Emne: For høje priser i Dk. ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
Sendt: 05 Juli 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
urte skrev:
MC955 skrev:
urte skrev:
fik den hos NB radio, som ringede importøren op da jeg var i røret. Den anden fik jeg www.ce24.de inkl transport og tysk moms .
PS. Jeg købte sunfire i stedet.
|
|
|
Nå hvad var normal prisen ellers ???
|
|
|
sorry 48.000 og den måtte han ikke gå under
|
|
|
Den danske forhandler eller ?.
Hvis han har købt må han sælge den til det han vil. __________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 05 Juli 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Det har jeg jo heller ikke sagt! Jeg har begrundet _hvorfor_. Hvorfor forholder du dig ikke bare til de argumenter jeg kommer med, i stedet for at finde flere eksempler på produkter der er dyre i Danmark? Ja, mange ting er dyrere i Danmark end i andre lande, det kan vi godt blive enige om. Det er vel mere interessant at diskutere hvorfor det er sådan, end at liste eksempler på _at_ det er sådan? Eller hvad?
Cayin er iøvrigt, når du sammenligner med _sammenlignelige_ distributionsformer i udlandet, ikke dyrere i Danmark. Hvis en dansk distributør valgte samme distributionsform med en international målgruppe, så ville man kunne komme noget tættere på de engelske priser i eksemplet. Men nu ligger det bare sådan at Danmark er et meget dumt land at lægge sådan et firma i, fordi vi ikke er har konkurrencedygtige forhold. Derfor vil et dansk firma med en målgruppe på 150 millioner mennesker ikke en option, for det vil ikke være konkurrencedygtigt med tyske, engelske eller groft sagt alle mulige andre konkurrenter (bortset fra Norge, som på generelt plan netop også er dyrere).
Forhold dig nu til dét jeg spørger om: Er du enig eller uenig i at den korrekte prissætning på et produkt er dér hvor producenten/sælgeren tjener flest mulig penge? (det er et simpelt ja/nej spørgsmål, det burde ikke være så svært...)
|
|
|
Til det sidste kan svaret kun være et højt klart nej, det svarer til at postulere at en arbejdsgivers fremmeste opgave er spise de ansatte af med den lavest mulig løn.
En handel eller aftale hvor kun det ene part kan være tilfreds er en dårlig handel, uanset om køber ved han har gjort en dårlig handel eller ej
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juli 2007 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
MC955 skrev:
urte skrev:
MC955 skrev:
urte skrev:
fik den hos NB radio, som ringede importøren op da jeg var i røret. Den anden fik jeg www.ce24.de inkl transport og tysk moms .
PS. Jeg købte sunfire i stedet.
|
|
|
Nå hvad var normal prisen ellers ???
|
|
|
sorry 48.000 og den måtte han ikke gå under
|
|
|
Den danske forhandler eller ?.
Hvis han har købt må han sælge den til det han vil.
|
|
|
Hvis han vil, men muligheden er jo også at måske ikke kan, vil eller har råd til at slås med leverandøren hvis han gør det uanset at han ikke lovligt kan påtvinges en fast udsalspris af importør eller producent
|
Til top |
|
|
urte Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 859
|
Sendt: 05 Juli 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
sådan er livet,ellers ville vi vel heller ikke købe fra Tyskland __________________ Onkyo TX-SR706, Sony 46W4500,.Jamo S606 HCS3
Min bio
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 06 Juli 2007 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Men jeg kan et eller andet sted godt følge dig i, at hvis man er forretningsmand, er det måden at gøre det på. |
|
|
Jamen jeg er da ked af at sige det, men hvis man arbejder i hifi-branchen, så ER man forretningsmand! Jeg ved godt at for dig er det en hobby, men for os andre er det vores levevej (og i nogle tilfælde også vores hobby). Uanset hvor meget man gør det "af hjertet", så kan det ikke lade sig gøre hvis man ikke tjener penge. Og når man kaster sit liv og sin bankbog ud i at drive forretning inden for et område man synes er interessant, og i en ganske lang periode i starten går rundt med usikkerheden om hvorvidt der er råd til at udbetale sin egen løn i næste måned, så synes jeg helt ærligt ikke man kan fortænke folk i at de gerne vil have lidt mere ud af det rent økonomisk, end hvis de var kassedame i Ikea? Igen: Hvis vi allesammen kørte rundt i store Merc'ere, så kunne jeg måske godt følge dig i at branchen som helhed var rådden - men de fleste af os knokler røven ud af bukserne, for at få mulighed for at fortsætte med det privilegium det er at arbejde professionelt med dét emne der interesserer os mest. De fleste af os finder os i at vi kunne tjene mindst det samme som butikschef i Fona, fordi vi hellere vil udføre dét stykke arbejde vi gør nu. Når der så kommer folk som dig og fortæller én at man enten er torskedum når man ikke kan se at lavere priser vil betyde at man tjener mange flere penge (det har vi lissom allerede regnet "lidt" på...), eller at vi bare skovler penge ned på bankbogen når fakta er at rigtigt mange med en mindre arbejdsindsats kunne tjene langt mere i andre brancher, så bliver man altså lidt knotten.
Når hifi-folket skælder ud over hifi-priser i Danmark, så misser de fuldstændigt hele pointen: Det er ikke den danske hifi-branche man skælder ud over, men det danske samfundssystem i det hele taget. Når jeg starter bilen til og fra arbejde, så er det dyrere end i udlandet. Når jeg går til tandlægen er det dyrere. Når jeg køber nye briller er det dyrere. Når jeg hælder mælk på mine cornflakes, er det dyrere end i udlandet. Stort set ALT er dyrere end i udlandet. Af samme årsag får du og jeg mere i løn i Danmark end i udlandet, så vi har råd til alle de udgifter. Og dét i sig selv gør så igen at priserne stiger: Når tandlægen skal have mere i løn for at få råd til dyrere briller, så stiger optikerens tandlægeregning. Det er en selvforstærkende udvikling, og så længe vi i Danmark har cirka den højeste levestandard i verden, så er det ikke noget jeg vil stille mig op og brokke mig over, tværtimod.
Nu ved jeg ikke hvilken branche du selv er i, men jeg vil vædde en god kasse øl på at du får mere i løn end gennemsnittet af dine udenlandske kolleger. Er det så fordi du bare er en ågerkarl der rager til dig hvor du kan?
Hurtig skrev:
Og det er også fint. Problemet er nok bare, at jeg opfatter HiFi branchen generelt, som værende ekstremt uærlig. |
|
|
Det gider jeg slet ikke kommentere. Det er en anden diskussion, hvis du vil bruge uærlighed som argument for at priserne er for høje, så må du komme med eksempler (og sørg for at have dokumentationen i orden hvis du gør!)
Sammenligningen med PC-branchen har jeg allerede kommenteret: Det er forskellige distributionsformer. Distributionsformen afgør i høj grad prisen. Hvis vi nu antog at den nævnte harddisk pludselig kostede 3000,-, så ville der til gengæld være råd til at sælgeren kunne demonstrere den for dig, og sammenligne den med et andet produkt (det er så bare ikke så nødvendigt med en harddisk, som det er med en højttaler - derfor forekommer denne distributionsform ikke). Der findes skam visse led i hifi-branchen (eller rettere, forbrugerelektronik-branchen) der har avancer på linie med PC-branchen, mere hellige er PC branchen altså ikke.
Jeg fik iøvrigt fortalt af en tidligere medarbejder i én af de store PC-leverandører, at de kørte med negativ avance på ca. 40% af sortimentet, for at trække kunderne til. Indtjeningen lå så på de sidste 60%. Synes du selv det er god forretningsmoral? Det betyder jo at der nødvendigvis må være højere avance på de 60% af sortimentet, ikke?
Og til sidst: Hvis vi endelig skal tale om forretningsmoral, så foretrækker jeg altså at forretningerne tjener lidt penge og behandler mig ordentligt, i forhold til PC-forretninger der, påtvunget af den lave avance, kryber sig udenom lovgivningen hvor de kan. Vis mig eksempelvis en online PC-butik hvor jeg kan købe en færdigsamlet PC, og returnere den inden for 14 dage uden at få et fradrag for alverdens omkostninger som butikken mener jeg påfører dem. Jeg synes IKKE PC-branchen er et eksempel til forfølgelse, tværtimod da. Hvis man skal køre den lidt ud: Hvis hifi-branchen havde samme distributionsform, så var du nødt til at købe et sæt højttalere for at lytte på dem. Når du så vil returnere dem fordi de ikke lød som du troede, så får du lige 1000-1500,- i fradrag for at flamingoen i kasserne er smadrede, og iøvrigt er der kommet en lille ridse på den ene. Hvis du skal igennem dét cirkus 5 gange før du har fundet de rigtige højttalere, så er dén mer-avance de "dyre" hifi-butikker tager, nu ganske godt givet ud efter min mening. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 06 Juli 2007 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Til det sidste kan svaret kun være et højt klart nej, det svarer til at postulere at en arbejdsgivers fremmeste opgave er spise de ansatte af med den lavest mulig løn. |
|
|
Næh, det er en misforståelse. En arbejdsgivers fremmeste opgave er at tjene flest muligt penge. Dette gør han ikke ved at spise ansatte af med lavest mulig løn, men ved at have dygtige og tilfredse ansatte, til så lav løn som det er muligt at spise dem af med uden at de bliver utilfredse. Men præcist ligesom at en butik ikke bare kan sætte prisen ned bare fordi de har lyst, hvis det betyder lavere indtjening, så kan en arbejdsgiver ikke bare sætte lønningerne op hvis der ikke er indtjening i firmaet til at gøre det med.
På samme måde, så er forretningens indtjening ikke et produkt af hvor meget han sælger og med hvilken avance. Det er et produkt af hvor meget han sælger og med hvilken avance, MINUS omkostningerne ved at gøre det. Hvis man kan gøre kunden glad ved at yde en billig service, er det alt andet lige sjovere end at gøre kunden glad ved at yde en dyr service.
bjørn skrev:
En handel eller aftale hvor kun det ene part kan være tilfreds er en dårlig handel, uanset om køber ved han har gjort en dårlig handel eller ej |
|
|
Helt enig. Netop derfor siger jeg jo også at prissætning drejer sig om en balance: Prisen skal være lav nok til at kunden er glad, og høj nok til at butikken tjener penge. Hvis man sætter prisen for højt, så er kunden ikke glad længere, så handler han ikke, også tjener butikken ikke penge.
Rent principielt, så yder man ikke service ved en handel for at være flink. Man gør det for at retfærddiggøre en højere pris. Forstået på den måde, at hvis man ER flink og ønsker at yde god service, så _vælger_ man et forretningskoncept der fungerer bedst muligt under de forudsætninger - hvilket indebærer højere avance.
Iøvrigt: Hvis du mener det er en fordel at ansatte i et firma ikke fiser rundt til mindsteløn under dårlige forhold, så skal du jo netop handle hos de butikker der har avance nok til at behandle de ansatte ordentligt. At sige at medarbejderne skal have en ordentlig løn, og samtidig at sige at firmaet skal arbejde med lavest mulig indtjening, hænger nu engang ikke sammen. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
Sendt: 06 Juli 2007 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
rattanhuset skrev:
Var i Fleggaard for nogen tid siden, og jo.. vel var der da penge at sparer, på feks tv som jeg specifikt så på, men synes nu alligevel ikke at der var så meget sparet som jeg havde regnet med. Måske er Fleggaard heller ikke det rigtige sted at kigge, det ved jeg ikke.. men alligevel |
|
|
Nu snakker vi om et sæt højttalere der i DK koster 16.000 som jeg så kan få fra Tyskland for 10.500 inkl porto, det er lige 5.500 DKK sparet eller ca 35%, det er en besparelse der vil noget. 
|
|
|
EU lever.....køb dem i tyskland istedet for at gøre til et problem? Markedet er jo som det er.
En fladskærm eller en dyre forstærker, den købte jeg lokalt.
Det er samme aftale i cykelbranchen, hvorfor skal danmark være så dyrt....tradition ?? __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 06 Juli 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
Det er samme aftale i cykelbranchen, hvorfor skal danmark være så dyrt....tradition ?? |
|
|
Jeg synes egentlig jeg har givet et meget fornuftigt bud på en forklaring: Det er en selvforstærkende følge af vores generelt høje levestandard. Man kunne vende det om og spørge: Hvorfor skal vi have så meget i løn i Danmark? __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 06 Juli 2007 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne man ikke sige at når det kommer til ens egen løn så er de fleste sig selv nærmest men når de skal købe et produkt af andre skal det helst være så billig som mulig.
Omvendt så er der nok også eks. på at et produkt er prissat for højt fordi nogle smarte forretningsfolk mener det kan bære det. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 07 Juli 2007 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
bjørn skrev:
Til det sidste kan svaret kun være et højt klart nej, det svarer til at postulere at en arbejdsgivers fremmeste opgave er spise de ansatte af med den lavest mulig løn. |
|
|
Næh, det er en misforståelse. En arbejdsgivers fremmeste opgave er at tjene flest muligt penge. Dette gør han ikke ved at spise ansatte af med lavest mulig løn, men ved at have dygtige og tilfredse ansatte, til så lav løn som det er muligt at spise dem af med uden at de bliver utilfredse. Men præcist ligesom at en butik ikke bare kan sætte prisen ned bare fordi de har lyst, hvis det betyder lavere indtjening, så kan en arbejdsgiver ikke bare sætte lønningerne op hvis der ikke er indtjening i firmaet til at gøre det med.
På samme måde, så er forretningens indtjening ikke et produkt af hvor meget han sælger og med hvilken avance. Det er et produkt af hvor meget han sælger og med hvilken avance, MINUS omkostningerne ved at gøre det. Hvis man kan gøre kunden glad ved at yde en billig service, er det alt andet lige sjovere end at gøre kunden glad ved at yde en dyr service.
bjørn skrev:
En handel eller aftale hvor kun det ene part kan være tilfreds er en dårlig handel, uanset om køber ved han har gjort en dårlig handel eller ej |
|
|
Helt enig. Netop derfor siger jeg jo også at prissætning drejer sig om en balance: Prisen skal være lav nok til at kunden er glad, og høj nok til at butikken tjener penge. Hvis man sætter prisen for højt, så er kunden ikke glad længere, så handler han ikke, også tjener butikken ikke penge.
Rent principielt, så yder man ikke service ved en handel for at være flink. Man gør det for at retfærddiggøre en højere pris. Forstået på den måde, at hvis man ER flink og ønsker at yde god service, så _vælger_ man et forretningskoncept der fungerer bedst muligt under de forudsætninger - hvilket indebærer højere avance.
Iøvrigt: Hvis du mener det er en fordel at ansatte i et firma ikke fiser rundt til mindsteløn under dårlige forhold, så skal du jo netop handle hos de butikker der har avance nok til at behandle de ansatte ordentligt. At sige at medarbejderne skal have en ordentlig løn, og samtidig at sige at firmaet skal arbejde med lavest mulig indtjening, hænger nu engang ikke sammen.
|
|
|
Det du advokerer for er maksimalt udbytte for den ene part (sælger) i en handel, og så forventer at parten der nødvendigvis står tilbage med det minimale udbytte (køber) skal være tilfreds. Det er en illusion der ikke kan gennemføres hvis der spilles med åbne kort
Det sker faktisk idag i medicinalbranchen hvor gamle billige produkter der er fri af patentbeskyttelse lige pludseligt stiger flerehundrede procent fra den ene dag til den anden, vel at mærke produkter hvor kunden ikke har noget valg, og konkurrenterne har foretaget samme manøvre.
Jeg har på intet advokeret for lavest mulige indtjening, men det er da muligt du som købmand kun kan se ekstremerne.
|
Til top |
|
|
Knud98 Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Status: Offline Indlæg: 194
|
Sendt: 07 Juli 2007 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
AV Precision skrev:
bjørn skrev:
|
|
bjørn skrev:
|
|
Iøvrigt: Hvis du mener det er en fordel at ansatte i et firma ikke fiser rundt til mindsteløn under dårlige forhold, så skal du jo netop handle hos de butikker der har avance nok til at behandle de ansatte ordentligt. At sige at medarbejderne skal have en ordentlig løn, og samtidig at sige at firmaet skal arbejde med lavest mulig indtjening, hænger nu engang ikke sammen.
|
|
|
Det du advokerer for er maksimalt udbytte for den ene part (sælger) i en handel, og så forventer at parten der nødvendigvis står tilbage med det minimale udbytte (køber) skal være tilfreds. Det er en illusion der ikke kan gennemføres hvis der spilles med åbne kort
Det sker faktisk idag i medicinalbranchen hvor gamle billige produkter der er fri af patentbeskyttelse lige pludseligt stiger flerehundrede procent fra den ene dag til den anden, vel at mærke produkter hvor kunden ikke har noget valg, og konkurrenterne har foretaget samme manøvre.
Jeg har på intet advokeret for lavest mulige indtjening, men det er da muligt du som købmand kun kan se ekstremerne.
|
|
|
Jeg er sikker på, at Otto kan forsvare sig selv, men han skriver rent faktisk det modsatte. Han taler om en situation, hvor begge parter smiler efter handlen. Man kan godt maksimere sit udbytte som sælger og stadig have en tilfreds kunde. Altså med mindre man lever i en enten/eller verden...
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Hurtig skrev:
Men jeg kan et eller andet sted godt følge dig i, at hvis man er forretningsmand, er det måden at gøre det på. |
|
|
Jamen jeg er da ked af at sige det, men hvis man arbejder i hifi-branchen, så ER man forretningsmand! Jeg ved godt at for dig er det en hobby, men for os andre er det vores levevej (og i nogle tilfælde også vores hobby). Uanset hvor meget man gør det "af hjertet", så kan det ikke lade sig gøre hvis man ikke tjener penge. Og når man kaster sit liv og sin bankbog ud i at drive forretning inden for et område man synes er interessant, og i en ganske lang periode i starten går rundt med usikkerheden om hvorvidt der er råd til at udbetale sin egen løn i næste måned, så synes jeg helt ærligt ikke man kan fortænke folk i at de gerne vil have lidt mere ud af det rent økonomisk, end hvis de var kassedame i Ikea? Igen: Hvis vi allesammen kørte rundt i store Merc'ere, så kunne jeg måske godt følge dig i at branchen som helhed var rådden - men de fleste af os knokler røven ud af bukserne, for at få mulighed for at fortsætte med det privilegium det er at arbejde professionelt med dét emne der interesserer os mest. De fleste af os finder os i at vi kunne tjene mindst det samme som butikschef i Fona, fordi vi hellere vil udføre dét stykke arbejde vi gør nu. Når der så kommer folk som dig og fortæller én at man enten er torskedum når man ikke kan se at lavere priser vil betyde at man tjener mange flere penge (det har vi lissom allerede regnet "lidt" på...), eller at vi bare skovler penge ned på bankbogen når fakta er at rigtigt mange med en mindre arbejdsindsats kunne tjene langt mere i andre brancher, så bliver man altså lidt knotten.
Når hifi-folket skælder ud over hifi-priser i Danmark, så misser de fuldstændigt hele pointen: Det er ikke den danske hifi-branche man skælder ud over, men det danske samfundssystem i det hele taget. Når jeg starter bilen til og fra arbejde, så er det dyrere end i udlandet. Når jeg går til tandlægen er det dyrere. Når jeg køber nye briller er det dyrere. Når jeg hælder mælk på mine cornflakes, er det dyrere end i udlandet. Stort set ALT er dyrere end i udlandet. Af samme årsag får du og jeg mere i løn i Danmark end i udlandet, så vi har råd til alle de udgifter. Og dét i sig selv gør så igen at priserne stiger: Når tandlægen skal have mere i løn for at få råd til dyrere briller, så stiger optikerens tandlægeregning. Det er en selvforstærkende udvikling, og så længe vi i Danmark har cirka den højeste levestandard i verden, så er det ikke noget jeg vil stille mig op og brokke mig over, tværtimod.
Nu ved jeg ikke hvilken branche du selv er i, men jeg vil vædde en god kasse øl på at du får mere i løn end gennemsnittet af dine udenlandske kolleger. Er det så fordi du bare er en ågerkarl der rager til dig hvor du kan?
Hurtig skrev:
Og det er også fint. Problemet er nok bare, at jeg opfatter HiFi branchen generelt, som værende ekstremt uærlig. |
|
|
Det gider jeg slet ikke kommentere. Det er en anden diskussion, hvis du vil bruge uærlighed som argument for at priserne er for høje, så må du komme med eksempler (og sørg for at have dokumentationen i orden hvis du gør!)
Sammenligningen med PC-branchen har jeg allerede kommenteret: Det er forskellige distributionsformer. Distributionsformen afgør i høj grad prisen. Hvis vi nu antog at den nævnte harddisk pludselig kostede 3000,-, så ville der til gengæld være råd til at sælgeren kunne demonstrere den for dig, og sammenligne den med et andet produkt (det er så bare ikke så nødvendigt med en harddisk, som det er med en højttaler - derfor forekommer denne distributionsform ikke). Der findes skam visse led i hifi-branchen (eller rettere, forbrugerelektronik-branchen) der har avancer på linie med PC-branchen, mere hellige er PC branchen altså ikke.
Jeg fik iøvrigt fortalt af en tidligere medarbejder i én af de store PC-leverandører, at de kørte med negativ avance på ca. 40% af sortimentet, for at trække kunderne til. Indtjeningen lå så på de sidste 60%. Synes du selv det er god forretningsmoral? Det betyder jo at der nødvendigvis må være højere avance på de 60% af sortimentet, ikke?
Og til sidst: Hvis vi endelig skal tale om forretningsmoral, så foretrækker jeg altså at forretningerne tjener lidt penge og behandler mig ordentligt, i forhold til PC-forretninger der, påtvunget af den lave avance, kryber sig udenom lovgivningen hvor de kan. Vis mig eksempelvis en online PC-butik hvor jeg kan købe en færdigsamlet PC, og returnere den inden for 14 dage uden at få et fradrag for alverdens omkostninger som butikken mener jeg påfører dem. Jeg synes IKKE PC-branchen er et eksempel til forfølgelse, tværtimod da. Hvis man skal køre den lidt ud: Hvis hifi-branchen havde samme distributionsform, så var du nødt til at købe et sæt højttalere for at lytte på dem. Når du så vil returnere dem fordi de ikke lød som du troede, så får du lige 1000-1500,- i fradrag for at flamingoen i kasserne er smadrede, og iøvrigt er der kommet en lille ridse på den ene. Hvis du skal igennem dét cirkus 5 gange før du har fundet de rigtige højttalere, så er dén mer-avance de "dyre" hifi-butikker tager, nu ganske godt givet ud efter min mening.
|
|
|
Du skriver snart lige så lange indlæg som mig....   
Jeg kan sagtens følge din argumentering omkring, at man skal have noget ud af at satse hele sin opsparing på at starte en butik. Men¨på den anden side... Det skal ham der starter en PC butik altså også. Og jeg er altså ikke så enig i, at PC branchen er et dårligt eksempel at følge. Jeg vil ikke nævne konkrete butikker da dette egentlig ikke er et pc forum, men kan blot nævne, at der hvor jeg handler pc-udstyr, har jeg aldrig oplevet problemer. Faktisk har de et par gange hvor jeg har været lidt i tvivl, anbefalet mig at låne deres pc, så jeg kunne lave bestillingen online, hvorved jeg fik 14 dages returret .
Meget muligt at det er undtagelsen mere en reglen, men alligevel. Jeg mener faktisk hifi branchen kunne lære en del af pc branchen. Man formår faktisk at lave seriøse tests, der ikke styres på samme måde af hvor mange kroner importøren vil smide i reklamer osv. Måske fordi entusiasmen er noget større. PC branchen domineres af ægte nørder, hvor hifi branchen mere domineres af forretningsfolk og storytellere. Du får det i øvrigt til at lyde som om, at hifi branchens høje priser skyldes en helt ekstrem høj service. Her er jeg dybt uenig!!! Når jeg handler hos min vanlige pc leverandør, har jeg en fornemmelse af at de har temmelig meget mere kompetence indenfor deres område, end hvis jeg tager en tur gennem de århusianske hifibutikker, hvor ekspedienterne ofte ved MEGET lidt!! Forskellen er at pc butikken ansætter ægte nørder, hvor hifi butikkerne ofte ansætter smarte sælgere, der ofte ikke kan fortælle meget mere end man selv kan læse i deres tilbudsavis.
Det er meget muligt, at pc branchen ikke i samme grad udstiller sine varer.... Til gengæld kan man få nogle kompetente råd, og ikke bare en snakken efter munden for at sælge det produkt med størst avance. Jeg kan heller ikke se det forfærdelige i evt at skulle betale et mindre gebyr på eks 500,- hvis jeg havde lånt en ny CD-afspiller med hjem, og alligevel fortrød, hvis det samtidig kunne bevirke at jeg kunne købe den til 2000,- i stedet for 10.000,-. Hvad er det forfærdelige ved det??? Mener du det er bedre at hæve priserne fra 2000,- til 10.000,- og så kunne tillade sig at tage et par produkter retur en gang imellem??? Hvem vinder på det???
Jeg er slet ikke uenig i, at det meste er for dyrt i DK. Men når branchefolk benytter det som argument for at holde de høje priser, er det først selvforstærkende. Problemet ligger vel i, at selv kassedamen i Kvickly skal have råd til charterferie 2 gange om året, stor ny bil og kæmpe villa. Og ja,.... så skal alt jo blive dyrt.
Ang mig selv... Jeg arbejder som elektronikudvikler, og ja... jeg tjener sikkert noget mere end mange af mine kollegaer i andre lande. Og sikkert med god grund. Danskere er respekterede over hele verden, fordi de er utrolig dygtige, eks ingeniører. Og det bør helt naturligt smitte af på lønnen. Men det nytter jo ikke, hvis lønforskellen ædes op af, at vi skal betale overpris for alt! Faktisk tror jeg det kunne være en fed deal hvis man flyttede til tyskland eller USA og gik 25% ned i løn!
At jeg arbejder som elektronikudvikler, er vel i virkeligheden det største problem mellem mig og hifi branchen. Jeg ved nemlig udemærket hvad elektronik koster at producere. Og jeg kan udemærket gennemskue hvad der gemmer sig bag hifi branchens smarte pseudo-teknologiske betegnelser. Det er en af de ting der får mig til at sige, at der reelt ikke sker ret meget udvikling i hifi branchen. Det drejer sig mere om storytelling for at kunne hæve priserne. Udover at klasse-D er vinde frem, har jeg svært ved at se hvor hifi branchen har båret nogen teknologisk udvikling de sidste 15 år. Måske du kan fortælle noget???
I pc branchen får man helt uforståelig meget mere performance for 10.000,- i dag, end man gjorde for 10 år siden. I hifi branchen er det nogenlunde modsat. Af samme grund holder folk hellere fast i gammelt udstyr, fremfor at købe nyt. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|
Knud98 Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Hurtig.
Hvor høj tror du avancerne er i Danmark? Hvilke procentsatser snakker vi om?
|
Til top |
|
|
The Dude Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 443
|
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
LoooL! Hurtig ..det er bare så sandt! 
Der intet magi over HiFi som der var i 60'erne, 70'erne og 80'erne .., i dag er der kun en masse "små bedragerisk" snak når der skal promoveres uavanceret grej som der styltes op som noget meget specielt
Indmaden i HiFi kan sammenlignes med Lego klodser ... før ca. 1995 var der både de store og små klodser 
i dag er der stort set kun Duplo klodserne tilbage
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knud98 skrev:
Til Hurtig.
|
|
|
Det tør jeg slet ikke gætte på, men vi kan jo spørge AV Precision om han vil spille med åbne kort, nu hvor han ikke mener at priserne er for høje i DK... Mit bud er dog, at det er MEGET hemmeligt!!!
Et produkt jeg tidligere har omtalt, er Benchmark DAC1.... Mener den koster 9-10.000,-. Mit bedste bud er, at den koster under 1000,- at producere!
Husk på, at du kan købe en DVD afspiller til 189 kroner.... Og ja, kvaliteten er ikke voldsom høj mildest talt.... Men jeg vil vove den påstand, at mange CD-afspillere i 20.000 klassen ikke er bygget i ret meget bedre elektronik-kvalitet. Kabinettet er selvfølgelig noget mere lækkert på en 20.000 kroners maskine   . Det skal ikke tages som oplæg til, at man bør nøjes med en DVD afspiller til 189... Slet ikke. Men bare som oplæg til at priserne på meget hifi udstyr er prissat ALT for højt. Gad vide hvad en hifi butik ville forlange, hvis de skulle sælge samme DVD som Netto kan sælge til 189???
Mener HFK har taget et af disse billige Kina mærker ind.... Argon. Efter min bedste overbevisning, er dette mærke bare et ud af utallige billige kina mærker, der fylder danske varehuse med DVD-afspiller til under 300 kroner. Forskellen er vel, at Argon sælges hos HFK, og så er priserne pludselig ikke helt så venlige.... Mener eks ikke man kan købe en Argon DVD til 189 hos HFK  .
Det giver lidt et fingerpeg om branchens avancer... Og ikke mindst branchens evne til storrytelling...,. Argon er jo ikke et hvilket som helst kina mærke... Det er HFK's eget mærke produceret efter strenge ordrer fra HFK osv.... bla bla bla....    __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat: Problemet ligger vel i, at selv kassedamen i Kvickly skal have råd til charterferie 2 gange om året, stor ny bil og kæmpe villa. citat slut.
Tror du at hun har råd til det da? Er der noget galt i det hvis hun har råd til det?
Har du råd til det? Hvorfor skal hun så ikke have? Måske fordi dit job er langt mere belastende for livet end hendes?
Og hvis priser, løn og skat/afgifter betyder så meget for dig, jamen så tag da til USA eller Tyskland. Så skal vi andre da ikke høre på at vi får for meget i løn, mens du bliver snydt så det driver...
Mvh. l´Blundt
|
Til top |
|
|
Knud98 Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Knud98 skrev:
Til Hurtig.
|
|
|
Det tør jeg slet ikke gætte på, men vi kan jo spørge AV Precision om han vil spille med åbne kort, nu hvor han ikke mener at priserne er for høje i DK... Mit bud er dog, at det er MEGET hemmeligt!!!
Et produkt jeg tidligere har omtalt, er Benchmark DAC1.... Mener den koster 9-10.000,-. Mit bedste bud er, at den koster under 1000,- at producere!
Husk på, at du kan købe en DVD afspiller til 189 kroner.... Og ja, kvaliteten er ikke voldsom høj mildest talt.... Men jeg vil vove den påstand, at mange CD-afspillere i 20.000 klassen ikke er bygget i ret meget bedre elektronik-kvalitet. Kabinettet er selvfølgelig noget mere lækkert på en 20.000 kroners maskine   . Det skal ikke tages som oplæg til, at man bør nøjes med en DVD afspiller til 189... Slet ikke. Men bare som oplæg til at priserne på meget hifi udstyr er prissat ALT for højt. Gad vide hvad en hifi butik ville forlange, hvis de skulle sælge samme DVD som Netto kan sælge til 189???
Mener HFK har taget et af disse billige Kina mærker ind.... Argon. Efter min bedste overbevisning, er dette mærke bare et ud af utallige billige kina mærker, der fylder danske varehuse med DVD-afspiller til under 300 kroner. Forskellen er vel, at Argon sælges hos HFK, og så er priserne pludselig ikke helt så venlige.... Mener eks ikke man kan købe en Argon DVD til 189 hos HFK  .
Det giver lidt et fingerpeg om branchens avancer... Og ikke mindst branchens evne til storrytelling...,. Argon er jo ikke et hvilket som helst kina mærke... Det er HFK's eget mærke produceret efter strenge ordrer fra HFK osv.... bla bla bla....    |
|
|
Hvis du ikke aner det, men kun gætter ud fra hvad de enkelte dele koster at producere, har tråden jo ikke den store værdi. Et er, hvad de enkelte dele koster at producere. Skidtet skal samles, fragtes til de enkelte distributører og viderefordeles til de enkelte butikker. Der foruden skal produkterne markedsføres, butikken skal betale leje (jo bedre placering, jo større husleje), et vist lager og showroom skal opbygges for at have noget at byde på (og det medfører måske en kassekredit som så skal forrentes), personalet skal have en ordentlig løn og der skal være overskud for at butikken også kan investere i fremtiden og sikre sin egen eksistens - intet af førnævnte er gratis. EDIT: Og producenten skal også betale løn, betale for elektronikudviklernes hårde arbejde, husleje, sælger, lån, og slutteligt skal han også lave et overskud for at sikre virksomhedens beståen. Dette er faktum som man kan tage og føle på. Så længe tråden kører på gætterier og fingerpeg, har den jo reelt ikke nogen værdi. Men nu hvor vi er i den verden, så kan det jo undre, at der ikke er flere hifi-butikker end der er og hvor en internet baseret butk som hifi import lukker - han blev måske for træt af at køre de enorme summer i banken..! Eller var hans avance bare ikke høj nok til, at det kunne hænge sammen?
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knud98 skrev:
bjørn skrev:
AV Precision skrev:
bjørn skrev:
|
|
bjørn skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeg er sikker på, at Otto kan forsvare sig selv, men han skriver rent faktisk det modsatte. Han taler om en situation, hvor begge parter smiler efter handlen. Man kan godt maksimere sit udbytte som sælger og stadig have en tilfreds kunde. Altså med mindre man lever i en enten/eller verden...
|
|
|
Kunder der medvidende, frivilligt og med fornøjelse betaler den højest mulige pris har jeg aldrig hørt om, med mindre der er tale om godgørende eller politisk funderet virksomhed og lignende, men den kategori betvivler jeg stærkt at Otto falder ind under
|
Til top |
|
|
Knud98 Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Knud98 skrev:
bjørn skrev:
AV Precision skrev:
bjørn skrev:
|
|
bjørn skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kunder der medvidende, frivilligt og med fornøjelse betaler den højest mulige pris har jeg aldrig hørt om, med mindre der er tale om godgørende eller politisk funderet virksomhed og lignende, men den kategori betvivler jeg stærkt at Otto falder ind under |
|
|
Jeg går ud fra, at du ind imellem gør dine indkøb i diverse supermarkeder og andet - og her betaler du hver evig eneste dag, det butikkerne mener er det maksimale de kan tage for varen. Og hvis du ikke når købmanden betaler du en højere pris på den lokale tankstation. Det er muligt du ikke smiler, men jeg tvivler på, at du konfronterer tankstationen med deres priser - og i den forbindelse finder jeg det mærkværdigt, at hifi branchen står for skud. Jeg ser intet odiøst i at tjene penge, og hvis du prissætter dine varer for højt kommer forbrugeren ikke alligevel - og på den måde retter tingene sig ind. Det gælder alle brancher. Apropos tjene penge, så er jeg fuldstændig sikker på, at du personligt også forsøger at maksimere dit udbytte for det arbejde du gør til daglig. Hvis ikke dettte er tilfældet befinder du dig i en uddøende race af idealister, men hvis du selv forsøger at presse den sidste krone ud af din arbejdsgiver, er hele denne debat hyklerisk..!
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knud98 skrev:
Hurtig skrev:
Knud98 skrev:
Til Hurtig.
|
|
|
Det giver lidt et fingerpeg om branchens avancer... Og ikke mindst branchens evne til storrytelling...,. Argon er jo ikke et hvilket som helst kina mærke... Det er HFK's eget mærke produceret efter strenge ordrer fra HFK osv.... bla bla bla....   
|
|
|
Hvis du ikke aner det, men kun gætter ud fra hvad de enkelte dele koster at producere, har tråden jo ikke den store værdi.
Et er, hvad de enkelte dele koster at producere. Skidtet skal samles, fragtes til de enkelte distributører og viderefordeles til de enkelte butikker. Der foruden skal produkterne markedsføres, butikken skal betale leje (jo bedre placering, jo større husleje), et vist lager og showroom skal opbygges for at have noget at byde på (og det medfører måske en kassekredit som så skal forrentes), personalet skal have en ordentlig løn og der skal være overskud for at butikken også kan investere i fremtiden og sikre sin egen eksistens - intet af førnævnte er gratis.
EDIT: Og producenten skal også betale løn, betale for elektronikudviklernes hårde arbejde, husleje, sælger, lån, og slutteligt skal han også lave et overskud for at sikre virksomhedens beståen.
Dette er faktum som man kan tage og føle på. Så længe tråden kører på gætterier og fingerpeg, har den jo reelt ikke nogen værdi. Men nu hvor vi er i den verden, så kan det jo undre, at der ikke er flere hifi-butikker end der er og hvor en internet baseret butk som hifi import lukker - han blev måske for træt af at køre de enorme summer i banken..! Eller var hans avance bare ikke høj nok til, at det kunne hænge sammen?
|
|
|
Så længe der ikke er adgang til producenterns faktiske produktionsomkostninger så vil der altid være et element af gætteri. Det er sådan set også underordnet så længe der er tale om produkter bygget med gængse standardkomponenter, og det gælder langt den overvejende del.
De fleste apparater er baseret på gammelkendte kredsløbsløsninger, færdigindkøbte masseproducerede moduler og komponentproducenternes løsningsforslag. Der er altså hverken tale om raketvideskab eller grundforskning.
Jeg har, men der er der sikker andre der også har, været udsat for en blindtest mellem en såkaldt 200 kroners Føtex maskine og en dyr "hifi-maskine" og det var godt nok noget af en øjenåbner, og så er det jo spændende bagefter at pille låget af testofrene for at se om der skulle være et vist komponentsammenfald
Bortset fra det så lukker der hver dag forretninger, det kan der være et utal af årsager til, men ingen af dem behøver være avancen på de enkelte produkter. En mulighed er at befinde sig på et overmættet marked uden at kunne trække kunder til, det er ligesom pizzabagere og tøjbutikker, er der for mange på for lidt plads må nogle af dem give op.
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|