Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 14:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Musikalske højtalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 30 April 2008 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Efter lige at have skimmet tråden hurtigt, er det vel værd at bemærke stort set alle mærker i prisklassen er blevet nævnt og rost til skyerne. Så spørger jeg mig selv hvad trådstarter får ud af det?

Måske det var på tide at indskrænke segmentet  lidt? Alt kan jo synes "musikalsk" afhængig af hvem der lytter.

Det er jo pointen, man kan ikke læse sig til de bedste højttalere og at man har købt Concept 8 uden at vide at (eller mens man syntes) Concept er bedre vidner om manglende lyttetid.

Find ud af hvad du vil have og begynd derefter at indsnævre feltet. Start gerne med en dyr model som du mener rammer den rigtige lyd. Sig så til sælger hvordan det skal lyde....eller spørg så herinde....

Du må ud at gøre det første stykke arbejde ordentligt....

CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 April 2008 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Prøv at se om du kan finde et sted at lytte til Klipsch RB81. Skulle være en fantastisk standerhøjttaler med virkelig meget dynamik og livefornemmelse (har selv lyttet en del til de større Klipsch gulvmodeller og jeg er fuldstændig solgt på "Klipsch-lyden" nu!).

Kan findes billige i Tyskland:

http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?produk t=411533

Ca. 3300 + fragt for et sæt er meget billigt. De slår bl.a. B&W 705, KEF XQ1, B&W 685 og Dali Ikon 2 i tests i bladet Audio, som alle er dyrere højttalere!

Alternativt skulle Focal Chorus 807 V også spille fantastisk, se www.hififreaks.dk

Til top Vis CosworthDriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CosworthDriver

Monkeyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 30 April 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
Monkeyboy skrev:

Men man skal nok "være til" deres lydfilosofi, hvor man bl.a. ofrer en del bas til fordel for den hurtige og dynamiske lyd.

Mon ikke det forholder sig således at man ofrer bassen for at få et slankt og "Bo Bedre godkendt" design og så som efterrationalisering kalder
bassen for "hurtig".

Hvis din bas er "hurtig" er det fordi den ikke længere er der.....der har forladt bygningen...

Som sagt, man skal "være til" det. Jeg ved godt der er folk der synes at SA er for B&O'sk. Når jeg siger hurtig bas mener jeg (for nu at holde det
sagligt) en bas der er hævet i området fra ca. 50-100 hz og som ruller hurtigt af (grundet små/lette enheder). Jeg tror ikke bare SA har valgt det
design for at gøre højttaleren indretningsvenlig men også fordi de tror på lydfilosofien. Manden efterspørger musikalitet, og det vil jeg fastholde at
SA har. Jeg forstår i den sammenhæng musikalitet som dynamik og god opløsning/detaljering, og det lyder som om det er det trådstarter
efterspørger.
Til top Vis Monkeyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Monkeyboy

Tejs Dragheim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 April 2008 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Godav... man er væk et par timer og bang!

"""Efter lige at have skimmet tråden hurtigt, er det vel værd at bemærke stort set alle mærker i prisklassen er blevet nævnt og rost til skyerne. Så spørger jeg mig selv hvad trådstarter får ud af det?"""

Ja nemlig

Så jeg skifter taktik!

Audiovecter C2 ?   den ligner en vinder! alle de andre mærker der bliver nævnt er ikke så nemme at finde brugt?  ( og der er sørme et sæt C2 til salg for kun 1200 ! dejligt!  )

Nogle affaringer jeg bør vide?

ELLER allerbedst: et "DB skema" Alla det posted om Dali grand diva? HVOR finder jeg disse? eller rettere hvad skriver jeg i googles søgefelt for at finde sådanne ?

Jeg vil nemlig helst ende med en højtaler der ikke er alt for "flad" i kurven, den må gerne "tilføje" lidt i top og bund, altser give lidt liv til musikken!?! ( pukel, ja tak!  )

Og så lige til mit eget forsvar: Concept 8 blev købt til rock musik, og øvning med elbas og basforstærker, så de skulle gi gaz! og det syntes jeg nu de klarer fint! MEN jeg er sidenhen begyndt at spille mest kontrabas... resten af historien kan i selv gætte.... Jazz, Jazz og atter....

Tejs Dragheim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 April 2008 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Hov, glemte lige at sige Tak for alle indlæg! Det er super at folk gidder hjælpe!

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 01 Maj 2008 kl. 03:15 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Her er nogle musikalske højtalere i den prisklasse.

Brugte Linn kedlith, kaber eller ninka
DLS R55
Nogle af M3 Audiovectorhøjtalere dem uden båndiskanten.

Hold dig helt væk fra Dali

Hilsen Jonas Bojer

Din hetz mod Dali og nu Gamut er efterhånden lidt grinagtig  Dali laver glimrende højttalere, og L3 er ufattelig mange, inkl. mig selv enige om er een af verdens 3 bedste standere.

Jeg håber du en dag kan vurdere lyd ud fra en objektiv standard...

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Maj 2008 kl. 03:33 | IP-adresse registreret  

Bare fordi at mange mener noget gør det ikke rigtigt, uanset om det hedder Dali, Linn eller GamuT.

Hvis hifi folk vitterligt en dag begynder at købe ud fra objektive standarder, så er der to muligheder:

Alle snyder med opgivelser og specifikationer, der går total inflation i stort set alt.

eller

Floe mener, som jeg, at man skal bedømme ud fra en absolut reference, der så med lidt held er individuel. Det vile hurtigt betyde døden for mange af de der laver "deres egen lyd", og sandsynligvis også for GamuT der bruger standard DST enheder ligesom så mange andre. På den anden side ville et marked helt uden DST enheder sikkert være underholdende, og meget alsidigt for os der ikke lige er til den slags.

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Maj 2008 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Hej!

Hvad med en modificeret højttaler? Ind til for ca. 10 år siden var alle højttalere udviklet på et skrivebord, hvorefter "de gyldne ører" MÅSKE puslede lidt med delefiltret og det var det.

Prøv at kigge lidt på hvad Troels Gravesen har fået ud af et par gamle Dali 800! (810?) De kan købes for småpenge og bygges om for højst 2kkr (incl. nye domer). De gamle Vifaenheder har ikke den store slaglængde, men bassen er dyb og "hugger" til den store guldmedalje. Man kan ikke spille tordnende højt på dem, men nok til at blive uvenner med naboerne.

Jeg giver gerne en lytter til dem der måtte være interesserede!

Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005
Sendt: 04 Maj 2008 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Tejs Dragheim skrev:

Højtalerne "forsvandt" ind i lydbilledet, hele lyd billedet blev mere samlet, og der foregik mere "mellem" højtalerne?!?

Diskanten blev mere tydelig og mellem tonen mere Difineret/klar. Bassen blev self mindre, men mere "stram" og kontant, <- noget jeg virkelig syntes er lækkert! :-)

Og så detaljen, det er nok det jeg mener med musikals,Eks. kunne man virkelig høre Mads Vindigs ( kontrabas ) fingre ramme strengene, og en svag knirken fra gribebrættet når han lavede "vibrato" og når hele bandet spillede så fik man det hele med!, det mudre ikke så meget sammen som på de store...

Undskyld jeg springer lidt i tråden, men fik du hele ovenstående oplevelse ud af et par Concept 2'ere??
Det lyder virkelig som om at det er et par stander-højtalere der vil gøre dig lykkelig(st) - har du fundet nogen interessante modeller? B&W 705 kunne også være et frækt bud - modsat de fleste andre B&W'ere jeg har hørt (og det er en del!) så er de super musikalske. Virkelig egnet til jazz og akustisk gengivelse - uden at man mister bunden, som jo er vigtig når strengene på bassen skal høres ordentligt

Edit. Ok, 705'erne var sgu lidt dyrere end jeg lige huskede.. Men måske man kan finde dem brugt til en god pris?

Til top Vis Mortus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mortus

kalleklat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Maj 2008 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller i øjeblikket på et sæt JBL L18t, drevet af en rørslæde (Rogue).

Det er meget musikalsk, i mine ører.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes