Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 03:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: KT88 lyden? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Februar 2015 kl. 05:55 | IP-adresse registreret  

Har skiftet mine kt88 ud med kt120 de kører nu på bare derud af også efter 14 måneder 😊lyden er meget bedre en alt andet kt88 jeg har prøvet,😊
Til top Vis hififreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hififreak

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Februar 2015 kl. 07:02 | IP-adresse registreret  

Hej.
Ørvad var det for kt 88 du spillede på før? Hvordan er lyden ser i forhold til kt88?

Mvh
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Februar 2015 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Har prøvet sed winged c ,kineserrør,jj,i mine øjne meget bedre,bedre bas,bedre perspektiv,som du selv er inde på en bedre top,det lyder bedre i alt
,kan anbefale rør dæmpere til dem ,de kan være microfoniske ,har lige bestilt kt 150 glæder mig til at høre dem 😊
Til top Vis hififreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hififreak

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Februar 2015 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

KT 120 er et fremragende rør. Det er meget stabilt, driver ikke når først bias er indstillet, og lyder fantastisk. Eneste ting man skal huske er, at det bruger lidt mere i glød end KT 90/KT 88/6550, så altid en god idé at checke med fabrikanten, om glødevikling på nettrafo kan bære det ekstra, inden man skifter.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2015 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

hififreak skrev:
Har skiftet mine kt88 ud med kt120 de kører nu på bare derud af også efter 14 måneder 😊lyden er meget bedre en alt andet kt88 jeg har prøvet,😊

Ok det lyder spændene, ja der er godt nok delte meninger om dette;-)

MVH

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2015 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
KT 120 er et fremragende rør. Det er meget stabilt, driver ikke når først bias er indstillet, og lyder fantastisk. Eneste ting man skal huske er, at det bruger lidt mere i glød end KT 90/KT 88/6550, så altid en god idé at checke med fabrikanten, om glødevikling på nettrafo kan bære det ekstra, inden man skifter.

Hej

Jeg har forhørt mig ved prod. og dem kan jeg godt bruge dog med end 45mA:-)

MVH

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2015 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

hififreak skrev:
Har prøvet sed winged c ,kineserrør,jj,i mine øjne meget bedre,bedre bas,bedre perspektiv,som du selv er inde på en bedre top,det lyder bedre i alt
,kan anbefale rør dæmpere til dem ,de kan være microfoniske ,har lige bestilt kt 150 glæder mig til at høre dem 😊

Ok sku de være endnu bedre kt150? hvad rør dæmpere bruger du?

MVH

Entusiasten
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Februar 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Februar 2015 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

ABaudio skrev:

De forskellige fabrikanter kan lyde forskelligt, men de fleste af de moderne russiske rør holder ikke særlig længe, der iblandt Kt120.
De lyder fint nogle få måneder, derefter bliver de "trætte", pga. dårlig vacum.... Gælder især kt120 og de nye gold lion.

Mvh
Allan

Kan du dokumentere det på nogen måde, eller bare uddybe det lidt?

Jeg synes det er en meget hård udtalelse, specielt fra en rør forhandler, som måske burde vide bedre? Så jeg tvivler lidt på at du har
langstidstestet det seriøst, med flere forskellige rør-skift? Det har du ikke, vel?

Sådan en udtalelse kunne jo få folk til at gå forbi en rigtig god oplevelse.

Tung-Sol KT120 er gennemtestet over lang tid, af flere store rør-mærker inden for branchen. Her kan jeg nævne Audio Research, Leben, og Jadis
(som du jo forhandler).

Roger A. Modjeski fra Music Reference | RAM Tubeworks, som er en af de dygtigste inden for branchen, og ved om nogen noget om rør og rør-
konstruktioner. Han har langtids-testet røret (da han netop ikke var blandt dem der var hurtigt ude og sige at det er bare ååå så fantastisk et rør
– nej, han ventede til han havde tjekket det ordentligt ud, inden han kom med sin mening om det).
Han mener at det er et fremragende rør – hvilket det også er.

http://www.jacmusic.com/ i Tyskland ved også lidt om rør, og når han siger at det er et godt rør, så er der noget om snakken.

Jeg har selv kørt med Tung-Sol KT120 i længere tid nu (kommer fra JJ KT88, som er det bedste KT88 pt. – her er jeg helt enig med dig).

Der er helt klart smæk på det rør, jeg kører det med samme bias som med KT88. Det står snorelige time efter time, dag efter dag.

Bunden er bedre end det bedste KT88 jeg har hørt, det samme gælder toppen. Den er fremragende. Mere glat, opløst og aldrig hård. Men helt
åben. Bunden er tilsvarende mere nuanceret og lyder aldrig ”entonet”. Mellemtonen er det samme som på det bedste KT88. Fantastisk.

KT120 er et super rør med fremragende lyd, som får min bedste anbefaling. Jeg startede med at bruge KT88 rør i 2005.
Til top Vis Entusiasten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Entusiasten

Entusiasten
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Februar 2015 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

hififreak skrev:

+ 1

Entusiasten
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Februar 2015 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

+ 1 og spot on.

De fleste kvalitets-trafoer kan tåle det lidt højere strømtræk. Er man i tvivl, er det altid godt bare at mærke på trafoerne om de bliver for varme.

Det siger i virkeligheden det hele - altså brug hånden - eller et termometer :-)

Undlad at øge bias (fordi røret kan tåle det), det er unødvendigt, og giver ikke nogen lydforbedring. Om den står på 40 eller 45 er underordnet.

Fidusen med KT120 er først og fremmest lyden, dernæst holdbarheden.

I andre konstruktioner som er bygget til KT120, kan der opnås større udgangseffekt. Jeg mener det er ca. 60 Watt pr. rør.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2015 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Der er godt nok delte meninger om dette rør men som nævnt i starten har jeg læst rigtigt meget positivt om dette rør men fedt med alle de indspark der!

Oplevede du stor forskel i blødhende i toppen eller var det moderat?

MVH

ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Bruger siden: 10 November 2008
Lokalitet: København
Sendt: 10 Februar 2015 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Entusiasten skrev:
ABaudio skrev:

De forskellige fabrikanter kan lyde forskelligt, men de fleste af de moderne russiske rør holder ikke særlig længe, der iblandt Kt120.
De lyder fint nogle få måneder, derefter bliver de "trætte", pga. dårlig vacum.... Gælder især kt120 og de nye gold lion.

Mvh
Allan

Jeg synes det er en meget hård udtalelse, specielt fra en rør forhandler, som måske burde vide bedre? Så jeg tvivler lidt på at du har
langstidstestet det seriøst, med flere forskellige rør-skift? Det har du ikke, vel?

Tung-Sol KT120 er gennemtestet over lang tid, af flere store rør-mærker inden for branchen. Her kan jeg nævne Audio Research, Leben, og Jadis
(som du jo forhandler).

Roger A. Modjeski fra Music Reference | RAM Tubeworks, som er en af de dygtigste inden for branchen, og ved om nogen noget om rør og rør-
konstruktioner. Han har langtids-testet røret (da han netop ikke var blandt dem der var hurtigt ude og sige at det er bare ååå så fantastisk et rør
– nej, han ventede til han havde tjekket det ordentligt ud, inden han kom med sin mening om det).

http://www.jacmusic.com/ i Tyskland ved også lidt om rør, og når han siger at det er et godt rør, så er der noget om snakken.

Jeg har selv kørt med Tung-Sol KT120 i længere tid nu (kommer fra JJ KT88, som er det bedste KT88 pt. – her er jeg helt enig med dig).

Der er helt klart smæk på det rør, jeg kører det med samme bias som med KT88. Det står snorelige time efter time, dag efter dag.

Bunden er bedre end det bedste KT88 jeg har hørt, det samme gælder toppen. Den er fremragende. Mere glat, opløst og aldrig hård. Men helt
åben. Bunden er tilsvarende mere nuanceret og lyder aldrig ”entonet”. Mellemtonen er det samme som på det bedste KT88. Fantastisk.

KT120 er et super rør med fremragende lyd, som får min bedste anbefaling. Jeg startede med at bruge KT88 rør i 2005.

Hej,
Jeg ved udmærket godt hvad jeg snakker om, ellers ville jeg ikke skrive det.
Har brugt masser af dem de sidste par år, i mange forskellige konstruktioner.
Kt 12o har et godt navn, og du kan sælge forstærkere på det, derfor bruger mange det. Og jeg garanterer dig for at
Når nogle af de store fabrikanter har problemer med dem, kommer det Ikke ud til slutbrugerne, det bliver holdt tæt til
Kroppen. Fabrikanterne saver ikke den gren over som de selv sidder på.
Der har været rigtig mange problemer med dem i Audio research forstærkere bla., har selv repareret flere af dem.
Roger, som jeg har kendt i mange år, og har handlet med hans rør i mange år, advarer stærkt imod kt150...(hvor han selv var hyret for at lave nogle af de indledne test)..... Og han er også selv udmærket klar over problemer med kt120.
Men igen, intet kommer ud til de potentielle slutbrugere, så mister fabrikanterne jo penge.
Kt 120 virker rigtig fint i starten, og lyder godt..... Men, efter få måneder bliver vacumet så dårligt, at de bliver slatne, langsomme, uden dybde og forvrængede i lyden.... Det sker hurtigere i nogle konstruktioner, end andre, men det sker.
Det kan nemt ses på deres sidegetre...(det blanke på siderne)... Det meste forsvinder, og forvitre i løbet af få måneder
Pga. tiltagende dårligt vacum.... Og det sker også i dine rør....Det er et stort problem med alle de russiske rør i øjeblikket, og
Bla. gold lion rørene har samme problemer.... ( men ikke så mærkeligt, da de alle er lavet på samme fabrik9
de ting er kendt af de fleste teknikere rundt omkring, men igen, de tjener penge på at sælge rørene....Og saver ikke grenen over...:-)

Allan
Til top Vis ABaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ABaudio Besøg ABaudio's Websted

ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Sendt: 10 Februar 2015 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

Ok, hvor har du prøvet dem?, og i hvilke konstruktioner?

Mvh
Allan
Til top Vis ABaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ABaudio Besøg ABaudio's Websted

Entusiasten
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Februar 2015 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

ABaudio skrev:
Entusiasten skrev:
ABaudio skrev:

Mvh
Allan

(som du jo forhandler).

Kt 120 virker rigtig fint i starten, og lyder godt..... Men, efter få måneder bliver vacumet så dårligt, at de bliver slatne, langsomme, uden dybde
og forvrængede i lyden.... Det sker hurtigere i nogle konstruktioner, end andre, men det sker.
Det kan nemt ses på deres sidegetre...(det blanke på siderne)... Det meste forsvinder, og forvitre i løbet af få måneder
Pga. tiltagende dårligt vacum.... Og det sker også i dine rør....Det er et stort problem med alle de russiske rør i øjeblikket, og
Bla. gold lion rørene har samme problemer.... ( men ikke så mærkeligt, da de alle er lavet på samme fabrik9
de ting er kendt af de fleste teknikere rundt omkring, men igen, de tjener penge på at sælge rørene....Og saver ikke grenen over...:-)

Allan

Tak for svar. Ok, det vil jeg holde øje med. Jeg kan ikke se noget nu, og den lyd du beskriver at de får, er jo ikke til at tage fejl af heller. Det vil
jeg holde ører med :-)

Lige nu spiller de bedre end det bedste KT88 jeg har haft.

ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Sendt: 10 Februar 2015 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Og Lars,
Jeg har handlet rør med Roger siden 1985, og han er dygtig. Men han skal også leve, og han tjener gode penge på at sælge kt120 Rør til folk, da alle tror at det er guds gave....(man kan få kunder til at tro på alt, bare det står på nettet..:-).
Men han kender også problemerne, bla. derfor han selv bruger for det meste Kinesiske kt88.

Mvh
Allan

ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Sendt: 10 Februar 2015 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Entusiasten skrev:
ABaudio skrev:
Entusiasten skrev:
ABaudio skrev:

Mvh
Allan

(som du jo forhandler).

Kt 120 virker rigtig fint i starten, og lyder godt..... Men, efter få måneder bliver vacumet så dårligt, at de bliver slatne, langsomme, uden dybde
og forvrængede i lyden.... Det sker hurtigere i nogle konstruktioner, end andre, men det sker.

Allan

Tak for svar. Ok, det vil jeg holde øje med. Jeg kan ikke se noget nu, og den lyd du beskriver at de får, er jo ikke til at tage fejl af heller. Det vil
jeg holde ører med :-)

Lige nu spiller de bedre end det bedste KT88 jeg har haft.

Ja, de spiller fantastisk i starten..... Men desværre går det hurtigt over.... De bliver ved med at virke, men mister vacum.
Desværre, det ville være fantastisk hvis det bare blev ved med at være godt, og man kunne sælge det med god samvittighed, men den går bare ikke.... (alle dem jeg har solgt, og sat i forskellige forstærkere, har jeg måttet skifte inden for 1 år..)... Det går bare ikke.

Allan

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 10 Februar 2015 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
Haha så ved de jo ikke det er til dem:-) Mikkel altså haha:-)
Du kan starte et indlæg med at skrive navnet på den du svarer og bruge citér, når det er et indlæg, der er langt/længere tilbage i tråden, f.eks en side bagud.  

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Februar 2015 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

ABaudio skrev:
Boydk skrev:

Ok, hvor har du prøvet dem?, og i hvilke konstruktioner?

Mvh
Allan

Heyyyy Allan, sidst i et par Octave (V-50 & V-70). Tvivler bestemt ikke på din (store) viden om rør, men begge har kørt i tæt på 24 mdr. uden at udvise nogle af de problemer, du beskriver. De blev smidt i på min anbefaling, så nu er jeg da ved at skide i bukserne

efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Februar 2015 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
ABaudio skrev:
Hej, Jeg er mest til de Amerikanske rør, for det meste mere krop, bund og varme. Jeg synes at
mange af dem fra europa kan være lidt for tynde og slanke. 12ax7 fra GE, og 6189/5814 large plate fra sylvania er gode rør. Nogle gode
tinfolie/polypropylen caps fra feks. audyn eller relcaps ville være godt. Allan
Ok jeg godt godt lide de gamle mullard jeg har og
skal det være knap så varmt og lidt mere åbent så mine telefunken nos er supermgode også,har aldrig prøvet dem fra GE. Ok vil kigge
på de kondensatorer :-)

Indgangsrørene kan have stor betydning. Jeg benytter selv ECC82 i nogle OTL monotrin, og her har jeg, i kategorien betalbare rør,
ubetinget størst glæde af RCA Clear-Top ECC82 (12AU7). Jeg har prøvet Telefunken, som også var ok, en række andre (Shuguang, JJ,
Brimar, m.fl.) jeg vil kalde ok, og så dem jeg aldrig prøver igen, som er Mullard og Philips... Jeg ved godt at nogle er vilde med dem, men
hos mig dræber de lyden, det bliver kedeligt. Sjovt nok havde jeg på et tidspunkt lige prøvet med et sæt NOS Philips, og til at starte med
lød det fornuftigt. Efter nogle måneder, hvor jeg havde prøvet lidt forskellige ting, inkl. separat strømspor fra tavlen, uden at det egentlig
flyttede noget videre, så fik jeg skiftet tilbage til mine RCA Clear-Top, og så åbnede det hele sig op igen. RCA vil jeg sige er til den
"jazzede" side, åbne, behagelige, med godt styr på det hele.
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang

biceps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2012
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 Februar 2015 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Ja golde lion skal man holde sig fra. 1/3 af mine gik døde efter blot en uge.

Shunguang kt88 eller JJ holder nærmest evigt. JJ er lidt mere levende i lyden. Kineseren lidt mere tilbagelænet.
Til top Vis biceps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biceps

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes