Forfatter |
|
hififreak Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 294
|
Sendt: 10 Februar 2015 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de rigtig gode billeder på Facebook Allan 😊vil tjekke mine egne rør i morgen 😊
|
Til top |
|
|
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
Sendt: 11 Februar 2015 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Syntes da det er blevet en helt spændene tråd dette her! Har nu lige købt mig nogle Shuguang KT88-98 så glæder mig til de kommer også skal jeg nok skrive det hjælp på "problemet"
Skal også have fundet nogle NOS ecc82 (4stk) og nogle ecc83 (2stk)
MVH
|
Til top |
|
|
pnnh Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 911
|
Sendt: 11 Februar 2015 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemerne med rørene gælder det kun KT88 og KT120.Eller er der også problemer med andre typer rør.
|
Til top |
|
|
don dario Forum Bruger

|
Sendt: 11 Februar 2015 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spørgsmål til folket:
JJ ECC83 kontra JJ ECC 803? hvad er jeres erfaringer omkring disse? kan forstå 803 kan lide af forøget microfoni? de skal sidde i min effekt amp? Hvad for et syntes i lyder bedst, det 803 sku være lidt varmt?
eller har i bedre forslag end de 2 ovenstående?
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 11 Februar 2015 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til prisen er JJ ECC83 nok et hit, dette rør har en god varme i lyden, en rimelig god og fast bund, og et overall vellydende rør.
Hvor jeg syntes JJ ECC803 er mere "HIFI" rigtig, med en lækker mellemtone, en fast og god bund, yderlig syntes jeg dette rør har et bedre
perspektiv, jeg vil nok kalde det mere letflydende i lyden end JJ ECC83 røret.
Hvis du vil ofre lidt mere så er jeg personligt lidt pjattet med JJ ECC803-S Gold røret, dette er i min optik så godt det bider ske, med
mange ældre top rør.
|
Til top |
|
|
don dario Forum Bruger

|
Sendt: 11 Februar 2015 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
Til prisen er JJ ECC83 nok et hit, dette rør har en god varme i lyden, en rimelig god og fast bund, og et overall vellydende rør.
Hvor jeg syntes JJ ECC803 er mere "HIFI" rigtig, med en lækker mellemtone, en fast og god bund, yderlig syntes jeg dette rør har et bedre
perspektiv, jeg vil nok kalde det mere letflydende i lyden end JJ ECC83 røret.
Hvis du vil ofre lidt mere så er jeg personligt lidt pjattet med JJ ECC803-S Gold røret, dette er i min optik så godt det bider ske, med
mange ældre top rør. |
|
|
Hej Gorm
Ok det var yderst god information. ved du hvor disse ECC803-S gold kan købes inden for eu?
Jeg har altid kun kørt med div nos rør men skylder mig selv at prøve nogle af disse og se hvordan disse lyder;-)
MVH
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 11 Februar 2015 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv købt ved TubeDepot og The Tubestore, men det er jo ikke i EU.
Men du kan finde dem i Tyskland hos JJ ECC803S Gold
|
Til top |
|
|
Entusiasten Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Februar 2015 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 73
|
Sendt: 11 Februar 2015 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
@don dario
Jeg har kørt en del med ECC83 typer, og det jeg kom frem til var at der ikke er noget bedre end Telefunken ECC803S, de er bare for dyre i dag.
Nu er det sådan at Tesla (ikke JJ) lavede samme rør, endda på samme maskiner som Telefunken. Det hedder Tesla E83CC. Præcis samme
konstruktion med spangitter, super rør.
Jeg kan se at den shop som Gorm linker til, faktisk har dette rør på lager, NOS! Her taler vi altså kun 185,- pr. rør. Det er lige før at jeg køber en
håndfuld selvom jeg ikke skal bruge dem.
Her kan nyproducerede rør godt gå og lægge sig :-)
http://classic-tubeshop-kunisch.de/epages/8b30ef9e-ace6-43b4 -afb5-afc7dc707193.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/8b30ef9e-ace6 -43b4-afb5-
afc7dc707193/Products/314
Som en lille sjov krølle på Telefunken ECC803S vs JJ ECC803S, så lever JJ ECC803S ikke op til Telefunken spec., ej heller er det samme
konstruktion. Den ligner mere et alm. ECC83 - hehe.
Hvis du er interesseret i historien i detaljer, så er den beskrevet af en fagmand her:
http://jacmusic.com/nos/ECC83-part-numbering1.html
|
Til top |
|
|
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
Sendt: 11 Februar 2015 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende tråd, der vist har taget et PAR drejninger. Med hensyn til ' de billige ' tesla ecc83... Er det så ikke jj rebrandede rør der sælges ? ( læse evnt http://www.jacmusic.com/nos/ECC83-part-numbering1.html ) Med hensyn til trådens start så er mine erfaringer med Rouge forstærkerer følgende ( jeg har haft to ) M-150...Lød altså mere som en transistor forstærker end rør forstærker hos mig ( prøvede alt muligt med smårør ( incl org. nos tesla ;) ) men jeg blev aldrig rigtig glad for dem, og jeg prøvede VIRKELIG, de er flotte syntes jeg. senere kom en rogue Cronos forbi ( EL 34 ). Tæt på kedelig med de medleverede rør. Men med gode rør ( NOS smårør og Siemens EL34 driver ) lød den mere end OK. PT har jeg en Mcintoch MC275 med Psvan kt88 ( vist nok jubilæum model ) og dem er der så absolut intet at udsætte på. Og i en Mc275 holder de ret længe (3500 timer and still counting ;) )
|
Til top |
|
|
don dario Forum Bruger

|
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
@entusiasten
Ok der er godt nok mange delte Meninger:-)
Men jeg gætter på de Tesla eller telefunken ikke hælder til den varme side? Jeg har nogle telefunken ecc 82 i min anden rørforstærker og de er alt
andet end varme i lyden. Ved de gamle mullard som jeg har long plate D getter c491 (ecc82) de er godt nok dejlig varme i lyden men de er ikke
nemme at opdrive til rimelige penge. Skal have 4 gode ecc 82 rør også. Der sidder nemlig 4 ecc82 og 2 ecc83
Mvh
|
Til top |
|
|
don dario Forum Bruger

|
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
reenberg skrev:
Spændende tråd, der vist har taget et PAR drejninger.Med hensyn til ' de billige ' tesla ecc83... Er det så ikke jj rebrandede rør
der sælges ? ( læse evnt http://www.jacmusic.com/nos/ECC83-part-
numbering1.html )Med hensyn til trådens start så er mine erfaringer med Rouge forstærkerer følgende ( jeg har haft to )M-150...Lød altså mere
som en transistor forstærker end rør forstærker hos mig ( prøvede alt muligt med smårør ( incl org. nos tesla ;) ) men jeg blev aldrig rigtig glad for
dem, og jeg prøvede VIRKELIG, de er flotte syntes jeg.senere kom en rogue Cronos forbi ( EL 34 ). Tæt på kedelig med de medleverede rør. Men med
gode rør ( NOS smårør og Siemens EL34 driver ) lød den mere end OK.PT har jeg en Mcintoch MC275 med Psvan kt88 ( vist nok jubilæum model ) og
dem er der så absolut intet at udsætte på. Og i en Mc275 holder de ret længe (3500 timer and still counting ;) )
|
|
|
Hej
Dette skal jeg ikke kunne svare på:-)
Men med hensyn til de m150 så kender jeg dem selv rigtigt godt og har lånt sådan et sæt og en af mine venner har dem:-) og jeg giver dignhelt ret i
dine antagelser at de ikke lyder som en typisk rørforstærker! Men når det er sagt så vil jeg sige at jeg syntes de spiller rigtigt godt men nej de har
ikke den der varme men på næsten alle andre punkter syntes jeg de gør det rigtigt godt. De har altid bevist dem at jeg kender at rørforstærkere ikke
altid er varme i lyden. Min Zeus skal jeg lege lidt med men ja den er lidt i samme spillestil som m150 men gør flere punkter lidt bedre! Den har så
godt hånd om ens højtalere, der er godt nok saft og kraft! Men hold op hvor er den kræsen for hvad du spænder for den både af gear og musik! Når
jeg sætter nogle gode indspilninger på den så lyder det virkeligt godt og der er helt sort baggrund. Og en mellemtone der virkeligt er i top. Og den har
en noget mere fast og stram bund end jeg har prøvet med noget andet gear!
|
Til top |
|
|
don dario Forum Bruger

|
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
Jeg har selv købt ved TubeDepot og The Tubestore, men det er jo ikke i EU.
Men du kan finde dem i Tyskland hos JJ ECC803S Gold |
|
|
Tak for linket Gorm:-) det vil jeg lige kigge godt igennem:-)
|
Til top |
|
|
hififreak Forum Bruger

|
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu startede tråden om kt 88😀,bruger selv ecc83,det bedste rør i mine øjne også til menneskepenge er,Siemens 5751 trippel mica,fantastisk
vellydene rør,har også prøvet telefunken rør både 88cc og 801s,i 88 vandt mit cca fra Siemens før 1968,i 81 røret vandt gec a 2900 også et fantastisk
rør😊Don Dario kender en der ligger inde med masser af rigtig gode både 82 og 83 rør i nos nib du kan sende en pm hvis det har intersesse😊
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal bare lige huske at et 5751 kun leverer 70% gain ift. ECC83/12AX7.
Men jo, har også været der, super fint rør.
|
Til top |
|
|
hififreak Forum Bruger

|
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det er rigtigt 😊det skal passe ind hvor det skal bruges😊bruger mit i riaen på en ombygget audio innovation preamp det lyder fantastisk😊
|
Til top |
|
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Bare lige for at slå det fast. MAN kan ikke bare lige stille sin bias til det halve, eller hvad man mener er det rette. Har man adgang til en distortion analyzer vil man se at den 3 harmoniske forvrængning stiger drastisk, netop den forvrægning er generende at lytte til, det gælder alle pentoder ligegyldigt om den benyttes i ultraliniær kobling, pentode eller som triode-koblet.
Jo tættere på røres max anodetab man kommer ved en given anode-spændning, jo mindre 3 harmoniske forvrængning opstår. Det er og bliver et faktum.
Jeg skal gerne bevise det, hvis nogen betvivler dette udsagn, skal jeg gerne bevise det personligt.
Mvh
Torben
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har du sikkert ret i. Men om bias står på 38, 42 eller 40, når setpunkt er 40. Det er underordnet.
Nu kan jeg ikke lige finde det igen, men har for nyligt læst at Bob Carver stillede en kundes kæmpe rør amps til ½ bias med KT-120 rør. Med det du siger der, så giver det vist ikke meget mening at han gjorde det?
Eller har det noget at gøre med konstruktionen?
|
Til top |
|
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu i 25 år arbejdet med rør, så jeg ved hvad jeg snakker om Hvis Bob Cavers kunde, ikke kan høre forskel, så er det ikke min skyld. Jeg kan blot bevise, at via måle instrumenter så stiger forvrængningen, længre er den ikke. Om du vil trække den halve strøm, er jeg i bund og grund, ligeglad med. Har du de rette instrumenter til at måle forvrængning med?.
Mvh
Torben
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil på ingen måde betvivle det du skriver. Det er da muligt at Carvers kunde rent faktisk ikke har lagt mærke til det. Det meldte historien ikke noget om. Jeg kan så undre mig lidt over at Carver gjorde hvad han ifølge kunden gjorde, men hvem ved, måske er der gået fem høns i den sag. Nej! Jeg har kun et mutimeter, hehe. Så jeg kan ikke måle noget forvrængning. Men jeg kan bruge mine ører, og de 4 KT-120 jeg har kørende i push-pull pentodedrift ved ca. 40 mA, lyder fantastisk. Forstærkeren bliver ikke mere varm end med KT-88 som den er leveret med.
|
Til top |
|
|
biceps Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2012 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bias afhænger helt af forstærkerens konstruktion. Man kan ikke sige at et hvis type rør skal køre med x antal ma. Afhænger af rigtig mange ting.
Bob Carvers kt120 blokke køre ikke med ret høj bias. Netop pga konstruktionen. smækker du 55-65ma i hans kt120 konstruktion. Så går det grueligt
galt.
|
Til top |
|
|