Forfatter |
|
Jazz666 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2013 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 22
|
Sendt: 23 Februar 2016 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle. Jeg har i mange år lyttet til min musik på Arcams produkter, men er for nydeligt blevet introduceret til rør. Jeg blev overbevist om, at prøve rør af, da jeg primært lytter til vinyl (samt IPod når det skal være smart i en fart - dvs mine 800 cd'er er smidt ind på to iPod classic 160gb) Jeg har fået tilbudt denne rørforstærker til en fornuftig pris, og den har ikke spillet meget i sin levetid iflg ejeren. http://www.fatman-audio.co.uk/products/itube-452 Umiddelbart ud fra mit begrænsede kendskab til rørforstærkere, så lyder den fin, 2*45w push-pull, self bias osv. Dog ved jeg, at i sidste ende er specs ikke afgørende, men om øret kan lide hvad det hører. Jeg har en lille fatman hybrid i forvejen - http://www.trustedreviews.com/Fatman-iTube-ValveDock-Carbon- Edition-2-review - som jeg bruger til computeren/iPod'en pt. Den er parret med et sæt System Audio 5010 Signature, og gør det egentligt ret godt. Spørgsmålet er så, om den store Fatman Itube 452 er værd at investere i til mit stue setup. Der skal kobles en Holfi RIAA til, et sæt System Audio 1270'ere (ingen diskussion om andre højtalere pt tak), samt en evt aktiv sub, AceBass b2.27, såfremt bassen er utilstrækkelig? Hvilke rør er værd at købe hvis de nuværende er brændt ud alligevel, trods sælgers forsikring om, at de stadig er 'i live'. Jeg har blandt andet kigget på russiske nos rør (Voskhod), samt Sovtek, nye Tung Sol, og JJ electronics rør. Jeg tænker jeg vil bruge max 1500.- på tube rolling i første omgang, så dyre vintage rør som f.eks Mullard osv er ikke på tale. Bring jeres viden, input, erfaringer osv på banen :-)
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6372
|
Sendt: 23 Februar 2016 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart ser den da noget fornuftig ud, men det er jo ikke til at skue en rørforstærker på overfladen. Det kræver diagramlæsning, hvilke PSU og udgangstrafoer er benyttet osv. Du må lytte og læse reviews. Hvis du låner den med hjem, er det også nemmere at danne dig et indtryk over, hvordan den matcher dine SA 1270. Med hensyn til tuberolling, hvis du er til "den gamle rørlyd", får TungSol´s nye 6L6G rimelig pæne anmeldelser. Dem kan du bl.a. finde hos Thomann til 875,- for et "matched pair" (det hedder så 1.750,- for at skifte udgangsrør i din amp) .
Ellers kig på russersiden. 6P3S-E (6N3C-E) er vellydende erstatninger til en noget mere fornuftig pris. "Matched pair" x 2 eller "matched quad" er altid at foretrække. __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Jazz666 Forum Bruger

|
Sendt: 23 Februar 2016 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg fundet et diagram over forstærkeren, men må erkende at det er 'sort' snak i mine øjne. Er der en der kan oversætte det til 'nybegynder'
sprog evt??
|
Til top |
|
|
Jazz666 Forum Bruger

|
Sendt: 23 Februar 2016 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Gekkofinger Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1109
|
Sendt: 23 Februar 2016 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis prisen er ok, prøv den af! Hvis du kan høre den på eget anlæg= ekstra +! Hvis den skal over en sub, behøver du en pre-
udgang, det med kabler er no go. Min erfaring er, at indgangsrørene har rigtig stor betydning for lyden, så leg lidt her. Hvis
forstærkeren ikke kører med megen spænding på rørene bør de hold fint over tid.
Sjovt nok har jeg også den itube Carbon....ikke ringe af sån en bette forstærker.
|
Til top |
|
|
Jazz666 Forum Bruger

|
Sendt: 23 Februar 2016 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstærkeren har indgang til sub, så jeg tænker jeg springer en effekt over.
Desværre ikke muligt at prøve den af hjemme, da jeg skal køre til Sjælland fra
Fyn, for at hente den. Umiddelbart er jeg 99% sikker på, at jeg slæber den med
hjem.
|
Til top |
|
|
Jazz666 Forum Bruger

|
Sendt: 24 Februar 2016 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen der kan sige noget om det diagram??
|
Til top |
|
|
Steen Thorhauge Branchemedlem

Thorhauge Audio
Bruger siden: 02 Juni 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 136
|
Sendt: 24 Februar 2016 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo hvis linket kunne åbnes, jeg kan ikke måske det bare er mig.
MVH Steen
|
Til top |
|
|
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
Sendt: 24 Februar 2016 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Jazz666 Forum Bruger

|
Sendt: 24 Februar 2016 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Steen Thorhauge Branchemedlem

Thorhauge Audio
Bruger siden: 02 Juni 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 136
|
Sendt: 24 Februar 2016 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser jo ret fornuftigt ud, syntes godt om, at udg.trinets forsyning ikke har seriekoblede kondensatorer, og at der er brugt sikringer i strømforsyningen, jeg har set mange billige forstærkere, som går op i røg, da de har været uden, men lyden er det selvfølgelig ikke nemt at bedømme ud fra et diagram.
MVH Steen
|
Til top |
|
|
Jazz666 Forum Bruger

|
Sendt: 24 Februar 2016 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Steen, for oversættelsen af diagrammet.
Spørgsmålet er så hvilke rør jeg skal satse på, såfremt de fabriksmonterede er
flade.
Tænker på Tung-Sol's reissues af 6l6 og 12ax7'ere, da jeg har fundet et sted
ed en god pris, samt læst fine anmeldelser af dem.
|
Til top |
|
|
ThomasScherrer Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Maj 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 110
|
Sendt: 25 Februar 2016 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
flere "uheldige" ting ved det diagram der slår mig:
G2 koblet til anode supply, lidt ærgeligt, via udtag på udgangstrafoen, kunne man lave en såkaldt "ultra linær"
dvs så arbejder den globale modkobling mindre, og man opnår markant bedre lyd.
et udtag på primær siden koster få kr extra når man er i gang med at vikle. Læs om
tube amplifier ultra linear via google, der er masser af info.
så er der også 2 rør for meget i opstillngen, der ikke rigtigt gør noget :-)
samt udgangs impedans 4/8 lavet via autotrafo, rigtigt skidt, så bruger man kun det halve af kobberet i trafoen
i 4 ohms mode.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 Februar 2016 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg faldt lige over endnu en spooky detalje
SW out, er jo sub woofer output, det er et mono signal der laves via hele 2 stk op amps,
HVORFOR DOG DET ??
når udgangs impedansen ønskes til 1k på dette signal,
hvorfor tager man så ikke bare 2 stk 2k modstande direkte fra de 2 udgange og laver sit SW signal med ??
men de vil åbenbart gøre alting så unødvendigt besværligt som muligt :-)
|
Til top |
|
|
Bofa Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 August 2014 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 147
|
Sendt: 25 Februar 2016 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
ThomasScherrer skrev:
så er der også 2 rør for meget i opstillngen, der ikke rigtigt gør noget :-)
samt udgangs impedans 4/8 lavet via autotrafo, rigtigt skidt, så bruger man kun det halve af kobberet i trafoen
i 4 ohms mode.
|
|
|
Hvis det er katodefølgerne du tænker på, så er det da ganske fornuftigt de er der. Tror at de har valgt den uheldige løsning, fordi det var billigst.
|
Til top |
|
|
Highmass Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 291
|
Sendt: 25 Februar 2016 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bemærker at forstærkeren i det første link, er omtalt som class a single endet (Hvis man går ind under full specification).
Eftersom den er bestykket med 4* 6L6, må det jo betyde at der er to 6L6 pr. kanal. Jeg kunne godt tro på 45W fra to 6L6 i push pull, men det virker noget optimistisk hvis der er tale om PSE (Og i så fald virker udgangstrafoerne også ret små).
Men hvis producenten ikke kan kende forskel på PSE og push-pull, så har jeg ikke den store tillid til produktet. Alternativet er naturligvis at producenten bevidst vildleder potentielle købere, i håb at de ved ca. ingenting.
Om det er manglende viden eller bevidst uærlighed er i mine øjne underordnet, produktet er under alle omstændigheder efter min opfattelse useriøst, og det er nok til at få mig til at tvivle så meget på det, at jeg under alle omstændigheder ville holde mig langt væk fra det.
Mvh. Lars.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 Februar 2016 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er helt unødvendigt med katodefølgere, de gitre på udgangsrør er slet ikke så svære at drive,
bare fordi mange diagrammer er lavet sådan, gør det ikke mere rigtigt.
Det er ganske rigtigt en push-pull,
det fede ved denne opstilling er DC strøm bliver nullet ud, så trafoen ikke går i dc mætning,
det er selvklar ikke uden bivirkninger, feks magneticeringshysteresse om null punktet,
men det klare den globale modkobling så at fikse.
jeg kan ikke vurdere udgangs trafo størrelsen uden at stå med grejet i hånden,
men en god huske regl er at de bør være samme størrelse som net trafoen,
og net trafoen bør ikke blive mere varm, end man kan røre ved den.
|
Til top |
|
|