Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 04:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Nye vintage højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 September 2009 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Nilau

Ja det er det men jeg kan ikke huske hvad den hedder (type nr.)

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 September 2009 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

det er en 1" 066 halvkugleformet tweeter....
billede på
lansingheritage.org

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 September 2009 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Hej LouBP,

Det må altså være open Baffle-vejen, du skal gå med din Bofa-slæder.

Se her engang:

Lav det samme nummer med en tre-fire 4 ohms vintage fuldtoner og læg en kærlig vintage diskant til, så skulle den være hjemme.

Læs mere her.

Jeg tror at det skal prøves af her f.eks. med min 'guddommelige' Roswitha enheder og en rørende diskant i vinter. Mine Siemens 'monoblokke' står klar til at trække 15+ ohm.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Sendt: 03 September 2009 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Hey

Ja jeg fatter sgu ikke bare at du går igang med mine Seas basser. Der ligger 10 stykker på 15 ohm og venter på et godt projekt. Jeg har også forskellige vintage diskanter og mellemtoner. Der er næsten kun forsendelsen samt naturligvis en Stiksav

Derefter silvan og hente noget plade og derefter bare lave en åben baffel med nogle enheder.

Så kan man altid lege med placering af baflerne.

'Go for it'

Hilsen

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Sendt: 04 September 2009 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

HVis dit rum er så lille som du siger Lou, så vil jeg give Jesper ret.

Prøv med et par åbne bafler, det kan godt være vejen frem.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 September 2009 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt se ideen i at bygge en Open Baffel - Og jeg kunne måske også godt finde på det, men jeg vil hellere lave det
anderledes - altså med en bas og måske et diskant horn hvis det er. Alla det her (der dog er aaaaalt for dyrt for mig)

Link til KBS

Jeg tænker hele tiden på hvordan jeg skal gøre og hvilken vej jeg skal. 29w 8 Ohm og et sæt almene vintage højtalere - 16
ohm og beholde de dejlige 60 watt med et par Horn og en 16 ohms enhed, eller en Open Baffel jeg selv bygger.

PT, har jeg store overvejelser om at smide penge efter noget i denne stil, 2800 er lige i overkanten.

LINK

I et sæt Karlsons, som jeg nok har forelsket mig lidt for meget i...

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 04 September 2009 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt forstå din begejstring der, kunne sådan et sæt Seas 10" mon ikke bruges i sådan én?
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2009 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:
Jeg kan godt forstå din begejstring der, kunne sådan et sæt Seas 10" mon ikke bruges i sådan én?

Det er vist ment til 12 og 15" - og jeg vil da mene det er det man bør bruge så? Jeg kunne da altid give mig i kast med at bygge
dem, og så købe enhederne når de dukker op?

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2009 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Husets træværksted - det dur! http://www.huset-aarhus.dk/209
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2009 kl. 03:43 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:
Husets træværksted - det dur! http://www.huset-
aarhus.dk/209

Gud fri mig vel et fedt link - lige hvad jeg mangler!!! Tager direkte derned på Mandag!

All Vintage

Billedeupload guide

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2009 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Mens jeg gik hjem fra byen igår nat - overvejede jeg igen igen hvad gør med min højtaler krise. Og nu har jeg altså bestemt
mig for at få bygget sådan et sæt Karlsons! De spøger for meget hvis jeg ikke gør det, Så må jeg bare finde en god 12-15"
tommer fuldtone eller basenhed på 16 ohm og smide i, og måske kombinere det med en horndiskant eller noget andet
spændende.

Men nu sidder jeg lige og kigger på diverse planer og tegninger - og der er jo ikke to der er ens Er der nogen der ved
hvilken en jeg bør lave. Jeg hælder mest til nummer 3. Her er nogle eksempler:

1. Den ser rimelig overkommelig ud, og er også noget mindre end mange af de andre, det er godt - Den er fundet på
www.asgor.dk. Den er ti len 12"

Denne her er lidt større, og ser lidt anderledens ud så vidt jeg kan se, men grundideen er den samme selvfølgelig. Fundet på
"the Karlson homepage", lige så er resten.

Denner 3. tegning er den der minder mest om 1'eren. Den er meget gennemført og der er endda lavet "Sawcut plan"

Den er stor så jeg linker lige KARLSON plan 3

Den sidste her giver bare en udemærket ide om opbygningen - men den er lavet i Inces - og det er bare besværligt at
omregning alt det.

All Vintage

Billedeupload guide

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Sendt: 05 September 2009 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Hvad regner du med at bygge i? Krydsfiner, Mdf eller ?

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Sendt: 05 September 2009 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Hov! nu jeg lige tænker efter, så er de basenheder der sidder i Dali 7A 16ohms. Bare en lille oplysning

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2009 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

nummer 3 som du viser, kræver en del arbejde, da der er mange små lister osv. der er med her..
jeg ville anbefale krydsfiner istedet for MDF - jeg anser MDF for, en smule for dødt til horn, men hvad mener i andre? selvfølgelig har MDF den fordel at overfladen er væsentligt pænere end den man finder på krydsfiner...

jeg håber du får dem lavet, de er vildt fede!!!

mvh.
Søren

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2009 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

santashooter skrev:
nummer 3 som du viser, kræver en del arbejde, da der er mange små lister osv. der er med her..jeg
ville anbefale krydsfiner istedet for MDF - jeg anser MDF for, en smule for dødt til horn, men hvad mener i andre? selvfølgelig
har MDF den fordel at overfladen er væsentligt pænere end den man finder på krydsfiner... jeg håber du får dem lavet, de er
vildt fede!!!mvh.Søren

Det skal laves i enten 20 eller 19 mm krydsfiner har jeg vidst fået læst mig frem til - og så skal indersiden af højtaleren have
tre gange fed lak, så den ikke absorbere toner. Og så regner jeg med enten af male eller finere, så om det er krydsfiner er lige
meget.

Listerne tror jeg ikke er noget stort problem - det er jo bare lige til at fæstne siderne ordenligt. Nummer tre virker bare emst
gennemført.

All Vintage

Billedeupload guide

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2009 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

det er mere krydsfiner og maling jeg er lidt tilbageholden overfor da krydsfiner har en rigtig træls overflade til dette, og det skaber en stor udgift i spartelmasse - og så skal de også gøre pænt, jeg ville sætte mine penge på finer i den sammenhæng!

Edit: jeg kan se jeg endnu engang blandede Krydsfiner og spånplade sammen - undskyld!
krydsfiner blive intet problem, og er dejlig nemt at gøre smukt (der er selvfølgelig kanterne som kan drille)
så igen - Finer er smukt og kunne være fedt!!!

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 05 September 2009 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Måske taler jeg nu mod bedre vidende - men finér og krydsfinér er altså ikke det samme - eller også har jeg bare misfortolket jeres kommunikation

Finer er vel kun selve slutovefladen - hvorimod jeg fornemmer, at I taler om, at hele højttaler kassen skal fremstilles i krydsfiner - eller finer??

Man kunne vel med fordel anvende finér som slutbehandling hvis man ikke vil male efterfølgende -

De materialer, spom er i spil er vel så: Mdf-Finer-Krydsfiner- spånplade - Hva m. møbelplade ??

Møbelplade og krydsfiner snakker vel noget mere med i kabinettet end Spånplade og Mdf - og det må de måske godt?

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2009 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

hej Freddy, jeg tror kommunikationen fremstår lidt tåget, Finer og Krydsfiner er IKKE det samme, Krydsfiner er tynde lag træ der er limet sammen på kryds af hinanden, hvorimod finer i denne samtale er brugt som en finish istedet for maling.

jeg er af den opfattelse, at MDF er for dødt til horn, spånplade kunne nok godt gå, men igen det er til den døde side....
møbelplade, er jeg usikker på hvad præcist er, men jeg kunne forestille mig at det er for hårdt og igen snakker en del med, og måske for meget....

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 September 2009 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

finsk birke krydsfinér savet prof ud så det ikke splintre i kanterne - - det kan laves rigtig flot og behøver bare at stå i lakeret finish - - det billige rødlige "østen" krydsfiner er noget l**t at arbejde med og har heller ikke de samme egenskaber som det finske

MDF er er hæsseligt materiale - det stinker, støver og skal hvis det bruges skjeles bag mange lag maling hvorimod et kabinet af finsk birke x-finer blot fylder stuen af dejlig skov/savværks lugt

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2009 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Halløj Louis

Dejligt projekt! Ang. pladetyper tror jeg at Santa har lidt ret i at xfiner er det bedste - og det dyreste. Men måske der er en mellemvej, OSB som de kalder det hos BilligByg: http://www.billigbyg.dk/shop/osb-3-gulv-117288p.html

Ikke så død som mdf, lidt mere spændende end alm. spån. Men den har denne grove finish som man kan dyrke eller hade...

Ellers kan man overveje at kombinere materialerne, selve kassen i spån (billigt) skørter og baffel i xfiner (positive klangegenskaber)?

Personligt ville jeg ikke et øjeblik ryste på hånden i fht. bare at bruge spån, der kommer så utrolig megen optimering af delefilter og højfrekvensenheder, at materialevalget måske får sekundær betydning for systemets ydelse. Kommer det så til at tegne rigtigt godt kan man jo bygge nye dyre kabinetter engang? Det vigtigste er vel bare at komme igang og at have det sjovt!

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes