Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 17:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Reparation - kan det betale sig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ellegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 April 2008 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

I min jagt efter at få samlet et surroundsæt af forskellige brugte komponenter fandt jeg først en Dali SC-7 i gården - dernæst et sæt Dali "IV" højttalere! Disse ser således ud, flankeret af henholdsvis en boremaskine og SC-7'eren:

Jeg tog dem op i lejligheden og sluttede dem til. De så gevaldigt hærgede ud, men jeg tænkte jeg lige ville give dem en chance - man ved jo aldrig, og Dali har, kan jeg forstå, generelt et ret godt ry indenfor branchen.

Den ene spillede umiddelbart udmærket, dog ved nærmere inspektion med en svag raslen. Den anden, derimod ... puha, den er helt til rotterne. Det er den til venstre på billedet. Jeg smider lige et lydklip op for at illustrere hvordan det lyder:

Den dårlige højttaler

Her er et nærbillede af denne:

Som I kan se er der ikke meget der holder det ene fast til det andet - men som I også kan høre på lydklippet halvvejs igennem forsvinder en del af raslen når man sætter hånden direkte på pappet og holder det fast.

Mit spørgsmål går så på, om det er pengene og besværet værd at forsøge at udskifte det her gamle mølædte skidt, og om det i det hele taget vil fjerne det skratteri. Hvis ikke det forsvinder 100% er der ingen grund til at forsøge at kaste sig ud i det, men jeg vil gerne give det en chance da jeg egentlig godt kunne lide lyden af den mest velspillende af dem.
Til top Vis Ellegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ellegaard Besøg Ellegaard's Websted

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 April 2008 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Set ud fra en økonomisk vinkel så vil jeg sige - nej det kan ikke betale sig.
Enhederne kan ikke skaffes mere, og de skal derfor have nyt kanophæng hvilket nok vil koste mindst 800 kr for alle 4 hos en reparatør. Hvis man selv gør det kan der spares en del penge, men man skal vide hvad man har med at gøre, ellers bliver det noget klamp.

På den anden side hvis du er glad for lyden skal man jo ikke skæve alt for meget til prisen, og du vil med garanti være en af de få i verden som har et sæt (stadig) velspillende dali 4, da langt de fleste sæt har lidt samme skæbne som dine.

Inden du sætter en rep i gang så tjeck følgende...

Du skal sikre at enhederne ikke fejler andet end det møre ophæng, da det ellers vil blive for dyrt at reparere. Tjeck at spolen ikke skraber mod ved forsigtigt at trykke på membranen med hånden - selvf. så lige som muligt. Stoffjederen skal virke spænstig, og må ikke være slatten. Membranerne må ikke have buk og tryk mærker, da de ellers mister deres styrke og stivhed.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Ellegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2008 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Hey - tak for svaret! Man kan få noget gør-det-selv kantophæng på eBay til under 200 kroner, inlusive lim, manual og det hele. Jeg hælder lidt til at prøve at lime et par nye skumfiduser på; men hvordan piller jeg højttalerne ud af kassen? Det lader til, at den her metalkonstruktion pappet sidder i ikke bare er skruet, men også limet fast til kabinettet!
Til top Vis Ellegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ellegaard Besøg Ellegaard's Websted

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Du er nød til at bruge lidt "vold" brug en spatel eller sløv kniv og prøv så forsigtigt som muligt at få enhederne løse.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 01 Maj 2008 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Limen er af den slags der aldrig tørrer helt, så løsningene er at lægge en træklods ved siden af enhederne, sætte en spertel, kniv eller skruetrækker ned under kanten, og med et langsomt, vedvarende fast tryk trække den fri af limen. Når du har gjort det på den første går det nemt med de andre.

Jeg har gjort det på flere end jeg kan tælle til, og synes det er en højttaler der er værd at øve sig på. Den spiller rigtig godt, når du får de nye kanter på.

Du kan også kigge her: http://www.hifi-musik.dk/?page=visartikel&id=49

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Ellegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2008 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Det hjalp - og bekræftede min gamle teori om, at vold løser alle problemer! Jeg tror jeg prøver at skifte de ophæng selv. Når jeg lægger de her kegler ned vandret forsvinder det meste af den der skrabe-støj; og skulle det ikke virke i sidste ende har jeg i det mindste haft fornøjelsen af at pille noget elektronik fra hinanden.

Ellegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2008 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Det var pokkers! Den lille kugle i midten (tweeteren) skratter lidt. Er der noget at gøre ved det, eller kan man købe et par nye?

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2008 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Det kan være delefiltret som det er galt med, men er det begge som skratter? for så kan det også være signal kilden som skratter.

Ellegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2008 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

exciter skrev:
Det kan være delefiltret som det er galt med, men er det begge som skratter? for så kan det også være signal kilden som skratter.

Har lige fået min surround received ind ad døren - en Marantz SR5600 - og fik sluttet højttalerne op sammen med centeren. Med lidt fingernemhed og et par tynde striber malertape sat løst op for at holde på højttalerpappet fik jeg det hele til at spille hæderligt; wow, det er en rigtig nice afveksling til Phillips-flad-systemet jeg har haft sat til indtil nu!

Jeg prøvede at lytte efter skratten på tweeterne. Den synes at være væk; det kom nok fra den gamle Onkyo-forstærker der vist efterhånden har udtjent sin værnepligt. Jeg vil lige give det et lyt mere i morgen for at være helt sikker på diskanten er okay inden jeg bestiller de der ophæng.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Hvis du skifter kondensatorerne til nogen af dem fra www.monacor.dk , i samme størrelse selvfølgelig, vil du blive overrasket over hvor godt de kan spille. Diskanten er den samme som sidder i Snell Model A, og nogen af de efterfølgende AII, AIII osv. Den kan spille virkelig fremragende.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Ellegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2008 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:
Hvis du skifter kondensatorerne til nogen af dem fra www.monacor.dk , i samme størrelse selvfølgelig, vil du blive overrasket over hvor godt de kan spille. Diskanten er den samme som sidder i Snell Model A, og nogen af de efterfølgende AII, AIII osv. Den kan spille virkelig fremragende.

Tak for tippet! Det kan være jeg skal prøve det hvis jeg får held med at lime de skumkanter på.

Lige en sidste ting - kender I nogle sider hvorfra man kan få billige kantophæng? Folk herinde har anbefaler WooferRepair, men de ekspederer tilsyneladende ikke længere europæiske kunder grundet svingende leverance.

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2008 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Ellegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2008 kl. 03:01 | IP-adresse registreret  

Fedt, jeg takker mange gange! Har bestilt to sæt - så skal der lappes højttalere!

Ellegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2008 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige give en opdatering på tråden her:

Jeg bestilte fire kantophæng fra bootapest2's eBay-forretning d. 5. maj. De kom i morges, og i eftermiddags kunne jeg begynde at skifte dem ud på de her gamle ramponerede Dali'er. Jeg pillede enhederne ud af kasserne, fik det resterende skum fra de gamle kanter af med en spartel, rensede pappet så godt som muligt med husholdningssprit så de var klar til operationen. Det skulle vise sig at være lidt vanskeligt at centrere de mest medtagede højttalere - måske havde wooferne forskubbet sig en lille smule efter næsten at have dinglet frit i jeg ved ikke hvor lang tid, og det tog noget tid og fingerfærdighed at få limet kantophængene på så det hele passede uden at skrabe mod metallet i midten. Derimod gik det legende let på de to woofere der havde været i bedste stand: Det var bare at klatte lim på, klemme kanterne på og lige spille et par sweeps igennem for at teste, at det hele lød som det skulle, og så var den ellers i vinkel.

Enhederne blev skruet tilbage i højttalerkasserne, og det var ikke uden en vis overraskelse (jeg havde set mig selv på forhånd stå med fedtede, iturevne skumophæng, indsmurt i lim over det hele og endnu et katastrofalt gør-det-selv-projekt) at jeg kunne konstatere, at jeg fik skovlen under de højttalere i første hug. De spiller lige som de skal, og inklusive højttalerophæng og kontaktlim har de kostet mig under 100 kroner.

Tilbage mangler jeg nu bare at konstruere et par stoffronter på én eller anden måde så de ikke ligner noget fra et sodavandsdiskotek på den lokale ungdomsskole.

Jeg siger mange tak for hjælpen!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes