Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 05:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Lyngdorf & B&W (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MartinBeck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 08 April 2016 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har ved tidligere lejlighed stillet spørgsmål omkring mine B&W Nautilus 804, og en anbefalelsesværdi forstærker.

Jeg endte med at købe en Lyngdorf TDA 2200 med room perfect, og jeg har haft gang i mikrofonen for at justere for rummets opbygning. Højtalerne er tilsluttet med kabler fra Tara Labs (jeg kender ikke modellen, men de ligger nok i prislejet omkring 1500kr).

Mit problem er, at jeg ikke syntes der er så meget bas i min musik, som jeg godt kunne tænke mig, ved lavere lydstyrker (en behagelig lyttestyrke, som jeg kan arbejde til). Anlægget kan spille voldsomt højt og rent, og jeg har ikke oplevet nogen form for forvrængning - men det er bare ikke så tit jeg spiller rigtig højt.

Jeg har ikke en cd-afspiller men afspiller alt min musik fra Sonos (optisk kabel) via TDC Play eller CD'ere konverteret til Flac. Mine højtalere er monteret på spikes og står på en stump granit med filtpuder underneden. Er der nogen der kan komme med et godt bud på hvad der eliminerer den bas jeg savner?

Mvh.
Martin
Til top Vis MartinBeck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinBeck

Jannik K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 April 2016 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Du er nok nødt til at forklare hvorledes dit lytterum er opbygget, samt måske vise hvordan dine højttalere er placeret.
Jeg benytter også en TDAI2200 med RP, dog sammen med Dali Euphonia MS4, og jeg har tonsvis af bas, som RP korrigerer for når
det bliver for meget.

For mit vedkommende drejer det sig udelukkende om mindre optimal placering af min højre højttaler, men det kan jeg ikke lave om
på, derfor RP.

Mangler du bas både med og uden RP slået til?
Til top Vis Jannik K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik K.

MartinBeck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2016 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes jeg oplever manglende bas både med og uden RP.

Min stue/køkken er ca 45 kvm med vandskurede vægge, skrå trælofter og trægulv/fliser. Højtalerne er ikke vinklet i forhold til min lytteposition, da jeg oftest hører musik flere steder i rummet.

Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2011
Lokalitet: København
Sendt: 13 April 2016 kl. 06:13 | IP-adresse registreret  

Var det ikke noget med en b&w pvd1? Koster 12k fra ny. har hørt den spille og umiddelbart lyder den fantastisk.
Til top Vis Apexx512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Apexx512

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 April 2016 kl. 06:34 | IP-adresse registreret  

Prøv at gå uden om room perfekt og sæt din forstærker i "Neutral" !
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

MartinBeck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2016 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu testet lidt frem og tilbage, og har faktisk fundet frem til en i mine ører lidt dybere bas.
Midt i processen mistede fjernbetjeningen så ævret, og det var ikke kun batterierne
Men så kan man jo få lov til at købe en fin multifjernbetjening, så man helt kan slippe for motion, når man sidder midt i huset

Der fandtes lydindstillinger i forstærkeren, som jeg ikke har været opmærksom på tidligere, og som jeg nok ikke havde fundet uden jeres input.
Tak for det

Jannik K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 April 2016 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Lækkert at du har løst dit problem.
Hvilke indstillinger var det du fandt?

Husk, at du kan købe en ny fjernbetjening hos Lyngdorf.
Til top Vis Jannik K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik K.

hph6000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2012
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 17 April 2016 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Troede også min fjernbetjening var i stykker. Det viste sig at jeg bare var kommet til at trykke på CD og efter tryk på AMP var alt ok igen
Til top Vis hph6000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hph6000

MartinBeck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2016 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

hph6000 skrev:
Troede også min fjernbetjening var i stykker. Det viste sig at jeg bare var kommet til at trykke på CD og efter tryk på AMP var
alt ok igen

Det var faktisk en forkert indstilling på fjernbetjeningen, der fik mig til at tro den var defekt.
Det der snød mig var, at volumekontrollen stadig virkede, og alt andet var dødt.

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 18 April 2016 kl. 06:04 | IP-adresse registreret  

MartinBeck skrev:
Mit problem er, at jeg ikke syntes der er så meget bas i min musik, som jeg godt kunne tænke mig, ved lavere lydstyrker (en behagelig lyttestyrke, som jeg kan arbejde til).

Halløjsa,

Sandsynligvis er det fordi de værste rum resonanser er dæmpet via TDA2200 og derved oplever du lydden som tynd. Er din lytteposition først blevet "liniariseret" dvs flad kurve vil en fordel være at gå efter en såkaldt target kurve dvs en svagt aftagende, mod de høje frekvenser, response.

Se evt. det her link, post #71: http://www.whatsbestforum.com/showthread.php?17823-Redefine- your-budget-room-EQ-flat-target-curve-to-Harman-s-pro-curve/ page8

RenisseD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 April 2016 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Hej…
Da jeg købte min TDAI 2200 for et halvt års tid siden, fik jeg et chok da jeg fik startet den op, for bassen var nærmest ikke eksisterende!!! Det viste sig så at være fordi, ham som jeg havde købt den af, havde kørt med sub.. :-) Så efter en omgang "Tilbage til fabriks-indstillinger", var der masser af bas igen!! Jeg står nogen gange totalt uforstående over for dem, som siger at Lyngdorf forstærkerne ikke har meget bas, for det fatter jeg minus af.. Selvom jeg har været vant til JBL 5000Ti i mange år og nu er gået over til Dali Mentor 6, har jeg masser af bas, når der vel og mærket er bas i produktionen... RP er for mig, noget af det mest geniale system nogensinde.. Når jeg tænker på alle de problemer jeg altid har haft med bas resonanser (beton i samtlige vægge og loft), så har Lyngdorf nærmest været som magi... INGEN PROBLEMER med hverken bas eller skinger diskant mere, ved moderat til højt lydtryk... Fantastisk!! Tror aldrig at jeg kommer til at skifte forstærker-mærke mere....

Nå, det jeg egentligt ville skrive, var at jeg har gjort 2 ting som gav mig den lyd jeg eftersøgte.. For det første, har jeg altid haft mine højttalere min. 50 cm fra væggen... Det er nu lavet om (selvom det virkede helt forkert) til kun 15 cm. (kan ikke få dem længere ind pga mine højttaler kabler). Det i sig selv, giver mere bas... Desuden har jeg sat filteret til "Music 2", hvilken gør diskanten lidt blødere og bassen lidt dybere i det område som også indeholder stor-tromme-slag!! Dvs at man kan mærke stortrommen, selv ved moderat lydtryk! Det er så min personlige reference. Lige når man slår væk fra neutral og over på music 2, kan man godt føle, at lidt af det super cleane diskant, bliver skruet ned, men det tager kun 5 min. Så har man vænnet sig til det. Det gør også at man kan lytte musik i timevis uden at blive lyttetræt på noget tidspunkt!! Ren lyksalighed

For resten er Lyngdorf lige kommet med en ny fjernbetjening til afløsning af den gamle klodsede sølvgrå fjernbetjening som har fulgt med alle deres apparater de sidste mange år… Den er klart mere elegant og er meget mere logisk opbygget. Der er nu kun Amp og Cd muligheden at vælge imellem. Der er 2 forskellige-farvede dioder, som lyser ud for den mulighed man har valgt (cd eller amp) hver gang man trykker på en knap på betjeningen. Dette gør det næsten umuligt at betjene fjernbetjeningen forkert. Kan virkelig anbefales!!

Ups, det blev jo en hel roman - Sorry   
Til top Vis RenisseD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RenisseD

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes