Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 19:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Tysk firma konkurs, hjælp! :( (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
neXuz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Jeg bestilte d. 28/5 1x Optima HD 70 fra Mediafox i Tyskland til 6000 kr.

Jeg har været spændt lige siden, og loggede hver dag ind på deres hjemmeside for at se hvor langt ordren var nået, hvilket dog aldrig var længere end "under bearbejdelse".

Da jeg så loggede ind for få timer siden mødte dette syn mig;

Sehr geehrte Kunden!
Wir Danken für Ihre Treue, müssen Ihnen aber mitteilen, dass wir am 01.06.2007 Insolvenz beim Amtsgericht Chartlottenburg angemeldet haben.

Hvilket kort fortalt betyder at de er gået konkurs.

Er der noget jeg kan gøre? Jeg er en ung studerende, og har virkelig ikke råd til at miste de her penge til ingenting :(. Jeg betalte "verkasse" altså via bankoverfærsel, dumt ved jeg, men sådan er det vel altid når sådanne ting sker set i bagspejlet. Jeg har lige sendt en mail til dem, men tvivler på at høre fra dem.

Ved ikke hvad jeg skal gøre, og er bange for mine hårdttjente penge er tabt. Er der nogen som kan tilføje noget så vil jeg være meget taknemlig. Hvad er mine rettigheder via internethandel til udlandet, når omtalte firma går konkurs?

Det undrer mig at man kan logge ind på en internetbutik, se varen er på lager og kan afsendes øjeblikkeligt, bestille den, overføre pengene, og så pluselig stå uden hverken penge eller varen. :(

Til top Vis neXuz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af neXuz

Themann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

neXuz skrev:
Jeg bestilte d. 28/5 1x Optima HD 70 fra Mediafox i Tyskland til 6000 kr.

Jeg har været spændt lige siden, og loggede hver dag ind på deres hjemmeside for at se hvor langt ordren var nået, hvilket dog aldrig var længere end "under bearbejdelse".

Da jeg så loggede ind for få timer siden mødte dette syn mig;

Sehr geehrte Kunden!
Wir Danken für Ihre Treue, müssen Ihnen aber mitteilen, dass wir am 01.06.2007 Insolvenz beim Amtsgericht Chartlottenburg angemeldet haben.

Hvilket kort fortalt betyder at de er gået konkurs.

Er der noget jeg kan gøre? Jeg er en ung studerende, og har virkelig ikke råd til at miste de her penge til ingenting :(. Jeg betalte "verkasse" altså via bankoverfærsel, dumt ved jeg, men sådan er det vel altid når sådanne ting sker set i bagspejlet. Jeg har lige sendt en mail til dem, men tvivler på at høre fra dem.

Ved ikke hvad jeg skal gøre, og er bange for mine hårdttjente penge er tabt. Er der nogen som kan tilføje noget så vil jeg være meget taknemlig. Hvad er mine rettigheder via internethandel til udlandet, når omtalte firma går konkurs?

Det undrer mig at man kan logge ind på en internetbutik, se varen er på lager og kan afsendes øjeblikkeligt, bestille den, overføre pengene, og så pluselig stå uden hverken penge eller varen. :(

Tjah.. det er trist at høre. Det første der falder en ind, er jo at man gang på gang får at vide, at man IKKE skal betale via bankoverførsel på nettet. Og enhver seriøs netbutik tilbyder efterhånden altid anden betaling end kontooverførsel.

Men man er jo tit naiv og tror på f.eks. et firma man egentlig ikke har nogen oplysninger om ovderhovedet.

Jeg tror du skal prøve at snakke med din bank. De kan nok fortælle dig, hvad du kan gøre, og ikke gøre.

Det sidste du skriver, med at du undre dig over det kan lade sig gøre. Det kan jeg ikke helt se det mærkelige i? Du kan jo selv på få minutter lave dig en side på nettet, og sige at du har en eller anden vare på lager, og at folk bare skal overføre penge til din konto. At det kan lade sig gøre er jo fedt, fordi alle har mulighed for at åbne en butik. Men desværre har alle også mulighed for at snyde folk

Glæder mig til at høre hvad du finder ud af.

Vh Mads

Holfi Mathilda m. Mørch arm, Rohmann PU og Densen RIAA!
Til top Vis Themann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Themann

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Av av av håber at pengene kommer retur til sidst

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

neXuz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar.

Har lige været nede i banken, og som forventet var der ikke meget de kunne stille op. Den venlige bankassistent ringede dog til en, hvilket resulterede i at jeg skulle betale 250;- og så kunne de forsøge at kalde pengene retur. Jeg skulle dog ikke få mine forventninger op, da der sjældent kom noget ud af det.

Jeg har densuden også opsporet nummeret på ejeren af Mediafox, men der er bare telefonsvarer på.

Envidere har jeg ringet til Amtsgerict Charlottenburg, men der har jeg endnu ikke kommet igennem til.

Er der nogen som ved noget om, hvorvidt jeg skal kontakte den Amtsgerict? Har absolut ingen efaring med konkurs-sager, og hvordan det stiller én som forbruger.

vh Daniel
Til top Vis neXuz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af neXuz

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Jeg tror desværre du ska være meget heldig for at du kan få dine penge retur, som jeg ser det er dit eneste håb at din bank kan skaffe dig pengene tilbage..
Hvis du ikke får dit beløb tilbage af denne vej, er du kreditor i sælgers konkursbo, i Danmark fungerer det på den måde at de største kreditorer får deres bid af kagen først, og sådan fortsætter man ind til der ikke er flere penge tilbage(simpelt forklaret). Dvs. at du med dine 6k ligger ret langt nede i hierakiet, med andre ord skal du ikke regne med at få dine penge.. I øvrigt er det også i Tyskland, hvilket yderligere vanskeliggør processen, og det er ikke sikkert at det fungerer på samme måde dernede..

Håber dog på det bedste..

bibihest
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Nu er det se'følig altid let at være bagklog, men man må også selv sørge for at sikre sig så godt man nu kan.

Paypal erstatter fx. den slags hvis man benytter dem og butikken har accepteret betaling derfra. Mener man er sikret op til 2000 euro hvis det går helt galt.
Kigger man på nettet er der også mange steder siden har fået 1-2 ud af 5 stjerner, det indikerer også at det måske ikke er det bedste sted at handle.

Det er virkeligt sure penge at miste og jeg tror som de andre at det bliver meget svært at få dem igen, men du skal helt sikkert have fat i det Amtsgerict og ligesom herhjemme så du kan "være med" i sagen og så de ved hvor meget butikken skylder total.

Til top Vis bibihest's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bibihest Besøg bibihest's Websted

Tsunde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg ikke reglerne i tyskland, men såvdt jeg husker har kunder der ikke har modtaget den ydelse de har betalt for, første ret i kreditor rækkefølgende, ihvertfald i DK.

Så i DK ville man skulle finde den advokat der står for konkursboet og dokumentere over for dem, at man har indbetalt pengene, og ikke modtaget noget retur. Hvordan man griber det an i Tyskland kan jeg som sagt desværre ikke hjælpe med.

Men held og lykke håber det lykkes.

Til top Vis Tsunde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tsunde

Sandal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Hvilke regler der er i tyskland ved jeg intet om, men følgende er retsillingen i Danmark:

Når et firma går konkurs, stopper alle betalinger og leveringer, uanset om der er betalt eller ikke. Folk der skylder penge til firmaet skal blot betale og de der har penge tilgode i firmaet, må blot anmelde deres krav og så dele et eventuelt overskud, efter at der er betalt omkostninger til behandling af konkursboet, samt diverse andre (konkurslovens §§ 93-96). En almindelige kreditor skal altså normalt ikke forvente at få mere end 20-30% af deres krav betalt.

Du kan derfor som udgangspunkt kun anmelde dit krav i konkursboet. MEN (der er nemlig et men), hvis du kan bevise, at det produkt du har bestemt er tilstrækelig individualiseret, altså at dette er pakket ned til dig eller stillet til side til dig, så har du krav på at få produktet udleveret. Men dette kan dog være svært at bevise.

Så du må nok desværre indstille dig på, kun at få en lille del af dine penge tilbage, men du skal nok have fat i en advokat og så kan det næsten ikke betale sig, for så skal du blot betale advokaten.

Mvh.
Sandal

Stud.Jur - Århus Universitet

Til top Vis Sandal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandal

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Jeg går ud fra, det er ligesom med rejseselskaber, der sælger billige rejser 6 måneder før folk skal med flyet. Et godt tegn på at de er ved at gå konkurs.

Du kan selvfølgelig vælge at tro på, der står en kasse i et baglokale med dit navn på, ligesom du kan vælge at tro på, der er nogen aktiver tilbage i det firma, eller at jeg ejer et tårn i Paris, jeg vil sælge dig til en favorabel pris. Betragt det som dine lærepenge og vær taknemmelig du ikke mistede mere.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes