Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 19:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Farvel til HD-DVD?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Det er rigtig at det er Sony der står bag Blu-ray (desværre), grund til at Blu-ray kom på market før tid, var at HD-DVD kom på market før, derfor
bliv Sony nød til at udesend et ufærdig format på market før tid, hvis der komme flere profiler efter 2, tro jeg at Blu-ray ville tabe i det lange løb.

Og vi skal så også leve med reg. kodning :-(

Det ville værre god hvis Sony stoppe udvikling af Blu-ray med profil 2, og bruge penge og krafter på at udvikle det næste HD format (UHD), som
let kan bygge på Blu-ray format og des 200gb diske.

Sony man også snart få has på opstart tid på Blu-ray film, så man ikke skal vente min. på at film starter.

I bund og grund tro i at et HD format med Sony ved roret, ville havde en fremtid, eller at HD netværksstreaming ikke er det rigtig fremtid og et
HD disk format er forælder for at det ført rigtig ville slå an.

Nogle krav skal værre opfyldt, nemlig laver pris på film og afspile en højer kavlitte på film og afspille og hastigheden på afspille skal op, der skal
hurtig komme Blu-Ray HDD reg. på market, hvis dette ikke sker inden for et år, så er det ikke sikke at Blu-ray ville overleve.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Hvad får dig til at til tro at der ikke kommer flere tilføjelser efter 2.0..?

Fordi jeg ikke kan se hvad der skulle tilføjes. BD Live kan alt det som HD DVD kan, hvis ikke mere (BD-J er mere fleksibelt, omend sværere at udnytte fuldt ud, end iHD).

RogueAgent skrev:

Problemet med at komme med nye "features" som en slags eftertanke (eller efterhånden som der kommer styr på softwaren), er ikke bare hvorvidt man har internetadgang og mulighed for features som (indrømmer jeg blankt), mange mennesker er bragende ligeglade med når de først har prøvet det i 10 minutter, men at der er en reel risiko for at de basale funktioner som afspilning af selve filmen bliver problematisk. Det har før været meldt ud at man ikke vil kunne garantere at alle discs produceret til profil 2.0 vil kunne afspilles i profil 1.0 afspillere.

Det er nyt for mig, og jeg tvivler ærlig talt på at det er korrekt. Har du en kilde på det?

RogueAgent skrev:

Og personligt får jeg nok næppe nogensinde en PS3 indenfor dørene - jeg er ikke konsolgamer, og jeg bryder mig i den grad ikke om designet.

Fair nok - det var blot et forslag hvis man står her og nu og vil have en "fremtidssikret" afspiller (i anførselstegn fordi en profil 1.1 afspiller også er fremtidssikret i og med at den kan afspille alle BD-film både nu og fremover). Om et halvt år vil der være et pænt udvalg af BD Live afspillere.

Til top Vis kvestergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvestergaard

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Sony man også snart få has på opstart tid på Blu-ray film, så man ikke skal vente min. på at film starter.

Sony mig her og Sony mig der... helt ærligt? Mig bekendt har Sony den bedste Blu-ray afspiller når det kommer til opstarts-tid, nemlig PS3. Grunden til at settop-afspillerne er for langsomme er at producenterne smider for langsomme chipsæt i, ikke at der er noget galt med Blu-ray specs'ne. Har Sony fået det kollektive ansvar for kvaliteten (herunder opstartshastigheden) af samtlige BD afspillere?

Jeg er ikke Sony fanboy, men jeg er sq ved at være træt af at høre på at Sony får skylden hver eneste gang der er et eller andet der ikke er perfekt ved Blu-ray.
Til top Vis kvestergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvestergaard

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
der skal
hurtig komme Blu-Ray HDD reg. på market, hvis dette ikke sker inden for et år, så er det ikke sikke at Blu-ray ville overleve.

Vrøvl.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Er det ikke vigtig at Blu-ray skal vinde indpas hos den normal forbruger, hvis Blu-ray skal blive en afløser for DVD format, og hos den normale
forbruger er pris, betjenings lethed og mulighed for at kunne optage, noget der sælger, eller så ender Blu-ray som et format for de få.

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Jo, men mener du at Blu-ray skal erstatte DVD formatet indenfor det næste år for at kunne overleve?

Du skrev at vi skulle have Blu-ray HDD rekordere på markedet indenfor et år for at sikre Blu-ray's overlevelse. Det mener jeg er noget vrøvl.

Hvis Blu-ray kommer til at erstatte DVD, og det er langt fra sikkert (de to formater kan sagtens eksistere side om side), så kommer der til at gå en del år før det sker.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Nu er der Blu-ray HDD rekordere på både det amikansk og japansk market, det er kun europa der mangle, så et år ikke helt forkeret.

Selfølig skal Blu-ray inden for de næst 3 år afløse DVD format, eller er der ingen logik i dette format, og det ville ende som SACD, derfor er det
vigtig at få den normal forbruge koplet på HD vogne.

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Er det ikke vigtig at Blu-ray skal vinde indpas hos den normal forbruger, hvis Blu-ray skal blive en afløser for DVD format, og hos den normale forbruger er pris, betjenings lethed og mulighed for at kunne optage, noget der sælger, eller så ender Blu-ray som et format for de få.

Der er ikke noget galt i en Blu-ray recorder og/eller en harddisk baseret, til at optage HDTV signaler. Det er bare noget nørdet - på nuværende tidspunkt.

Hvis Blu-ray skal udbredes, så hjælper det ikke at bygge en Blu-ray recorder til 12-15.000 kr (et er at afspille HDTV - noget andet er at optage det).

Hvis Blu-ray skal udbredes, så skal familien Danmark kunne købe en afspiller i Bilka til 1000 kr, og filmene må ikke være dyrere end DVD film er i dag.

Og så tror jeg egentlig de fleste godt kan leve med at optage standard TV på en harddisk noget tid endnu.

Så jeg giver kvestergaard ret. Det er ikke afgørende for Blu-ray formatets udbredelse - om man også kan optage på det.

/Lars

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

kvestergaard skrev:
RogueAgent skrev:
Hvad får dig til at til tro at der ikke kommer flere tilføjelser efter 2.0..?

Fordi jeg ikke kan se hvad der skulle tilføjes. BD Live kan alt det som HD DVD kan, hvis ikke mere (BD-J er mere fleksibelt, omend sværere at udnytte fuldt ud, end iHD).

Nu hvor HD-DVD med al sansynlighed kan lægges i graven, er det ikke længere dette der er målet. Målet er at sælge så mange afspillere som muligt.

Kald mig bare kynisk, men jeg synes at den udvikling der har været på BD fronten minder meget om den fremgangsmåde producenterne af surroundforstærkere har haft de sidste 10 år, hvor de hvert eller hvertandet år lægger nye features til som mere eller mindre gør forgængerne forældede - selvom kerneydelsen (forstærkning af lyd) er præcis den samme. Seneste tiltag på denne front har været al den hype der har været om at en forstærker er "ubrugelig" hvis den ikke kan dekode TrueHD og DTS MA.

Helt analogt kan jeg godt frygte at man vil fortsætte med at tweake på BD formatet, og indføre nye profiler og features, ikke fordi de er nødvendige eller efterspurgte af brugerne, men fordi alene formodningen om at man "går glip af noget" kan få nogen til konstant at opgradere til den seneste model.

kvestergaard skrev:
RogueAgent skrev:
Problemet med at komme med nye "features" som en slags eftertanke (eller efterhånden som der kommer styr på softwaren), er ikke bare hvorvidt man har internetadgang og mulighed for features som (indrømmer jeg blankt), mange mennesker er bragende ligeglade med når de først har prøvet det i 10 minutter, men at der er en reel risiko for at de basale funktioner som afspilning af selve filmen bliver problematisk. Det har før været meldt ud at man ikke vil kunne garantere at alle discs produceret til profil 2.0 vil kunne afspilles i profil 1.0 afspillere.

Det er nyt for mig, og jeg tvivler ærlig talt på at det er korrekt. Har du en kilde på det?

Jeg læste på et tidspunkt en længere artikel om dette, men kan ikke finde den nu - jeg poster et link når jeg finder den. I mellemtiden er der denne artikel der hinter i samme retning:

http://www.betanews.com/article/Bluray_Early_adopters_knew_w hat_they_were_getting_into/1199841379  

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Jeg læste på et tidspunkt en længere artikel om dette, men kan ikke finde den nu - jeg poster et link når jeg finder den. I mellemtiden er der denne artikel der hinter i samme retning:

http://www.betanews.com/article/Bluray_Early_adopters_knew_w hat_they_were_getting_into/1199841379  

Der er intet nyt i den artikel. Det eneste problem er, at forfatteren tydeligvis tror at film produceret til Bonus View eller BD Live ikke kan afspilles på profile 1.0, hvilket er forkert. De kan ikke udnyttes fuldt ud, nej, men selve filmen kan godt afspilles. Jeg har læst lignende artikler flere gange, og de har allesammen det tilfælles at de er skrevet af en journalist der ikke har styr på facts.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

kvestergaard skrev:
RogueAgent skrev:

Der er intet nyt i den artikel. Det eneste problem er, at forfatteren tydeligvis tror at film produceret til Bonus View eller BD Live ikke kan afspilles på profile 1.0, hvilket er forkert. De kan ikke udnyttes fuldt ud, nej, men selve filmen kan godt afspilles. Jeg har læst lignende artikler flere gange, og de har allesammen det tilfælles at de er skrevet af en journalist der ikke har styr på facts.
Jeg leder stadig efter førnævnte artikel - den handlede om at en Sony repræsentant bekræftede at man ikke ville kunne garantere 100% at alle discs produceret til profil 2.0 ville kunne afspilles i profil 1.0 afspillere - og det handlede ikke kun om bonusmaterialet.

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Februar 2008 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Toshiba's aktiekurs er steget 5,1 % efter nyheden i Japansk tv om, at man ville stoppe udviklingen af HD-DVD, lukke fabrikken i Japan og angiveligt tage et tab på mere end 200 millioner dollar.

Det siger lidt om, hvor dårlige forventningerne har været til, at man nogensinde ville tjene penge på HD-DVD.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

Scarecrow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007
Sendt: 18 Februar 2008 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Det siger vel også lidt om, at det har givet en hel del underskud for Toshiba at holde live i deres HD-DVD afdeling. At de nu lukker den må jo bedre deres økonomiske situation og derfor få deres aktier til at stige....

Det sørgelige er selvfølgelig, at det (som altid) er forbrugeren der kommer i klemme..! Hvordan vil Toshiba f.eks. vedligholde deres maskiner. Hvis nu en maskine går i stykker, hvordan står forbrugeren så.
Håber i hvert fald de finder ud af en fornuftig løsning...

Til top Vis Scarecrow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scarecrow

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 18 Februar 2008 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Scarecrow skrev:

Det siger vel også lidt om, at det har givet en hel del underskud for Toshiba at holde live i deres HD-DVD afdeling. At de nu lukker den må jo bedre deres økonomiske situation og derfor få deres aktier til at stige....

Aktiekurser er ikke baseret på indtjening, men på investorernes forventning til indtjeningen. Hvis du præsterer århundredets bedste økonomiske resultat, kan aktiekursen godt falde, hvis investorerne havde forventet endnu mere. Og omvendt, kan aktiekursen stige hvis et økonomisk tab er mindre end forventet. I dette tilfælde har investorerne tydeligvis forventet at Toshiba ville blive hængende så længe at de måske endda havde en risiko for konkurs.

Scarecrow skrev:
Det sørgelige er selvfølgelig, at det (som altid) er forbrugeren der kommer i klemme..! Hvordan vil Toshiba f.eks. vedligholde deres maskiner. Hvis nu en maskine går i stykker, hvordan står forbrugeren så.

Hverken værre eller bedre end når du køber et hvilket som helst andet produkt, hvor råmaterialerne udgår af produktion på et tidspunkt: Som producent sørger man for at have reservedele på lager til evt. reparationer. Det KAN give problemer på et tidspunkt hvis en reservedel udgår, men det har sådan set ikke så meget at gøre med om formatet helt generelt udgår. Det kan du lige så godt opleve med en CD-afspiller - hvilket mange faktisk netop HAR oplevet, efterhånden som de forskellige drev er blevet udfaset til fordel for DVD-drev. Eksempelvis Thule står i dag i en situation hvor de ikke kan servicere nogle af de tidligere modeller, fordi de løb tør for reservedele - så ejerne får typisk et tilbud om opgradering til en af DVD'erne i stedet.

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Februar 2008 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Eksempelvis Thule står i dag i en situation hvor de ikke kan servicere nogle af de tidligere modeller, fordi de løb tør for reservedele - så ejerne får typisk et tilbud om opgradering til en af DVD'erne i stedet.

Dog kan DVD'erne stadig læse alle de CD'er folk har investeret i. Min vurdering må så alligevel være, at de fleste som har en kæmpe HD-DVD samling har haft idé om, hvad de er gået ind til.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 18 Februar 2008 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:

Dog kan DVD'erne stadig læse alle de CD'er folk har investeret i. Min vurdering må så alligevel være, at de fleste som har en kæmpe HD-DVD samling har haft idé om, hvad de er gået ind til.

Det er rigtigt, det giver naturligvis en vis forskel i risikoen,  men pointen var nærmere at det normalt ret sjældent er et issue, fordi producenterne har rigeligt med reservedele på lager. Hvis det så viser sig at være undtagelsen, så er det rigtigt at skaden er dét større. Dét jeg prøver at sige: Der er ikke nogen grund til at opsøge problemerne og styrte ud og købe en masse HD-DVD nu, men hvis man har 100 skiver og en afspiller stående, så skal man heller ikke ligge søvnløs om natten. Uanset hvad, så kan man ikke tabe noget hvis man ikke har startet med at tage en risiko. Har man investeret i HD-DVD på nuværende tidspunkt, så må man alt andet lige have indregnet en kalkuleret risiko for at udfaldet af format-krigen blev som den blev. Jeg tror ikke på at der er ret mange mennesker der har fået proppet en HD-DVD afspiller ned i halsen, for så bagefter at opdage at der også er noget der heddder Blu-Ray.

On another note: Jeg stod lige og kiggede på min - indrømmet, sporadiske - samling af HD-DVD film. Af de HD-DVD film jeg allerede har investeret i, er dem jeg ikke ville undvære pudsigt nok, bortset fra en lille håndfuld undtagelser, alle fra Warner - som hele tiden har udgivet en masse på Blu-Ray, men bare mærkværdigvis haft mange film som HD-DVD only. Hvis/når Warner udgiver hele HD-DVD bagkataloget på Blu-Ray, så har jeg meget lidt begrundelse for at eje en HD-DVD afspiller. Det eneste der har gjort HD-DVD relevant for mig, er groft sagt at Warner har leveret mange af deres bedste udgivelser som HD-DVD only.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 18 Februar 2008 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

De sidst HD-DVD afspille som Toshiba ikke kan sælge, kan så bruges til reservedele

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 18 Februar 2008 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Det er fint der kun bliver et system

Så mangler vi lige at kunne få den med harddisk på 1000 GB og mulighed for at købe blanke blueray skiver for en femmer. Så er det et produkt der kan sælges til familien DK, men indtil optagelsesmulighederne er der til en rimelig pris, så er det et marginalt system. Der er næppe mange som vil bytte deres DVD ud med blueray, dertil er forskellen alt alt for lille i forhold til prisen.

Som en der har en politik om at prisen på DVDer max må være en 50'er er der måske lange udsigter, men mon ikke man kan få en blueray afspiller med 1000 GB harddisk inden for 3 år til under 5000,- og til 3000,- indenfor 5 år. DVDen udkonkurrede først videoen da det blev almindeligt at kunne optage på harddisk, blueray har ikke en chance for at blive det almindelige system så længe der ikke er optagemulighed, for kvalitetsspringet fra DVD til Blueray er meget mindre end det var fra VHS til DVD.

Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 18 Februar 2008 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Markedet for DVD optagere er ikke specielt stort (og stort set ikke-eksisterende i f.eks. USA), så jeg tvivler på at det var årsagen til at DVD slog VHS.
Til top Vis lunddal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lunddal

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 18 Februar 2008 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Det skal nok komme, det helt , de tager bare noget tid, se bare hvor lang tide der er gået med DVD formate før at vi fik film til en flad 50
og blanke disk til en femmer, dette ville sølige også ske for Blu-ray over tid, og med HD-HDD optaglser skal vi nok lige få indført 100% HDTV (det
ville sig at men begynder at lukke ned for SD signalet, ske vel omkring år. 2011 og frem) i EU.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes