Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 21:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Bob Dylan remastered (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Raincoat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Deler fuldt ud jensmarius synspunkt, der er dog et par knap så gode fra firserne. Men alt fra 60,70,90 og 00 er tip top. Giv evt den nye mono boks en chance. Og glem ikke de officelle bootlegs.

Mvh

Til top Vis Raincoat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raincoat Besøg Raincoat's Websted

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

hrmand skrev:
Det vil jeg lige spørge ind til ... efter min opfattelse er sacd netop ikke komprimering, fordi den højere opløsning bliver brugt til at give musikken dynamik med mulighed for luft, detaljer og perspektiv i lydbilledet. Man kan vel sige, at sacd er et modspil til den omsiggribende og forhadte komprimering på mange af dagens udgivelser?

Sacd er bare et format, det siger ikke noget om hvorvidt lyden er komprimeret eller ej. Der er mulighed for masser af dynamik på et normalt cd format, men alligevel er der musikere og lydmænd der vælger ikke at gøre brug af det og laver "loudness" på musikken så svage og kraftige passager lyder omtrent lige højt. De kvæler helt bevist dynamikken af uforklarlige årsager. Sacd giver mulighed for endnu bedre kvalitet end alm. cd og man må formode at kunstnere der udgiver på sacd frem for cd gør det for netop at udnytte det ekstra, men der er intet i vejen for at lægge voldkomprimeret "loudness"-musik på en sacd og hvis sacd en dag bliver den nye norm, så skal "loudness-tosserne" nok også finde vej til det format.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

jensmarius skrev:
sirhish skrev:

Hvilken andre Bob Dylan cdér er godt indspillet ?????

Det er stort set ALLE. Jeg har aldrig hørt en Dylan der ikke er godt indspillet. Den mand har altid haft styr på lyden, og så er over 95% af det der er optaget FIRST TAKE. Det er der med statsgaranti INGEN andre der han hamle op med. Godt nytår fra    Jens

At 95% er optaget first take er ikke rigtigt.

Dylan's metode i studiet er, at spille numrene "live" et antal gange, indtil han/de finder ind til kernen af sangen. Derefter bliver der lagt diverse overdubs på.

Se denne side:

http://www.punkhart.com/dylan/sessions.html

En detaljeret oversigt over Dylans recording sessions. Her kan du få et indtryk af hvor mange takes der bliver lavet. Det er meget få gange et nummer bliver indspillet i first take. Overdub sessions er der i overflod - specielt på de nyere sessions.

Og lige netop Oh Mercy med Daniel Lanois ved knapperne er et godt eksempel på, at det ikke er ene af first takes:

"The recording sessions for what would be regarded as yet another turning point in Dylan's creative career - Oh Mercy - took place in a mobile studio, situated for the occasion in New Orleans. Dylan still recorded only few takes of each song, but by now he used overdubbing routinely, which naturally makes the overview of the sessions for the album very complex. The information available regarding the Oh Mercy sessions is incomplete as to the rough tapes. That is: much more was recorded than what is listed below. On the other hand, information about the released tracks is quite precise, including dates for overdubbing. "

Fra: http://www.punkhart.com/dylan/sessions-9.html

Læser man kapitlet "Oh  Mercy" fra Dylan's selvbiografi Chronicles Volume One, får man samme indtryk.

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Raincoat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Fedt link

Til top Vis Raincoat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raincoat Besøg Raincoat's Websted

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2011 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Her er et link til Elvis recording sessions (nærmest uhyggeligt detaljerede):

http://www.elvisrecordings.com/

- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2011 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

og ja, giv mono optagelserne en chance. Det er guf, både på Sundazed vinyl og på cd boksen.

Det var Sundazed der startede med at udgive mono udgaverne, med tilladelse fra Sony selvfølgelig, indtil Sony så potentialet og fik stoppet Sundazed.

Steve Hoffman har lavet en fremragende remaster af Highway 61 Revisited, som er baseret på de originale masterbånd.

http://www.stevehoffman.tv/discography/DCC/3858

Det med masterbåndene er vigtigt. Ofte er remasters af albums fra tiden før cd'en, baseret på den master der er blevet brugt til vinyl produktionen. Det vil sige at de højeste og laveste frekvenser er filtreret væk, da vinyl mediet ikke kan håndtere disse.
Steve Hoffman's remasters er baseret på rå-båndene optagelserne blev lavet på, altså båndene vinylmasteren blev baseret på. Ofte er dette umuligt, da pladeselskaberne genbrugte rå-båndene til andre sessions. De havde ikke fantasi til at forestille sig at der ville komme andre medier end vinyl.

Læs meget mere på:

http://www.stevehoffman.tv

Specifikt om Hoffman's Highway 61 remaster (obligatorisk læsning ):

http://www.edlis.org/twice/threads/hwy61_DCC.html

- Frank Zappa

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
hrmand skrev:
Det vil jeg lige spørge ind til ... efter min opfattelse er sacd netop ikke komprimering, fordi den højere opløsning bliver brugt til at give musikken dynamik med mulighed for luft, detaljer og perspektiv i lydbilledet. Man kan vel sige, at sacd er et modspil til den omsiggribende og forhadte komprimering på mange af dagens udgivelser?

Sacd er bare et format, det siger ikke noget om hvorvidt lyden er komprimeret eller ej. Der er mulighed for masser af dynamik på et normalt cd format, men alligevel er der musikere og lydmænd der vælger ikke at gøre brug af det og laver "loudness" på musikken så svage og kraftige passager lyder omtrent lige højt. De kvæler helt bevist dynamikken af uforklarlige årsager. Sacd giver mulighed for endnu bedre kvalitet end alm. cd og man må formode at kunstnere der udgiver på sacd frem for cd gør det for netop at udnytte det ekstra, men der er intet i vejen for at lægge voldkomprimeret "loudness"-musik på en sacd og hvis sacd en dag bliver den nye norm, så skal "loudness-tosserne" nok også finde vej til det format.

Fair nok ... jeg ville nok føle mig fristet til at mene, det ville være skamridning af formatet, hvis det kom dertil

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

SJAG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Februar 2011 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:

Steve Hoffman har lavet en fremragende remaster af Highway 61 Revisited, som er baseret på de originale masterbånd.

http://www.stevehoffman.tv/discography/DCC/3858

Det med masterbåndene er vigtigt. Ofte er remasters af albums fra tiden før cd'en, baseret på den master der er blevet brugt til vinyl produktionen. Det vil sige at de højeste og laveste frekvenser er filtreret væk, da vinyl mediet ikke kan håndtere disse.
Steve Hoffman's remasters er baseret på rå-båndene optagelserne blev lavet på, altså båndene vinylmasteren blev baseret på. Ofte er dette umuligt, da pladeselskaberne genbrugte rå-båndene til andre sessions. De havde ikke fantasi til at forestille sig at der ville komme andre medier end vinyl.

Læs meget mere på:

http://www.stevehoffman.tv

Specifikt om Hoffman's Highway 61 remaster (obligatorisk læsning ):

http://www.edlis.org/twice/threads/hwy61_DCC.html

Tak for hintet, det er . Nu er den købt og ja, den er fremragende - det vil sige - det af den jeg kan afspille. For min cd afspiller nægter at spille andet end like a rolling stone, og det med store drop outs i lyden. Cd´en er købt brugt da den for længst er udgået, men den er umiddelbart visuelt perfekt.
Pudsigt nok spiller den lystigt på mit køkkenanlæg, men det har jeg ikke så stor glæde af.

Er der andre som har lignende erfaringer ?

Mvh Karsten SJAG

Til top Vis SJAG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SJAG

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Februar 2011 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

SJAG skrev:

Tak for hintet, det er . Nu er den købt og ja, den er fremragende - det vil sige - det af den jeg kan afspille. For min cd afspiller nægter at spille andet end like a rolling stone, og det med store drop outs i lyden. Cd´en er købt brugt da den for længst er udgået, men den er umiddelbart visuelt perfekt.
Pudsigt nok spiller den lystigt på mit køkkenanlæg, men det har jeg ikke så stor glæde af.

Er der andre som har lignende erfaringer ?

Mvh Karsten SJAG

Gem den til du engang skifter CD afspiller, så virker den måske godt i den nye. Jeg har 300 CDer som jeg har købt brugt, og de virker alle, men flere af dem har mærker og så kan min bilCD ikke spille dem perfekt. Men det handler om hvor god CD afspillerens fejlkorrektionssystem er og efter min erfaring er Denons på de lidt bedre modeller rigtig godt. Det er ofte her små producenter der laver noget de selv opfatter som high end kikser.

Med hensyn til Dylan, så synes jeg Modern times og Highway 61 er fremragende. Og hans 30 års jubilæumskoncert er også fornem, specielt fordi det IKKE er Dylan der synger ret meget. (Så slipper vi for hans til tider extremt snøvlende sang.)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes