Forfatter |
|
Kristian Hansen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2015 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 20
|
Sendt: 20 Marts 2016 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har siden mit skifte af forforstærker (Bladelius Embla) oplevet en "knas" lyd. Den er ikke betinget af hvor meget der er
skruet op på forstærkeren, og jeg synes det er en ret ureglmæssig lyd. Jeg har prøvet at optage et lille lydklip med problemet,
dog af lidt tvivlsom kvalitet.
https://youtu.be/lWHeZGB8OtY
På videoen kan man kun høre de højeste "knas", men ind i mellem dem, er der en masse små lyde også.
Er der nogen der har et bud på hvad det skyldes?
Mvh.
Kristian &nbs p;
|
Til top |
|
|
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
Sendt: 20 Marts 2016 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan det være skidt på volumen potentiometerel eller andre knapper?
__________________ Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 20 Marts 2016 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan evt være lidt løs forbindelse i nogle phono stik.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3359
|
Sendt: 21 Marts 2016 kl. 06:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allerførst vil jeg ikke kalde lyden du har optaget som "knas". Lyden af en løs forbindelse. Ej heller lyden af en dårlig mekaniske omskifter eller potentiometer. Det har en anden karakter.
De uregelmæssige støjpulser kommer uden tvivl fra den digitale del af apparatet. Digitale impulsers kortvarige strømtræk over en stelbane kan nemt udløse det du hører, da såvel de analoge kredsløb som strømforsyninger sidder på samme print. Selv få mikroVolt støj ganget med forstærkningen i kredsløbene bliver hørbart, hvis man ikke er tilstrækkelig omhyggelig med at separere strømforsyningen til konstruktionens forskellige dele.
Med dette motto bør støjen du hører ikke eksistere.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 Marts 2016 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for jeres respons. Jeg synes ikke der er nogle af mine stik der virker løse, i hvert fald ikke på den del jeg kan komme til udefra.
Kaj.
Tak for en fin forklaring. Forstår jeg det rigtigt at du ikke mener der skulle være noget defekt? Men at der simpelthen skulle være en dårlig opbygning
af forstærkeren?
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3359
|
Sendt: 21 Marts 2016 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det jo ganske vanskeligt at lave en stensikker analyse pr. "brevkorrespondance". Trods fabrikkens anstrengelser er projektet "When Silence Matters" ikke lykkes fuldstændig i praksis. Og har man først lyttet sig ind på et støjproblem er det ekstra vanskeligt at overhøre det.
Det vanskelige for producenten ligger i at gå fra en fejlfri prototype til en serieproduktion hvor alene printlayoutet (kobberbanernes egenskaber) har stor betydning for at serieproduktionens egenskaber er lig med prototypens. Jeg må formode at man har overhørt støjen du er blevet opmærksom på. Eller økonomisk betinget følt sig tvunget til at lade det passere ubemærket.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 21 Marts 2016 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gi´r Kaj helt ret, hvad angår identifikation af støjproblemet. En løsning kunne jo være at kontakte Michael Bladelius selv, henvise til youtubevideoen, og spørge om det er noget, der kan fixes. info@bladelius.com__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 April 2016 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har forsøgt mig med at kontakte Bladelius, indtil videre uden held. Jeg prøver at sende dem en mail igen først på ugen.
Jeg prøvede at skifte mine xlr kabler ud med nogle rca, og nu lyder det til at støjen er væk. Er det normalt?
Jeg kan kun høre en svag summen hvis jeg har øret 0-20 cm væk fra enhederne, men uden de peaks af støj som med xlr kablerne.
Er der nogen der har nye bud på problemet? Eller indikerer det blot endnu mere, at det skulle være digital støj?
Jeg har også forsøgt mig med at trække strøm fra en anden stikkontakt til forforstærkeren, det var med samme resultat.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 03 April 2016 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eneste mulighed jeg kan se, ar at de to apparater du forbinder måske ikke overholder XLR-standarden for forbindelser (et af apparaterne). Det burde være 1.=Ground, 2.=+/hot, 3.=-/cold, men en del amerikansk udstyr benytter sig af 2.=-/cold og 3.=+/hot. Check manualerne på dine 2 apparater, og vær sikker på, at de bruger samme standard. Gør de det, kan der være et supplyproblem i din embla, med din balancerede del af den. Der kan slevfølgelig også være en mindre god forbindelse i et elle begge af dine XLR kabler, men det er nok ikke sandsynligt  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 03 April 2016 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så lige den sidste. Bor du i en ældre ejendom, hvor man har "sikkerhedsopgraderet " elinstallationen, ved at indføre "nulling" (jord via 0), er det et kendt problem, at HiFi-anlæg koblet til ejendommens jord har tendens til at støje. Løsningen er at "klippe" jordbenene af alle stikkene til en HiFi-ustyr. Det løser næsten altid den slags støjproblemer.
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 03 April 2016 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der skulle stå: éns HiFi-udstyr  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 April 2016 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk
Tak for et fint teknisk svar, som kan være lidt svært når jeg ikke har styr på teknikken ;)
Men kunne det ikke tænkes at min for og effektforstærker bruger samme standarter, når det nu er samme fabrikant?
Kablerne er helt nye, så jeg håber ikke at det skulle være der fejlen er.
Mht. strømmen. Så kører hele mit setup uden jord.
|
Til top |
|
|