Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: BenQ W600? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 07 April 2010 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Nu er min Sanyo Z3 ved at runde de 3000 timer, og tror snart pæren går død (den har ikke vist tegn derpå, men lampcounter viser det uhyggelige trælse tal). Derfor har jeg overvejet at købe en ny projektor fremfor at sætte ny pære i, da jeg har læst at LCD-panelet bliver slidt med tiden. Gider ikke smide mange penge efter en projektor og full HD er ikke et krav, da jeg er ganske tilfreds med billedet på min Z3. Har kigget lidt på hifiklubbens BenQ 600, men ved ikke om der er nogen butik der har en demo? En ting jeg faldt over var dens høje ANSI lumens, da mit rum ikke har mulighed for total mørkelægning før solnedgang... Dog strejfede jeg også over dens støjniveau der er opgivet til 34dB (standard), hvilket jeg synes lyder højt... Planen er selvfølgelig at lade den køre i eco-mode som forhåbentlig sænker støjniveauet... Er denne blæserstøj irriterende (er vant til min Z3's 21dB)? Skiftet af projektor indebærer også at jeg går fra LCD til DLP, og er derfor skeptisk over for "rainbow" effekt... Ved godt at det er individuelt om man ser dette, men er det tydligt på BenQ? Håber der er nogen derude som kan hjælpe? Er en Optoma HD65 fx et bedre valg, eller er der andre alternativer i 5000-6000 kroners klassen?
Til top Vis Jonas47's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas47

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 April 2010 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg så heldig at eje en W6000 projektor, og den larmer 29db i eco-mode. Jeg synes ikke det er slemt faktisk, trods jeg sidder stort set lige under projektoren. Man lader sig nemt overhøre den støj det giver. Faktisk synes jeg ikke den larmer mere i eco-mode, end min gamle VW50 Sony gjorde i high-mode.

Ang. regnbuer, så lider min desværre under dette. Troede ikke jeg var så overfølsom overfor dem, men ser dem hele tiden, selv i underteksterne. Det må jeg leve med, men ellers giver BenQ ekstrem "value for money"  Men alle single chip DLP projektorer har regnbuer, og BenQ ligger i den gode ende hvad angår få regnbuer.

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2010 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Nu siger du at du ser dem i selv i undertekster... men er det noget der ødelægger filmoplevelsen? Synes nemlig min Z3 mangler lidt power på farverne, og håber at DLP har mere at byde på her... Nu er de ældre LCD projektorer jo kritiseret for at have "hønsenet-effekt", hvilket min Z3 også lider af, MEN det er ikke til gene for mig... bemærker det slet ikke, og kan man have det på samme måde med regnbue-effekten? Har du set W600 i aktion?

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 07 April 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har desværre ikke set W600éren nej, men tror ikke den har færre regnbuer (et gæt i tågen) Men jeg ser det i mørke scener i underteksterne ja, og ja selvfølgelig er det til gene i filmene. 3 chips projektorer er de eneste der ikke lider af diverse skavanker, men de er noget dyrere.

Jeg tror ikke der er nogen som slet ikke ser regnbuerne, hvis de får forklaret hvad de skal kigge efter. Men som sagt BenQ projektorer har færre regnbuer end så mange andre, her kan bla. nævnes Sim2.

Men billedet er fremragende på W6000éren. Mættede farver, skarpt billede, meget lys, fint sortniveau.

Nu er din Z3 jo en gammel maskine, og W600 er med garanti klasser foran.

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2010 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg jo heldigvis ikke hvad man skal kigge efter (og vil heller ikke høre det!) Ved at de har en w1000 i Odense hifiklubben... Ville den være okay at sammenligne med? Ja, tænkte også at den ville være noget foran pga. alder 

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 07 April 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Ja W1000 er sikkert fin. Har ikke set den, men det skrives, at den skulle være hen ad W5000 performance mæssigt. Men lad vær med at lyt til HFK sælgere. De snakker for deres egne produkter. Søg derfor viden andet steds, som her, og brug deres salgsformular som et udgangspunkt.

Til prisen vil jeg gerne råde dig til at købe W1000. Du får 1080p

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Sendt: 08 April 2010 kl. 06:21 | IP-adresse registreret  

Hvis du er støjfølsom (som jeg er) ville jeg passe på med at købe en projektor der støjer en del mere end din Z3'er.

Der er et pænt spring fra 29 db til 21 db.

Jeg husker hvor meget det hjalp da jeg selv gik fra 30-32 db og ned til 25 db. Der var en markant forskel. Selv ved springet fra 25 db til 22 db kan jeg tydeligt høre forskel.

Det er fint nok hvis filmen kan overdøve projektorens støj, men der er jo også stille pasager i de fleste film.

Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 April 2010 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Nøgle-elementerne (generne) ved skift fra LCD til DLP er netop støj og regnbuerne.

Jeg skiftede for 1½ år siden fra en Sanyo Z5 til en Samsung A800B, og var også lidt nervøs for om støjniveau'et ville generere, for jeg lagde faktisk mærke til Z5'eren. Nu er forskellen ikke så stor i eco-mode, men jeg lægger faktisk mindre mærke til Samsung fordi dens støj er anderledes sammensat. Jeg skriver det bare for at belyse at dB måske ikke er alt i den sammenhæng.

Regnbuerne... Åhh, de kære regnbuer. De føg om ørene på mig. Indtil Samsung'en havde jeg altid kørt LCD og været reserveret overfor DLP fordi jeg tidligere har set regnbuernes effekt, men et godt tilbud, og håbet om at regnbue-effekten ville være minimeret siden min første oplevelse, fik mig til at tage chancen. Det meste af det første halve år var jeg meget reserveret overfor Samsung'en, for selv om farverne var klare og flotte, og billedet bare stod knivskarpt, så var der regnbuerne. Salg blev overvejet. Men sådan lidt efter lidt forsvandt generne, og i dag generes jeg ikke af dem længere - jeg kan godt bemærke dem af og til, når billedet nærmest fremhæver dem, men jeg ser ikke meget til dem længere.

Hvad er regnbuerne så? Hvis du lige kort kigger ind i en projektor til en præsentation e.l. og så hurtigt kigger væk, så vil du se rød-grøn-blå farver i en stribe. Ved en film vil det oftest vise sig i mørke scener med smalle lyskilder, f.eks. en fakkel eller et lysarmatur - så er man sikker på at se en regnbue. Film der "er gode" til dette er f.eks. Batman Dark Knight og Underworld 3. Men der er stor forskel på hvordan den enkelte oplever dem, og tilsyneladende gør tilvænning en hel del. Hvis du flakker meget med øjnene (det er måske der hvor jeg har ændret mig mest) vil regnbuerne optræde tydeligt, men fokuserer du mere glidende vil effekten være meget reduceret.

Det er altså de to største ulemper - støj (måske) og regnbuer. Hvad er så fordelene? Du er selv inde på det - farverne, billedet, lysstyrken - det er også meget vigtige ting. Jeg er efterhånden blevet meget glad for min Samsung.

Og køb en HD-projektor, med mindre pengene har stor betydning, eller du vil satse på 3D (det er jo åbenbart det de unge vil ha') indenfor få år, for en projektor kører jo trods alt enten længe eller bruges meget. Et HD-billede er meget bedre, alt efter afstand naturligvis, men de fleste noterer sig at det giver et bedre billede - naturligvis når man også føder det med et HD-signal, altså blu-ray. Størrelsen kommer selvfølgelig også an på det - jeg har et 3x5 meter rum til biograf, og lærredet er 108" på den ene endevæg. Når der så skal sidde to rækker er den forreste således kun 3½ meter fra lærredet, og her kunne jeg tydeligt se forskel på at være gået til HD.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2010 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

The Elite skrev:

Ja W1000 er sikkert fin. Har ikke set den, men det skrives, at den skulle være hen ad W5000 performance mæssigt. Men lad vær med at lyt til HFK sælgere. De snakker for deres egne produkter. Søg derfor viden andet steds, som her, og brug deres salgsformular som et udgangspunkt.

Til prisen vil jeg gerne råde dig til at købe W1000. Du får 1080p

Ja, måske får jeg 1080p, men lysstyrken falder jo også en del (hvilket har stor betydning i mit lyse rum), og er jo ganske tilfreds med min Z3's hd-ready opløsning.... Der er jo alligevel et spring fra W600 til W1000 på 3000,- Har udelukkende kig på W600 fordi jeg gerne vil have noget svarende til min Z3, men ikke vil skifte pærer (pga. slid)

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2010 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

kaizer skrev:

Hvis du er støjfølsom (som jeg er) ville jeg passe på med at købe en projektor der støjer en del mere end din Z3'er.

Der er et pænt spring fra 29 db til 21 db.

Jeg husker hvor meget det hjalp da jeg selv gik fra 30-32 db og ned til 25 db. Der var en markant forskel. Selv ved springet fra 25 db til 22 db kan jeg tydeligt høre forskel.

Det er fint nok hvis filmen kan overdøve projektorens støj, men der er jo også stille pasager i de fleste film.

Man kan vel ikke kalde mig støjfølsom, da min PS3 giver en god slat blæserstøj... Synes bare det var luksus med den lave blæserstøj fra Z3... Dog har jeg set flere/hørt film på flere projektorer der støjer en del mere end Z3, MEN har aldrig følt mig generet af det...

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2010 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

Nøgle-elementerne (generne) ved skift fra LCD til DLP er netop støj og regnbuerne.

Jeg skiftede for 1½ år siden fra en Sanyo Z5 til en Samsung A800B, og var også lidt nervøs for om støjniveau'et ville generere, for jeg lagde faktisk mærke til Z5'eren. Nu er forskellen ikke så stor i eco-mode, men jeg lægger faktisk mindre mærke til Samsung fordi dens støj er anderledes sammensat. Jeg skriver det bare for at belyse at dB måske ikke er alt i den sammenhæng.

Regnbuerne... Åhh, de kære regnbuer. De føg om ørene på mig. Indtil Samsung'en havde jeg altid kørt LCD og været reserveret overfor DLP fordi jeg tidligere har set regnbuernes effekt, men et godt tilbud, og håbet om at regnbue-effekten ville være minimeret siden min første oplevelse, fik mig til at tage chancen. Det meste af det første halve år var jeg meget reserveret overfor Samsung'en, for selv om farverne var klare og flotte, og billedet bare stod knivskarpt, så var der regnbuerne. Salg blev overvejet. Men sådan lidt efter lidt forsvandt generne, og i dag generes jeg ikke af dem længere - jeg kan godt bemærke dem af og til, når billedet nærmest fremhæver dem, men jeg ser ikke meget til dem længere.

Hvad er regnbuerne så? Hvis du lige kort kigger ind i en projektor til en præsentation e.l. og så hurtigt kigger væk, så vil du se rød-grøn-blå farver i en stribe. Ved en film vil det oftest vise sig i mørke scener med smalle lyskilder, f.eks. en fakkel eller et lysarmatur - så er man sikker på at se en regnbue. Film der "er gode" til dette er f.eks. Batman Dark Knight og Underworld 3. Men der er stor forskel på hvordan den enkelte oplever dem, og tilsyneladende gør tilvænning en hel del. Hvis du flakker meget med øjnene (det er måske der hvor jeg har ændret mig mest) vil regnbuerne optræde tydeligt, men fokuserer du mere glidende vil effekten være meget reduceret.

Det er altså de to største ulemper - støj (måske) og regnbuer. Hvad er så fordelene? Du er selv inde på det - farverne, billedet, lysstyrken - det er også meget vigtige ting. Jeg er efterhånden blevet meget glad for min Samsung.

Og køb en HD-projektor, med mindre pengene har stor betydning, eller du vil satse på 3D (det er jo åbenbart det de unge vil ha') indenfor få år, for en projektor kører jo trods alt enten længe eller bruges meget. Et HD-billede er meget bedre, alt efter afstand naturligvis, men de fleste noterer sig at det giver et bedre billede - naturligvis når man også føder det med et HD-signal, altså blu-ray. Størrelsen kommer selvfølgelig også an på det - jeg har et 3x5 meter rum til biograf, og lærredet er 108" på den ene endevæg. Når der så skal sidde to rækker er den forreste således kun 3½ meter fra lærredet, og her kunne jeg tydeligt se forskel på at være gået til HD.

Det var lidt af et svar med for/imod argumenter - lækkert Når du siger HD, er det så HD-ready eller full HD? Det lyder jo som om at der er flest gode sider ved skift til DLP, når man ser hvad jeg satser på mht. billedet

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2010 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Skal man ellers prøve at kigge på noget Acer måske? eller er deres projektorer ligs så meget værd som deres computere?

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 April 2010 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Jonas47 skrev:
Når du siger HD, er det så HD-ready eller full HD?

Jeg kørte opskalering fra min Denon DVD-1930 i 720p over i Z5, der var 720p, så vidt jeg husker - det må være det man forstår under HD-ready. Jeg prøvede også med 1080i, men syntes ikke der var den store forskel.

Det er full HD der giver den helt store gevinst, synes jeg - her er opløsningen jo bedre, ikke kun opskalereret - og din PS3 kan jo læse blu-ray.

Ham jeg solgte min Z5 til (Offcourse_dk26) har en meget fin tråd hvor han bl.a. fortæller om sine erfaringer med Z5 og hvordan han helt tydeligt har "kildet" mere performance ud af den end jeg gjorde (med standard), endda sammen med en PS3. Du kan jo eventuelt se hvad mavefornemmelsen så siger til om du vil "nøjes" med 720p eller gå full HD monty

Jonas47 skrev:
Det lyder jo som om at der er flest gode sider ved skift til DLP, når man ser hvad jeg satser på mht. billedet

Man skal bestemt ikke være ligeglad med regnbuerne - enten forsøger man at få dem set i virkeligheden, og ellers tager man chancen. Husk at det kan blive besværligt at returnere en projektor når den er brugt i måske kun 4 timer, da forhandleren vil forsøge at orme sig ud med at pæren er en brugsgenstand. Ifølge købeloven skal de dog tage retur, men det kan blive besværligt.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 April 2010 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Jonas47 skrev:
Skal man ellers prøve at kigge på noget Acer måske? eller er deres projektorer ligs så meget værd som deres computere?

Husk at kigge på om det er en projektor der er egnet til hjemmebio, dvs. at dens native format er være 16:9, ikke 4:3.

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2010 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Så tror jeg at jeg vælger Acer fra... Må ind i den lokale Hifiklubben og høre hvor de har demo af projektoren så... Tak for de mange seriøse svar, det var til stor hjælp God weekend

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 09 April 2010 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hvorfor skal den være lig din Z3 i opløsning? En projektor kan i modsætning til et fladt tv, udnytte 1080p´s potentiale, og måske det kan være svært at finde en ny 1080p projektor i dit prisleje, men brugtmarkedet findes også billige 1080p projektorer efterhånden.

Ang. det med støjen, så havde jeg en Sony VW50 før, og den larmede 22 db i high-mode, imens W6000 larmer 29 db  eco-mode, og forskellen på de 7 db er faktisk ikke særlig stor. Der er forskel på blæserstøjen mm.

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2010 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

The Elite skrev:

Hvorfor skal den være lig din Z3 i opløsning? En projektor kan i modsætning til et fladt tv, udnytte 1080p´s potentiale, og måske det kan være svært at finde en ny 1080p projektor i dit prisleje, men brugtmarkedet findes også billige 1080p projektorer efterhånden.

Ang. det med støjen, så havde jeg en Sony VW50 før, og den larmede 22 db i high-mode, imens W6000 larmer 29 db  eco-mode, og forskellen på de 7 db er faktisk ikke særlig stor. Der er forskel på blæserstøjen mm.

Vil da også helst have en projektor med Full HD, men inden for mit lille prisleje virker det bare ikke realistisk... Har lige smidt en god slat penge i nyt anlæg, så kæresten mener ikke jeg skal bruge mange penge på ny projektor, faktisk helst ingenting Var din Sony en LCD projektor? Er DLP blæserstøj mindre generende?

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 10 April 2010 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Nej min Sony var en LCOS projektor. Sony kalder deres version for SXRD. Det er samme teknologi som JVC DILA bygger på. De er bare langt bedre. Ved ikke om DLP´ere har en anden støj, men den larmer hvertfald på en lidt anden måde.

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2010 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Okay

Var inde og snakke i den lokale Hifiklubben, og han mente først at jeg skulle sigte efter full HD... Men da han hørte mine krav, og hvad jeg havde fokus på mente han at en W600 var et udemærket valg frem for at tage fx W1000 til godt 3000,- mere... Så tror jeg prøver en W600 når min Z3 går død... Så kan jeg jo lige melde tilbage omkring hvordan den præstere

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2010 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Så var jeg lige et smut i Odense Hifiklubben OG hold da op en kedelig service i forhold til min lokale  NÅ, anyways... Jeg fik set/hørt en BenQ W1000 i aktion og må sige at blæserstøjen ikke virkede generende overhovedet... Billedet var ganske ok, men ikke ordentlig kalibreret (hvilket sælger også selv indrømmede)... Men efter at have set hvor flot en W1000 egentlig så ud i design er jeg ved at være i tvivl om jeg skal smide 3500 ekstra efter den frem for en w600... Nu lyder det som om jeg starter forfra med min spørgerunde, men er der andre projektorer der er værd at kigge på i 8000-9000 kr. klassen? Tror "desværre" jeg må have Full HD :) Håber i gider at bruge lidt mere tid med nogle gode svar, da det ville være træls at fortryde sit køb...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes