Emne: For høje priser i Dk. ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bop bop, nu har han lige skrevet tilbage med et tilbud. Godt nok er det lidt højere end den tyske pris men det er stadigvæk en betragtelig besparelse.
Så jeg må indrømme jeg er en kylling og har bestilt hos den danske importør istedet for. 
Det kan man så tage som man vil, kunne have sparet lidt mere i Tyskland men kan nu godt lide at købe tingene i Danmark. Selvom det nok er totalt ulogisk så føler jeg en større tryghed ved det. 
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man er til DIY. så synes jeg at man skulle tjekke den hollandske side http://www.bmm-electronics.nl/intro.asp.
Jeg har lige fået
4x Peerless sls 12 basser 4x Peerless sds 164 mellemtoner 2x Vifa dx 25 diskanter
2x sæt spikes dæmpning materiale terminaler og noget andet gøjl
i alt 4000kr inkl fragt og VAT
sammenlignet med frequence de skulle ha 5000kr bare for enhederne og det er efter de har sat priserne ned
så det er aligevel en del at spare, bare for at skulle vente lidt
|
Til top |
|
|
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende debat. Jeg vil da godt gå med til at priserne er højere i lille Danmark, på grund af den "højere" levestandard. Men, der er rigtig mange grimme eksempler på ublu prissætning, som kun har det ene formål, at forhandleren kan få tegnedrengen til at vokse yderligere, så den er klar, når den næste privatbil skal indkøbes. Det er vel ikke nok med 6 cylindre, vel ? (dette er naturligvis kun en påstand fra min side, som jeg overhovedet ikke har noget bevis for  ). I mindre byer (som den jeg bor i) kunne de lokale radio/TV forretninger ikke drømme om, at sælge musik-CD'ere for under 159 kroner stykket, selvom de samme CD'ere kan købes til ca. 100 kroner i en forretning i den nærlggende "storby" eller i en netbutik. En CD-afspiller som typisk koster 7000 kroner i den mindre by, kan med sikkerhed købes for 6000 kroner i den nærliggende større by. Hvad sker der så ? Jo, den lokale befolkning ofrer 50 kroner i transportudgifter for at spare 1000 kroner. Det er vel logik, med mindre man da er i familie med den lokale forretningsindehaver. En anden branche (fotobranchen) har jeg osse kendskab til. Hvis man sammenligner et faktisk køb i Danmark med et tilsvarende i Tyskland, skulle jeg f.eks. betale 5400 kroner for en lysmåler hos min private fotohandler (nabo). Denne pris var efter fratrækning af "venne-rabat" (der var stadig til smør på brødet for den danske fotohandler). Samme vare kunne jeg købe i Tyskland for ca. 2900 kroner inklusive fragt ! Hvis man lægger forskellen på den danske og den tyske moms til, er der stadig langt op til de 5400 kroner. Jo, visse forhandlere griner hele vejen ned i banken. Jeg har godt bemærket visse indlæg, som nærmest truer med ophørsudsalg og bankerot blandt de stakkels fattige danske forretningsdrivende, men det har jeg ingen kommentarer til. Det er jo frivilligt om man vil drive forretning eller ej. Med den stigende internet-handel, skal man nok være dygtigere idag, end i "gamle dage" når forretningen skal løbe rundt. Konkurrencen er stor ! For flere år siden, kendte jeg en vældig flink sælger / ejer i en hifi-forretning. Han havde den politik, at hvis jeg f.eks. fik 15 eller 20% rabat, ville jeg købe varen hos ham (hvilket jeg så gjorde). Han skulle sammenlagt sende flere varer over disken end konkurrenterne, men tjente mindst ligeså mange penge på sit salg når året var omme, som de andre. Han skulle blot arbejde lidt mere for føden. Det er måske der det kniber ? PS: Ja, jeg er en ægte jysk krejler. Prisskiltet er kun "vejledende"
|
Dahlhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 14
|
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan kun tilslutte mig indlägget fra Kalle_DK.
Vi kan diskutere herfra og til maanen om der er Höjere levestandard, Levefod??, Moms , graadighed, indenrigspolitik, Mogens lykketoft, skattetryk, osv... som gör at nogle varer er dyrere i DK. Der findes jo stadig baade smaa,store og megastore forhandlere. ligesom der ogsaa findes smaa, store og megastore markeder. priserne hos de enkelte forhandlere er ikke bestemt at en, men flere parametre.
Har feks. Expert Ejner i Harboöre de samme muligheder for at sälge et par höjttalere til samme pris som en tysk ebay-baseret forhandler med en omsätning paa 50M Euro ? Dermed forsöger jeg at sige at baade mängden,beliggenheden,servicen,fokus paa lageromsätning..osv...har betydning for prisen.
Pröv at tjekke priserne paa Henry Kloss , Tivoli Audio. Tivoli PAL Radioen koster i Tyskland 199€, i USA 149$ !!! det er ca. doppelt saa meget i Europa. Begge priser finder man paa deres officielle hjemmeside. Dermed forsöger jeg at argumentere at der bliver taget saa meget for varen som markedet tillader.
MEN...lad nu väre med at pröve paa at finde ärsagen til alting.. lav den handel som passer bedst for dig og nyd saa musikken.
Bassöe: hvilken forhandler i Schweiz har du fundet ?? (bor selv i Schweiz)
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle_dk skrev:
For flere år siden, kendte jeg en vældig flink sælger / ejer i en hifi-forretning. Han havde den politik, at hvis jeg f.eks. fik 15 eller 20% rabat, ville jeg købe varen hos ham (hvilket jeg så gjorde). Han skulle sammenlagt sende flere varer over disken end konkurrenterne, men tjente mindst ligeså mange penge på sit salg når året var omme, som de andre. Han skulle blot arbejde lidt mere for føden. Det er måske der det kniber ? |
|
|
det kaldes profitmaksimering, det bruger alle der har en butik. I større eller mindre grad bestemmer man selv om man vil mange kunder eller dyrere varer __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
Bop bop, nu har han lige skrevet tilbage med et tilbud. Godt nok er det lidt højere end den tyske pris men det er stadigvæk en betragtelig besparelse.
Så jeg må indrømme jeg er en kylling og har bestilt hos den danske importør istedet for. 
Det kan man så tage som man vil, kunne have sparet lidt mere i Tyskland men kan nu godt lide at købe tingene i Danmark. Selvom det nok er totalt ulogisk så føler jeg en større tryghed ved det. 
|
|
|
På langt sigt er det da fornuftigt at handle lokalt og ikke spor ulogisk, så hvis du har forhandlet dig frem til en pris hvor besparelsen ved at handle i Tyskland "ikke er besværet værd" så har du jo nået dit mål (og forhandleren sit)
Og så skal det vel med at f.eks. HiFi Klubben (i et andet årtusinde) har haft problemer, bøvl og tabte agenturer sat i værk af tyske importører det var sure over det lave prisniveau.
Danmarks reeksport af biler har heller ikke været lige populært alle steder, da slet ikke i Tyskland.
At man ikke bare skal betale hvad der står "på skiltet" men forhandle er der jo ikke noget nyt i, og ofte er det jo temmeligt mange penge det drejer sig om, især hvis man gør det konsekvent.
|
Til top |
|
|
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle_dk skrev:
Spændende debat.
Jo, visse forhandlere griner hele vejen ned i banken. Jeg har godt bemærket visse indlæg, som nærmest truer med ophørsudsalg og bankerot blandt de stakkels fattige danske forretningsdrivende, men det har jeg ingen kommentarer til. Det er jo frivilligt om man vil drive forretning eller ej. Med den stigende internet-handel, skal man nok være dygtigere idag, end i "gamle dage" når forretningen skal løbe rundt. Konkurrencen er stor !
PS: Ja, jeg er en ægte jysk krejler. Prisskiltet er kun "vejledende" 
|
|
|
Det er kun visse forhandler og det er ikke indefor hifi det kan jeg love dig.
Men tøj og møbler er der mange penge i.
__________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har været fremme i pressen at danskere giver for meget for varene, grunden skulle angivlig være en for svag konkurence.Ligeledes har det været fremme at nogle impotører har presset forhandlere som ikke holdt sig til vejledende pris (ikke hifi branchen eks. kommer fra)
De kunne ifølge dem selv ikke få leverancer hvis de fortsatte med lavere priser.Det er ulovligt og impotørerne nægter da også i de tilfælde jeg har læst om at det er tilfældet...men det skal de vel næsten sige....
Der er også mærkevarer (B&O eks.) som vil krympe tæerne hvis de eks. kom til halv pris i Bilka så ville det eksklusive præg nok fordufte..
Hvordan gik det med Krell og deres priser Jensen fik du en indrømmelse?
__________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|
Kalle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
MC955 skrev:
Kalle_dk skrev:
Spændende debat.
Jo, visse forhandlere griner hele vejen ned i banken. Jeg har godt bemærket visse indlæg, som nærmest truer med ophørsudsalg og bankerot blandt de stakkels fattige danske forretningsdrivende, men det har jeg ingen kommentarer til. Det er jo frivilligt om man vil drive forretning eller ej. Med den stigende internet-handel, skal man nok være dygtigere idag, end i "gamle dage" når forretningen skal løbe rundt. Konkurrencen er stor !
|
|
|
|
|
|
Nu er det vist min tur til at grine __________________
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle_dk skrev:
MC955 skrev:
Kalle_dk skrev:
Spændende debat.
|
|
|
|
|
|
Nu er det vist min tur til at grine
|
|
|
Angiveligt bor MC på Fyn, men man skulle tro det var på en anden planet.
|
Til top |
|
|
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 465
|
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle_dk skrev:
|
|
|
Det er altid dejligt med et godt grin, omend jeg ikke helt ved hvad du griner ad...?
Tøj og skobranchen ganger kostprisen med 2,5 og det er vel og mærke indkøb foretaget i DK.
Sammenligner du med hifibranchen (hvor jeg ikke er bekendt med mark-up's på 2,5) skal man huske en række omkostningsparametre som tøj og skobranchen slet ikke har:
- importtold (2-5%)
- fragt (5-15%)
- garantiforpligtelse (1 til 5 år)
- demoudstyr som ofte sælges til kostpris (for det er jo "brugt")
- utallige udlån til kunder som gerne vil prøve udstyret hjemme (forståeligt nok)
- kunder som tjekker hvad de alligevel vil købe som brugt (irriterende)
Go' weekend.
|
Til top |
|
|
Kalle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
I lige måde. __________________
|
Til top |
|
|
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
|
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker 
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOtheFREAK skrev:
Kalle_dk skrev:
|
|
|
Det er altid dejligt med et godt grin, omend jeg ikke helt ved hvad du griner ad...?
Tøj og skobranchen ganger kostprisen med 2,5 og det er vel og mærke indkøb foretaget i DK.
Sammenligner du med hifibranchen (hvor jeg ikke er bekendt med mark-up's på 2,5) skal man huske en række omkostningsparametre som tøj og skobranchen slet ikke har:
- importtold (2-5%)
- fragt (5-15%)
- utallige udlån til kunder som gerne vil prøve udstyret hjemme (forståeligt nok)
Go' weekend.
|
|
|
Købeloven indeholder ingen garanti, kun en 2 årig reklamationret hvor bevisbyrden for at fejl konstateret efter 6 måneder var tilstede ved leveringen skal løftes af køber. (formodningsreglen)
Det bliver nok ikke svært at finde eksempler på væsenligt højere "avancefaktorer" end 2,5 i audiobranchen (eller tøjbranchen for den sags skyld)
Skal vi ikke gætte på at "demoudstyret" er afskrevet over regnskabet så kunderne får den samme regning som "skattefar"
Der er ikke told på varer produceret og importeret fra EU lande
|
Til top |
|
|
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
|
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
MOtheFREAK skrev:
Kalle_dk skrev:
|
|
|
- importtold (2-5%)
- fragt (5-15%)
Go' weekend.
|
|
|
Købeloven indeholder ingen garanti, kun en 2 årig reklamationret hvor bevisbyrden for at fejl konstateret efter 6 måneder var tilstede ved leveringen skal løftes af køber. (formodningsreglen).
Jeg giver 3 års garanti på mine højttalere, uanset hvad købeloven siger.
Det bliver nok ikke svært at finde eksempler på væsenligt højere "avancefaktorer" end 2,5 i audiobranchen (eller tøjbranchen for den sags skyld).
I givet fald er jeg for billig med mine produkter.
Skal vi ikke gætte på at "demoudstyret" er afskrevet over regnskabet så kunderne får den samme regning som "skattefar"
Delvist ja, men så kan du tillægge de produkter som flytter sig langsomt fra lageret, af uransaglige årsager, hvilket betyder at du må nedskrive dit varelager, hvilket er salg med tab bare på en anden måde.
Der er ikke told på varer produceret og importeret fra EU lande.
Korrekt, men der er 2% på forstærkere og 4,5% på højttalere, når importen sker fra USA.
|
|
|
Men det er helt sikkert at billedet ikke er sort/hvid 
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener også at der skal moms på brugt udstyr hos forhandleren. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
Mener også at der skal moms på brugt udstyr hos forhandleren. |
|
|
selvfølgelig skal der det, forhandleren skal jo betale moms af hele omsætningen uanset om det er brugt eller ej. Synes der er mange afgifter man kan fremhæve som er slemme, men intet slå AM-Bidraget, man betaler simpelthen skat for at få lov til at arbejde, vel at mærke en skat som er på højde med hvad man i mange andre lande udenfor europa betaler i alt. Det helt skøre er så at man også får et beskæftigelsesfradrag Klart det er dyrt at drive dette land, for hver gang man flytter nogle penge er der et svind og her i landet bliver der sgu flyttet mange penge frem og tilbage imellem de samme steder mange gange __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOtheFREAK skrev:
Tøj og skobranchen ganger kostprisen med 2,5 og det er vel og mærke indkøb foretaget i DK. |
|
|
Problemet med denne slags diskussioner er at ingen tilsyneladende har forstået at avanceforskelle ikke har noget at gøre med om den forretningsdrivende skovler penge ned i lommen eller ej. Hvor stor bil ejeren kører i, har heller ikke noget at gøre med om firmaet sælger tingene for dyrt. Lars Larsen kører Bentley. Betyder det at når man køber håndklæder til 8 kroner stykket, så er det for dyrt?
Det giver ikke mening at sammenligne avance på sko med avance på højttalere. Det er forskellige produkter, de sælges på forskellig måde, og med forskellige forhold mellem tingene. Eksempelvis, så er den gennemsnitlige ekspeditionstid på et par sko til 1000,- og et tv i 5000,-s klassen formentligt nogenlunde den samme. Nogle kunder tager lang tid, andre tager ikke så lang tid. Hvis man nu antog at skosælgeren og højttalersælgeren sælger samme antal i løbet af en dag, så er det vel ikke så svært at regne ud at skosælgeren skal have en noget højere procentvis avance per handel, for at forretningen løber rundt. Derfor er skosælgerens pris ikke nødvendigvis åger, bare fordi hans avance er 70% mens tv-sælgerens avance er 20%.
Et andet eksempel er hvor mange handler man så kan lave i løbet af en dag. Lad os tage et 5000,-s tv på tilbud, og et sæt højttalere til 5000,-. Hifi-sælgeren taler med 5 kunder i løbet af en dag, og laver to handler. TV-sælgeren taler med 10 kunder i løbet af dagen, og laver 8 handler. Igen: Hvis højttaler-sælgerens avance er mere end dobbelt så høj som tv-sælgerens, er det så fordi han tager åger-priser, eller fordi han tager dén avance der nu engang skal til for at dække omkostningerne?
Kort sagt: At sammenligne avancer på tværs af markeder, eller endda bare på tværs af forskellige koncepter inden for samme marked, kan ikke bruges som indikator for om der tages overpriser eller ej.
I det hele taget, så findes der efter min mening ikke noget der hedder overpriser, hvis vi ser bort fra karteldannelser og monopol-misbrug. Det er et frit marked - hvis en sælger tager en pris som køberen synes er for høj, så er køberen fritstillet til at vælge et andet produkt i stedet. Hvis sælgeren kan levere det mest konkurrencedygtige produkt, og det er netop dét produkt der giver køberen den rette kombination af ydelse og pris til at han vil handle, så kan køberen være fløjthamrende ligeglad med om sælgeren tjener lidt eller meget. Det er IKKE sælgerens evne eller mangel på samme til at tjene penge der afgør om produktet er et godt køb - det er udelukkende produktets egenskaber og produktets pris der gør dét. Hvis dén sælger du vælger at benytte, er i stand til at skovle millionerne ind på at levere dig det bedste produkt til prisen, så kan jeg umuligt se at det skulle være en ulempe for køberen, tværtimod. "Jamen, så kan det jo være jeg kunne have fået det ENDNU billigere!" Ja, og det kan også være at sælgeren er så dygtig til at levere varerne så billigt i forhold til omkostningerne, at han hedder Alfaview og går konkurs, så køberen står med skægget i postkassen når l**tet går i stykker.
Så længe du som køber får det bedste produkt til prisen, så er det KUN en fordel hvis sælgeren samtidig tjener penge, jo flere jo bedre. Jeg vil hellere handle med dén købmand der tjener 40% på at sælge mig mælk til 8 kroner, end ham der tjener 20% på at sælge mig den samme mælk til 10 kroner. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
MC955 Lukket konto

|
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOtheFREAK skrev:
Kalle_dk skrev:
|
|
|
- importtold (2-5%)
- fragt (5-15%)
Go' weekend.
|
|
|
Lad ham grine, han kender intet til dette, mange udtaler sig bare.
Jeg har flere venner der impoter tøj og møbler og tak for kaffe de tjener, når vi så snakker om hifi er de ved at død af grin over det man kan tjene her.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
Til top |
|
|
MC955 Lukket konto

|
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
MOtheFREAK skrev:
Kalle_dk skrev:
|
|
|
- importtold (2-5%)
- fragt (5-15%)
Go' weekend.
|
|
|
Købeloven indeholder ingen garanti, kun en 2 årig reklamationret hvor bevisbyrden for at fejl konstateret efter 6 måneder var tilstede ved leveringen skal løftes af køber. (formodningsreglen)
Det bliver nok ikke svært at finde eksempler på væsenligt højere "avancefaktorer" end 2,5 i audiobranchen (eller tøjbranchen for den sags skyld)
Der er ikke told på varer produceret og importeret fra EU lande
|
|
|
Kan se du ikke ved meget også.
afskrive kan du ikke jo hvis du beholder det i 5år.
Mange at de vare der købes her i EU der har du ca 55 til 60% på da de fleste ikke køber nok ind.
Jeg har et demo lager på ca 1,3mill jeg kan ikke afskrive en skid, hvorfor tro du jeg flytter fra mit hjem, jo jeg kan blive beskattet at det jeg har i privaten hvis de ville.
Der er mange ting folk ikke kender til.
I andre lande kan de afskrive meget mere her end i dk, de kan afskrive deres lager hvert år,og de skal ikke beskattes hvis deres lager er større end hvad de har tjent.
Hvis lager kunne nedskrives, så det meget bedre ud i dk.
Hvis du har tjent ½ mil, men alle dine penge kan let står i lager og ubetalte faktrua, det danske skattesystem ligeglad ,du skal af med skatten ligemeget hvad , selv momsen af de ubetalet skal du af med.
Impotør af
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|