Emne: For høje priser i Dk. ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Knud98 Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Status: Offline Indlæg: 194
|
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Så længe der ikke er adgang til producenterns faktiske produktionsomkostninger så vil der altid være et element af gætteri. Det er sådan set også underordnet så længe der er tale om produkter bygget med gængse standardkomponenter, og det gælder langt den overvejende del.
De fleste apparater er baseret på gammelkendte kredsløbsløsninger, færdigindkøbte masseproducerede moduler og komponentproducenternes løsningsforslag. Der er altså hverken tale om raketvideskab eller grundforskning.
Jeg har, men der er der sikker andre der også har, været udsat for en blindtest mellem en såkaldt 200 kroners Føtex maskine og en dyr "hifi-maskine" og det var godt nok noget af en øjenåbner, og så er det jo spændende bagefter at pille låget af testofrene for at se om der skulle være et vist komponentsammenfald
Bortset fra det så lukker der hver dag forretninger, det kan der være et utal af årsager til, men ingen af dem behøver være avancen på de enkelte produkter. En mulighed er at befinde sig på et overmættet marked uden at kunne trække kunder til, det er ligesom pizzabagere og tøjbutikker, er der for mange på for lidt plads må nogle af dem give op. |
|
|
Inden for enhver forretningsverden gælder som regel, at er markedet overmættet er konkurrencen benhård - og er konkurrencen benhård har det som regel en betydning for avancerne. Og med hensyn til sammenligningen skylder du nokm at gøre opmærksom på hvilken model der åbnede dine øjne - den dyre eller den billige.
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Priserne er kun så høje fordi i, som forbrugere, er villige til at betale prisen - så er den sådan set ikke længere  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 09 Juli 2007 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Det du advokerer for er maksimalt udbytte for den ene part (sælger) i en handel, og så forventer at parten der nødvendigvis står tilbage med det minimale udbytte (køber) skal være tilfreds. |
|
|
Nej, det siger jeg ikke. Jeg siger netop at hvis sælgeren bliver så grådig at produktet ikke længere giver køberen et tilfredsstillende udbytte for prisen, så handler køberen jo slet ikke, og så tjener sælger netop ikke flere penge. Det højeste udbytte er ikke dér hvor avancen er højest (men antallet lavest), og ej heller dér hvor antallet af solgte apparater er størst (men avancen lavest), det er på et givent punkt hvor balancen imellem de to er bedst. Hvor dette punkt ligger, kan svinge meget fra butik til butik, alt efter koncept. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 09 Juli 2007 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Ang mig selv... Jeg arbejder som elektronikudvikler, og ja... jeg tjener sikkert noget mere end mange af mine kollegaer i andre lande. Og sikkert med god grund. Danskere er respekterede over hele verden, fordi de er utrolig dygtige, eks ingeniører. Og det bør helt naturligt smitte af på lønnen. Men det nytter jo ikke, hvis lønforskellen ædes op af, at vi skal betale overpris for alt! Faktisk tror jeg det kunne være en fed deal hvis man flyttede til tyskland eller USA og gik 25% ned i løn! |
|
|
Det skal du så have lov til at tro - jeg kan bare konstatere at enhver undersøgelse der har været offentliggjort de sidste mange år, siger at vores levestandard og relative købekraft, høje priser eller ej, er gennemsnitligt markant højere end Tyskland og USA. Og når jeg går rundt i ét af de to lande, så er jeg på ingen måde misundelig.
Mht. at prisniveauet generelt bare er en dårlig undskyldning fra hifi-branchen, så var jeg i Lübeck i weekenden. Her besøgte jeg bl.a. en lille hifi/high-end-forretning, meget lig de danske hifi-butikker som TC, KT/KT osv. Priserne var generelt ca. 10% under de danske, nogle gange lidt mere, andre gange var prisen stort set den samme (Dynaudio). I en _sammenlignelig_ butik var prisniveauet altså lavere, men ikke voldsomt. At store online-butikker kan være billigere, skyldes ganske enkelt at der ikke FINDES så store online-butikker i Danmark, da man ikke rammer samme størrelse målgruppe. Til gengæld er en by som Lübeck helt og aldeles støvsuget for udvalg inden for hifi, efter at have været hele byen rundt var der dén ene butik der solgte nyt udstyr. Resten af salget lå hos supermarkeder og online-forhandlere. I Århus har vi 5-6 rimeligt seriøse hifi-forretninger, til at dække et mindre antal forbrugere. Hvis dét skal være resultatet af en hårdere priskonkurrence, så ved jeg da ikke rigtigt om jeg vil sige det er en fordel for forbrugerne.
Til gengæld fik jeg på et tidspunkt på et pizzeria to udmærkede pizza-slices og to guldøl for 35 kroner. Jeg vil gerne vide hvor i Danmark jeg, selv når der tages højde for moms og afgifter, kan få noget tilsvarende til bare tilnærmelsesvis samme pris? Det er ikke en _undskyldning_ fra hifi-branchen, når vi konstaterer at Danmark bare generelt er et dyrt land at bo i (men lønniveauet til gengæld er efter det) - det er _fakta_.
At jeg arbejder som elektronikudvikler, er vel i virkeligheden det største problem mellem mig og hifi branchen. Jeg ved nemlig udemærket hvad elektronik koster at producere. [/QUOTE]
Ja, det er lige præcist dét der er problemet: Du forstår hvad det koster at producere ting, men du forstår ikke hvad det koster at distribuere det i forskellige distributionsformer. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 09 Juli 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Det skal du så have lov til at tro - jeg kan bare konstatere at enhver undersøgelse der har været offentliggjort de sidste mange år, siger at vores levestandard og relative købekraft, høje priser eller ej, er gennemsnitligt markant højere end Tyskland og USA. Og når jeg går rundt i ét af de to lande, så er jeg på ingen måde misundelig.
|
|
|
Dette er helt sikkert korrekt, hvis du laver en generel sammenligning. Men husk også på, at danskere generelt er højere uddannede end eks USA. Hvis du i stedet sammenligner en dansk og en amerikansk ingeniør, vil jeg tro billedet er noget anderledes. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 10 Juli 2007 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Dette er helt sikkert korrekt, hvis du laver en generel sammenligning. Men husk også på, at danskere generelt er højere uddannede end eks USA. Hvis du i stedet sammenligner en dansk og en amerikansk ingeniør, vil jeg tro billedet er noget anderledes. |
|
|
Det er det formentligt, det er en kendt sag at der er langt større afstand imellem samfundslagene i USA. Men det hjælper bare ikke butikken, eftersom det ikke er ingeniører de har ansat som sælgere. I USA er mindstelønnen for en butikssælger _markant_ lavere end i Danmark, dette gør det væsentligt billigere at drive en forretning med samme service. Herhjemme er arbejdstid ekstremt værdifuldt, i USA er det en langt mindre væsentlig del. I Danmark investeres der mange tusinde kroner i automatiske døre. I USA (og mange andre lande) ansætter man da bare en mand til at åbne døren i stedet for. Det giver et helt andet indtryk af service i butikken (/hotellet, whatever), men skulle man gøre det samme i Danmark, ville firmaets omkostninger, og dermed også priserne, stige betragteligt. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 10 Juli 2007 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Iøvrigt, når vi nu taler om USA, så er dér et fremragende eksempel på at prisniveau/indtjening har en direkte indflydelse på kompetencen blandt medarbejderne: Best Buy, den største amerikanske radio/tv kæde (der får Fona til at ligne en gadesælger), har for nyligt gennemgået en omstrukturering hvor man ganske enkelt fyrede alle de erfarne, løntunge sælgere, og ansatte nye unge sælgere til lavere løn. Dette skete fordi det var nødvendigt at minimere omkostningerne, for at kunne følge med konkurrencen fra internet-leverandørerne. Det kan umuligt have gjort andet end forringet kompetencen hos medarbejderne. Det er ganske enkelt ikke rigtigt når du siger at kompetent rådgivning ikke koster penge. Det er muligt at du kan finde eksempler fra PC-branchen på det modsatte, men som vi har været igennem nogle gange, så er det en helt anden branche med nogle andre betingelser (jeg vil påstå at en sælgers kompetence inden for hifi "peaker" noget senere end en PC-sælgers). __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
Sendt: 10 Juli 2007 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
AV Precision skrev:
|
|
|
Dette er helt sikkert korrekt, hvis du laver en generel sammenligning. Men husk også på, at danskere generelt er højere uddannede end eks USA. Hvis du i stedet sammenligner en dansk og en amerikansk ingeniør, vil jeg tro billedet er noget anderledes.
|
|
|
Ja endnu.
sådan som de sparre på de dansker skoler, ser det ikke godt ud.
Der sparres så meget på de vigtige tingi lille dk og hvorfor mon.(Løn er en stor del af de udgifter det danske samfund har)
__________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
Til top |
|
|
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
Sendt: 10 Juli 2007 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Iøvrigt, når vi nu taler om USA, så er dér et fremragende eksempel på at prisniveau/indtjening har en direkte indflydelse på kompetencen blandt medarbejderne: Best Buy, den største amerikanske radio/tv kæde (der får Fona til at ligne en gadesælger), har for nyligt gennemgået en omstrukturering hvor man ganske enkelt fyrede alle de erfarne, løntunge sælgere, og ansatte nye unge sælgere til lavere løn. Dette skete fordi det var nødvendigt at minimere omkostningerne, for at kunne følge med konkurrencen fra internet-leverandørerne. Det kan umuligt have gjort andet end forringet kompetencen hos medarbejderne. Det er ganske enkelt ikke rigtigt når du siger at kompetent rådgivning ikke koster penge. Det er muligt at du kan finde eksempler fra PC-branchen på det modsatte, men som vi har været igennem nogle gange, så er det en helt anden branche med nogle andre betingelser (jeg vil påstå at en sælgers kompetence inden for hifi "peaker" noget senere end en PC-sælgers).
|
|
|
Er det ikke dem der hedder Elgiganten herhjemme?  __________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 10 Juli 2007 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
jkjaers skrev:
Er det ikke dem der hedder Elgiganten herhjemme?  |
|
|
Mere eller mindre, jo. Best Buy har dog en Magnolia Shop-i-shop i udvalgte Best Buy butikker, hvor personalet bl.a. er ISF-uddannede (dog "the small package"...), og hvor de fører nogle lidt lækrere ting end Elgiganten kan prale med (bl.a. Vienna, Martin Logan, Pioneer Elite, Denon osv). Om disse var omfattet af omstruktureringen ved jeg ikke, men i betragtning af hvor mange penge de har investeret i uddannelse af dette personale, ville jeg mene at dét ville være rimeligt dumt... Det skuffer mig iøvrigt en hel del at Elgiganten's megastore i Taastrup har investeret så heftigt i at præsentere revl og krat inden for fladskærme, uden at bruge en flad femmer på deres såkaldte hifi-demorum. Men på den anden side har det aldrig lykkedes for nogen af de store varehuse herhjemme at sælge kvalitets hifi/surround udstyr, så det er nok meget klogt af dem i sidste ende. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 10 Juli 2007 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knud98 skrev:
bjørn skrev:
Så længe der ikke er adgang til producenterns faktiske produktionsomkostninger så vil der altid være et element af gætteri. Det er sådan set også underordnet så længe der er tale om produkter bygget med gængse standardkomponenter, og det gælder langt den overvejende del.
De fleste apparater er baseret på gammelkendte kredsløbsløsninger, færdigindkøbte masseproducerede moduler og komponentproducenternes løsningsforslag. Der er altså hverken tale om raketvideskab eller grundforskning.
Jeg har, men der er der sikker andre der også har, været udsat for en blindtest mellem en såkaldt 200 kroners Føtex maskine og en dyr "hifi-maskine" og det var godt nok noget af en øjenåbner, og så er det jo spændende bagefter at pille låget af testofrene for at se om der skulle være et vist komponentsammenfald
Bortset fra det så lukker der hver dag forretninger, det kan der være et utal af årsager til, men ingen af dem behøver være avancen på de enkelte produkter. En mulighed er at befinde sig på et overmættet marked uden at kunne trække kunder til, det er ligesom pizzabagere og tøjbutikker, er der for mange på for lidt plads må nogle af dem give op.
|
|
|
Inden for enhver forretningsverden gælder som regel, at er markedet overmættet er konkurrencen benhård - og er konkurrencen benhård har det som regel en betydning for avancerne.
Og med hensyn til sammenligningen skylder du nokm at gøre opmærksom på hvilken model der åbnede dine øjne - den dyre eller den billige.
|
|
|
Er det virkeligt nødvendigt at præcisere ? hvis udbyttet havde svaret til prisen havde det jo dårligt været værd at kommentere, og da slet ikke som en "øjenåbner"
Bortset fra at vi var flere tilstede så var det ikke mig som enkeltstående person der fik åbnet øjnene, så havde jeg brugt et andet udtryk. Nu var der i det aktuelle tilfælde tale om en ikke hifi orienteret DVD maskine (den billige) men det er jo ikke en enestående situation at et dyrt produkt falder igennem ved en direkte sammenligning. Det var ikke første gang jeg har oplevet det og det bliver heller ikke den sidste. Det specielle var at den billige for en gangs skyld var så billig at prisforskellen kun kan kan betegnes som grotesk
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 11 Juli 2007 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Bortset fra at vi var flere tilstede så var det ikke mig som enkeltstående person der fik åbnet øjnene, så havde jeg brugt et andet udtryk. Nu var der i det aktuelle tilfælde tale om en ikke hifi orienteret DVD maskine (den billige) men det er jo ikke en enestående situation at et dyrt produkt falder igennem ved en direkte sammenligning. Det var ikke første gang jeg har oplevet det og det bliver heller ikke den sidste. Det specielle var at den billige for en gangs skyld var så billig at prisforskellen kun kan kan betegnes som grotesk |
|
|
Nu er jeg jo mere ekspert på billedprodukter end på hifi-produkter, men inden for billedkvalitet ses den slags relativt tit, så hvorfor ikke også inden for audio? Billedkvalitet er endda på mange områder meget mere målbart, og alligevel findes der talrige DVD-afspillere til endog rigtigt mange penge, som gør nogle helt basale ting forkert. Dét som mange DVD-afspillere gør, kan faktisk sammenlignes med f.eks. at levere en CD-afspiller der ikke gengiver noget over 16 kHz, eller et sæt højttalere hvor enhederne ikke er i fase.
Så kan man jo diskutere hvem der er noget galt med: Et firma der ganske enkelt ikke evner at levere en bedre kvalitet for de mange tusinde kroner ekstra, eller dén forbruger der lader sig overbevise af den uduelige producents salgsgas? __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Knud98 Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Status: Offline Indlæg: 194
|
Sendt: 11 Juli 2007 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Knud98 skrev:
bjørn skrev:
Bortset fra det så lukker der hver dag forretninger, det kan der være et utal af årsager til, men ingen af dem behøver være avancen på de enkelte produkter. En mulighed er at befinde sig på et overmættet marked uden at kunne trække kunder til, det er ligesom pizzabagere og tøjbutikker, er der for mange på for lidt plads må nogle af dem give op.
|
|
|
Inden for enhver forretningsverden gælder som regel, at er markedet overmættet er konkurrencen benhård - og er konkurrencen benhård har det som regel en betydning for avancerne.
Og med hensyn til sammenligningen skylder du nokm at gøre opmærksom på hvilken model der åbnede dine øjne - den dyre eller den billige.
|
|
|
Er det virkeligt nødvendigt at præcisere ? hvis udbyttet havde svaret til prisen havde det jo dårligt været værd at kommentere, og da slet ikke som en "øjenåbner"
Bortset fra at vi var flere tilstede så var det ikke mig som enkeltstående person der fik åbnet øjnene, så havde jeg brugt et andet udtryk. Nu var der i det aktuelle tilfælde tale om en ikke hifi orienteret DVD maskine (den billige) men det er jo ikke en enestående situation at et dyrt produkt falder igennem ved en direkte sammenligning. Det var ikke første gang jeg har oplevet det og det bliver heller ikke den sidste. Det specielle var at den billige for en gangs skyld var så billig at prisforskellen kun kan kan betegnes som grotesk |
|
|
Hvad kostede den dyre "hifi-maskine"? - det er trods alt et relativt begreb.
|
Til top |
|
|
lpnielsen Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Status: Offline Indlæg: 121
|
Sendt: 11 Juli 2007 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Det skal du så have lov til at tro - jeg kan bare konstatere at enhver undersøgelse der har været offentliggjort de sidste mange år, siger at vores levestandard og relative købekraft, høje priser eller ej, er gennemsnitligt markant højere end Tyskland og USA. Og når jeg går rundt i ét af de to lande, så er jeg på ingen måde misundelig. |
|
|
Nu er det godt nok ikke sådan noget vi skal diskutere her, men den holder altså ikke i forhold til USA. Danmark har kun et købekraftskorrigeret BNP pr. capita svarende til 85 % af USA - pr. 2003, tror det er lavere i dag.
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 11 Juli 2007 kl. 08:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
lpnielsen skrev:
Nu er det godt nok ikke sådan noget vi skal diskutere her, men den holder altså ikke i forhold til USA. Danmark har kun et købekraftskorrigeret BNP pr. capita svarende til 85 % af USA - pr. 2003, tror det er lavere i dag.
|
|
|
Efter at have undersøgt nærmere, vil jeg gerne trække i land igen mht. den gennemsnitlige købekraft. Men det ændrer ikke på at det er markant billigere at drive forretning i USA end i Danmark (som var dét der var pointen). __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|