Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 13:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ny spolebåndopt. fra Revox (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ræven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Maj 2016 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Ræven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ræven

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 16 Maj 2016 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Et par bemærkninger:

Spolebåndoptageren vil - som jeg forstår det - bære Revox-navnet, men bliver ikke fremstillet af Revox.

"Snart" vil sige i 1. kvartal 2017. Om det så bliver i begyndelsen eller slutningen af kvartalet må tiden vise.

Jeg tjekkede lige priserne på udgivelser (spolebåndskopier af masterbånd fra Horch House, der står bag spolebåndoptagerprojektet), og de ligger i øjeblikket på ca. kr. 2.500,- for en udgivelse ... så skal man godt nok både være begejstret for musikken og spolebåndoptagerentusiast, hvis man hiver det beløb op af lommen.

Jeg vil allerede nu tillade mig at konkludere, at det samlede koncept nok bliver et nicheprodukt for ganske få (velhavende) spolebåndoptagerentusiaster.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2016
Sendt: 16 Maj 2016 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Analogueman > Det kan jo være, at den båndoptager har en optageknap, så man ikke udelukkende skal lytte til de der masterbånd.
Til top Vis nozendk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nozendk

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 17 Maj 2016 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Øh ja, det har den da helt sikkert, men hvad er det, du vil optage?

Bedømt ud fra produktfotos ligner det i høj grad en stationær maskine, så man slæber den nok ikke med sig for at lave "feltoptagelser". Og i min
verden giver det ikke rigtig mening at lave optagelser af sin lp- (eller cd-) samling med mindre, der er sjældne eksemplarer iblandt, som man helst
ikke vil afspille for ofte på sin pladespiller, hvis man har paranoia i forhold til at beskadige eller ligefrem ødelægge lp'en i forbindelse med afspilningen.

Jeg vil da til hver en tid foretrække at lytte (direkte) til mine lp'er frem for en båndoptagelse/-kopi af dem ... også selv om kopien var foretaget på en
super-duper-spolebåndoptager. Det vil være at indføre endnu et led i en i forvejen rigeligt lang produktions- og afspillekæde.

Jeg kan se berettigelsen, hvis man gerne vil lave optagelser fra radioen, hvis der fx sendes en god livekoncert (i ordentlig lydkvalitet).

Det ændrer dog ikke synderligt på min konklusion.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Maj 2016 kl. 05:48 | IP-adresse registreret  

Som tidligere inkarneret spolebåndsentusiast har jeg en fornemmelse af at i overser fascinationen af roterende 26cm aluminiumsspoler mens musikken fylder rummet. Oplevelsen af stemningen, der bringer lytteren helt tæt på optagelsens arnested omkranset af STUDER maskinernes kvalitetssymbolik.

Samtidig må man ikke glemme det musikalske fingeraftryk, som en båndoptager sætter på den musikalske oplevelse. Resultatet af at translatere et elektrisk signal til magnetisme og tilbage igen med hystereseproblematikkerne som det musikalske krydderi.

Virkeligheden er den at lydentusiaster ikke søger den naturligt ægte lyd, men den man synes bedst om. Kulissen med de store roterende aluminiumsspoler giver lytteren oplevelsen af at være sin egen producer. Dens værdi er uvurderlig.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 17 Maj 2016 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Intet i vejen med den fascination

Jeg er også en stor tilhænger af mekaniske ure - men hvis det udelukkende handler om at vise tiden (se, hvad klokken er), så er et kvartsur både mere præcist og langt billigere.

Det handler imidlertid for mig om alt muligt andet end blot at vise tiden (på en ikke særlig præcis måde) - og sådan er det sikkert også med spolebåndoptagerentusiaster (og andre entusiaster).

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes