Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 03:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Bas issues? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bodoron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2016
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 20 Marts 2016 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.
Jeg skriver her i håb om lidt gode råd. Jeg ved ikke ret meget om hifi så bær over med mig.

For noget tid siden fik jeg en forstærker af en ven. Det var en Marantz SR5600. Jeg var meget glad for lyden den lavede men desværre er den defekt og slukker af sig selv og andet.

Uden at vide hvad jeg lavede kastede jeg mig ud i at købe en erstatning brugt. Det blev en Onkyo NR579.

Det er som om visse bassfrekvenser lyder af helvede til. Den ene sang kan være fin med en god gennemtrængende bass, og andre kan være forfærdelige. Meget mudrede. Det lyder ligesom når jeg skruer for meget op for bassen i min bils medfødte skodanlæg. Som om den ikke kan klare det. De problemer havde jeg aldrig med min Marantz så jeg tænker problemet ligger i min Onkyo.

Jeg har kørt den guide hvor man sætter en mikrofon på og får den til at indstille tingene automatisk.

Mine højtalere er på 8 Ohm.

Som jeg ser det er der flere muligheder:

- Jeg aner ikke hvordan jeg indstiller den rigtigt
- Enheden er simpelthen bare dårligere end den fra Marantz
- Onkyo'en passer ikke til højtalerne (ser ud til forstærkeren er 6 Ohm og højtalerne 8) - aner ikke om det har noget at sige.

Så derfor går spørgsmålet på om i mener det er mig eller enheden den er gal med.

Evt. råd ifbm. fremtidigt køb er også værdsat.

På forhånd tak.
Til top Vis bodoron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bodoron

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 20 Marts 2016 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Det med de 6 og 8 ohm, skal du ikke bekymre dig om. Onkyoen har ikke problemer her. men hvilke højttalere har du? Jeg har selv haft en Onkyo A807 som er en integreret forstærker, din er vist receiver. Men, jeg oplevede meget stor forskel på bassen på de forskellige plader jeg spillede om det var cd eller lp. De er nemlig ikke ens. Nogle er rædsomme i bassen andre bringer et smil frem bredt som et cykelstyr. Det samme gælder jo også det øvrige toneområde. Tynd spinkel mellemtone det ene øjeblik og en åben og naturlig det andet, simpelthen pga pladerne er så forskellige i optagelsen. Og det er jo ikke blevet bedre med årene med al den mp3 lyd på pladerne. Gamle originale indspilninger fra 80'erne på cd vil lyde andreledes bedre end de sidste nye. De er også meget mere "stille" i lyden, end nye, som er ret pressede i lyden, med kraftigt optagelses styrke på samtidigt. Den Onkyo, er nok bare noget mere afslørende, end Marantz'en er.

bodoron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2016 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret.

Jeg er ikke helt sikker men mine højtalere er enten MM10 eller MM13 på denne liste:
http://www.cadaudio.dk/audaxkits.htm

Jeg forstår hvad du siger og er også klar over det er altafgørende hvordan det musik man hører er mikset. Det jeg hæfter mig ved er at det eneste jeg har skiftet er receiveren. Jeg afspiller tracks fra Soundcloud.com/Spotify som jeg hørte regelmæssigt både da jeg brugte den ene og den anden receiver.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 20 Marts 2016 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Det er jo lige forskellen mellem de to receivere, du oplever. Og så er der jo lige flere af de net baserede musik tjenester.....det er jo ikke alle man får god lyd med her.  

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 Marts 2016 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

En tovejs højttaler, med dimensionerne vist på billederne, udsat for en mikrofonkalibreret Onkyo reciever trækker tænder ud på de stakkels små basenheder. Da de både skal klare bastoner og stemmer på en gang, samtidig med at kalibreringen tvinger enhederne til at gengive de dybe frekvensers manglende niveau, er der intet overraskende i din beskrivelse.

Jeg ser to brugbare forsøg. Det ene er med udgangspunkt i den nuværende kalibrering, manuelt at indstille frekvensafskæringen til højttalerne ved 40-60 hertz. Denne indstilling afvendes normalt sammen med en subwoofer for at hindre små højttalere i at overbelastes af lave frekvenser de alligevel ikke behersker. Dette forslag kunne meget vel være fremgangsmåden anvendt på din tidligere reciever automatisk uden du har bemærket det.

Anden mulighed er at anvende recieverens "straight-funktion" (ja den hedder sikkert noget andet hos Onkyo) og derved lade frekvensområdet passere forstærkeren uden at lægge noget til eller trække noget fra.

For hver 3 dB man hæver eller sænker lydstyrken ved en given frekvens henholdsvis fordobler eller halverer man effekten. På den måde kan du se at der ikke skal meget til at rette op på dit problem.

Jeg anvender selv en "basenhed" på samme størrelse som din sammen med en 2x330W /0,1%THD forstærker i et frekvenslineært setup (ingen basafskæring! ... eller supplement) og jeg har ingen problemer med at kontrollere det totale lydbillede.

Heller ikke når den får tæsk ....... Men det også første gang i mit lange liv, at det er lykkes, må jeg erkende.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

bodoron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2016 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Mange tak for forslagene. Jeg prøver det af og ser hvad der sker.

Jeg har også overvejet at anskaffe en subwoofer men vil gerne undgå det indtil videre. Den bas der er i højtalerne er fint til mine behov - når den lyder som jeg synes den skal :)

bodoron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2016 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

I første omgang kunne jeg ikke få nogle af alle de indstillinger til at gøre en forskel. Efter at have rodet med det i lang tid opdagede jeg at jeg, i en anden menu end den man opsætter højtalerne med, havde boostet bassen med 6dB. Ved at sætte den ned på 2dB blev det på "magisk" vis bedre. Så det var en god gammeldags fejl 40. Glimrende lyd dog uden så meget spark (men hvad hjælper spark hvis det lyder mudret alligevel?). Er nødt til at have en subwoofer kan jeg godt se på det hele.

Om ikke andet er jeg blevet meget klogere på teknikken. Mange tak.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes