| Forfatter |
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hæ - hæ, det er jo det der er så pragtfuldt ved effektive systemer at de ikke lyder så "besværet". Det kan godt være din bas er blevet stivere men samtidig vil jeg mene at den vinder lidt i impulsbearbejdningen ved det at den ikke nødvendigvis skal ned omkring de der 20Hz ;-)
Det er fedt med sådan et system der stadig kan matche nutiden, det indikere velbyggede enheder!
Jeg køre selv med nogle stive K145 som jeg skærer nedad ved 58Hz/24dB og det er ikke altid jeg, overhovedet, synes det er nødvendig at skulle længere ned. __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
santashooter Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde en lignende oplevelse i hifiklubben med omtale højtalere, det var sku ikke imponerende, i forhold til mit lydideal...
meeen, man kan jo så også diskuterer hvorvidt det engelske lydideal med et dyk omkring de 1000 hz (viden baseret på hvad
sælgeren i hifiklubben fortalte mig, er en fordel for lyden) uanset hvad handler det om lydidealer og præferencer....
men fedt er det, når vintage udstyr sparker røv...
fedt du spiller på dem, de kommer sikkert til at sprede glæde i mange år endnu...
mvh.
Søren __________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9421
|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
le15a skrev:
|
Der tog jeg et lyt på B&W 803 http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/gulvfront/bw_ 803s_hoejttaler_sort_ask.htm
og jeg var mildest talt overrasket over det jeg hørte , for den lød faktisk ikke bedre end mine næsten 45 år gamle jbl højttalere .
Diskanten var mere gjaldende , mellemtonen en smule mere let og luftig . Bassen synes jeg var tyndbenet og pappet i forhold til jbl. bestemt ikke high end som hifiklubben selv beskriver 803 som
|
|
|
B&W skal have en virkelig kraftig forstærker før basserne yder. Når det er sagt, er jeg ikke ovenud begejstret for B&W udover mellemtonen, som er fantastisk. Bassen er tilbagetrukket i den dybeste ende, dog mener jeg ikke det er retfærdigt at sammenligne 2 stk 7" basser men en 15" bas. Jeg vil påstå at JBLs gamle basser og B&W's nye basser er ret tæt på hinanden ift. klangideal.
|
| Til top |
|
| |
le15a Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja imine ører er de gamle jbl højttalere det bedste kompromis mellem god lydkvalitet og evnen til at spille med øresønderrivende lydtryk.
Og jeg vil også mene at det ikke altid er nødvendigt at gå længere ned end omkring 50hz,alle de små high end reol/standeræsker spiller jo heller ikke meget dybere.
jeg vil nok spille på dem de næste 50 år
Jeg ved godt at det måske ikke er helt retfærdigt at sammenligne lyden fra en 15" med 7" enheder, jeg var bare skuffet over at de ikke gik dybere
Jeg kan sammenligne dem med den gamle dali 15 til en nypris på 1850kr pr stk i slut 80erne.
jeg synes at dalierne går dybere end B&W 803.
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har i al beskedenhed haft adgang til at høre næsten alt, hvad angår højttalere og mine div. lytteindtryk i div. fine set-up's og "high-end"-forretninger - har været meget svingende, men hver gang jeg er kommet hjem til "de gamle studiemonitors", så har jeg altid kunnet konstatere, at disse levede helt op til og mange gange overgik de bedste lytteindtryk fra øvrige HT.
Jeg er fuldstændig med på, at der kan være talrige varialbele i disse indtryk - akustik - de øvrige komponenter i kæden - mit humør - min alhokolpromille - programmaterialet - osv. - smag!! -
Jeg synes, at JBL-studiomonitors i dén klasse, som der er på tale i denne tråd, stort set kan det meste. Dyb bas - impulsvillighed - dynamik - lækker tonebalance - opløsthed i uhyggelig grad - spiller godt - både lavt og kraftigt - selv stereoperspektivet har det efter min mening rigtig godt. Selv muligheden for finjustering af comp-driverne er mulig på bagsiden. Sluttelig er disse højttalere utrolig taknemmlige at bruge div. forstærkere til. Grundet laves temmelig lave følsomhed kan man stort set smide alle mulige forstærkere på dem - og stadig have mere end lyd nok. Jeg vil dog lige nævne, at det, at man har et sæt af pgl. type ikke nødvendigvis gør det hele - man skal sørge for at de er i toptrim og indstillet rigtigt både i omliggende akustik, på indstillingpotmetrene på bagsiden - og delefiltre skal være i orden.
Mine skal aldrig sælges -
Selvom dette kunne lyde som et reklameindslag for JBL-monitors m. 15" og drivere, så vil jeg lige sige, at jeg har hørt andet, som også kan lyde helt vildt fedt efter min smag, nemlig Elektrostater med supplement i bunden, - horn m. Coral/Lowther/Tannoy - og Snell A.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
..... tilbagetrukket i den dybeste ende, dog mener jeg ikke det er retfærdigt at sammenligne 2 stk 7" basser men en 15" bas.
|
|
|
Jo naturligvis kan det sammenlignes 
Det er jo et lydsystem vi snakker om og ikke hvilke begrænsninger de forskellige producenter har lagt på sig selv. Det er da kedeligt at blive spist af med små højttalere med den begrundelse at de sandelig er svære at trække og Mars skal stå på line med Jupiter og Saturn. Det er sgu sørgeligt at der med stolthed skal hævdes "at ikke alle forstærker kan benyttes" 
Der er mange fordele med stor membran bla. forvrængning men den snakkes der ikke så meget om snare om de milli procent der er i forstærker kæden 
Nå, bøvs til side, det er en sand fornøjelse at høre på noget letdrevet og dder vinder JBL nok en del da deres enheder er velkonstruerede. Sammenlign med en Philips højttaler fra 1964, jeg tror ikke den kan matche "now a days"... __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
le15a Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
He he jeg tror heller ikke at Philips lavede højttalere i den klasse.
Den ældre mand jeg købte dem af fortalte at de i sin tid kostede 20000 kr, til sammenligning kostede en vw bobbel 15000kr
|
| Til top |
|
| |