Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 15:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Optisk digitalt vs. koaxialt kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Kan man i en surroundopsætning høre forskel?
Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Der skal nok være nogen der mener at man kan. Men HVIS der er en forskel tvivler jeg på at man vil kunne høre den i et low- til mid-price anlæg.
Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Tak. Det var egentlig også det jeg havde hørt, men det er rart at høre det fra andre brugere.
Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Der skal nok være nogen der mener at man kan. Men HVIS der er en forskel tvivler jeg på at man vil kunne høre den i et low- til mid-price anlæg.

Jeg er helt enig her!

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Det er digitalt. Der er ingen forskel. ét er ét og nul er nul. Man kunne i princippet overføre de samme informationer med en dresseret pungrotte der flytter hhv hassel- og jordnødder (hvis den ellers var hurtig nok) - det ville lyde lige så godt...

Dykker
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

netbjarne skrev:
Det er digitalt. Der er ingen forskel. ét er ét og nul er nul. Man kunne i princippet overføre de samme informationer med en dresseret pungrotte der flytter hhv hassel- og jordnødder (hvis den ellers var hurtig nok) - det ville lyde lige så godt...

Det er faktisk ikke helt korrekt, ved digital dataoverførsel er der mange ting at tage hensyn til:
Synkronisering
Jitter
Tiden det tager at gå fra lav til høj
Tiden det tager at gå fra høj til lav
Hvor godt kabel/stik osv er til at overføre højerefrekvenser som igen har indflydelse på skift fra høj til lav og omvendt

På disse punkter er lysleder umiddelbart bedst, men ting som omformning fra elektrisk til optisk signal og tilbage igen har indflydelse.

Hvor stor indflydelse disse ting har på lydoplevelsen ved jeg ikke.

Men når vi snakker om dataoverførsel har det indflydelse.
Til top Vis Dykker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dykker Besøg Dykker's Websted

Mikkel H-H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Det er sjovt at folk gennem reklamer o.lign. har fået den opfattelse, at så længe informationerne er digitale er der ingen kvalitetsforskel. Dermed burde der ikke være forskel mellem cd-afspillere, da de alle som bekendt aftaster digitale informationer. At der så sker en analog konvertering i DAC'en er uden relevans i denne sammenhæng.

Lydforskellen mellem optisk og koaksial overførsel består så vidt jeg ved i, at konverteringen fra elektriske signaler til lysimpulser ændrer signalstrømmen, hvorfor koaksial overførsel i teorien er bedst. Hvorvidt dette kan høres skal jeg ikke gøre mig klog på, da jeg aldrig har afprøvet det.

Til top Vis Mikkel H-H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel H-H

netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Well, der er ingen grund til at antage at folk i dette fora udelukkende bygger deres viden på reklamer og lign, og der er ingen grund til at starte en længere diskussion om emnet - hvis nogen synes de kan høre forskel, så fred med det. Min pointe var blot, at når de digitaliserede informationer skal transporteres, så kan de moduleres ind i stort set hvad som helst, lys, lyd, strøm, mikrobølger, dreserede pungrotter - whatever.. Selvfølgelig er disse medier påvirkelige (nogen mere end andre), men heldigvis betyder det ikke meget, idét de-modulatoren blot skal kunne skelne etter fra nuller. Kan det det er de modtagne data IDENTISKE med de afstendte, ikke "næsten" - men helt præcist de samme - og det er UANSET MEDIE. Kan den IKKE skelne, er de afsendte data komplet ødelagte (med mindre der kompenceres for transmissionsfejl vha fx redundante data eller retransmissioner - men det er en anden snak)..

Derfor kommer denne smøre også frem, præcist som jeg har skrevet den, uanset hvor mange hundrede gange den har været moduleret og demoduleret undervejs fra mit tastatur til dit skærmkort. Jeg kan ikke påberåbe mig transmissionsfejl hvis der er stavefjel

Dykker
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

netbjarne:

Det er ikke så simpelt som du gør det til, som jeg skrev tidligere er der mange faktorer at tage hensyn til.

Og det er ikke nok at demodulatoren bare kan skældne 0 og 1 fra hinanden, der er også spørgsmålet om længden af 0 og 1, hastigheden i skift osv.

Ved overførsel af streamet data som billed og lyd betyder et forkert 0 eller 1 hist og her sikker ikke noget man kan se eller høre, men det gør en forskel i korrektheden af data.

Hvis et 0 er blevet til et 1 tal kan du ikke høre, men hvis det var et stykke software, ville det måske ikke virke bagefter.

Derfor er der også forskellige mængde data per sektor på en CD brændt med data eller med lyd. Hvis du gemmer software enkodet som lyd kan der være mere data på CD'en, men der skal mindre til for at ruinere indholdet.

Og cd'en er jo bare en form for pungrotte :-)

Det er meget nemt at tro det bare er 0 eller 1 det drejer sig om, men der er rigtigt mange faktorer der er vigtige.

Indenfor nogen form for datatransmission benytter man derfor checksum og retransmission for at sikre 100% korrekt data, hvis det var din lynhurtige pungrotte der skulle drøne frem og tilbage pga. en tabt nød, ville der opstå huller i lyden, hvilket nok ikke er acceptabelt.

p.s. vi er ude i detaljer som sikkert ingen indflydelse har på lytteresultatet.
Til top Vis Dykker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dykker Besøg Dykker's Websted

LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Forskel mellem den transmission, der skal til får at få disse ord til at fremkomme på din skærm og det at få lyd fra din dvd afspiller til din receiver kan beskrives kort: asynkron vs. synkron overførsel
Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen

E-m@il
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Januar 2005 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

Hey alle sammen

Jeg har lige skiftet fra taralabs prim 201D (optisk) til 200D (koaxial) og jeg skal love for at der var meget stor forskel. jeg måtte skrue meget ned for min sub efter skiftet, der var meget mere bas i koaxial kablet. ellers synes jeg lyden var meget ens..

Hilsen Emil

Mine film
Til top Vis E-m@il's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E-m@il Besøg E-m@il's Websted

MuttleyDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Januar 2005 kl. 02:21 | IP-adresse registreret  

Det hele ligger i at Sony Philips Digital InterFace  "SPDIF"   er mega forældet..   det er data fra a til b uden nogen form for error checking..   og så siger folk at der ikke er tid til error checking,  da der så ville komme huller i lyden..  Men det er jo netop derfor der er noget der hedder en buffer,   fyld bufferen med få sekunders data,  og så er der MASSERE af tid til at bede om at få de få forkerte datapakker  gensent..   værre er det ikke..     Eller man kunne lade drevet køre 4 x speed,  så er der endnu mere tid til at sende forkerte data igen..

Men lavede man disse ting,  så kunne man jo ikke længere sælge dyre kabler,  der er nok nærmere der den ligger,  frem for om det kan laves eller ej..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes