Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2025 | 06:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: KT88 lyden? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Entusiasten
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Februar 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Aha, tak for det. Så var der noget om det alligevel
Til top Vis Entusiasten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Entusiasten

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

biceps skrev:
Bias afhænger helt af forstærkerens konstruktion. Man kan ikke sige at et hvis type rør skal køre med x antal ma. Afhænger af rigtig mange ting.

Bob Carvers kt120 blokke køre ikke med ret høj bias. Netop pga konstruktionen. smækker du 55-65ma i hans kt120 konstruktion. Så går det grueligt
galt.

Jeg vil gerne have at du præciserer "afhænger helt af forstærkerens konstruktion" Venligst giv flere eksempler hvordan man beregner en klasse b, ab, ab1 samt ab2 samt en ren klasse a rør-forstærker.

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 Februar 2015 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Ups

Glemte lige at skrive at det naturligvis skal gøres ud fra Ia kurver, hvordan findes det optimale arbejds-punkt for et given rør? er det bare noget man sjusser sig frem til. ?

ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Bruger siden: 10 November 2008
Lokalitet: København
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Ups

Glemte lige at skrive at det naturligvis skal gøres ud fra Ia kurver, hvordan findes det optimale arbejds-punkt for et given rør? er det bare
noget man sjusser sig frem til. ?

Og man skal så også lige huske at ha det aller vigtigste med, nemlig belastnings impedansen, som er altafgørende for den endelige mængde
forvrængning.
Cavers forstærkere har for det meste altid kør med, enorm højspænding, pentodekobling....(lav skærmgitter spænding).... Meget lav anode
strøm.
Det vigtigste for det fleste Amerikanske kunder....(og fabrikanter).... Har for det meste altid være, så høj effekt som mulig, på bekostning af alt
andet.

Mvh
Allan
Til top Vis ABaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ABaudio Besøg ABaudio's Websted

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Hej

Jo tættere på røres max anodetab man kommer ved en given anode-spændning, jo mindre 3 harmoniske forvrængning opstår. Det er og bliver et
faktum.

Jeg skal gerne bevise det, hvis nogen betvivler dette udsagn, skal jeg gerne bevise det personligt.

Mvh

Torben

Jamen det må du meget gerne vise da du nu selv har bragt det på bane. Bare nogle kurver eller tal fra din analyzer ved forskellig bias...

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 Februar 2015 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

ABaudio skrev:
Solvin skrev:

Ups

Glemte lige at skrive at det naturligvis skal gøres ud fra Ia kurver, hvordan findes det optimale arbejds-punkt for et given rør? er det bare
noget man sjusser sig frem til. ?

Og man skal så også lige huske at ha det aller vigtigste med, nemlig belastnings impedansen, som er altafgørende for den endelige mængde
forvrængning.
Cavers forstærkere har for det meste altid kør med, enorm højspænding, pentodekobling....(lav skærmgitter spænding).... Meget lav anode
strøm.
Det vigtigste for det fleste Amerikanske kunder....(og fabrikanter).... Har for det meste altid være, så høj effekt som mulig, på bekostning af alt
andet.

Mvh
Allan

Fuldstændig korrekt  og ikke nok med det, så er det altafgørende, hvordan selve udgangs-trafoen er konstrueret. hvilke jerntype, er den bifilar-viklet, er vinduet helt fydt ud, er der brugt for tykt isolering osv. Er alle disse parameter ikke tilstede/opfyldt, vil der opstå tab. Så enkelt er det

Mvh

Torben

ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Bruger siden: 10 November 2008
Lokalitet: København
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Yes...:-)..... Og så er vi over i en helt anden problematik, hvilket man kunne skriver mange bøger om...... Sådan en Rørforstærker er sgu
En kompleks sag, når man begynder at ta alle parametre med.

Mvh
Allan
Til top Vis ABaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ABaudio Besøg ABaudio's Websted

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 Februar 2015 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Flemming skrev:
Solvin skrev:

Hej

Jo tættere på røres max anodetab man kommer ved en given anode-spændning, jo mindre 3 harmoniske forvrængning opstår. Det er og bliver et
faktum.

Jeg skal gerne bevise det, hvis nogen betvivler dette udsagn, skal jeg gerne bevise det personligt.

Mvh

Torben

Jamen det må du meget gerne vise da du nu selv har bragt det på bane. Bare nogle kurver eller tal fra din analyzer ved forskellig bias...

Jeg syntes at du skal pakke bilen med din rørforstærker, gerne så du kan komme forbi Skanderborg lørdag kl11:00 så skal du bare se, hvad der rent faktisk sker, ved at ændre på bias.

Tag gerne et kamera med så den efterfølgende dokumentation er troværdi. At jeg loader fotos op dur ikke, da jeg jo nok vil blive beskyldt for at snyde.

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 Februar 2015 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

ABaudio skrev:

Yes...:-)..... Og så er vi over i en helt anden problematik, hvilket man kunne skriver mange bøger om...... Sådan en Rørforstærker er sgu
En kompleks sag, når man begynder at ta alle parametre med.

Mvh
Allan

Det har du ret i. Mange kunne lære af de gamle mestre, som jo rent faktisk er dem der har opfundet det hele. Men alt for mange drager deres egne konklusioner, når det gælder rør-teknik.

Så LÆS LÆS og atter LÆS de gamle bøger/blade. Jeg har radio-blade helt tilbage fra 1926 og frem, i sådanne blade/bøger findes de sande guldkorn.

Mvh

Torben

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:
[QUOTE=Solvin]

Jeg syntes at du skal pakke bilen med din rørforstærker, gerne så du kan komme forbi Skanderborg lørdag kl11:00 så skal du bare se, hvad der
rent faktisk sker, ved at ændre på bias.

Tag gerne et kamera med så den efterfølgende dokumentation er troværdi. At jeg loader fotos op dur ikke, da jeg jo nok vil blive beskyldt for at
snyde.

Hvad skyldes den mistro? Se du bare at få det målt og oploaded, det er da noget vi alle kan få noget ud af og så er den ikke længere. Det lyder som
om du er i elektronik branchen så det alene borger jo for en vis forventning om ordentlig dokumentation.

Entusiasten
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Februar 2015 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Jajaja, hehe, I kan sikkert blive enige

Os andre der ikke har andet (næsten) end ørerne, står jo lidt af på alt det fagsnak. Dog ved jeg at Allan kan være lidt af en bandit, haha.

Uanset hvad, så kom vi fra "KT-88 lyden".

Tilbage til tråden.

Jeg synes ikke der har været bedre lyd end KT-120 siden Genalex Gold Lion KT88. De er dog blevet lidt for dyre

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Ja vi kommer da vidt omkring men så længer det handler om rør eller rørforstærkere er det helt ok:-)

Nogen af jer der kender til winged c kt 88 rør?

Mvh
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2015 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:
ABaudio skrev:
Solvin skrev:

Ups

Glemte lige at skrive at det naturligvis skal gøres ud fra Ia kurver, hvordan findes det optimale arbejds-punkt for et given rør? er det bare noget
man sjusser sig frem til. ?

Og man skal så også lige huske at ha det aller vigtigste med, nemlig belastnings impedansen, som er altafgørende for den endelige
mængde forvrængning. Cavers forstærkere har for det meste altid kør med, enorm højspænding, pentodekobling....(lav skærmgitter spænding)....
Meget lav anode strøm. Det vigtigste for det fleste Amerikanske kunder....(og fabrikanter).... Har for det meste altid være, så høj effekt som mulig, på
bekostning af alt andet. Mvh Allan

Fuldstændig korrekt  og ikke nok med det, så er det altafgørende, hvordan selve udgangs-trafoen er konstrueret. hvilke jerntype, er den bifilar-
viklet, er vinduet helt fydt ud, er der brugt for tykt isolering osv. Er alle disse parameter ikke tilstede/opfyldt, vil der opstå tab. Så enkelt er det

Mvh

Torben

Hej solvin

Så er en rå jernkerne meget ringe i dine øjne? Dem jeg har i min rogue er ikke"pakket" ind i noget som helst.

Mvh

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2015 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Hej

Bare lige for at slå det fast. MAN kan ikke bare lige stille sin bias til det halve, eller hvad man mener er det rette. Har man adgang til en distortion
analyzer vil man se at den 3 harmoniske forvrængning stiger drastisk, netop den forvrægning er generende at lytte til, det gælder alle pentoder
ligegyldigt om den benyttes i ultraliniær kobling, pentode eller som triode-koblet.

faktum.

Mvh

Torben

Hej solvin

Så forstår jeg dig rigtigt man skal indstille dine rør efter producentens anvisninger og at sætte den lavere kan give mere forvrængning eller?

Mvh

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 Februar 2015 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:

Nogen af jer der kender til winged c kt 88 rør?

Svetlana yes fint rør
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

johan_gabriel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Februar 2015 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har erfaringer med Psvane rør? Kan se, at det er kinesiske rør, men har aldrig rigtig hørt om dem!?

Hvis KT120 rør er noget skidt hvad skal man så putte i en forstærker der er designet omkring 6550 rør?
Til top Vis johan_gabriel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johan_gabriel

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Februar 2015 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

johan_gabriel skrev:
Hvis KT120 rør er noget skidt hvad skal man så putte i en forstærker der er designet omkring 6550 rør?

6550 rør måske?????
Sorry, ku´ ikk´ la´ vær´

Entusiasten
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Februar 2015 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

johan_gabriel skrev:
Er der nogen der har erfaringer med Psvane rør? Kan se, at det er kinesiske rør, men har aldrig rigtig hørt om dem!?

Jeg har meget dårlig erfaring med deres KT-88. Det mest ustabile l... jeg har haft. Fik byttet til et andet sæt (god service hos TAD i DE), men det
var det samme. L....

Lyden var kun middel.

Det er det (langt) dyreste og (klart) dårligste KT-88 jeg har prøvet - og jeg har prøvet næsten alt siden jeg begyndte at bruge KT-88 i 2005. Man
kan være heldig og finde gode NOS til den pris.

JJ Tesla KT-88 er min klare favorit. Du kan få et matchet sæt for lige omkring 1000,-. Det er et super godt rør som lyder rigtig godt. Bare ikke så
godt som et KT-120

hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2005
Sendt: 13 Februar 2015 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Winged c er rigtig gode kt 88 rør,og rigtig som abaudio Allan skriver ,lavet ordentligt.
Har stadigvæk 8 stk fra slut 90'erne 😊
Til top Vis hififreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hififreak

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Februar 2015 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Prøv noget helt andet - det russiske 6p3s-e er fuldt kompatibelt med EL34, KTxx og 6550.

Røret kan findes til fornuftige priser, er meget robust med lang holdbarhed og lyder - når det er tilspillet 50-100 timer - rigtigt godt.

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes