Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Ny bas/mellemtone (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 09 Januar 2015 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Godt nytår, alle sammen !

Jeg står i den beklagelige situation, at jeg ved et øjebliks tankeløshed, er kommet til at kortslutte én mine kære Special One højttalere fra Dynaudio. Det har resulteret i, at bas/mellemtoneenheden sprang (jeg formoder at det er svingspolen, der er røget sig en tur).
Ergo skal jeg have fat i en ny/brugt. Jeg pønser her på at købe et sæt, og skifte enhederne i begge højttalere, for at benytte "ens" enheder med samme antal spilletimer og alder.

Jeg har ladet mig fortælle, at enheden er af typen 17M75, men er modificeret til Special One. Dog er den eneste forskel, jeg umiddelbart kan opstøve, at der typisk er 6 skruehuller på en standard 17M75, men kun 4 huller på enhederne til Special One. Jeg er dog ingen ekspert på det tekniske område, og mine google-søgninger har kun efterladt sparsomt med information.

Neddroslet: hvilken enhed skal jeg lede efter, for at kunne få disse alt for fede højttalere til at synge igen?

På forhånd tak !

Venligst

Søren
Til top Vis S.B.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.B.P.

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2015 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Edit: der menes naturligvis 17W75, og ikke 17M75.

På den ødelagte enhed står der "17W SPECIAL ONE", men ligner til forveksling en 17W75 bortset fra skruehullerne. Men igen, jeg er ingen teknisk novice.

Venligst

Søren

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Januar 2015 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Arrgh - føler med dig!

Du kan være næsten 100 % sikker på at "17W SPECIAL ONE" adskiller sig fra 17W75 på andre områder end skruehullerne!

Send en mail til Dynaudio og spørg dem til råds! De plejer at være flinke til at svare.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2015 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Uddrag fra Dynaudios hjemmeside om SpecialOne (som dog ikke gør en meget klogere):

Woofers

For the low frequency range we have used a special version of the 17 W 75. This woofer has a balanced 1:2 ratio between the diameter of the piston and the diameter of the voice coil. In this case the large voice coil allows very high power handling, and, at higher frequencies, the outer surface of the diaphragm is decoupled acoustically from the inner surface, so the mass of the dispersing surface becomes smaller as the frequency rises. The result is weIl balanced dispersion and phase response that makes possible accurate stereo imaging. The controlled phase and amplitude response in the woofer's upper range is a precondition for a seamless crossover to the high frequency driver. Every Facette is built according to the principle of non-parallel surfaces: the cabinet panels' influence on sound is almost eliminated.

kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Januar 2015 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Kan godt være det er mig der er galt på den, men hvordan skulle man kunne kortslutte en højtaler?? Det må være forstærkeren der er blevet
kortsluttet, og dermed forstærkeren der tager skade.

Eller ???
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Sendt: 09 Januar 2015 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

kristianemail skrev:
Kan godt være det er mig der er galt på den, men hvordan skulle man kunne kortslutte en højtaler?? Det må være
forstærkeren der er blevet
kortsluttet, og dermed forstærkeren der tager skade.

Eller ???

Ja, en alm./passiv højttaler tager ikke skade af en kortslutning - kun en aktiv, og da må det være forstærkeren.
Prøv at tjekke forstærkeren, ved at bytte om på højre & venstre kanal !

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2015 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar.

Jeg vil henvende mig hos Thorup & co. for et bud på en løsning.

Og ja, det var forstærkeren der kortsluttede, men det var højttaleren der måtte betale prisen for min tanketorsk.

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2015 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Der er et sæt "17 W Special One" på dba lige NU!

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2015 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Dalgas skrev:
Der er et sæt "17 W Special One" på dba lige NU!

Tak for tippet !

De ser jo givet vis ud til at passe, så jeg har skrevet en besked til sælger. Der står dog, at enheden er 6", og jeg er temmelig sikker på at enhederne i Special One er 6,5". Men mon ikke det er de rigtige enheder - beskrivelsen og modelnummeret passer i hvert fald på en prik.

Venligst

Søren

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2015 kl. 07:24 | IP-adresse registreret  

Hej Søren!

Af ren nysgerrighed (og fordi jeg selv har et sæt gamle Dynaudio) - hvordan endte historien?

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2015 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Dalgas skrev:
Hej Søren!

Af ren nysgerrighed (og fordi jeg selv har et sæt gamle Dynaudio) - hvordan endte historien?

Hej igen, Dalgas & co.

Jeg endte med at købe Special One-enhederne fra dba.dk.

I går fik jeg så loddet dem og isat kabinetterne. Begge enheder er som nye og i original emballage, så jeg var mere end almindelig spændt på at høre resultatet.
I første omgang, skiftede jeg den ødelagte enhed ud, og sluttede begge højttalere til anlægget (derved kunne jeg efterprøve teorien om altid at udskifte enheder i  begge højttalere for ensartet slid).
Mine Special One´s har været opmagasineret i mere end et år pga. den ødelagte højttaler, og  jeg har i mellemtiden fået gengivet musik via et sæt Contour 1.1 og mine studiemonitors.
Selv om det har været en ganske tilfredsstillende ordning (1.1´erens mellemtone er uhyre velafstemt og de små kabinetter leverer en overraskende god bund ved korrekt placering, men jeg finder diskanten en anelse for skarp og tynd), havde jeg mere end svært ved at få hænderne ned, da musikken begyndte at flyde ud af Special One-højttalerne. En meget helstøbt gengivelse der, bortset fra en svag tilbagetrukket nedre mellemtone, forholder sig præcist til kildematerialet. Højttalerne bygger i mine ører bro imellem studiemonitoren og hifihøjttaleren - fremragende er de.

Nå, men efter et kvarters glædesrus over de genoplivede perler, lagde jeg et mere kritisk øre til hver højttaler. I stereo, venstre og højre separat, begge højttalere i mono. Der var en tydelig forskel i specielt basgengivelse, men også op i mellemtonelejet, var forskellen hørbar. Bevares, den gamle enhed gjorde det isoleret set got og ligesom jeg havde forventet, men højttaleren med den nye bas/mellemtoneenhed, var nu mere fyldig. Tydeligt hørbart ved mørke mandestemmer (Cohen, Lanegan, Lindemann m.fl.) Klangen var varmere, mere nærværende og mindre tør sammenlignet med den gamle enhed. Detaljegengivelsen er på samme niveau, men baggrunden er mere sort og højttaleren forsvinder bedre i lydbilledet.

Så selvom klokken nu med hastige skridt nærmede sig midnat, kriblede det i fingrene for at få nummer to enhed udskiftet. Som sagt så gjort, hvilket resulterede i, at jeg først kom i seng klokken tre. Ikke fordi den anden lodning tog specielt lang tid, nej snarere fordi musikgengivelsen var trådt et trin op af skalaen og mangt og mange plader pludselig liiige skulle genhøres. Og så for sølle 1.200,- kr. + fragt og udgifter til en loddekolbe . .

Med ovennævnte erfaringer in mente, vil jeg klart opfordre andre til at udskifte enheder parvis. Om forskellen altid generelt så stor som jeg har oplevet den, skal jeg af gode grunde være usagt, men
det giver for øvrigt også stof til eftertanke, at de nye enheder lyder så meget bedre end den nu 21 år gamle, selvom den på sin lig vis intet fejler. Ophænget virker dog en anelse mindre "fast i kødet" ved sammenligning med de nye. Måske en opgradering værdig til andre Special One-ejere?

Tak for hjælpen her i tråden, alle sammen !

NB:jeg har foran højttaleren --> LS3B, Hafler P230 og USB studieinterface til laptoppen. Et anlæg sammensat til at kunne bruges både til studiemonitorering samt dagligdags nu-hører-jeg-høj-musik-og-støvsuger-i-stuen-behovet, og som samtidig på brugtmarkedet har stået mig i mindre end de 16.000,- kr, som spidsen af en jetjager koster.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes