Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 12:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Dekodning af dts hd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Hvilke afspillere kan dekode det fulde DTS HD, altså ikke kun core ?

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:
Hvilke afspillere kan dekode det fulde DTS HD, altså ikke kun core ?

Ingen af dem der er på markedet lige nu.

Du skal kigge ud i fremtiden, efter produkter som:

• Pioneer BDP-05
  • Panasonic DMP-BD50
  • Denon DVD3800BD
  • Marantz BD8002

Af dem er Panasonic DMP-BD50 teknologisk set den mest spændende. For udover at understøtte alle lydformater både til dekodning og bitstream, så sender den også 7.1 lyd ud på både HDMI og analog. Og til forskel fra de meget dyre Denon og Marantz modeller, så bliver Panasonic'en er Blu-ray profile 2.0 afspiller.

Så som jeg ser det, så bliver Panasonic DMP-BD50 den første Blu-ray afspiller på markedet "som kan det hele". Selvom jeg da ikke ville have noget imod at eje en Denon/Marantz når de kommer

/Lars

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2008 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Men kan en afspiller smide 7.1 bitstream ud til en surround reciever med hd-dekodning, får man så det fulde dts hd ?

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2008 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:
Men kan en afspiller smide 7.1 bitstream ud til en surround reciever med hd-dekodning, får man så det fulde dts hd ?

Ja.

Flere Blu-ray afspillere kan kun sende 5.1 lyd ud via bitstream. Det betyder dog ikke så meget lige nu, for der er i praksis ingen film med DTS-HD 7.1 lyd på markedet. Men de er nok på vej...

Umiddelbart er der samme problem med bitstream som egen dekodning. Der er ingen afspiller på markedet endnu som kan det hele. Det er stadig afspillerne listet ovenfor som vi venter på, med et par ekstra tilføjelser hvis man kan nøjes med bitstream 7.1 så kan Denon DVD2500BT og Pioneer BDP-95 også tilføjes listen.

Fordelen ved intern dekodning i afspilleren er, at man dels ikke behøver en forstærker med dekodning af HD-lyd, men også at der ude i fremtiden kommer mere advancerede udgivelser hvor lyden mixes i afspilleren. Det kunne være "commentary track" der blandes med original lyden, og i sådanne tilfælde skal lyden jo dekodes i afspilleren.

Men er det altid kun original lyden man interesserer sig for, så er bitstream rigeligt. Og det giver samtidig den fordel, at man kan se på forstærkeren hvilken lyd der dekodes. Altså, at den skriver DTS-HD MA i displayet istedet for bare "multich sound". Med alle de formater og muligheder, må man jo holde øje med at det rigtige er valgt

Selv nyder jeg DTS-HD MA via bitstream fra en Samsung BD-P1400 afspiller. Men den er begrænset til 5.1 lyd, så den står for udskiftning når der engang er kommet noget bedre på markedet. Men om ikke andet, så kan du glæde dig. For der er stor forskel på DTS Core og DTS-HD MA ... selv i 5.1 som filmene er indspillet med i dag.

/Lars

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2008 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Takker, jeg var blevet noget forvirret efterhånden, men det er så helt som jeg formoder .

Så allerede nu er det muligt med fuld dts hd, med f. eks. Toshiba EX1 eller EP35 og så en af f. eks. Onkyo´s "nye" surround recievere. Jeg er personligt helt og aldeles ligeglad med de der features som PiP m.m., det er den bedste filmlyd jeg vil have.

Om det er dts hd 5.1 eller 7.1 er vel samme problematik, de fleste afspillere kan ikke dekode andet en core ?

Ville være lækkert hvis jeg har misforstået noget, så jeg kunne få en billigere afspiller .

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2008 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:
Så allerede nu er det muligt med fuld dts hd, med f. eks. Toshiba EX1 eller EP35 og så en af f. eks. Onkyo´s "nye" surround recievere.

Ja, se evt. Ottos skema

Jeg kan nu se, det er HD DVD du har kig på. Og dem jeg omtalte ovenfor var Blu-ray. Desværre er der færre film i HD DVD formatet, med DTS-HD MA og Dolby TrueHD lyd. Men du kan jo jagte de film som har

Hans J skrev:
Om det er dts hd 5.1 eller 7.1 er vel samme problematik, de fleste afspillere kan ikke dekode andet en core ?

Ja.

/Lars

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

larl skrev:
for der er i praksis ingen film med DTS-HD 7.1 lyd på markedet. Men de er nok på vej...

Nu har jeg ikke ret mange Blu-ray film endnu, men jeg har da en enkelt som har DTS HD Master Audio 7.1... Pan's Labyrinth (USA).
Til top Vis kvestergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvestergaard

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2008 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

kvestergaard skrev:
Nu har jeg ikke ret mange Blu-ray film endnu, men jeg har da en enkelt som har DTS HD Master Audio 7.1... Pan's Labyrinth (USA).

Ja, ved det godt. Men det er vist kun i US-udgaven af den film.

Derfor skrev jeg at der i praksis ikke er nogen film med DTS-HD 7.1, men at der nok kommer flere i år

/Lars

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2008 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

larl skrev:

Hans J skrev:
Så allerede nu er det muligt med fuld dts hd, med f. eks. Toshiba EX1 eller EP35 og så en af f. eks. Onkyo´s "nye" surround recievere.

Ja, se evt. Ottos skema

Jeg kan nu se, det er HD DVD du har kig på. Og dem jeg omtalte ovenfor var Blu-ray. Desværre er der færre film i HD DVD formatet, med DTS-HD MA og Dolby TrueHD lyd. Men du kan jo jagte de film som har

Hans J skrev:

Ja.

/Lars

Havde helt glemt Otto´s fine skema.

Nå, så er der jo en stor fordel i ekstern dekodning på det nuværende marked. Om den så opvejer ulemperne, er op til den enkelte at vurdere.
Der er da masser med dts hd, jeg har da hele én .

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

larl skrev:
Af dem er Panasonic DMP-BD50 teknologisk set den mest spændende. For udover at understøtte alle lydformater både til dekodning og bitstream, så sender den også 7.1 lyd ud på både HDMI og analog.

Dette kan Denon/Marantz også.

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
larl skrev:
Af dem er Panasonic DMP-BD50 teknologisk set den mest spændende. For udover at understøtte alle lydformater både til dekodning og bitstream, så sender den også 7.1 lyd ud på både HDMI og analog.

Dette kan Denon/Marantz også.

Ja.

Det er kun Blu-ray profile der er til forskel på dem. Og så måske prisen, da jeg antager at Panasonic'en prissættes lidt lavere.

Og det er ikke fordi jeg venter at Blu-ray profile 2.0 bliver noget jeg ikke kan leve uden, det var blot en konstantering af at Panasonic DMP-BD50 er den Blu-ray afspiller i år som teknologisk er længst fremme. Ihvertfald i afspiller teknologi - kvaliteten tør jeg ikke spå om.

/Lars

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Mon ikke der komme en opdate til PS3 så den også får DTS MA (HD-bitstream). og den få med sikkerhed profil 2.0 (kent som BD-Live) som
opdaten, så i den prisklasse som PS3 er i, er der ingen BD afspille der kan værre med.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Nogen ide om hvad Panasonic DMP-BD50 kommer til at koste & evt hvornår den kommer?

Mvh Jonas

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Den gammle Panasonic lå omkring de 8000,- kr. så mon ikke at Panasonic DMP-BD50 komme til at koste det samme.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2008 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

PS 3 kan af hardwaremæssige årsager ikke bitstreame.

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2008 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Mon ikke der komme en opdate til PS3 så den også får DTS MA (HD-bitstream). og den få med sikkerhed profil 2.0 (kent som BD-Live) som opdaten, så i den prisklasse som PS3 er i, er der ingen BD afspille der kan værre med.

Hvis der kommer DTS-HD support i PS3, så vil det nok være som intern dekodning. For PS3 hardwaren understøtter efter sigende ikke bitstream HD-lyd.

/Lars

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2008 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:
Så allerede nu er det muligt med fuld dts hd, med f. eks. Toshiba EX1 eller EP35 og så en af f. eks. Onkyo´s "nye" surround recievere. Jeg er personligt helt og aldeles ligeglad med de der features som PiP m.m., det er den bedste filmlyd jeg vil have.

Nu fik jeg endelig hentet Pans Labyrinth hjem på HD DVD fra USA, og jeg kan bekræfte at det virker. Der er fuld DTS-HD 7.1 lyd igennem, fra HD DVD afspilleren til receiveren (via bitstream).

Så hvis du har en HD DVD afspiller med 7.1 lyd via bitstream, som Toshiba HD-XE1 eller HD-EP35, sammen med en af de nyere receivere der kan dekode HD-lyd, så åbner der sig en ny verden.

Så der må gerne komme flere film med DTS-HD 7.1 nu!

/Lars

PS. Filmen Pans Labyrinth findes også på Blu-ray. Der er dog endnu ingen Blu-ray afspillere på markedet som kan håndtere DTS-HD 7.1, hverken som dekodning eller bitstream, men de afspillere kommer senere i år.

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2008 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

larl skrev:

Hans J skrev:

Nu fik jeg endelig hentet Pans Labyrinth hjem på HD DVD fra USA, og jeg kan bekræfte at det virker. Der er fuld DTS-HD 7.1 lyd igennem, fra HD DVD afspilleren til receiveren (via bitstream).

Så hvis du har en HD DVD afspiller med 7.1 lyd via bitstream, som Toshiba HD-XE1 eller HD-EP35, sammen med en af de nyere receivere der kan dekode HD-lyd, så åbner der sig en ny verden.

Så der må gerne komme flere film med DTS-HD 7.1 nu!

/Lars

PS. Filmen Pans Labyrinth findes også på Blu-ray. Der er dog endnu ingen Blu-ray afspillere på markedet som kan håndtere DTS-HD 7.1, hverken som dekodning eller bitstream, men de afspillere kommer senere i år.

Arrrrggg, har hverken det ene eller det andet.
Er tæt på at købe en EP30, men ved ikke rigtig om jeg skal satse på EP35, den er jo noget dyrere.

Jeg har heller ikke en SR med HD-dekoder (endnu).

Jeg er kun lidt misundelig på din oplevelse .

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes