Forfatter |
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er så småt ved at være nysgerrig efter at se hvad det der Blu-Ray er for noget 
Nuværende setup består af Sanyo Z5 projektor, Denon DVD-1930 og Denon AVR-2807. 1930 sender signalet (lyd og billede) via HDMI til 2807, og herfra via et 12 meter Supra HDMI til Z5.
Hvis nu jeg hoppede på Blu-Ray vognen, hvor stort et kvalitetsspring vil jeg så opleve? Projektoren er jo ikke fuld HD, men kan godt modtage 1080i og vist også 1080p, hvilket jo så må blive nedskaleret.
|
Til top |
|
|
helledie Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 288
|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har set dvd vs. 720p streaming på en Infocus in78 og jeg kan kun sige, at der er forskel, MEGET endda. Har selv lige bestilt en Infocus in 78 og regner selv med at skal have en bd-afspiller når jeg engang har pengene til det. Så go for it ;) Man kan jo altid opgrader senere, men det er bare komme i gang med at købe filmene
/Jonathan
|
Til top |
|
|
kaizer Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline Indlæg: 437
|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil nok være en fordel at sende et 720P signal til Z5'eren, så du undgår en nedskalering.
|
Til top |
|
|
tma86 Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 158
|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv en Z5'er og der er temlig stor forskel på en dvd og blu-ray.
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaizer skrev:
Det vil nok være en fordel at sende et 720P signal til Z5'eren, så du undgår en nedskalering. |
|
|
Her er det jo bare et spørgsmål om at prøve sig frem. Hvis man sætter sin Blu-Ray afspiller til at sende 720P, så foregår nedskaleringen jo bare i afspilleren istedet for i projektoren.
Jeg har selv en Optoma HD72i projektor og en Sony Blu-Ray BDP-S300 afspiller. Jeg opnår det bedste resultat ved at sende et 1024/24 signal til projektoren. Den konverterer det så til 720/48, og det ser rigtigt godt ud.  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
kaizer Forum Bruger

|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
kaizer skrev:
Det vil nok være en fordel at sende et 720P signal til Z5'eren, så du undgår en nedskalering. |
|
|
Her er det jo bare et spørgsmål om at prøve sig frem. Hvis man sætter sin Blu-Ray afspiller til at sende 720P, så foregår nedskaleringen jo bare i afspilleren istedet for i projektoren.
|
|
|
Det er jo rigtigt. Det havde jeg ikke tænkt på. Hvis man læser anmeldelser af Z5'eren er der dog lidt uenighed om hvor god den er til at skalere. Otto fra AV PRECISION mener dog, (så vidt jeg husker), at det er bedst at lade Sanyo'en stå for skaleringen.
|
Til top |
|
|
xtort Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 337
|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
har den samme forstærker som dig men en dvd-1920 og 10 meter HDMI kabel til en Z4 og her har forskellen også været (ganske) stor (med en PS3 som afspiller)... \ulrik
__________________ 'stue bio' (denon, podspeakers, clic)
film
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvem der skal stå for nedskaleringen er jo bare et spørgsmål om at prøve ja - det vigtigste er dog at der er synlig forskel i forhold til DVD, og det er der jo så 
Jamen så er det jo næsten bare at prøve 
Hvor køber man bedst Blu-Ray? CD-ON har tilsyneladende mest HD-DVD, og CD-WOW handler jeg ikke længere med - jeg har problemer med deres nye betalingshalløj.
|
Til top |
|
|
Fimpe Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 295
|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Har en Z5 og en PS3, lejede bladerunner på Blu-ray i Blockbuster, det ser bare godt ud. Har dog ikke set den på alm. dvd i dette seup. Jeg har faktisk ikke ved nærmere eftertanke sammenlignet film fra forskellige formater. Jeg syntes det er sjovere at se nye film.
Størrelsen og kvaliteten på dit lærred vil jo også spille ind på den oplevede kvalitet. Jeg sidder ca. 3 mtr fra et 106" lærred. Der kan man godt se om filmen i SD er komprimereret
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fimpe skrev:
Størrelsen og kvaliteten på dit lærred vil jo også spille ind på den oplevede kvalitet. Jeg sidder ca. 3 mtr fra et 106" lærred. Der kan man godt se om filmen i SD er komprimereret |
|
|
Er på 108" med 4,5 meter, og har egentlig ingen problemer, andet end at man hører at Blu-Ray er noget bedre, og engang imellem synes jeg også at billedet kunne være skarpere - blot en subjektiv tanke, ikke fordi der er noget galt.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kom lige til at tænke på...
Nu kan jeg vel forhåbentlig køre på samme måde som ved DVD, dvs. HDMI ind i 2807 og herfra videre til projektoren?
Og
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... Åndssvage tastatur gjorde sig selvstændigt 
Fortsat: Og hvordan ser det ud med regionsfrihed - har man behov for det, kan det lade sig gøre - er der i det hele taget regioner i Blu-Ray (skulle da undre meget hvis ikke producenterne ønsker at spænde ben for os i den henseende).
|
Til top |
|
|
kaizer Forum Bruger

|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
xtort Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 337
|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
Kom lige til at tænke på...
Nu kan jeg vel forhåbentlig køre på samme måde som ved DVD, dvs. HDMI ind i 2807 og herfra videre til projektoren?
Og |
|
|
jep, gør det selv... \ulrik __________________ 'stue bio' (denon, podspeakers, clic)
film
|
Til top |
|
|
mathiasmuff Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt i alt lyder det interessant, så det hersens Blu-Ray må jeg nok hellere få kigget lidt nærmere på - mathiasmuff er endda målløs over emnet 
Tak for hjælpen.
|
Til top |
|
|
Karl Heinz Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 33
|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er et chart der viser det meget godt synes jeg:
http://s3.carltonbale.com/resolution_chart.html
Det er nok kun vejledende da projektor, lærred, kilde, kabler, scalering mv. sikkert spiller en stor rolle. Men det virker til at være en fornuftig beskrivelse.
|
Til top |
|
|