Forfatter |
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 11 April 2016 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det drejer sig mere om, hvor stabil den strømnforsyning, der sidder bagved, er. Hvis den ene watt forbliver en watt uanset belastning, er den vel bedre end den ene watt, der ved en hård belastning falder til en ½ efter et par sekunder  , så jo, watt er ikke altid det samme. __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Nexus p6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 09 April 2016 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6
|
Sendt: 11 April 2016 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror jeg bliver misforstået her, men det gør ingenting
|
Til top |
|
|
*allan* Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 122
|
Sendt: 11 April 2016 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nexus p6 skrev:
Mener da jeg har forstået det men det lyder som om nogle mener der er hyperaktive watt i nogle forstærkere.
En 100 watt ægte klasse A (som der vel kun findes et par stykker af) er selvfølgelig mere stabil overfor fasedrej og lave impedanser
Synes da også at THE MONSTER gjorde det fint på trods af 8-10 watt og max 10 A.
Mener bare at hvis den ene watt kommer frem til højttaleren så er den hverken svagere eller kraftigere end en anden watt der kommer frem til
højttaleren.
|
|
|
Nu er det jo ikke Watt som kommer frem til højttaleren!!
Watt er produktet af strømmen og spændingen. Det er måske her du gå fejl i byen?
Du bestemmer blot spændingssvinget fra din forstærker via. volumen kontrollen!! Hvor meget strøm der trækkes bestemmes jo af belastningen
(højttaleren) og vi ved alle at en højttalers impedanskurve ikke er lineær og hvis der samtidig er store fasevinkler kan det være en "grim" oplevelse
for forstærkeren!!
Derfor kan en 100 Watt's forstærker reelt være på 50W på en given højttaler, hvis der er fasedrejning!! Giver det mening?
Altså højttaleren kræver strøm forskudt af hvornår der er spænding, det er her en forstærker viser sit sande jeg...
|
Til top |
|
|
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 12 April 2016 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den kraftigste og mest dynamiske gengivelse jeg nogen sinde har hørt var to ældgamle phillips mono-rørtrin som trak Snell.. Snell er ikke vanskelige at trække, men alligevel... orkester og instrumenter opstod knivskarpt i luften skåret ud i beton, og med masser af luft imellem, og i noget som jeg forvekslede med naturlig lydstyrke.
Trinnene var modificeret og var på hver syv en halv watt.. Måske bør man tænke ind i sit højtalervalg hvad man vil prioritere? Jeg drømmer om singleended trioder... Få watt, men ved bare nogen lunde rigtig konstruktion, fabelagtig lydkvalitet.. Men du skal ikke sætte sådan én foran et par AR9... Så går den op i røg..
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 April 2016 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan som jeg troede så blev jeg misforstået.
Vi er helt enige i det du skriver.
|
Til top |
|
|
*allan* Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 122
|
Sendt: 12 April 2016 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt ok, og vi er jo nok også kommet lidt af sporet, i forhold til trådstarters spørgsmål Summa summarum, hør musik i stedet for at diskutere teknik/elektronik
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3360
|
Sendt: 12 April 2016 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til de der mener mit regnestykke er forkert. Ja, jeg mangler blot at supplere med ....
..... at forstærkeren - naturligvis - skal kunne levere den nødvendige strøm relateret til den afgivne spænding og belastningen
den udsættes for. Uanset fasevinkler og impedansforhold.
Eksempel.
Har man brug for kortvarige peaks på 80V nytter det ikke noget at strømforsyningen kun er på 40V.
Har man brug for kortvarige peaks på 20A nytter det ikke noget at strømbegrænsningen er 10A.
Begge dele er en forudsætning for at opfylde behovet for headroom. Det ved i allesammen. Eller i bør vide det.
|
Til top |
|
|

Eget ønske!
|
Sendt: 12 April 2016 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næ Kaj, det ved jeg ikke.
Jeg bruger bare ørerne, og lader ingenørerne om at konstruere...
Jeg kunne aldrig drømme om at lade data influere på mit valg af udstyr...
Mvh.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2016 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok - den manglende viden skal ikke komme dig til skade. Jeg kan heller ikke finde entydige oplysninger om headroom i databladene.
Et skridt på vejen er dog at se sammenhængen mellem effektmålinger i 8/4/2 ohm. Eks. 200/350/650 W.
En tilnærmet fordobling ved en halvering af impedansen indikerer at der er den rette sammenhæng i konstruktionen. Headroom.
Teoretisk skal der være en fordobling ved en halvering af impedansen, men spændingen falder en smule ved øget belastning. Derfor.
Strømbegrænsning i effekttrinnet har ved mangelfuld dimensionering den konsekvens at effekten falder ved halvvering af impedansen.
Det utvivlsomt det mange oplever, når en "stor" forstærker ikke lyden så kraftfuldt som en anden mindre.
Jeg bygger selv mit grej og har gjort det siden jeg var teenager. Især effektforstærkere er min passion.
Udover at bygge grejet har jeg muligheden for sammenholde teori med praksis. Se www.kajmogensen.dk
Når trådstarter anvender begrebet "headroom" må han have kendskab til det det grundlæggende bag begrebet.
Headroom ELLER kvalitet. Laves det rigtigt bør det lyde "Headroom og kvalitet". Det ene udelukker ikke det andet.
|
Til top |
|
|
Superfrg Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2015 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
Sendt: 12 April 2016 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som med alt kan der være undtagelser.
Der er flere producenter som med vilje oplyser 8 ohms effekten lavere end den aktuelt er, for at få indtrykket af at den "dobler" ned
ved 4 ohm, og dermed har "kvalitet" på papiret.
Andre producenter benytter sig ikke af metoden.
De fleste ville mene en Mcintosh MC452 til den nette sum af 83.500 kr. var en fornuftig konstrueret effektforstærker, oplyst til 450
watt @ 8/4/2 ohm, uden at doble ned.
Jeg ville personligt kigge på kvaliteten og bruge Watt i antal ohm som et løst pejlemærke, så den ikke er underdimensioneret i
henhold til højtaleren den skal trække, i grove træk.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 12 April 2016 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Superfrg..... Nu kan du lige præcis ikke bruge McIntosh i den sammenligning med watt/strøm, da dens konstruktionsprincip er noget anderledes (solid state med udgangstrafo). Trafoerne er viklet/gør, at den gi´r sin opgivne effekt i 8-4-2 ohm, hverken mere eller mindre . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2016 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ønsker at adskille påstande fra fakta.
Når der skrives: "Der er flere producenter som med vilje oplyser 8 ohms effekten lavere end den aktuelt er, for at få indtrykket af at den "dobler" ned ved 4 ohm, og dermed har "kvalitet" på papiret", er der tale om en påstand uden dokumentation. Tænker du et øjeblik over konsekvensen af din påstand er effektopgivelsen ved den laveste impedans den vigtigste. Den indikerer forstærkerens strømformåen, som er vigtig jo lavere belastningsimpedansen er.
McIntosh har altid været "lidt for sig selv". Positivt ment! Det der gør den omtalte model speciel er at den i lighed med rørforstærkere anvender transformator i udgangen. I McIntosh modellen anvendes en autotrafo med tre udtag. Derved - og kun derved - fremkommer den samme effekt i tre forskellige impedanser. Citat: ".... and as a result of our unique Autoformer, all this power can be delivered into 2, 4 or 8 ohm speakers". Dens konstruktion afviger derved helt fra traditionelle transistorkonstruktioner, hvor effektfordobling (tilnærmet) ved halvering af impedansen er en naturlig konsekvens, når kredsløbet er korrekt dimensioneret.
Nedenfor er vist et udsnit af diagrammet og princippet i McIntosh. Og tænker man lidt over konstruktionen, som kræver at man skifter udtag til højttaleren efter højttalerens impedans, vil jeg tillade mig at spørge hvad der sker med en højttaler som eksempelvis varierer mellem otte og to en halv ohm?
Heller ikke denne metode er ideel i alle sammenhænge. Tilslutter du den beskrevne højttaler til 2 ohms eller 4 ohms udtaget for at den skal klare den mest strømslugende laveste impedans afgiver den i resten af frekvensområdet kun mellem halvdelen eller en fjerdedel af effekten. Hvis den da er lavet korrekt ud fra metoden man anvender.
|
Til top |
|
|
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
Sendt: 12 April 2016 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener kvalitet og headroom hænger sammen, altså ikke enten eller, men begge begreber. Et lille regne eksempel. (watt antallet kunne også have været feks. 50 watt,etc.)
200 watt, dc 40 volt, impedans 8 ohm = max strømtræk 5 amp 400 watt, dc 40 volt, impedans 4 ohm = max strømtræk 10 amp 800 watt, dc 40 volt, impedans 2 ohm = max strømtræk 20 amp
Af de tal kan man udlede at for at få maximalt headroom, altså stabilitet i alle impedanser ned til 2 ohm, skal der bruges en trafo på mindst 1000 va eller 2x1000 va til en stereo forstærker. Og den slags er som bekendt hundedyre og tunge og så er der selvfølgelig alt det der følger efter trafoerne og som betyder alt for den endelige lydkvalitet af forstærkeren. Det vil sige at der ikke er plads til kompromier, hvis man vil have både absolut headroom og høj lydkvalitet, med andre ord er det ikke enten/eller men derimod både/og.
Vælger man 50 watt istedet for sænkes kravene til trafoen, i forhold til ovenstående eksempel og omkostningerne i en sådan konstruktion være væsentlig mindre. men de 50 watt være fuldt tilstrækkeligt for de fleste, da 2 ohms ydelsen vil ligge på 200 watt og absolut stabil i alle belastninger som feks. den nævnte Classic DR 25.
__________________ Hifi hilsen Ramma
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2016 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ramma.
Vigtig kommentar til dine tal. Du anvender RMS værdien af sinuskurven i din beregning. Dine tal er først korrekte, når du husker at gange spændings- og strømværdier med kvadratroden af 2.
Spændingssvinget skal være plus/minus 57VDC for at du opnår korrekte værdier. Dertil skal du tillægge spændingsfaldet (saturationspændingen) over driver og udgangstransistorer og emittermodstande, så 60VDC i dit eksempel er en absolut minimumsværdi for kravet til strømforsyningsspænding til forstærkereni dit eksempel. Dividerer vi 60 volt med 8 ohm er strømkravet ikke 5 ampere, men 7.5 ampere. Derved bliver strømkravet til strømforsyningen i de tre eksempler henholdvis 7.5/15/30 ampere.
Og ja det koster mange penge at dimensionere sådan. Derved forstår man bedre at mange producenter springer over hvor gærdet er lavest, samtidig med at at interesserede købere ivrigt forsøger at bortforklare betydningen af headroom. Ikke mindst på baggrund af de økonomiske konsekvenser.
|
Til top |
|
|
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
Sendt: 12 April 2016 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var det jeg prøver at illustrere med eksemplet ovenfor, så det er rimeligt nemt at forstå for de fleste og meningen er at vise hvor meget der egentlig er brug for mht. at få headroom og kvalitet til at hænge sammen under alle impedanser og her er der ikke mulighed for at springe over hvor gærdet er lavest. Jeg har brugt følgende beregner der bygger på ohms lov, hvor man bare skal kende 2 værdier for at få resultatet. Den tager dog ikke højde for spændingsfaldet http://www.qrv.dk/ohmslov.php Når jeg indsætter dine 60 v + impedanserne når jeg frem til følgende resultater af beregningen som er mere end dobbelt så høje som de tal jeg angav med 40 v, det er der muligvis en forklaring på som jeg ikke umiddelbart ikke kan gennemskue. 450w-60v-8 ohm-7,5a 900w-60v-4 ohm- 15a 1800w-60v-2 ohm-30a __________________ Hifi hilsen Ramma
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 April 2016 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
De vedvarende watt siger ikke meget om dynamikken/headroom de fortæller mere om strømforsyning og udgangstrin.
Der findes forstærkere der yder hhv 100/150/200 watt 8/4/2 ohm som er yderst dynamiske
For eksempel Proton D1200
En NAD 208 leverer 300 W i 8 ohm og 330 i 4 ohm men er meget dynamisk og har stort headroom da den dynamiske effekt er meget høj
(600/800/1000 watt 8/4/2 ohm)
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2016 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ramma.
Jeg forstå godt hvad du skriver, men forsyningsspændingen til forstærkeren skal kunne rumme sinuskurvens toppunkt.
RMS værdien af denne er forsyningsspænding divideret med kvadratrod 2 opløftet i anden potens divideret med impedansen
Som giver udgangseffekten. Det er her din beregning kikser.
Kravet til strøm er forsyningsspændingen divideret med belastningsimpedansen.
Mon ikke læserne allerede har fået færden af at headroom kræver både høj spænding og tilsvarende strøm.
Dog er jeg endnu ikke overbevist om at man forstår det som et væsentlig element i en forstærkers kvalitet.
Jeg har ikke mere at tilføje.
|
Til top |
|
|

Eget ønske!
|
Sendt: 13 April 2016 kl. 06:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor ikke bare bruge ørerne?
Så er den ikke længere.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Thomas P Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 13 April 2016 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
 __________________ "I don't care for fancy music
if my feet can't shuffle around"
Lynyrd Skynyrd
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2986
|
Sendt: 13 April 2016 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Summa summaron må så efter denne debat være:
Det er bedre med lidt mindre effekt, så der dobles ned/op med den rette strømforsyning, og opnås det optimale headroom,
end masser af effekt uden headroom pg.a underdimensioneret strømforsyning.
|
Til top |
|
|