde, og mister grundet pladsmangel ca 20cm lærred i højden.
EDIT: Det er naturligvis CENTERhøjttaleren jeg snakker om, ikke FRONThøjttalerne, som jeg kom til at skrive..

Så... Hvor meget vil det forringe min lyd at have centeren bag lærredet ?
Under lærredet er desværre ikke muligt.

Iøvrigt er højttalerne placeret som foreslået på http://www.thornet.dk/surround_ops.htm

...

__________________
Jacob Hatt
Her for at lære.... ;)
Min hjemmebio
Til top Vis Jacob Hatt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob Hatt
 
chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 517
Sendt: 25 Januar 2005 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Såvidt jeg ved, er det få, men til gengæld dyre lærreder der er lyd "transparante". Jeg ville ikke placere mine fronthøjttalere i loftshøjde, men derimod i ørehøjde ved sweetspot. Såvidt jeg kan se, er det også det der anbefales i linket du henviser til. Så af dine muligheder, ville jeg købe et lærred, der er lyd gennemsigtigt, og placere højttalerne i ørehøjde bag lærredet.

Hilsen Christian.

Til top Vis chrliv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrliv
 
Jacob Hatt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 25 Januar 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Nu er situationen desværre således, at hjemmebio'en indrettes i min dagligstue, og loftshøjde derfor er eneste monteringsmulighed.
Men så må jeg jo hellere ringe til Lissau og høre om deres lærreder kan bruges til den slags.

__________________
Jacob Hatt
Her for at lære.... ;)
Min hjemmebio
Til top Vis Jacob Hatt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob Hatt
 
netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 263
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Hvad med ved siden af lærret? eller er der noget jeg totalt har misforstået?

Jeg stod i et dilemma med min centerhøjttaler - og den er kommet til at hænge lige under loftet - det fungerer egentlig ok...


__________________
Med venlig hilsen
Bjarne
Til top Vis netbjarne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af netbjarne
 
Jacob Hatt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

netbjarne skrev:
Hvad med ved siden af lærret? eller er der noget jeg totalt har misforstået?

Jeg stod i et dilemma med min centerhøjttaler - og den er kommet til at hænge lige under loftet - det fungerer egentlig ok...


Hvis jeg sætter centeren ved siden af lærredet, så kommer den til at stå lige under den ene fronthøjttaler...
Så jeg tror at løsningen bliver at sætte den bagved lærredet, og så ellers håbe på at man kan korrigere for det lydtab der kommer... Desværre...

__________________
Jacob Hatt
Her for at lære.... ;)
Min hjemmebio
Til top Vis Jacob Hatt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob Hatt
 
netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 263
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Jacob Hatt skrev:
Hvis jeg sætter centeren ved siden af lærredet, så kommer den til at stå lige under den ene fronthøjttaler...  

Og?

Jeg troede faktisk du talte om Front Left og Front Right, ikke Center... Nuvel, er stødt på snakken i andre fora, og mit indtryk er, at lærredet, som vist skal være svagt perforeret for at tillade lyden at komme igennem (og dermed også taber gain) - er meget dyrt. Kan centeren ikke hænge foran lærredet hvis dette har 20-40 cm drop down?



__________________
Med venlig hilsen
Bjarne
Til top Vis netbjarne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af netbjarne
 
Jacob Hatt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

netbjarne skrev:

Og?


Jeg troede faktisk du talte om Front Left og Front Right, ikke Center... Nuvel, er stødt på snakken i andre fora, og mit indtryk er, at lærredet, som vist skal være svagt perforeret for at tillade lyden at komme igennem (og dermed også taber gain) - er meget dyrt. Kan centeren ikke hænge foran lærredet hvis dette har 20-40 cm drop down?


Heh... Problemet ER jo netop, at jeg ikke har det drop for oven...
Så den eneste reelle placering er bag lærredet... Har haft en længere snak med Lissau om det, og de ville gerne lave et forsøg... Men så er vi også oppe i 7-9.000 kroner for et lærred...

Lige pt. er jeg hoppet på Ikea-Tupplur-løsningen, og det ser ud som om det kan være en glimrende overgangsløsning indtil jeg har pladsen til at lave biografen ordentligt.... Og indtil da, der kan det jo være jeg må acceptere det lydtab ved at have centeren placeret lidt uheldigt...

__________________
Jacob Hatt
Her for at lære.... ;)
Min hjemmebio
Til top Vis Jacob Hatt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob Hatt
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

...du kan jo også vælge at køre uden center, som sagtens kan fungere fint
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 957
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

L.Becker skrev:
...du kan jo også vælge at køre uden center, som sagtens kan fungere fint

Det vil jeg vove at påstå fungerer bedst i de fleste seriøse surround-setups.

Hvis man har to gode front-Ht´ere med et stort, flot lydbillede/god spredning af lyden er den "kugle" af lyd i sweetspot (vokal/stemmer) som skabes ved 2 fronter så langt at foretrække - mener jeg!

Der er ofte noget unaturligt i og kunstigt over en centerHt´er - også selvom klangen på centeren svarer til fronterne. Der synes at være et "hul" mellem center og fronter som man undgår ved IKKE at have en decideret center. Prøv at vælge "phantom"/"ghost" mode på surrondforstærkeren i stedet og kør uden center

Det lyder ofte bedre. I al fald på de (indrømmet: få) surroundsetups jeg har hørt.

MVH Jesper



__________________
Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen
 
Jacob Hatt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

L.Becker skrev:
...du kan jo også vælge at køre uden center, som sagtens kan fungere fint

Gerne... Er du så ikke lige rar at fortælle mig hvordan jeg indstiller det på min NAD T743 ?

Selvom jeg nu tror at jeg vil få indkøbt en passende center ved lejlighed... Men indtil da ville det da være rart at vide hvordan den skulle sættes op så al talen ikke forsvinder...

__________________
Jacob Hatt
Her for at lære.... ;)
Min hjemmebio
Til top Vis Jacob Hatt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob Hatt
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Jacob Hatt skrev:
L.Becker skrev:
...du kan jo også vælge at køre uden center, som sagtens kan fungere fint

Gerne... Er du så ikke lige rar at fortælle mig hvordan jeg indstiller det på min NAD T743 ?

Selvom jeg nu tror at jeg vil få indkøbt en passende center ved lejlighed... Men indtil da ville det da være rart at vide hvordan den skulle sættes op så al talen ikke forsvinder...

Hej Jacob,

Nu kender jeg ikke lige en NAD T743, men der er i alle surround-recievere mulighed for at slå centeren fra. Der må være en on-screen menu fra recieveren du kan se på dit TV, hvor der må være en menu der hedder noget med "set-up". På de fleste vælger du ud for center "none" og så varetages signalet af dine side-HT.

Er der andre derude der har en NAD T743, der kan hjælpe vores ven her mere nøjagtigt  

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
Jacob Hatt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

L.Becker skrev:

Er der andre derude der har en NAD T743, der kan hjælpe vores ven her mere nøjagtigt  


Heh... Man er vel newbie...

Jeg fik selv lige læst mig til det... Det var nu egentligt bare et spørgsmål om at slå op i manualen og se hvordan man hiver OSD'en frem på TV'et... Så kan det sættes op nemt, endda rigtigt nemt, derinde...

Så jeg vil gå igang med det... Og så ellers se og få taget nogen billeder af det, nu det jo snart er færdigt.

__________________
Jacob Hatt
Her for at lære.... ;)
Min hjemmebio
Til top Vis Jacob Hatt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob Hatt
 
Jacob Hatt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Dejen skrev:

Hvis man har to gode front-Ht´ere med et stort, flot lydbillede/god spredning af lyden er den "kugle" af lyd i sweetspot (vokal/stemmer) som skabes ved 2 fronter så langt at foretrække - mener jeg!


Der er ofte noget unaturligt i og kunstigt over en centerHt´er - også selvom klangen på centeren svarer til fronterne. Der synes at være et "hul" mellem center og fronter som man undgår ved IKKE at have en decideret center. Prøv at vælge "phantom"/"ghost" mode på surrondforstærkeren i stedet og kør uden center


Det lyder ofte bedre. I al fald på de (indrømmet: få) surroundsetups jeg har hørt.


Jeg har fået det sat op nu, så den spiller uden center. Det lyder faktisk ganske glimrende, må jeg desværre erkende. Mangler dog som sagt at købe centeren, så jeg kan ikke helt bedømme om det lyder bedre eller værre.

... Men... More to come... Black Hawk Down spiller i hvert fald pænt op... Hehe....

__________________
Jacob Hatt
Her for at lære.... ;)
Min hjemmebio
Til top Vis Jacob Hatt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob Hatt
 
Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1319
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Hej.

Hvilke højttalere er der tale om og hvor lang afstand er der mellem ventre og højre fronthøjttaler?



__________________
MVH Jannick Petersen
Til top Vis Jannick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannick
 
Jacob Hatt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Jannick skrev:

Hej.


Hvilke højttalere er der tale om og hvor lang afstand er der mellem ventre og højre fronthøjttaler?


Jeg har i mellemtiden fundet ud af at jeg har skrevet forkert i første indlæg...

Det er naturligvis ikke FRONThøjttalerne der er et problem, men derimod CENTERhøjttaleren.

Men afstanden imellem FL og FR er ca 3½ meter ?

__________________
Jacob Hatt
Her for at lære.... ;)
Min hjemmebio
Til top Vis Jacob Hatt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob Hatt
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Jacob Hatt skrev:
Jannick skrev:

Hej.


Hvilke højttalere er der tale om og hvor lang afstand er der mellem ventre og højre fronthøjttaler?


Jeg har i mellemtiden fundet ud af at jeg har skrevet forkert i første indlæg...

Det er naturligvis ikke FRONThøjttalerne der er et problem, men derimod CENTERhøjttaleren.

Men afstanden imellem FL og FR er ca 3½ meter ?

Ja, prøv at måle dig frem. Hvis ikke du vil opleve et "hul" hvor du bliver nødt til at benytte en center så er 50-60 grader (fra lytteposition) løsningen...

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
Jacob Hatt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

L.Becker skrev:

Ja, prøv at måle dig frem. Hvis ikke du vil opleve et "hul" hvor du bliver nødt til at benytte en center så er 50-60 grader (fra lytteposition) løsningen...


Nu ser jeg det ikke som et problem at jeg skal anskaffe mig en center. Nærmest tværtimod. Det er en udgift der er kalkuleret med fra start af projektet.

Eneste "problem" er såmend placeringen af den.
Selvom jeg må erkende, at det faktisk lyder ret godt selv uden center.

__________________
Jacob Hatt
Her for at lære.... ;)
Min hjemmebio
Til top Vis Jacob Hatt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob Hatt
 
Cool Blade
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Hvad med at sætte den center på gulvet - evt i en eller anden form for stand. Dermed kan du vinkle den så den "rammer" rigtigt.

Til top Vis Cool Blade's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cool Blade
 
Jacob Hatt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Cool Blade skrev:

Hvad med at sætte den center på gulvet - evt i en eller anden form for stand. Dermed kan du vinkle den så den "rammer" rigtigt.


Den mulighed har jeg ikke, da jeg så ville være nødt til at flytte den hver gang jeg skulle se film... Jeg bruger jo min alm. dagligstue til formålet, og hvis jeg skulle have centeren stående foran lærrdet på gulvet, ville det indebære at mit spisebord skulle ofres...
Og SÅ langt tror jeg ikke jeg får konen til at gå...

__________________
Jacob Hatt
Her for at lære.... ;)
Min hjemmebio
Til top Vis Jacob Hatt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob Hatt
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes