| Forfatter |
|
Jacob Hatt Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folkens.
Ja. Jeg er så helt ny herinde, og har forsøgt at lede igennem diverse fora for at finde svar.
Det er dog ikke lykkedes mig, så jeg tillader mig at kaste et spørgsmål ud:
Jeg er gået i gang med mit hjemmebio-projekt, og skal i den forbindelse have et råd til hvordan jeg bedst placerer fronthøjttaleren.
For at gøre en allerede lang historie kortere, så har jeg 2 valg på grund af pladsen...
1) Jeg placerer fronthøjttaleren bag lærredet i loftshøjde
2) Jeg placerer fronthøjttaleren foran lærredet i loftshøjde, og mister grundet pladsmangel ca 20cm lærred i højden.
EDIT: Det er naturligvis CENTERhøjttaleren jeg snakker om, ikke FRONThøjttalerne, som jeg kom til at skrive..
Så... Hvor meget vil det forringe min lyd at have centeren bag lærredet ?
Under lærredet er desværre ikke muligt.
Iøvrigt er højttalerne placeret som foreslået på http://www.thornet.dk/surround_ops.htm
... __________________ Jacob Hatt
Her for at lære.... ;)
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
chrliv Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Såvidt jeg ved, er det få, men til gengæld dyre lærreder der er lyd "transparante". Jeg ville ikke placere mine fronthøjttalere i loftshøjde, men derimod i ørehøjde ved sweetspot. Såvidt jeg kan se, er det også det der anbefales i linket du henviser til. Så af dine muligheder, ville jeg købe et lærred, der er lyd gennemsigtigt, og placere højttalerne i ørehøjde bag lærredet.
Hilsen Christian.
|
| Til top |
|
| |
Jacob Hatt Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er situationen desværre således, at hjemmebio'en indrettes i min dagligstue, og loftshøjde derfor er eneste monteringsmulighed.
Men så må jeg jo hellere ringe til Lissau og høre om deres lærreder kan bruges til den slags. __________________ Jacob Hatt
Her for at lære.... ;)
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
netbjarne Forum Bruger


Bruger siden: 23 August 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 263
|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med ved siden af lærret? eller er der noget jeg totalt har misforstået?
Jeg stod i et dilemma med min centerhøjttaler - og den er kommet til at hænge lige under loftet - det fungerer egentlig ok...
__________________ Med venlig hilsen
Bjarne
|
| Til top |
|
| |
Jacob Hatt Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
netbjarne skrev:
Hvad med ved siden af lærret? eller er der noget jeg totalt har misforstået?
Jeg stod i et dilemma med min centerhøjttaler - og den er kommet til at hænge lige under loftet - det fungerer egentlig ok... |
|
|
Hvis jeg sætter centeren ved siden af lærredet, så kommer den til at stå lige under den ene fronthøjttaler...
Så jeg tror at løsningen bliver at sætte den bagved lærredet, og så ellers håbe på at man kan korrigere for det lydtab der kommer... Desværre... __________________ Jacob Hatt
Her for at lære.... ;)
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
netbjarne Forum Bruger


Bruger siden: 23 August 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 263
|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jacob Hatt skrev:
Hvis jeg sætter centeren ved siden af lærredet, så kommer den til at stå lige under den ene fronthøjttaler...
|
|
|
Og? 
Jeg troede faktisk du talte om Front Left og Front Right, ikke Center... Nuvel, er stødt på snakken i andre fora, og mit indtryk er, at lærredet, som vist skal være svagt perforeret for at tillade lyden at komme igennem (og dermed også taber gain) - er meget dyrt. Kan centeren ikke hænge foran lærredet hvis dette har 20-40 cm drop down? __________________ Med venlig hilsen
Bjarne
|
| Til top |
|
| |
Jacob Hatt Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
netbjarne skrev:
Og? 
Jeg troede faktisk du talte om Front Left og Front Right, ikke Center... Nuvel, er stødt på snakken i andre fora, og mit indtryk er, at lærredet, som vist skal være svagt perforeret for at tillade lyden at komme igennem (og dermed også taber gain) - er meget dyrt. Kan centeren ikke hænge foran lærredet hvis dette har 20-40 cm drop down? |
|
|
Heh... Problemet ER jo netop, at jeg ikke har det drop for oven...
Så den eneste reelle placering er bag lærredet... Har haft en længere snak med Lissau om det, og de ville gerne lave et forsøg... Men så er vi også oppe i 7-9.000 kroner for et lærred...
Lige pt. er jeg hoppet på Ikea-Tupplur-løsningen, og det ser ud som om det kan være en glimrende overgangsløsning indtil jeg har pladsen til at lave biografen ordentligt.... Og indtil da, der kan det jo være jeg må acceptere det lydtab ved at have centeren placeret lidt uheldigt... __________________ Jacob Hatt
Her for at lære.... ;)
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
...du kan jo også vælge at køre uden center, som sagtens kan fungere fint
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger


Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.Becker skrev:
...du kan jo også vælge at køre uden center, som sagtens kan fungere fint  |
|
|
Det vil jeg vove at påstå fungerer bedst i de fleste seriøse surround-setups.
Hvis man har to gode front-Ht´ere med et stort, flot lydbillede/god spredning af lyden er den "kugle" af lyd i sweetspot (vokal/stemmer) som skabes ved 2 fronter så langt at foretrække - mener jeg !
Der er ofte noget unaturligt i og kunstigt over en centerHt´er - også selvom klangen på centeren svarer til fronterne. Der synes at være et "hul" mellem center og fronter som man undgår ved IKKE at have en decideret center. Prøv at vælge "phantom"/"ghost" mode på surrondforstærkeren i stedet og kør uden center
Det lyder ofte bedre. I al fald på de (indrømmet: få) surroundsetups jeg har hørt.
MVH Jesper __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
|
| Til top |
|
| |
Jacob Hatt Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.Becker skrev:
...du kan jo også vælge at køre uden center, som sagtens kan fungere fint  |
|
|
Gerne... Er du så ikke lige rar at fortælle mig hvordan jeg indstiller det på min NAD T743 ?
Selvom jeg nu tror at jeg vil få indkøbt en passende center ved lejlighed... Men indtil da ville det da være rart at vide hvordan den skulle sættes op så al talen ikke forsvinder... __________________ Jacob Hatt
Her for at lære.... ;)
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|

Jacob Hatt skrev:
L.Becker skrev:
...du kan jo også vælge at køre uden center, som sagtens kan fungere fint  |
|
|
Gerne... Er du så ikke lige rar at fortælle mig hvordan jeg indstiller det på min NAD T743 ?
Selvom jeg nu tror at jeg vil få indkøbt en passende center ved lejlighed... Men indtil da ville det da være rart at vide hvordan den skulle sættes op så al talen ikke forsvinder...  |
|
|
Hej Jacob,
Nu kender jeg ikke lige en NAD T743, men der er i alle surround-recievere mulighed for at slå centeren fra. Der må være en on-screen menu fra recieveren du kan se på dit TV, hvor der må være en menu der hedder noget med "set-up". På de fleste vælger du ud for center "none" og så varetages signalet af dine side-HT.
Er der andre derude der har en NAD T743, der kan hjælpe vores ven her mere nøjagtigt
|
| Til top |
|
| |
Jacob Hatt Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.Becker skrev:
Er der andre derude der har en NAD T743, der kan hjælpe vores ven her mere nøjagtigt |
|
|
Heh... Man er vel newbie...
Jeg fik selv lige læst mig til det... Det var nu egentligt bare et spørgsmål om at slå op i manualen og se hvordan man hiver OSD'en frem på TV'et... Så kan det sættes op nemt, endda rigtigt nemt, derinde...
Så jeg vil gå igang med det... Og så ellers se og få taget nogen billeder af det, nu det jo snart er færdigt. __________________ Jacob Hatt
Her for at lære.... ;)
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Jacob Hatt Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 27 Januar 2005 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejen skrev:
Hvis man har to gode front-Ht´ere med et stort, flot lydbillede/god spredning af lyden er den "kugle" af lyd i sweetspot (vokal/stemmer) som skabes ved 2 fronter så langt at foretrække - mener jeg !
Der er ofte noget unaturligt i og kunstigt over en centerHt´er - også selvom klangen på centeren svarer til fronterne. Der synes at være et "hul" mellem center og fronter som man undgår ved IKKE at have en decideret center. Prøv at vælge "phantom"/"ghost" mode på surrondforstærkeren i stedet og kør uden center
Det lyder ofte bedre. I al fald på de (indrømmet: få) surroundsetups jeg har hørt. |
|
|
Jeg har fået det sat op nu, så den spiller uden center. Det lyder faktisk ganske glimrende, må jeg desværre erkende. Mangler dog som sagt at købe centeren, så jeg kan ikke helt bedømme om det lyder bedre eller værre.
... Men... More to come... Black Hawk Down spiller i hvert fald pænt op... Hehe.... __________________ Jacob Hatt
Her for at lære.... ;)
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Jannick Forum Bruger


Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 27 Januar 2005 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Hvilke højttalere er der tale om og hvor lang afstand er der mellem ventre og højre fronthøjttaler? __________________ MVH Jannick Petersen
|
| Til top |
|
| |
Jacob Hatt Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 27 Januar 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannick skrev:
Hej.
Hvilke højttalere er der tale om og hvor lang afstand er der mellem ventre og højre fronthøjttaler? |
|
|
Jeg har i mellemtiden fundet ud af at jeg har skrevet forkert i første indlæg...
Det er naturligvis ikke FRONThøjttalerne der er et problem, men derimod CENTERhøjttaleren.
Men afstanden imellem FL og FR er ca 3½ meter ? __________________ Jacob Hatt
Her for at lære.... ;)
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 27 Januar 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jacob Hatt skrev:
Jannick skrev:
|
Hej.
Hvilke højttalere er der tale om og hvor lang afstand er der mellem ventre og højre fronthøjttaler?
|
|
|
Jeg har i mellemtiden fundet ud af at jeg har skrevet forkert i første indlæg...
Det er naturligvis ikke FRONThøjttalerne der er et problem, men derimod CENTERhøjttaleren.
Men afstanden imellem FL og FR er ca 3½ meter ? |
|
|
Ja, prøv at måle dig frem. Hvis ikke du vil opleve et "hul" hvor du bliver nødt til at benytte en center så er 50-60 grader (fra lytteposition) løsningen...
|
| Til top |
|
| |
Jacob Hatt Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 27 Januar 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.Becker skrev:
Ja, prøv at måle dig frem. Hvis ikke du vil opleve et "hul" hvor du bliver nødt til at benytte en center så er 50-60 grader (fra lytteposition) løsningen... |
|
|
Nu ser jeg det ikke som et problem at jeg skal anskaffe mig en center. Nærmest tværtimod. Det er en udgift der er kalkuleret med fra start af projektet.
Eneste "problem" er såmend placeringen af den.
Selvom jeg må erkende, at det faktisk lyder ret godt selv uden center. __________________ Jacob Hatt
Her for at lære.... ;)
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Cool Blade Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 27 Januar 2005 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at sætte den center på gulvet - evt i en eller anden form for stand. Dermed kan du vinkle den så den "rammer" rigtigt.
|
| Til top |
|
| |
Jacob Hatt Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 27 Januar 2005 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cool Blade skrev:
Hvad med at sætte den center på gulvet - evt i en eller anden form for stand. Dermed kan du vinkle den så den "rammer" rigtigt. |
|
|
Den mulighed har jeg ikke, da jeg så ville være nødt til at flytte den hver gang jeg skulle se film... Jeg bruger jo min alm. dagligstue til formålet, og hvis jeg skulle have centeren stående foran lærrdet på gulvet, ville det indebære at mit spisebord skulle ofres...
Og SÅ langt tror jeg ikke jeg får konen til at gå... __________________ Jacob Hatt
Her for at lære.... ;)
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |