Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 03:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Knas-lyde (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kristian Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2015
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 20 Marts 2016 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har siden mit skifte af forforstærker (Bladelius Embla) oplevet en "knas" lyd. Den er ikke betinget af hvor meget der er
skruet op på forstærkeren, og jeg synes det er en ret ureglmæssig lyd. Jeg har prøvet at optage et lille lydklip med problemet,
dog af lidt tvivlsom kvalitet.
https://youtu.be/lWHeZGB8OtY

På videoen kan man kun høre de højeste "knas", men ind i mellem dem, er der en masse små lyde også.

Er der nogen der har et bud på hvad det skyldes?

Mvh.
Kristian        &nbs p;    
Til top Vis Kristian Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristian Hansen

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 20 Marts 2016 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

kan det være skidt på volumen potentiometerel eller andre knapper?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 20 Marts 2016 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Kan evt være lidt løs forbindelse i nogle phono stik.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 Marts 2016 kl. 06:33 | IP-adresse registreret  

Allerførst vil jeg ikke kalde lyden du har optaget som "knas". Lyden af en løs forbindelse. Ej heller lyden af en dårlig mekaniske omskifter eller potentiometer. Det har en anden karakter.

De uregelmæssige støjpulser kommer uden tvivl fra den digitale del af apparatet. Digitale impulsers kortvarige strømtræk over en stelbane kan nemt udløse det du hører, da såvel de analoge kredsløb som strømforsyninger sidder på samme print. Selv få mikroVolt støj ganget med forstærkningen i kredsløbene bliver hørbart, hvis man ikke er tilstrækkelig omhyggelig med at separere strømforsyningen til konstruktionens forskellige dele.

Med dette motto bør støjen du hører ikke eksistere.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Kristian Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2016 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres respons. Jeg synes ikke der er nogle af mine stik der virker løse, i hvert fald ikke på den del jeg kan komme til udefra.

Kaj.
Tak for en fin forklaring. Forstår jeg det rigtigt at du ikke mener der skulle være noget defekt? Men at der simpelthen skulle være en dårlig opbygning
af forstærkeren?
Til top Vis Kristian Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristian Hansen

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 Marts 2016 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo ganske vanskeligt at lave en stensikker analyse pr. "brevkorrespondance". Trods fabrikkens anstrengelser er projektet "When Silence Matters" ikke lykkes fuldstændig i praksis. Og har man først lyttet sig ind på et støjproblem er det ekstra vanskeligt at overhøre det.

Det vanskelige for producenten ligger i at gå fra en fejlfri prototype til en serieproduktion hvor alene printlayoutet (kobberbanernes egenskaber) har stor betydning for at serieproduktionens egenskaber er lig med prototypens. Jeg må formode at man har overhørt støjen du er blevet opmærksom på. Eller økonomisk betinget følt sig tvunget til at lade det passere ubemærket.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Marts 2016 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Gi´r Kaj helt ret, hvad angår identifikation af støjproblemet.
En løsning kunne jo være at kontakte Michael Bladelius selv, henvise til youtubevideoen, og spørge om det er noget, der kan fixes.

info@bladelius.com

Kristian Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2016 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har forsøgt mig med at kontakte Bladelius, indtil videre uden held. Jeg prøver at sende dem en mail igen først på ugen.

Jeg prøvede at skifte mine xlr kabler ud med nogle rca, og nu lyder det til at støjen er væk. Er det normalt?
Jeg kan kun høre en svag summen hvis jeg har øret 0-20 cm væk fra enhederne, men uden de peaks af støj som med xlr kablerne.

Er der nogen der har nye bud på problemet? Eller indikerer det blot endnu mere, at det skulle være digital støj?
Jeg har også forsøgt mig med at trække strøm fra en anden stikkontakt til forforstærkeren, det var med samme resultat.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2016 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Eneste mulighed jeg kan se, ar at de to apparater du forbinder måske ikke overholder XLR-standarden for forbindelser (et af apparaterne). Det burde være 1.=Ground, 2.=+/hot, 3.=-/cold, men en del amerikansk udstyr benytter sig af 2.=-/cold og 3.=+/hot. Check manualerne på dine 2 apparater, og vær sikker på, at de bruger samme standard. Gør de det, kan der være et supplyproblem i din embla, med din balancerede del af den. Der kan slevfølgelig også være en mindre god forbindelse i et elle begge af dine XLR kabler, men det er nok ikke sandsynligt

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2016 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Og så lige den sidste.
Bor du i en ældre ejendom, hvor man har "sikkerhedsopgraderet" elinstallationen, ved at indføre "nulling" (jord via 0), er det et kendt problem, at HiFi-anlæg koblet til ejendommens jord har tendens til at støje. Løsningen er at "klippe" jordbenene af alle stikkene til en HiFi-ustyr. Det løser næsten altid den slags støjproblemer.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2016 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Der skulle stå: éns HiFi-udstyr

Kristian Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2016 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Boydk

Tak for et fint teknisk svar, som kan være lidt svært når jeg ikke har styr på teknikken ;)
Men kunne det ikke tænkes at min for og effektforstærker bruger samme standarter, når det nu er samme fabrikant?
Kablerne er helt nye, så jeg håber ikke at det skulle være der fejlen er.

Mht. strømmen. Så kører hele mit setup uden jord.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes