Sendt: 20 Marts 2016 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
En tovejs højttaler, med dimensionerne vist på billederne, udsat for en mikrofonkalibreret Onkyo reciever trækker tænder ud på de stakkels små basenheder. Da de både skal klare bastoner og stemmer på en gang, samtidig med at kalibreringen tvinger enhederne til at gengive de dybe frekvensers manglende niveau, er der intet overraskende i din beskrivelse.
Jeg ser to brugbare forsøg. Det ene er med udgangspunkt i den nuværende kalibrering, manuelt at indstille frekvensafskæringen til højttalerne ved 40-60 hertz. Denne indstilling afvendes normalt sammen med en subwoofer for at hindre små højttalere i at overbelastes af lave frekvenser de alligevel ikke behersker. Dette forslag kunne meget vel være fremgangsmåden anvendt på din tidligere reciever automatisk uden du har bemærket det.
Anden mulighed er at anvende recieverens "straight-funktion" (ja den hedder sikkert noget andet hos Onkyo) og derved lade frekvensområdet passere forstærkeren uden at lægge noget til eller trække noget fra.
For hver 3 dB man hæver eller sænker lydstyrken ved en given frekvens henholdsvis fordobler eller halverer man effekten. På den måde kan du se at der ikke skal meget til at rette op på dit problem.
Jeg anvender selv en "basenhed" på samme størrelse som din sammen med en 2x330W /0,1%THD forstærker i et frekvenslineært setup (ingen basafskæring! ... eller supplement) og jeg har ingen problemer med at kontrollere det totale lydbillede.
Heller ikke når den får tæsk .......  Men det også første gang i mit lange liv, at det er lykkes, må jeg erkende.
|