Forfatter |
|
steffenman Branchemedlem

Mowee.dk
Bruger siden: 18 Marts 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 517
|
Sendt: 23 August 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
steffenman skrev:
Der er jo en grund til at der bruges langt større bitrates i digitale biografer ;) |
|
|
D-cinema er ikke designet med 100" lærreder før øje. Det er de færreste der har plads eller lyst til at have et 8 meter bredt lærred i dagligstuen.
|
|
|
HD er jo ikke beregnet på 32'' skærme men nærmere langt større. Så at sige der ikke er forskel ved at gå højere i bitrate er jo forkert for der er ALTID forskel =) __________________ 109 Blu-ray film and counting!
Ejer af Mowee I/S & Mowee ApS.
Håndtering af mediafremvisning.
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 23 August 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
steffenman skrev:
RogueAgent skrev:
steffenman skrev:
Der er jo en grund til at der bruges langt større bitrates i digitale biografer ;) |
|
|
D-cinema er ikke designet med 100" lærreder før øje. Det er de færreste der har plads eller lyst til at have et 8 meter bredt lærred i dagligstuen.
|
|
|
HD er jo ikke beregnet på 32'' skærme men nærmere langt større. Så at sige der ikke er forskel ved at gå højere i bitrate er jo forkert for der er ALTID forskel =)
|
|
|
Det siger jeg heller ikke - men hvis forskellen er så lille at den reelt ikke er synlig på udstyr som kan være i en normal stue, så er forskellen efter min bedste overbevisning ikke så vigtig at det giver nogen større mening at bruge som "hovedargument" - andet end for folk der hænger sig mere i teoretiske specifikationer end i reel ydelse..! 
|
Til top |
|
|
steffenman Branchemedlem

Mowee.dk
|
Sendt: 23 August 2007 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
selvf. men pointerer bare det at sige der ingen forskel er, er forkert. Der er en forskel men det kræver bare en større skærm for at se det. Så desto større bitrate tilgængelig desto bedre har de store interesserede med hjemme biografer det. __________________ 109 Blu-ray film and counting!
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 23 August 2007 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
720p er nok til skærme op til 100", alt under det er SD god nok, 1080p er kun for skærme over 100", og da de fleste har skærme på 32-40". er
HD stor set lige maget.
Det er kun folk med hjemme biogfer, der har det stor glæde af HD formate og folk med super hjemmebiogfer med lærre på over 200" der har
glæde af den højer bit-rate som der er på Blu-ray.
Når først market er mætte inde for hjemmebiogfer, begyder salget at HD-DVD og Blu-ray af falde, da disse formater ikke har den store intresse
for hr. og fru. Danmark, da de sidde med 32" fladskærme.
|
Til top |
|
|
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
Sendt: 23 August 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit indtryk er at SONY nogen gange er skæbnebestemt til fiaskoer, Betamax, Mini-Disc og nu BluRay? og nogen jeg slet ikke har hørt om  Måske forkert men nu har jeg skrevet det. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|
Bruce Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 370
|
Sendt: 23 August 2007 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
720p er nok til skærme op til 100", alt under det er SD god nok, 1080p er kun for skærme over 100", og da de fleste har skærme på 32-40". er HD stor set lige maget. |
|
|
Der vil jeg tillade mig at sige, med modifikationer  Det kommer an på både folks syn og afstanden til lærredet, hvilket nedenstående billede glimrende illustrerer.

__________________ Setup: JVC HD1, Denon AVR-3806, Toshiba XE1, B&W: 2 x 804S, HTM4S, PV1, 4 x DS6 S3
Nu har Avatar snart solgt 1/3 af Gone With The Winds billetter
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

|
Sendt: 23 August 2007 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det (for mig al fald) ikke så meget opløsningen diskussionen går på, men den mængde information der overlever komprimeringen.
Både HD-DVD og Blu-ray anvender som bekendt (op til) 1080p som opløsning, så hvorvidt 720p er "godt nok" er ikke et issue i denne sammenhæng - spørgsmålet er hvor stort et lærred (og hvor god en afspiller/projektor) man skal have, for at man ikke behøver professionelt måleudstyr for at påvise kvalitetsforskellen ved bitrates på f.eks. 30 og 40 Mb/s.
På ET eller andet tidspunkt når man grænsen for hvor små forskelle det tilgængelige udstyr og ikke mindst brugerens øjne er i stand til at identificere. Efter min mening er denne grænse nået allerede med HD-DVD i langt de fleste tilfælde, og at det kun er ved de meget få film på f.eks. 3 timer eller mere at kapaciteten reelt er et issue.
Det er da fair nok at mene at "more is always better" - men hvis forskellen ikke er praktisk anvendelig bliver det altså temmelig akademisk.
Det svarer lidt til at diskutere om den bil der kører 290 km/t eller den bil der kører 325 km/t er bedst. Who cares, sålænge fartgrænsen er 130..?
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 23 August 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Nu er det (for mig al fald) ikke så meget opløsningen diskussionen går på, men den mængde information der overlever komprimeringen.
Både HD-DVD og Blu-ray anvender som bekendt (op til) 1080p som opløsning, så hvorvidt 720p er "godt nok" er ikke et issue i denne sammenhæng - spørgsmålet er hvor stort et lærred (og hvor god en afspiller/projektor) man skal have, for at man ikke behøver professionelt måleudstyr for at påvise kvalitetsforskellen ved bitrates på f.eks. 30 og 40 Mb/s.
På ET eller andet tidspunkt når man grænsen for hvor små forskelle det tilgængelige udstyr og ikke mindst brugerens øjne er i stand til at identificere. Efter min mening er denne grænse nået allerede med HD-DVD i langt de fleste tilfælde, og at det kun er ved de meget få film på f.eks. 3 timer eller mere at kapaciteten reelt er et issue.
Det er da fair nok at mene at "more is always better" - men hvis forskellen ikke er praktisk anvendelig bliver det altså temmelig akademisk.
Det svarer lidt til at diskutere om den bil der kører 290 km/t eller den bil der kører 325 km/t er bedst. Who cares, sålænge fartgrænsen er 130..?
|
|
|
det hele kan se meget anerledes ud om 2-3 år og så er det jo dumt at vælge det forkerte medie. Men som PC medie kan jeg godt se en blu ray fremtid. Det vil nu gøre enorm forskel for mig hvis jeg kan kopiere fra et medie med 40Mbit fremfor 30Mbit.
Tror kun det er i jylland fartgrænsen reelt er 130 nogen enkelte steder... __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

|
Sendt: 23 August 2007 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
det hele kan se meget anerledes ud om 2-3 år og så er det jo dumt at vælge det forkerte medie. Men som PC medie kan jeg godt se en blu ray fremtid. Det vil nu gøre enorm forskel for mig hvis jeg kan kopiere fra et medie med 40Mbit fremfor 30Mbit. |
|
|
Nu er de 40 kontra 30 Mbit jo ikke den overførselshastighed du skal kalkulere med når vi taler PC-medier. Det er bitraten når en afspiller skal aftaste filminformationer. I PC sammenhæng altså 1x speed. Ligesom DVD brændere opererer med mange gange større hastighed end DVD video, så vil vi jo nok se det samme med HD medierne ved PC brug.
brasch skrev:
Tror kun det er i jylland fartgrænsen reelt er 130 nogen enkelte steder... |
|
|
Joh måske - og der ER da også folk der rent faktisk har et 8 meter lærred i deres hjemmebiograf.
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 23 August 2007 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
brasch skrev:
det hele kan se meget anerledes ud om 2-3 år og så er det jo dumt at vælge det forkerte medie. Men som PC medie kan jeg godt se en blu ray fremtid. Det vil nu gøre enorm forskel for mig hvis jeg kan kopiere fra et medie med 40Mbit fremfor 30Mbit. |
|
|
Nu er de 40 kontra 30 Mbit jo ikke den overførselshastighed du skal kalkulere med når vi taler PC-medier. Det er bitraten når en afspiller skal aftaste filminformationer. I PC sammenhæng altså 1x speed. Ligesom DVD brændere opererer med mange gange større hastighed end DVD video, så vil vi jo nok se det samme med HD medierne ved PC brug.
brasch skrev:
Tror kun det er i jylland fartgrænsen reelt er 130 nogen enkelte steder... |
|
|
Joh måske - og der ER da også folk der rent faktisk har et 8 meter lærred i deres hjemmebiograf.
|
|
|
det havde jeg jo ikke lige tænkt på, men vil det så stadig ikke bare gøre forskellen endnu mere markant, når man nu skruer op til 50x. Det betyder lang tid hvis det er 50GB man er ved at kopiere __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
Sendt: 23 August 2007 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon ikke at Blu-ray kan ende som det formate der skal bruges til D-Cenema og i prof. HD video prod.
Da Blu-ray stadie ikke er et færdig udviklet formate, et problem som Blu-ray har overfor HD-DVD, så det ikke godt vide hvad det ender med,
hvor at HD-DVD er riglig til hjemmebrug.
Selv en god overføelse af SD opløsning, er riglig til skærme op til 32"-40".
Så mon ikke at Blu-ray ender som et Prof. format (det kan let udvikles til det), ligesom Betamax blive til Betacam.
|
Til top |
|
|
discipline Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 46
|
Sendt: 23 August 2007 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må sige, at den seneste udvikling desværre nok kommer til at gøre, at ingen formater vinder og rigtig bliver til noget som andre også har nævnt i denne tråd.
Fra starten har problemet været, at der har været alt for få film og alt for få afspillere at vælge imellem. Det er jo sådan, at de fleste vil have deres produkter indenfor samme mærke, da de så passer sammen designmæssigt og betjeningsmæssigt. Det har bestemt ikke været muligt med HD-DVD og reelt heller ikke med Blu Ray Dvd. Det er der selvfølgelig mange årsager til, men det har størrere betydning end prisen på selve produktet. Hvis man fra dag 1 havde kunne vælge mellem afspillere i alle store mærker og man havde sørget for et ordentligt udvalg af titler kunne det være blevet en succes, men nu ender det nok med at blive ingenting.
Jeg føler mig desværre mere og mere overbevist om, at det kommer til at gå med Blu Ray og HD-DVD som det er endt med SACD og DVD-Audio. Dertil skal det også siges, at den alm forbruger desværre ikke går ligeså meget op i høj lyd og billedkvalitet, som de gør i smarte features, lille størrelse og smart design. Mobilttv bliver med sikkerhed et kæmpehit, men HD billeder på disc kan ende som en sørgelig parantes i rækken af fede produkter, som ikke slog igennem.
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
Sendt: 23 August 2007 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når kampen har værre i et stykke tid, og den ene filmselskab skift mellem HD-DVD og Blu-Ray, frem og tilbage, så siger forbruger fra og så er
ingen formater der vinder, der ville måske gå et par år. så begynder salget af Blu-Ray og HD-DVD at falde, det samme som der sket for SACD og
DVD-Audio.
Et format, alle vinder (se bare CD og DVD) to formater alle taber (se bare SACD og DVD-Audio), kan godt værre at prod. af HD-DVD og Blu-Ray
formate har glemt kampen mellem VHS og Betamax, men det har forbruger bare ikke.
|
Til top |
|
|
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
Sendt: 23 August 2007 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Refererende til Grafen ovenover, hvor der står 720p. Her ville samme 720p ved 24/25/30 ikke accepteres som HDTV. Hvis man endelig ville anvende 720p skulle det være ved 50/60. Dette er dog snigløbet, På den Gode Måde, af formatet 1080p24 på HD Diskene.
Grafen er måske nok korrekt, men så er det alene noget teoretisk. Hvilket betyder det ikke virker i praksis.
Og det er det jeg nu har accepteret 112%, 1080p24 Længe leve højt Hurrah!. (godtnok Toyota).
For ligesom komme nogen i forkøbet vil jeg gerne skrive følgende. Hvis nogen har talt om lave DVD skiver i "Formatet 720p50 (60 i USA)" er dette (Også) gået min næse forbi. 
__________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
Sendt: 23 August 2007 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvem der bare havde plads til et 120" (og op) lærrede, så man kunne få 100% glæde af 1080/24p
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
Sendt: 23 August 2007 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Hvem der bare havde plads til et 120" (og op) lærrede, så man kunne få 100% glæde af 1080/24p  |
|
|
Igen, hvor får du de 120" fra? Det er jo afhængig af afstanden til skærmen/lærredet jf. grafen ovenfor.
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

|
Sendt: 23 August 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
RogueAgent skrev:
Nu er de 40 kontra 30 Mbit jo ikke den overførselshastighed du skal kalkulere med når vi taler PC-medier. Det er bitraten når en afspiller skal aftaste filminformationer. I PC sammenhæng altså 1x speed. Ligesom DVD brændere opererer med mange gange større hastighed end DVD video, så vil vi jo nok se det samme med HD medierne ved PC brug. |
|
|
det havde jeg jo ikke lige tænkt på, men vil det så stadig ikke bare gøre forskellen endnu mere markant, når man nu skruer op til 50x. Det betyder lang tid hvis det er 50GB man er ved at kopiere |
|
|
Her er vi ude i noget som jeg så ikke har så meget styr på - men ligesom der er forskel på hvor hurtigt man kan brænde på DVD -r og DVD +r (det har der i hvert fald været tidligere, jeg ved ikke om det stadig er tilfældet), så vil der temmelig sikkert også være forskel på hvor mange gange man kan gange hastigheden på henholdsvis HD DVD og BD, pga. forskelle i teknologien.
Da BD såvidt jeg ved oprindeligt er udviklet til at være et lagringsmedie mere end et filmmedie, kunne jeg dog godt forestille mig at forskellen her ville være til BD's fordel.
|
Til top |
|
|
henrik j Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 135
|
Sendt: 23 August 2007 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
NICHEPRODUKT.
Jeg er fuldstændig overbevist om at både HDDVD og BLUray forbliver nicheprodukter(a la Laser-disken)da Hr. og fru Jensen vil vedblive at være totalt ligegladeog uvidende om systemernes fortræffeligheder. __________________ og husk´`altid smile.Aldrig være sur
|
Til top |
|
|
steffenman Branchemedlem

Mowee.dk
|
Sendt: 23 August 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror stadig at Blu-ray kommer til at springe frem. Alle nye tv understøtter snart HD og som vi lige så stille ser HDTV komme så begynder forbrugerne at koncentrere sig mere om at få filmene i samme kvalitet. Efter at have set HD synes jeg nogengange DVD er lidt dårlig kvalitet.
Men Star Trek du får det til at lyde som om Blu-ray er ved at forsvinde? Pt. ligger Blu-ray stadig foran rent katalog mæssigt. Profil 1.1 kommer her til oktober med pip osv. så ryger snart de fleste argumenter __________________ 109 Blu-ray film and counting!
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
Sendt: 23 August 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne god værre at jeg få det at lyde som om at Blu-ray er ved at forsvinde, men det er nok fordi at jeg ønsker at Blu-ray skal forsvinde
Som et faktum, så er blu-ray ikke færdig udviklet endnu, derved ved vi ikke hvad Blu-ray kan set i forhold til HD-DVD, blive det på samme måde
som HD-DVD eller beder end HD-DVD.
Man katalog messigt, ville HD-DVD vinde over Blu-Ray over tid, har læst et sted at der bliver køb 5 HD-DVD film, hver gange der bliver soldt en
Blu-Ray film, så stille vinder HD-DVD ind på Blu-ray.
Det er rigtig at Blu-ray er et teknisk overgår HD-DVD, lige nu, men det kan vende, da HD-DVD udviklings er det længer frem end Blu-ray, som er
smidt på market før tid.
Til prof. bruge er Blu-ray perfekt, men til amatør brug er HD-DVD riglige, så Blu-ray skal nok overleve HD-DVD, men som et Prof. format.
Håber at div. prod. og filmselskaber af HD-DVD og Blu-ray, setter hovder samme og udvikler en ny HD diske format, som så bliver et HD format
og ikke to, eller overheler internette de fysiks disk format, og HD-DVD og Blu-ray ender som SACD og DVD-Audio.
|
Til top |
|
|