Forfatter |
|
jilm Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 121
|
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer
Jeg har behov for data på ringkærnetrafo'en på ovennævnte.
Nogle der ved hvilke data den har, da jeg skal finde en ny med samme data.
Hvis jeg også skal skifte de 2 store lytter på den, hvad er data på disse.
Jeg kan desværre ikke bruge data fra pa5e MK I da disse data ikke er det samme som på MK II.
Håber der er nogle der ude der kan hjælpe.
Mvh
Jesper
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3356
|
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et beskedent bidrag er at transformatoren er på 470VA og at elektrolytterne er på 47000uF/80V. Det sidste må du kunne få bekræftet ved at se på
elektrolytterne der sidder der i forvejen. Er transformatoren brændt sammen siden du skal have en ny?
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og ja, du efterlyser naturligvis også data på trafoens viklingerne, som jeg ikke har kunnet finde.
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4843
|
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan bekræfte Kaj's informationer. Jeg ville prøve at finde en brugt og evt. defekt PA5EII, hvor trafoen er i orden. Ladelytterne bliver nok sværere at finde originalt, hvor de ikke er "slidt". Og uoriginale kan påvirke forstærkeren klang betragteligt, hvis de ikke "afleverer" strømmen på helt samme vis...
|
Til top |
|
|
jilm Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
Et beskedent bidrag er at transformatoren er på 470VA og at elektrolytterne er på 47000uF/80V. Det sidste må du kunne få bekræftet
ved at se på
elektrolytterne der sidder der i forvejen. Er transformatoren brændt sammen siden du skal have en ny? |
|
|
Hej kaj
Den info stemmer overens med specifikationerne på PA5 MK I. Er du sikker på det er PA5 MK II der er på 470 VA.
Jeg tænker jo bare at PA5 MK I yder 100 watt og mk II 150 watt. Derfor må der være forskel på trafo?
Mvh
Jesper
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
470VA lyder også i mine ører lidt fesen, men det står fremført i reklamematerialet for MK 2 versionen.
Erfaringen fortæller at man sjældent ( læs: aldrig) underdriver en fremhævet oplysning at den type.
|
Til top |
|
|
jilm Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
470VA lyder også i mine ører lidt fesen, men det står fremført i reklamematerialet for MK 2 versionen.
Erfaringen fortæller at man sjældent ( læs: aldrig) underdriver en fremhævet oplysning at den type.
|
|
|
Hej Kaj
Der er en der laver en beskrivelse af Pa5-2 på dette link side 2. Han hedder brandmanden.
Han skriver 700VA på en PA5E2
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=46519
Skriver bla. Flg.
PA7E2: Som sin forgænger er den ikke uproblematisk. Tomgangen kan igen justeres, tilgengæld kan den leverer strøm til selv krævende
båndhøjttalere uden at lyde nævneværdigt klemt. Der er en 900VA trafo frem for 5.2eren 700VA, og der er kommet to laddelyttere og har par
transistorer. Med mindre strøm er et decideret problem, så er 5.2eren på alle måder mere helstøbt og "parat" i lyden end sin storebror. Det er
ufordrende, måske endda tankebrydende at den lille skulle være bedre. Ovenstående er min påstand, og jeg kan sagtens leve med at nogen mener
noget andet. Ledningføringen fra bøsninger til print er mesterlig skod og bør skiftes.
Hvad tænker i??
Mvh
Jesper
|
Til top |
|
|
Thomas P Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan bekræfte Mikkel's forbehold omkring lytterne.
Havde engang en Hafler DH500 som egentlig spillede udemærkede
men da den havde en del år på bagen købte jeg et sæt nye lytter
fra et ellers anerkendt mærke. Lød a h....... til selv efter mange timer,
så de gamle blev sat i igen og jeg måtte tage en 1000 kr's dummebøde 😕
Mvh
Thomas P
__________________ "I don't care for fancy music
if my feet can't shuffle around"
Lynyrd Skynyrd
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan jo bare bestemme dig for at montere den størst mulige transformer der er plads til. Blot spændingerne passer.
Hvad er der sket med den gamle?
Jeg leder igen efter materialet jeg fandt med oplysning om de 470VA. Det var teksten til mk2.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette billede bekræfter teksten med 470VA
|
Til top |
|
|
jilm Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kaj
Må sige det ser meget troværdigt ud!! Du har jo nok ret.......
Kan du ogsåbfinde spændingen på den sådan jeg evt kunne finde en ny? :-)
Den gamle brummer en del.
Vil et skift af trafo påvirke klangen?
Mvh
Jesper
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4843
|
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ligesom alle andre komponenter påvirker lyden, så vil skift af trafo til en uoriginal også gøre det!
Gør som jeg skrev tidligere: Køb en defekt PA5EII, hvor trafoen er intakt. Jeg har læsset mange PA5EII over disken i min tid i Audioscan, og jeg har aldrig hørt om brumproblemer fra trafoen. Så alt taler for, at udskiftning med en original, brugt trafo kan løse problemet. Og ladelytterne ville jeg også lade være, med mindre at forstærkeren lyder tam og basfattig, hvilket kan være et tegn på trætte lytter.
Mere relevant er, at få de to store print efterloddet, så der ikke er nogen "knækkede" lodninger. Så holder den nemt 10 år til 
Jeg har selv haft en PA5EII igennem 12 år, da jeg var yngre, og det eneste mere solidt og driftsikkert der findes, er en kampvogn!
|
Til top |
|
|
jilm Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for input :-) Jeg vil forsøge at se hvad der kan lade sig gøre Jesper
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du har en trafo som virker - bortset fra brum - er det da bare at åbne for dyret og måle spændingerne på viklingerne.
Hvor svært kan det være? Ellers kan du smutte en tur til Europas gladeste by, så skal jeg klare det for dig
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2016 kl. 05:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når problemstillingen er transformatorbrum er det væsentligt at notere sig at forstærkeren er fra dengang vi havde 220V på lysnettet. stigningen i spændingen siden da medfører at transformatorkernerne går i mætning. Er transformatoren dengang viklet til tæt på mætning ved 220v for at få mest mulig ud af den (det kunne udmærket være tilfældet her) får den overspænding anno 2016 med brum som resultat.
Angsten for at forringe lydgengivelsen ved at få fremstillet en effektmæssig større transformator viklet efter nutidens krav suppleret med bedre elektrolytter er ubegrundet. Det kan kun trække i positiv retning. En velkonstrueret forstærker vil kun have gavn af en mere kraftfuld lavimpedanset strømforsyning med magt over tingene.
Jeg har aldrig set fabrikanter reducere strømforsyningens vitale egenskaber i den hensigt at forbedre lydkvaliteten.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6372
|
Sendt: 19 Februar 2016 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et lille indspark, med hensy til mætning af trafo. Nu kender jeg ikke PA5, men almindeligt for grej dengang solgt i Europa var, at de til forskel fra USA-modellerne var "multiregion", altså havde en omskifter på bagpalden til 110/130/220/240 volt. Hvis det er tilfældet på din PA5, er det bare at sætte den i stilling 240 volt. Så burde mætningsproblemet i hert fald være løst . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
jilm Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2016 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Lige et lille indspark, med hensy til mætning af trafo.Nu kender jeg ikke PA5, men almindeligt for grej dengang solgt i Europa var,
at de til forskel fra USA-modellerne var "multiregion", altså havde en omskifter på bagpalden til 110/130/220/240 volt. Hvis det er tilfældet på din
PA5, er det bare at sætte den i stilling 240 volt. Så burde mætningsproblemet i hert fald være løst . |
|
|
Godt input. Dog har min model ikke den omskifter :-(
Min er en PA5e mk ii. Jeg skulle mene at e=Europa ....?
|
Til top |
|
|
jilm Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2016 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
Når problemstillingen er transformatorbrum er det væsentligt at notere sig at forstærkeren er fra dengang vi havde 220V på lysnettet.
stigningen i spændingen siden da medfører at transformatorkernerne går i mætning. Er transformatoren dengang viklet til tæt på mætning ved 220v
for at få mest mulig ud af den (det kunne udmærket være tilfældet her) får den overspænding anno 2016 med brum som resultat.
Angsten for at forringe lydgengivelsen ved at få fremstillet en effektmæssig større transformator viklet efter nutidens krav suppleret med bedre
elektrolytter er ubegrundet. Det kan kun trække i positiv retning. En velkonstrueret forstærker vil kun have gavn af en mere kraftfuld lavimpedanset
strømforsyning med magt over tingene.
Jeg har aldrig set fabrikanter reducere strømforsyningens vitale egenskaber i den hensigt at forbedre lydkvaliteten.  |
|
|
Kaj hvilke lytter vil du anbefale til den som erstatning fot dem der siddet?
Jesper
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2016 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en ide, men du må hjælpe mig med diameter og længde.
|
Til top |
|
|
jilm Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2016 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
Jeg har en ide, men du må hjælpe mig med diameter og længde. |
|
|
Ok måler lige når jeg kommer hjem på søndag :-)
Jesper
|
Til top |
|
|