Emne: For høje priser i Dk. ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
now we are talking!
Den slags skulle indføres i dk, så man havde råd til noget ordentligt grej uden at give bankrådgiveren hjerte stop
|
|
|
Det var en overraskende udmelding, jeg havde forventet den modsatte reaktion...  __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Knud98 Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Status: Offline Indlæg: 194
|
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Knud98 skrev:
Du skal til regnemaskinen igen, Otto.
80.000 - 50% = 40.000 i kassen
|
|
|
Selv regnemaskine - se beregningerne ovenfor, en stigning i salgspris på 10% giver ikke 50% i avance. |
|
|
Godt så.
Kostpris: 60,-. (Alle tal er uden indblanding af moms.)
---
Jeg køber 1000 af dem, og sælger det hele for 100.000. Indkøb: 60.000 (1.000 styk*60,-)
Salgspris: 100.000 (1.000 styk*100)
I kassen: 40.000
---
Jeg beslutter, at sænke salgsprisen til 80,- (-20%). Ergo, skal jeg købe 2000 styk for at tjene det samme.
Indkøb: 120.000 (2.000 styk*60,-)
Salgspris: 160.000 (2.000 styk*80,-)
I kassen: 40.000
---
Jeg beslutter at hæve prisen til 110,-(+10%). Hvad skal der
så til for at tjene det samme?
Indkøb: 48.000 (800 styk*60,-)
Salgspris: 88.000 (800 styk*110,-)
I kasssen: 40.000 --- Jeg skal altså købe/sælge dobbelt så meget for at tjene det samme, hvis jeg sænker prisen 20%. På den anden sige, skal jeg kun sælge 80% af det oprindelige, hvis jeg hæver prisen 10%, og stadig ønsker at tjene 40.000. Er vi enige?
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
YES! Og jeg håber ikke min matematiklærer læser med... Dine beregninger ovenfor er korrekte, jeg endte med at forvirre mig selv...  __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Knud98 Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Status: Offline Indlæg: 194
|
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
YES! Og jeg håber ikke min matematiklærer læser med... Dine beregninger ovenfor er korrekte, jeg endte med at forvirre mig selv...  |
|
|
Du har dog ret i, at en stigning på 10% ikke giver en dækningsgrad på 50%. God aften!
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
now we are talking!
Den slags skulle indføres i dk, så man havde råd til noget ordentligt grej uden at give bankrådgiveren hjerte stop
|
|
|
Dvs. du vil have afskaffet al konkurrence og dermed garanti for højere priser ?
|
Til top |
|
|
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
now we are talking!
|
|
|
Det er i danmark.
Det er da ikke svært at se. __________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja uha uha.... Man kan helt undre sig over at bilindustrien overhovedet kan eksistere, med de lave avancer de har i forhold til HiFi branchen          
Måske skulle man bare vende det lidt om. Hvem siger at man skal kunne leve af at sælge et par HiFi produkter om måneden??? Det er vel i virkeligheden der kæden hopper af!! Netto kan heller ikke leve af at sælge et par liter mælk om dagen.... Der skal noget flow igennem biksen. I HiFi brnachen har man are efterhånden accepteret, at det er OK at tage skyhøje avancer, hvis man kan forsvare det med små styktal.
Men tænk lige over det... Næste gang du går i netto og køber en liter mælk. Hvad ville du sige hvis den kostede 50 kroner??? Og hvad nu når du konfronterede butikschefen med prisen, og han så sagde at den altså var nødt til at koste så meet for at han kunne holde butikken kørende, og at alternativet var at du skulle købe 20 liter til normalpris i stedet. Ville man ikke undre sig over det??? __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
MC955 skrev:
Det er noget sjovt noget.
Nogle at de vare jeg køber til lager udenfor EU der skal jeg betale moms og import told før de er solgt, køber jeg hjem for 100000kr i velodyne skal jeg betale med det samme 29000kr til den danske stat selvome jeg kun stiller dem på lager.
En bilforhandler skal først betale alt dette når han har solgt bilen til en kunde.
Så det danske system er svært at forstå.
De vare har en udsalgs pris i usa på ca 200000kr.
Det er hifi.
Så er der tøj.
Køber min ven et mærker hjem for 100000kr han betaler intet kun shipping og de har en udsalgs pirs i usa på ca 350000kr og i dk ca 890000kr.
Ja hvad er bedst.
|
|
|
Det er kun registreringsafgiften bilforhandleren/importøren "slipper for" indtil bilen skal registreres. Bortset fra det så er registreringsafgiften afhængig af hvem den registrerde ejer er og hvad bilen skal registreres som og bruges til så afgiften er ukendt indtil den endelige ejer/bruger har sat sit navn på slutsedlen
Hvad værre er (i dine øjne) så er det slet ikke sikkert forhandleren betaler bilen før den er solgt, han "opbevarer" den måske kun for importøren. Til gengæld har importøren den fulde råderet over bilen til den bliver solgt, og den råderet bliver brugt hvis en forhandler i den anden ende af landet har en kunde til lige den model i den farve. Lyder det ikke tiltalende at samtlige forhandlere af bilmærke XX har et "fælles lager" til fælles glæde uanset hos hvem og hvor bilen bilen befinder sig
På den anden side ville du så bryde dig om at din forretning, helt ned i deltaljen, blev styret fra en fabrik i Tyskland eller Japan ?
Heller ikke i bilbranchen er der uddeling af gratis madpakker
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 02:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil påstå at otto har fat i den lange ende. At drive en butik er sgu ikke let, der er så mange udgifter man som forbruger ikke tænker på. Det er da klart at levestandarden/lønningerne har ret meget at sige i forhold til hvad prisen er. Det er meget naivt at tro andet, men tankenbag det er bare ikke at fordi danskere tjener flere penge kan vi tillade os at tage mere for produktet. Det skal nærmere ses den anden vej rundt. Fordi vi skal betale så meget i lønomkostninger bliver produktet nødt til at være så dyrt. At der så er nogle steder der sælger ting billigere end andre er ren teori omkring hvor meget man kan sælge ved en given pris. Nogle vælger at tjene lidt flere penge per kunde og så have færre kunder, mens andre vil have flere kunder og tjene lidt mindre på hver. Der er i virkeligheden nok ikke ret mange, der ikke ville halvere priserne hvis de kunne. Mindstelønnen er vel efterhånden ved at være dér hvor en medarbejder tjener 17.000 om måneden, hvorimod den tilsvarende løn i mange andre lande (også i EU) ligger på omkring det halve. Det holdt sammen med alle vores kære afgifter gør at det er et dyrere sted at leve. Jeg vil næsten vove den påstand at en tysk butik der sælger samme produkt som en dansk blot 25% billigere har langt større avance end den danske
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Overhovedet ikke, det er bare et spørgsmål om at have forståelse for hvor pengene kommer fra. Fakta er at en bilforhandler lever af mange andre ting end avancen på et nybilssalg (hvis du sammenligner avancen på din Toyota Aygo med avancen på dén brugtbil forhandleren håber at få ind i samme ombæring, så finder du sikkert også ud af ét og andet). Derfor er det en ubrugelig sammenligning. En sammenligning med f.eks. en møbelforretning er derimod meget mere reel.
Sjovt nok var jeg for højst 14 dage siden involveret i en diskussion i et andet forum om hvordan det kan være at bilbranchen har ustyrligt høje avancer på alufælge.
Hurtig skrev:
Måske skulle man bare vende det lidt om. Hvem siger at man skal kunne leve af at sælge et par HiFi produkter om måneden??? Det er vel i virkeligheden der kæden hopper af!! Netto kan heller ikke leve af at sælge et par liter mælk om dagen.... Der skal noget flow igennem biksen. I HiFi brnachen har man are efterhånden accepteret, at det er OK at tage skyhøje avancer, hvis man kan forsvare det med små styktal. |
|
|
Hvor meget er det lige du har klynket over manglen på god service i Hifi Klubben? Hvordan vil du have at butikken både skal have lav avance og netto-lignende antal kunder i butikken, og _samtidig_ levere den enkelte kunde en unik service? Roser vi ikke netop de butikker der tager sig tiden til at tage en snak med dig når du kigger forbi, også selv om du ikke lige handler dén dag? Hvordan havde du tænkt dig at en butik skulle kunne dét, hvis de skal lave 5 gange så mange salg i løbet af en dag? Det scenarie du opstiller er netop dét som vi er på vej imod: Elgiganten overtager markedet, og dem der satser på lidt højere service og dermed avance, lukker. Hvis du rent faktisk ønsker dét, så er det da fint nok, men hvorfor er det så at du _samtidig_ beklager dig over at Hifi-klubben er blevet "For meget Fona"?
Hvis dét du ønsker er lav-service supermarkeder og internet-baserede forhandlere med lav avance, så al respekt for det - men så lad være med at klynke over at du savner service i de butikker der forsøger at drive en seriøs forretning. Du kan altså ikke få i både pose og sæk.
Hurtig skrev:
Men tænk lige over det... Næste gang du går i netto og køber en liter mælk. Hvad ville du sige hvis den kostede 50 kroner??? |
|
|
I netto ville jeg aldrig acceptere det. Men jeg kender en butik hvor en liter mælk koster svjh. ca. 17 kroner. En 150 ml marmelade koster en flad 50'er. Til gengæld er service'n i dén butik ganske unik. Hvis du ikke vil give hvad det koster at få dén service, så går du bare i Netto - men hvorfor skal du bestemme om der skal være et alternativ til dem der gerne betaler lidt ekstra for servicen? Jeg har sagt det før i en anden diskussion: Hvis du foretrækker lav-service forretningerne, så er der intet i vejen med dét, men hvorfor tvinge det ned over hovedet på alle andre? Hvis vi skal overføre det til hifi-verdenen, så har de butikker der slynger varer over disken i Netto-tempo jo netop heller ikke avancer i de luftlag du postulerer. På den led hænger avancerne i hifi-branchen netop fint sammen: De høje avancer ligger i de butikker hvor du bør forvente en høj service. Om du så får det i praksis er en helt anden diskussion, men at brokke sig over for dårlig service i branchen, samtidig med at brokke sig over for høje avancer, er så selvmodsigende som noget kan være. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
MC955 Lukket konto

|
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
MC955 skrev:
Nogle at de vare jeg køber til lager udenfor EU der skal jeg betale moms og import told før de er solgt, køber jeg hjem for 100000kr i velodyne skal jeg betale med det samme 29000kr til den danske stat selvome jeg kun stiller dem på lager.
En bilforhandler skal først betale alt dette når han har solgt bilen til en kunde.
Det er hifi.
Så er der tøj.
Køber min ven et mærker hjem for 100000kr han betaler intet kun shipping og de har en udsalgs pirs i usa på ca 350000kr og i dk ca 890000kr.
Ja hvad er bedst.
|
|
|
Det er kun registreringsafgiften bilforhandleren/importøren "slipper for" indtil bilen skal registreres. Bortset fra det så er registreringsafgiften afhængig af hvem den registrerde ejer er og hvad bilen skal registreres som og bruges til så afgiften er ukendt indtil den endelige ejer/bruger har sat sit navn på slutsedlen
Hvad værre er (i dine øjne) så er det slet ikke sikkert forhandleren betaler bilen før den er solgt, han "opbevarer" den måske kun for importøren. Til gengæld har importøren den fulde råderet over bilen til den bliver solgt, og den råderet bliver brugt hvis en forhandler i den anden ende af landet har en kunde til lige den model i den farve. Lyder det ikke tiltalende at samtlige forhandlere af bilmærke XX har et "fælles lager" til fælles glæde uanset hos hvem og hvor bilen bilen befinder sig
På den anden side ville du så bryde dig om at din forretning, helt ned i deltaljen, blev styret fra en fabrik i Tyskland eller Japan ?
|
|
|
Nej ingen bestemmer over mig og min shop, og forsøger de så får de en ......
Der tjenes nok penge ved salg af biler, i dag skal de tjene ved salg.
Hvordan kan man ellers før nedslag på op til flere 100k på nogle biler.
Jeg købte en ny MC sidste år den koster normalt 190000kr jeg fik lædertøj og andet for godt 21000kr, men betalte i alt kun 171000kr.
så spar mig for de de tjener tykt på det.
Nyt pæppe til stuen normal pris 34000kr fik det for 16000kr, ja kan blive ved.
__________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
MC955 skrev:
bjørn skrev:
MC955 skrev:
Det er hifi.
Så er der tøj.
Ja hvad er bedst.
|
|
|
|
|
|
Jeg købte en ny MC sidste år den koster normalt 190000kr jeg fik lædertøj og andet for godt 21000kr, men betalte i alt kun 171000kr.
|
|
|
Hovedparten af rabatten betales af finansministeren. I de gode gamle dage blev afgiften beregnet af den med T&S aftalte standardpris uanset om forhandleren forærede dig køretøjet eller ej. I dag har forhandlerne et længere tøjr. Til gengæld giver rabatordningerne flådeejerne mulighed for at sælge deres brugte køretøjer næsten uden tab, men kun næsten, for "hemmeligheden" er ikke helt så hemmelig endda, og så er en del af de "rigtig gode tilbud" baseret på parallelimporterede hyldeveteraner eller restlagre der skal ud inden de nye modeller dukker op. Rabatten kan godt være betalt helt eller delvist af importør/producent
|
Til top |
|
|
MC955 Lukket konto

|
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
MC955 skrev:
bjørn skrev:
MC955 skrev:
Det er hifi.
Så er der tøj.
Ja hvad er bedst.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hovedparten af rabatten betales af finansministeren. I de gode gamle dage blev afgiften beregnet af den med T&S aftalte standardpris uanset om forhandleren forærede dig køretøjet eller ej. I dag har forhandlerne et længere tøjr. Til gengæld giver rabatordningerne flådeejerne mulighed for at sælge deres brugte køretøjer næsten uden tab, men kun næsten, for "hemmeligheden" er ikke helt så hemmelig endda, og så er en del af de "rigtig gode tilbud" baseret på parallelimporterede hyldeveteraner eller restlagre der skal ud inden de nye modeller dukker op. Rabatten kan godt være betalt helt eller delvist af importør/producent
|
|
|
Ja det meste af rabatten er jo staten der betaler.
Men det er nu ikke kun på vare der udgår eller gammel modeller.
Næ det har noget at gøre med hvor gode de danske indkøber er.
Men de tjener nu godt lige meget hvad. __________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
MC955 skrev:
|
|
|
Som Bjørn siger, så er størstedelen af rabatten betalt af afgiften. Man kunne f.eks. forestille sig (i princippet, jeg ved ikke hvordan det står på din slutseddel) at du får en samlet pris på 171.000,-, hvilket er 40.000,- i rabat, men på kvitteringen står der 150.000,- for cykel og 21.000,- for tøj. Omkring 2/3 af nedslaget på cyklen er afgifter, så i praksis har det kun kostet forhandleren godt og vel 10.000,- plus moms, at give dig et nedslag på 40.000,- på cyklen. De penge henter han så stort set igen ved at sælge tøj (med god avance), som du måske ikke ville have brugt helt så mange penge på uden dette tilbud. Så samlet set tjener han tæt på det samme ved denne handel, som hvis du bare kom ind fra gaden og købte en cykel til fuld pris, uden ekstraudstyr. Med en lidt mindre hård forhandler end dig i den anden ende ;-) kunne man sagtens forestille sig en situation hvor du får rabat, samtidig med at forhandleren tjener flere penge. Det er en situation der er ret utænkelig i andre brancher.
Så længe der ellers er avance nok på cyklen til at man ikke rammer avance-bundgrænsen for afgiftsberegningen (er det 9%?), så kan den slags regnestykker være noget af en win-win situation, for alle andre end staten. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
MC955 skrev:
Men de tjener nu godt lige meget hvad. |
|
|
Hvis man ikke "tjener godt", så har man jo ingen forretning! Så selvfølgelig tjener man godt i alle brancher, det er dét der er pointen med at drive forretning. Der er vel heller ingen af jer der tager på arbejde hver morgen uden at få en stor, fed løncheck ind ad døren en gang om måneden? Hvis vi endelig skal gå dén vej, så er butiksansatte ret usselt betalt, i forhold til mange andre brancher, og hifi-branchen er ingen undtagelse - nærmere tværtimod. Jeg kender i hvert fald nogle stykker der udfører hvad der i min verden er dummepeter-arbejde, og som med væsentligt sjovere arbejdstider tjener en hel del mere end den gennemsnitlige butikssælger. Så er det man begynder at spørge sig selv hvem det egentlig er der er dummepeteren i dén udregning. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Hvor meget er det lige du har klynket over manglen på god service i Hifi Klubben? Hvordan vil du have at butikken både skal have lav avance og netto-lignende antal kunder i butikken, og _samtidig_ levere den enkelte kunde en unik service? |
|
|
For det første klynker jeg ikke..... For det andet er det ikke servicen jeg ikke kan lide hos HFK. Det er i stedet den totale mangel på kompetence. Det leder så til vildledende service, hvilket jeg så er modstander af. Men det har ikke så meget med sagen at gøre. Man kan sagtens yde en fremragende service selvom man har mange kunder. Men det kræver at man har kompetente medarbejdere... ikke bare nogle ungarbejdere man har hentet fra den nærmeste handelsskole.
Et godt eksempel er en vis PC-butik i Århus-området. Jeg skal undlade at nævne navne.... Men her har man valgt at ansætte en hel række "super-nørder". Det betyder at der ALTID er en eller anden i butikken der ved ALT hvad der er at vide om en given vare. Alligevel er det lykkedes dem at holde ekstremt lave priser på alle varer. Til gengæld sælger de mildets talt en meget, butikkens størrelse taget i betragtning!!!
Jeg mener stadig det er helt afsporet, at forvente at skulle leve af at sælge en CD-afspiller hver anden uge.... Så tror da fanden at avancerne er så høje!!! Sænk priserne og så noget omsætning i stedet!! Der er intet eksklusivt ved at betale overpris!!! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
Bruger siden: 18 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1084
|
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange steder tjener de fedt på de fleste af deres produkter. Det er reel viden. Hvad tror du ikke Hifi-klubben tjener på alle deres produkter, ej okay, næsten alle deres produkter og TC for den sags skyld på stadig en del - DLS, Moon, Monitor Audio bla.
Du prøver bare at dække over de skyhøje avancer fordi du er indenfor branchen. Jeg er enig med dig langt hen ad vejen men de tjener altså kassen, og sådan er det nu engang.
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
Du prøver bare at dække over de skyhøje avancer fordi du er indenfor branchen. Jeg er enig med dig langt hen ad vejen men de tjener altså kassen, og sådan er det nu engang.
|
|
|
Jeg dækker ikke over avancerne. Jeg forklarer hvordan det hænger sammen: Du kan ikke sammenligne procenttal fra én branche med procenttal fra en anden branche, og konkludere ud fra dét hvilken branche der "tjener kassen". Jeg benægter på ingen måde at procenterne er højere i hifi-branchen end i visse andre brancher (og lavere end nogle andre brancher, iøvrigt), jeg forsøger at forklare _hvorfor_ de er det (dum og naiv som jeg er, for det er noget som forbrugere uden forståelse for forretningsdrift nu engang aldrig kommer til at forholde sig objektivt til).
Som jeg efterhånden har sagt nogle gange: Hvis butik A tjener 5% på en vare, og butik B tjener 40% på den samme vare, så er det ikke nødvendigvis fordi butik B vil tage røven på dig. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
MC955 Lukket konto

|
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
MC955 skrev:
|
|
|
Som Bjørn siger, så er størstedelen af rabatten betalt af afgiften. Man kunne f.eks. forestille sig (i princippet, jeg ved ikke hvordan det står på din slutseddel) at du får en samlet pris på 171.000,-, hvilket er 40.000,- i rabat, men på kvitteringen står der 150.000,- for cykel og 21.000,- for tøj. Omkring 2/3 af nedslaget på cyklen er afgifter, så i praksis har det kun kostet forhandleren godt og vel 10.000,- plus moms, at give dig et nedslag på 40.000,- på cyklen. De penge henter han så stort set igen ved at sælge tøj (med god avance), som du måske ikke ville have brugt helt så mange penge på uden dette tilbud. Så samlet set tjener han tæt på det samme ved denne handel, som hvis du bare kom ind fra gaden og købte en cykel til fuld pris, uden ekstraudstyr. Med en lidt mindre hård forhandler end dig i den anden ende ;-) kunne man sagtens forestille sig en situation hvor du får rabat, samtidig med at forhandleren tjener flere penge. Det er en situation der er ret utænkelig i andre brancher.
Så længe der ellers er avance nok på cyklen til at man ikke rammer avance-bundgrænsen for afgiftsberegningen (er det 9%?), så kan den slags regnestykker være noget af en win-win situation, for alle andre end staten.
|
|
|
ja og dog, men nu fik jeg tøjet for o kr , hele beløbet stå i MC på kvit.
Og nej de tjener godt på deres netto pris, men skal de også for eller gad de ikke står op hverdag og sælger.
__________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
Bruger siden: 18 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1084
|
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
The Elite skrev:
|
|
|
Som jeg efterhånden har sagt nogle gange: Hvis butik A tjener 5% på en vare, og butik B tjener 40% på den samme vare, så er det ikke nødvendigvis fordi butik B vil tage røven på dig.
|
|
|
Nej det er rigtigt, men kan du ikke godt forstå man som forbruger kan føle sig snydt ved den slags sager og at nogle scorer kassen gevaldigt. Men som tingene er i dag bliver folk mere og mere prisminded inklusiv jeg selv. Jeg går da gerne i Elgiganten (som i øvrigt har p***e ringe service) for at spare en plov på det samme produkt.
Mit eksempel kan godt være en udtagelse indenfor hifi-branchen, men håber du forstår pointen!!!
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|