Forfatter |
|
Entusiasten Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Februar 2015 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 73
|
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aha, tak for det. Så var der noget om det alligevel
|
Til top |
|
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
biceps skrev:
Bias afhænger helt af forstærkerens konstruktion. Man kan ikke sige at et hvis type rør skal køre med x antal ma. Afhænger af rigtig mange ting.
Bob Carvers kt120 blokke køre ikke med ret høj bias. Netop pga konstruktionen. smækker du 55-65ma i hans kt120 konstruktion. Så går det grueligt galt. |
|
|
Jeg vil gerne have at du præciserer "afhænger helt af forstærkerens konstruktion" Venligst giv flere eksempler hvordan man beregner en klasse b, ab, ab1 samt ab2 samt en ren klasse a rør-forstærker.
|
Til top |
|
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups
Glemte lige at skrive at det naturligvis skal gøres ud fra Ia kurver, hvordan findes det optimale arbejds-punkt for et given rør? er det bare noget man sjusser sig frem til. ?
|
Til top |
|
|
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
Ups
Glemte lige at skrive at det naturligvis skal gøres ud fra Ia kurver, hvordan findes det optimale arbejds-punkt for et given rør? er det bare
noget man sjusser sig frem til. ? |
|
|
Og man skal så også lige huske at ha det aller vigtigste med, nemlig belastnings impedansen, som er altafgørende for den endelige mængde
forvrængning.
Cavers forstærkere har for det meste altid kør med, enorm højspænding, pentodekobling....(lav skærmgitter spænding).... Meget lav anode
strøm.
Det vigtigste for det fleste Amerikanske kunder....(og fabrikanter).... Har for det meste altid være, så høj effekt som mulig, på bekostning af alt
andet.
Mvh
Allan
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
Hej
Jo tættere på røres max anodetab man kommer ved en given anode-spændning, jo mindre 3 harmoniske forvrængning opstår. Det er og bliver et
faktum.
Jeg skal gerne bevise det, hvis nogen betvivler dette udsagn, skal jeg gerne bevise det personligt.
Mvh
Torben
|
|
|
Jamen det må du meget gerne vise da du nu selv har bragt det på bane. Bare nogle kurver eller tal fra din analyzer ved forskellig bias... __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
ABaudio skrev:
Solvin skrev:
Ups
Glemte lige at skrive at det naturligvis skal gøres ud fra Ia kurver, hvordan findes det optimale arbejds-punkt for et given rør? er det bare noget man sjusser sig frem til. ?
|
|
|
Og man skal så også lige huske at ha det aller vigtigste med, nemlig belastnings impedansen, som er altafgørende for den endelige mængde forvrængning. Cavers forstærkere har for det meste altid kør med, enorm højspænding, pentodekobling....(lav skærmgitter spænding).... Meget lav anode strøm. Det vigtigste for det fleste Amerikanske kunder....(og fabrikanter).... Har for det meste altid være, så høj effekt som mulig, på bekostning af alt andet.
Mvh Allan
|
|
|
Fuldstændig korrekt og ikke nok med det, så er det altafgørende, hvordan selve udgangs-trafoen er konstrueret. hvilke jerntype, er den bifilar-viklet, er vinduet helt fydt ud, er der brugt for tykt isolering osv. Er alle disse parameter ikke tilstede/opfyldt, vil der opstå tab. Så enkelt er det
Mvh
Torben
|
Til top |
|
|
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yes...:-)..... Og så er vi over i en helt anden problematik, hvilket man kunne skriver mange bøger om...... Sådan en Rørforstærker er sgu En kompleks sag, når man begynder at ta alle parametre med.
Mvh Allan
|
Til top |
|
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming skrev:
Solvin skrev:
Hej
Jo tættere på røres max anodetab man kommer ved en given anode-spændning, jo mindre 3 harmoniske forvrængning opstår. Det er og bliver et faktum.
Jeg skal gerne bevise det, hvis nogen betvivler dette udsagn, skal jeg gerne bevise det personligt.
Mvh
Torben
|
|
|
Jamen det må du meget gerne vise da du nu selv har bragt det på bane. Bare nogle kurver eller tal fra din analyzer ved forskellig bias... |
|
|
Jeg syntes at du skal pakke bilen med din rørforstærker, gerne så du kan komme forbi Skanderborg lørdag kl11:00 så skal du bare se, hvad der rent faktisk sker, ved at ændre på bias.
Tag gerne et kamera med så den efterfølgende dokumentation er troværdi. At jeg loader fotos op dur ikke, da jeg jo nok vil blive beskyldt for at snyde.
|
Til top |
|
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
ABaudio skrev:
Yes...:-)..... Og så er vi over i en helt anden problematik, hvilket man kunne skriver mange bøger om...... Sådan en Rørforstærker er sgu En kompleks sag, når man begynder at ta alle parametre med.
Mvh Allan |
|
|
Det har du ret i. Mange kunne lære af de gamle mestre, som jo rent faktisk er dem der har opfundet det hele. Men alt for mange drager deres egne konklusioner, når det gælder rør-teknik.
Så LÆS LÆS og atter LÆS de gamle bøger/blade. Jeg har radio-blade helt tilbage fra 1926 og frem, i sådanne blade/bøger findes de sande guldkorn.
Mvh
Torben
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
[QUOTE=Solvin]
Jeg syntes at du skal pakke bilen med din rørforstærker, gerne så du kan komme forbi Skanderborg lørdag kl11:00 så skal du bare se, hvad der
rent faktisk sker, ved at ændre på bias.
Tag gerne et kamera med så den efterfølgende dokumentation er troværdi. At jeg loader fotos op dur ikke, da jeg jo nok vil blive beskyldt for at
snyde. |
|
|
Hvad skyldes den mistro? Se du bare at få det målt og oploaded, det er da noget vi alle kan få noget ud af og så er den ikke længere. Det lyder som
om du er i elektronik branchen så det alene borger jo for en vis forventning om ordentlig dokumentation. __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jajaja, hehe, I kan sikkert blive enige
Os andre der ikke har andet (næsten) end ørerne, står jo lidt af på alt det fagsnak. Dog ved jeg at Allan kan være lidt af en bandit, haha.
Uanset hvad, så kom vi fra "KT-88 lyden".
Tilbage til tråden.
Jeg synes ikke der har været bedre lyd end KT-120 siden Genalex Gold Lion KT88. De er dog blevet lidt for dyre
|
Til top |
|
|
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Ja vi kommer da vidt omkring men så længer det handler om rør eller rørforstærkere er det helt ok:-)
Nogen af jer der kender til winged c kt 88 rør?
Mvh
|
Til top |
|
|
don dario Forum Bruger

|
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
ABaudio skrev:
Solvin skrev:
Ups
Glemte lige at skrive at det naturligvis skal gøres ud fra Ia kurver, hvordan findes det optimale arbejds-punkt for et given rør? er det bare noget
man sjusser sig frem til. ?
|
|
|
Og man skal så også lige huske at ha det aller vigtigste med, nemlig belastnings impedansen, som er altafgørende for den endelige
mængde forvrængning. Cavers forstærkere har for det meste altid kør med, enorm højspænding, pentodekobling....(lav skærmgitter spænding)....
Meget lav anode strøm. Det vigtigste for det fleste Amerikanske kunder....(og fabrikanter).... Har for det meste altid være, så høj effekt som mulig, på
bekostning af alt andet. Mvh Allan |
|
|
Fuldstændig korrekt og ikke nok med det, så er det altafgørende, hvordan selve udgangs-trafoen er konstrueret. hvilke jerntype, er den bifilar-
viklet, er vinduet helt fydt ud, er der brugt for tykt isolering osv. Er alle disse parameter ikke tilstede/opfyldt, vil der opstå tab. Så enkelt er det
Mvh
Torben
|
|
|
Hej solvin
Så er en rå jernkerne meget ringe i dine øjne? Dem jeg har i min rogue er ikke"pakket" ind i noget som helst.
Mvh
|
Til top |
|
|
don dario Forum Bruger

|
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
Hej
Bare lige for at slå det fast. MAN kan ikke bare lige stille sin bias til det halve, eller hvad man mener er det rette. Har man adgang til en distortion
analyzer vil man se at den 3 harmoniske forvrængning stiger drastisk, netop den forvrægning er generende at lytte til, det gælder alle pentoder
ligegyldigt om den benyttes i ultraliniær kobling, pentode eller som triode-koblet.
Jo tættere på røres max anodetab man kommer ved en given anode-spændning, jo mindre 3 harmoniske forvrængning opstår. Det er og bliver et
faktum.
Mvh
Torben
|
|
|
Hej solvin
Så forstår jeg dig rigtigt man skal indstille dine rør efter producentens anvisninger og at sætte den lavere kan give mere forvrængning eller?
Mvh
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 13 Februar 2015 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
Nogen af jer der kender til winged c kt 88 rør?
|
|
|
Svetlana yes fint rør
|
Til top |
|
|
johan_gabriel Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 13 Februar 2015 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der har erfaringer med Psvane rør? Kan se, at det er kinesiske rør, men har aldrig rigtig hørt om dem!?
Hvis KT120 rør er noget skidt hvad skal man så putte i en forstærker der er designet omkring 6550 rør?
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 13 Februar 2015 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
johan_gabriel skrev:
Hvis KT120 rør er noget skidt hvad skal man så putte i en forstærker der er designet omkring 6550 rør? |
|
|
6550 rør måske?????
Sorry, ku´ ikk´ la´ vær´ __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Februar 2015 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
johan_gabriel skrev:
Er der nogen der har erfaringer med Psvane rør? Kan se, at det er kinesiske rør, men har aldrig rigtig hørt om dem!?
Hvis KT120 rør er noget skidt hvad skal man så putte i en forstærker der er designet omkring 6550 rør? |
|
|
Jeg har meget dårlig erfaring med deres KT-88. Det mest ustabile l... jeg har haft. Fik byttet til et andet sæt (god service hos TAD i DE), men det
var det samme. L....
Lyden var kun middel.
Det er det (langt) dyreste og (klart) dårligste KT-88 jeg har prøvet - og jeg har prøvet næsten alt siden jeg begyndte at bruge KT-88 i 2005. Man
kan være heldig og finde gode NOS til den pris.
JJ Tesla KT-88 er min klare favorit. Du kan få et matchet sæt for lige omkring 1000,-. Det er et super godt rør som lyder rigtig godt. Bare ikke så
godt som et KT-120
|
Til top |
|
|
hififreak Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 294
|
Sendt: 13 Februar 2015 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Winged c er rigtig gode kt 88 rør,og rigtig som abaudio Allan skriver ,lavet ordentligt.
Har stadigvæk 8 stk fra slut 90'erne 😊
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 13 Februar 2015 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv noget helt andet - det russiske 6p3s-e er fuldt kompatibelt med EL34, KTxx og 6550.
Røret kan findes til fornuftige priser, er meget robust med lang holdbarhed og lyder - når det er tilspillet 50-100 timer - rigtigt godt.
__________________ "What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
|
Til top |
|
|