Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 18:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: 1080p vs 1080i på BD-P1000, forskel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Simsalabim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 Februar 2008 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Godaften :-)

Jeg har en Samsung BD-P1000 blu-rayafspiller og har nu fået mig en projektor, der understøtter 1080p.

Blu-rayafspilleren har det dog med at skifte til 1080i rimelig ofte og det er selvom, at det er 1080p indhold jeg spiller.

Mit spørgsmål er så... Gør det nogen forskel?

Jeg ville egentlig helst have, at den skulle stå på 1080p, men jeg synes ikke at jeg kan se nogen forskel og desuden har jeg læst, at forskellen mellem 1080i og p skulle været temmmelig lille. Og endelig har jeg læst noget om, at selvom BD-P1000 kan sende i 1080p så har det været "omkonverteret" på en eller anden måde, så det faktisk bare er 1080i.

Hvad siger I, skal jeg gå op i det eller ej?
Til top Vis Simsalabim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Simsalabim

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 Februar 2008 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

hvor langt et HDMI-kabel bruger du og hvilket bruger du? Uden at jeg har ret meget forstand på det vil jeg næsten tro at det er fordi du har et kabelt der er for langt i forhold til dets kvalitet
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

Simsalabim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2008 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har et 10 meters supra kabel:

http://www.av-connection.dk/?PGr=576&SPage=HDMI_Kabler

Det var et godt bud, men jeg tror ikke, at det er kablet.

Jeg kan også få den til at afspille 1080p, hvis jeg bare indstiller den til det. Jeg tror, at det er en software-fejl, at den skifter tilbage. Og der er ingen funktion hvor man kan "låse" den til 1080i.

Så spørgsmålet er ikke så meget om jeg kan afspille 1080p, det er mere om jeg skal gide at bruge tiden på at sætte den til 1080p hver gang, at jeg skal se en film.

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 Februar 2008 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

det jo sådan et kabel nogle af os nærmest går og drømmer om  beklager at jeg ikke kunne hjælpe, men gjorde et forsøg. Har du ellers undersøgt om der f.eks. skulle være kommet en nyere firmware? kender dog ikke din afspiller så ved ikke om det er muligt
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

Simsalabim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2008 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Hehe...

Du skal da have mange tak for forsøget.

Jeg har installeret det nyeste firmware.

Ifølge denne artikel, der er taget fra projectorcental.com, skulle der slet ikke være forskel på kvaliteten af 1080i og 1080p:

http://www.amazon.com/Misunderstanding-1080i-1080p-Samsung-Q uality/forum/Fx3V1SYE6BME4A2/Tx3EXOKA0PM1NV6/1/ref=cm_cd_ef_ tft_tp?%5Fencoding=UTF8&cdItems=25&cdAnchor=B000F99F DE&asin=B000F99FDE

---

Here is a complete understanding of 1080i vs 1080p and how it relates to this player (and others). From projectorcental.com website article...

EXCERPT: At this point we should address what can only be characterized as a hoax-the notion that Blu-ray must be technically superior to HD-DVD because the Samsung player outputs 1080p, whereas the Toshiba player is "only 1080i." One high-end home theater retailer told me last weekend that the reason you pay $1000 for the Blu-ray player is for the "higher resolution 1080p output." This is absolute baloney. If you encounter any retail sales rep feeding you this line, keep your wallet in your pocket and leave the store.

The truth is this: The Toshiba HD-DVD player outputs 1080i, and the Samsung Blu-ray player outputs both 1080i and 1080p. What they fail to mention is that it makes absolutely no difference which transmission format you use - feeding 1080i or 1080p into your projector or HDTV will give you the exact same picture. Why? Both disc formats encode film material in progressive scan 1080p at 24 frames per second.

It does not matter whether you output this data in 1080i or 1080p since all 1080 lines of information on the disc are fed into your video display either way. The only difference is the order in which they are transmitted. If they are fed in progressive order (1080p), the video display will process them in that order. If they are fed in interlaced format (1080i), the video display simply reassembles them into their original progressive scan order. Either way all 1080 lines per frame that are on the disc make it into the projector or TV.

The fact is, if you happen to have the Samsung Blu-ray player and a video display that takes both 1080i and 1080p, you can switch the player back and forth between 1080i and 1080p output and see absolutely no difference in the picture. So this notion that the Blu-ray player is worth more money due to 1080p output is nonsense.

As a side note, 1080p could offer a subtle improvement in motion smoothness IF (a) the player was able to output at 24 frames per second, AND (b) you happened to have a video display that could take 1080p/24, which is a rarity these days. (In the future it is probable that both HD-DVD and Blu-ray players will output 1080p/24. But neither one does it today, so it is not relevant to the present competition between the formats.) - END

Simsalabim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2008 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Men det skal så siges, at flere brugere er uenige i, hvad der bliver skrevet...

Så jeg ved sørme snart ikke hvad man skal tro og hvad man ikke skal tro...

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

p er til enhver tid at foretrække fremfor i. Hvis nogen spørg om hvad der er bedst, 1080i eller 720p så vil 720p til enhver tid være bedre. Opløsning er ikke alt, men progressivt slår interlaced.
Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 07:00 | IP-adresse registreret  

Det giver kun mening at tale om, at der ikke er nogen nævneværdig kvalitetsforskel på 1080i og 1080p fra en 1080p kilde, hvis afspilleren/projektoren udfører interlace -> progressiv processen korrekt og det indebærer at der udføres inverse telecine. Da det er langt fra alle produkter som gør dette korrekt, holder udsagnet om at der ingen forskel er på 1080i og 1080p ikke. End of story.

Jeg har selv et Supra på 15 meter og det er certificeret til at kunne overføre 1080p uden problemer, så jeg vil gætte på at det er noget andet i dit setup som driller. Det er muligt at afspillerens HDMI signal er for svagt til at strække det i 1080 over 10 meter. Enkelte Pioneer DVD afspillere havde dette problem med deres HDMI udgange...

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2008 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

Slet

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2008 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

Slet

Hvad sker der? lol

Simsalabim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret.

Så I mener, altså at der ER en forskel på 1080p og 1080i i mit setup?

Det er som sagt en BD-P1000 forbundet med en BenQ W10000.

Jeg tror ikke, at det er på grund af kablet, at den skifter til 1080i, for det mener jeg også, at den gjorde, da jeg havde det medfølgende 2-meters kabel fra Samsung på.

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2008 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Simsalabim skrev:
Tak for svaret.

Så I mener, altså at der ER en forskel på 1080p og 1080i i mit setup?

Det er som sagt en BD-P1000 forbundet med en BenQ W10000.

Jeg tror ikke, at det er på grund af kablet, at den skifter til 1080i, for det mener jeg også, at den gjorde, da jeg havde det medfølgende 2-meters kabel fra Samsung på.

Nu postede jeg mit indlæg som respons på artiklen du citerede og ikke som en kommentar til dit setup. Hvis ikke du selv kan se forskel på 1080i/p på dit eget setup, bør du måske ikke bekymre dig så meget om det.

Jeg ville gætte på at det er din afspiller der forsager problemet, men jeg kan ikke sige hvorfor. Forresten viser din projektor altid 1080p - modtager den et 1080i signal, deinterlacer den selv til 1080p.

Simsalabim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2008 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Ok :-)

Jeg ringede til Samsung kundesupport for lige at høre dem.

De oplyser, at "normale mennesker" ikke kan se forskel. For at se forskel skal man ifølge Samsung være noget i retning af en "tv-nørd" og vide præcis hvad man skal kigge efter.

Min Samsung-afspiller bliver som sagt ved med at skifte tilbage til 1080i. Jeg spurgte supporten om det var noget det var i vejen med mit setup. Det var det ikke. Samsung BD-P1000 skifter automatisk tilbage til 1080i, da det er det "den er bedst til" oplyste kundesupporten.

Kundesupporten oplyste endvidere, at hun ikke kunne se forskel på 1080i og 1080p, men at man i hvert fald skulle have to ens setups stående ved siden af hinanden, hvis man skulle kunne se nogen som helst forskel.

Jeg ved ikke lige hvor stor vægt, at jeg skal tillægge disse informationer, men da der ikke er nogen, der klart siger: "du skal helt sikkert bruge 1080p med dit setup - det er meget bedre" og da jeg ikke umdidelbart selv kan se forskel, så kører jeg blot 1080i fra nu af.

Hvis jeg skal se 1080p skal jeg nemlig hver gang jeg ser en blu-ray ind i menu'en og vælge 1080p, og så skal der altså være en forskel, hvis jeg skal bruge 20 sek. på det hver gang :-)

Huleboer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

JEG HAR SVARET!!

Hehe.

Der _er_ helt sikkert forskel på 1080i og 1080p, men om man _oplever_ en forskel afhænger meget af størrelse af skærm/lærred og hvor tæt man sidder på dette.

Når det er sagt har du ganske korrekt opfattet at du ikke kan se forskel i dit setup. Og her er nøgleordet "dit"!

Samsung BD-P1000 er nemlig lidt en panikløsning samsung fik smidt på gaden. Den understøtter nemlig ikke ren 1080p dekodning, men tager istedet et 1080i signal og trækker det igennem en deinterlacingsproces.

Hvis du f.eks. prøvede at sætte en Sony S300 eller en PS3 til dit setup tror jeg du vil kunne se en forskel.

Håber du kunne bruge mit svar til noget 8) 

Til top Vis Huleboer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Huleboer

Simsalabim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2008 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Hej Huleboer,

Tak for svaret.

Det var også det, som jeg havde læst mig frem til :-) Der var bare så meget uenighed på stort set alle foraer, så det er dejligt med et klart svar.

Ved lejlighed vil jeg da prøve at sætte en PS3 til og se forskellen :-)

Mvh

Simsalabim

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2008 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Huleboer skrev:
Samsung BD-P1000 er nemlig lidt en panikløsning samsung fik smidt på gaden. Den understøtter nemlig ikke ren 1080p dekodning, men tager istedet et 1080i signal og trækker det igennem en deinterlacingsproces.

Det er helt korrekt husket mht. BD-P1000 - dens 1080p output er i virkeligheden 1080i deinterlacet i afspilleren og altså ikke 1080p direkte fra BD-discen. Det var det samme princip som blev brugt med de første Toshiba HD-DVD '1080p' afspillere.

Problemet er bare, at det ikke forklarer hvorfor signalet skifter af sig selv imellem 1080i og 1080p...

Simsalabim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2008 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Tja... men det er vel også ligemeget, når der ikke er nogen forskel.

Samsungs kundesupport mente, at afspilleren selv gjorde det uanset hvilket setup man havde.

Jeg har lidt på fornemmelsen af det kunne være noget i retning af:

1. Den står til 1080p
2. Jeg sætter en blu-ray i.
3. Blu-rayen afspilles og i begyndelsen vises noget advarselsværk (sikkert ikke i 1080)
4. Projektoren registrerer, at der ikke bliver sendt signal i 1080p, så den slår over på 1080i.
5. Blu-ray afspilleren kommer ind i menu/film, hvor diverse igen er i 1080p, men da projektoren nu vil modtage 1080i, så indretter blu-ray afspilleren sig bare og viser det i det format.

Jeg ved ikke hvor intelligente hver enhed er, men jeg tror det er noget i denne retning eller at blu-ray afspilleren bare skifter automatisk pga. noget sofware sjov.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes