| Forfatter |
|
ezaiM Lukket konto

Lukket efter ønsker fra bruger.
Bruger siden: 05 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg var i biografen her i weekenden, og jeg kiggede rundt på højttalerne, og der var 7 i hver side dvs 14, og så seks mere bagved.
Kan man få det hjemme i stuen ??? altså 20.1 eller måske 21.1 ??
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 377
|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil mene nogen af højtalerne får ens signal, for der kan da ikke være 20 lydspor?
__________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
| Til top |
|
| |
ezaiM Lukket konto

|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
men kan man det derhjemme ?
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det kan man naturligvis - men om det vil gi' en bedre surroundoplevelse tør jeg ikke sige...  Du kan dog ikke få "mere" end 7.1, altså 8 individuelle kanaler incl sub - men du kan selfølgelig godt tilslutte 2 højtalere til hver side- og bagkanal... tror du vil få mest ud af to højtalere på hver sidekanal i et 7.1 setup, lig ni højtalere plus sub... spændende idé... man burde næsten prøve.... Det er jo sådan set lidt det samme man gør ved at bruge di- eller tripole højtalere...
|
| Til top |
|
| |
ezaiM Lukket konto

|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
For der første. tager receiveren/forstærkeren ikke skade ??
Men hvis vi nu siger at jeg køber en THULE Sphere AV100 der yder 100 watt i de hver 6 kanaler.
3 rear og 2 front. så ville jeg i teorien kunne få 6 baghøjttalere, og 4 front og 2 centre ?
|
| Til top |
|
| |
Wizdrake Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil dog sige at 7.2 vil være mere passende ..
__________________ make it great
- Min kollegiebio
|
| Til top |
|
| |
ezaiM Lukket konto

|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad er forskellen på 7.1 og 7.2 ???
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
ezaiM skrev:
For der første. tager receiveren/forstærkeren ikke skade ??
Men hvis vi nu siger at jeg køber en THULE Sphere AV100 der yder 100 watt i de hver 6 kanaler.
3 rear og 2 front. så ville jeg i teorien kunne få 6 baghøjttalere, og 4 front og 2 centre ? |
|
|
Du skal bruge en seperat effektforstærker per ekstra højtaler - signalet trækker du fra pre-out på din reciever. Hvis du bare sætter to højtalere på en højtalerudgang, halverer du impedansen, og eks. 8 ohms højtalere bliver til fire ohm, hvilket ikke er helt sundt for forstærkere der er lavet til at trække 8 ohms højtalere, med risiko for afbrænding af udgangene til følge...
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
ezaiM skrev:
| hvad er forskellen på 7.1 og 7.2 ??? |
|
|
7.2 vil sige du har to subwoofere tilsluttet sub-out...
|
| Til top |
|
| |
ezaiM Lukket konto

|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja der er jo ikke så godt når den koster 17 K.
Men hele dette emne er jo kun teori 
|
| Til top |
|
| |
ezaiM Lukket konto

|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
men der er jo 10 pre-out i sådan et svin. hvis vi siger jeg vil have 4 subwoofere, så er der 6 pre-outs tilbage.
Så kan der tilsluttes 6 effektforstærkere, og ligdeles seks højttalere. Men hvordan kommer det til at lyde godt i surrounden, altså hvordan indstiller man om den skal være center, front eller rear `?
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
ezaiM skrev:
men der er jo 10 pre-out i sådan et svin. hvis vi siger jeg vil have 4 subwoofere, så er der 6 pre-outs tilbage.
Så kan der tilsluttes 6 effektforstærkere, og ligdeles seks højttalere. Men hvordan kommer det til at lyde godt i surrounden, altså hvordan indstiller man om den skal være center, front eller rear `? |
|
|
Øhm... har du et link til svinet ?
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
ezaiM skrev:
Så kan der tilsluttes 6 effektforstærkere, og ligdeles seks højttalere. Men hvordan kommer det til at lyde godt i surrounden, altså hvordan indstiller man om den skal være center, front eller rear `? |
|
|
Okay - nu fandt jeg den herDe ekstra kanaler er beregnet til fremtidige formater - om du idag kan assigne dem til nogle af de eksisterende kanaler ved jeg ikke, men hvis du ikke kan, kan du jo bare splitte signalet til det ønskede antal effektforstærkere per kanal. Uanset hvad, får du ikke flere "kanaler" end det afspillede materiale indeholder, dvs. idag maksimalt 7.1
|
| Til top |
|
| |
Nobody Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 693
|
| Sendt: 13 November 2006 kl. 08:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan lave et 8.1 system med en AV100 og en f.eks IA252B
Jeg har selv en AV120S, som er sat sammen med en IA255B, men bruger det dog bare som 5.1
AV120S C/SR/SL/SUB
IA255B L/R __________________ Nobody is perfect. I´m Nobody !
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 13 November 2006 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
erla skrev:
ezaiM skrev:
|
|
|
|
|
Halloooo !
Kære venner få begreberne på plads:
Det hedder IKKE 7.2 bare fordi man tilslutter to subwoofer, alt kalde ES/EX surround for 7.1 er en kæmpe fejl ! De to surround-back ht'er spiller det samme signal, altså et ES/EX system er og bliver 6.1.
Det gode gamle Pro-logic hedder 4.0, fordi der "kun" er 4 (fire) aktive kanaler: front L C R og bag, om man så sætter 2/4/8 bag-ht'er op, er og bliver Pro-Logic et 4.0 system.
Derfor om du har 4 eller 20 bag-ht'er, er dit system 7.1, eller korekt et 6.1 system !
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

|
| Sendt: 13 November 2006 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
erla skrev:
ezaiM skrev:
|
|
|
|
|
Halloooo !
Kære venner få begreberne på plads:
Det hedder IKKE 7.2 bare fordi man tilslutter to subwoofer, alt kalde ES/EX surround for 7.1 er en kæmpe fejl ! De to surround-back ht'er spiller det samme signal, altså et ES/EX system er og bliver 6.1.
Det gode gamle Pro-logic hedder 4.0, fordi der "kun" er 4 (fire) aktive kanaler: front L C R og bag, om man så sætter 2/4/8 bag-ht'er op, er og bliver Pro-Logic et 4.0 system.
Derfor om du har 4 eller 20 bag-ht'er, er dit system 7.1, eller korekt et 6.1 system ! |
|
|
Roooolig nu!  Hvis du læser mit svar, kan du se jeg skriver "to subwoofere tilsluttet sub-out" - jeg skriver ikke at det indebærer en ekstra sub-kanal. Tidligere har jeg også skrevet, at man ikke får flere individuelle lydkanaler af at tilslutte flere højtalere til den samme kanal. .2 er et alment brugt slangudtryk for at tilslutte 2 subs til sub-out, omend vi er enige om, at det er lidt misvisende, da der jo kun er en LFE-kanal til at føde de to subwoofere. Mht. 7.1 eller 6.1, så er der altså to individuelle kanaler i et 7.1 signal, uanset om to af kanalerne indeholder det samme signal. At man ikke får mere ud af den ekstra kanal end ved 6.1 før producenterne begynder at udnytte de to kanaler og mikser seperat indhold ud i dem, er en anden sag, og gør ikke systemet som sådan til et 6.1 system ;-)
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 13 November 2006 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle processorer, bla. at Parasounds Halp og sikekrt også Lexicons, har muligheden for at køre med flere sidehøjttalere. Men medmindre man har en stor hjemmebio med flere sæderækker tror jeg ikke der er meget vundet ved det. Grunden til der er så mange sidehøjttalere i biografen er jo at salen er så stor. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
sivertsmed Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 13 November 2006 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
|
Nogle processorer, bla. at Parasounds Halp og sikekrt også Lexicons, har muligheden for at køre med flere sidehøjttalere. Men medmindre man har en stor hjemmebio med flere sæderækker tror jeg ikke der er meget vundet ved det. Grunden til der er så mange sidehøjttalere i biografen er jo at salen er så stor.
|
|
|
Du har helt ret.......
Grunden til de mange højtalere i en bio-sal er størrelsen...
En alm. biograf-sal kører faktisk også kun 5.1 surround, de har så bare flere højtalere som surrounder end hvad man har derhjemme..
Nogen kører også 6.1 på de "udvidede" lydformater... nøjagtig ligesom hjemme.... __________________ Udstyr: H/K AVR 7000 H/K DVD 25 Front: M&K LCR 750THX Center: M&K LCR 750THX Sur: M&K K4-Tripole Sub: M&K MX350 SFX-THX ULTRA TV:Pana. TXP42GA11 Blueray: Pana DMP-80EG
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

|
| Sendt: 13 November 2006 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
|
Nogle processorer, bla. at Parasounds Halp og sikekrt også Lexicons, har muligheden for at køre med flere sidehøjttalere.
|
|
|
Med et simplet Y-kabel til at splitte signalet fra pre-out til flere effektforstærkere, har alle surroundprocessorer denne mulighed.
MichaelWB skrev:
|
Men medmindre man har en stor hjemmebio med flere sæderækker tror jeg ikke der er meget vundet ved det. Grunden til der er så mange sidehøjttalere i biografen er jo at salen er så stor.
|
|
|
Enig - man risikerer vel også en del faseproblemer (?), så i praksis er det smarteste nok at bruge di- eller tripole højtalere, der spreder lyden fra surround kanalerne via enheder der spiller i flere forskellige retninger - de er forhåbentligt lavet til at korrigere for evt. fasefejl...
MVH.
|
| Til top |
|
| |
ezaiM Lukket konto

|
| Sendt: 13 November 2006 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|