| Forfatter |
|
santashooter Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 05 September 2009 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
Halløj Louis
Dejligt projekt! Ang. pladetyper tror jeg at Santa har lidt ret i at xfiner er det bedste - og det dyreste. Men måske der er en mellemvej, OSB som de kalder det hos BilligByg: http://www.billigbyg.dk/shop/osb-3-gulv-117288p.html
 Ikke så død som mdf, lidt mere spændende end alm. spån. Men den har denne grove finish som man kan dyrke eller hade...
Ellers kan man overveje at kombinere materialerne, selve kassen i spån (billigt) skørter og baffel i xfiner (positive klangegenskaber)?
Personligt ville jeg ikke et øjeblik ryste på hånden i fht. bare at bruge spån, der kommer så utrolig megen optimering af delefilter og højfrekvensenheder, at materialevalget måske får sekundær betydning for systemets ydelse. Kommer det så til at tegne rigtigt godt kan man jo bygge nye dyre kabinetter engang? Det vigtigste er vel bare at komme igang og at have det sjovt!
|
|
|
Og at det spiller!  __________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 05 September 2009 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bliver 19 eller 20 mm krydsfiner - for det står der man skal - og det skal være sådan så, og så skal der jo fed lak på
indersiden
Jeg tager ned på træværkstedet på Mandag og snakker med Ejvind som styre træværkstedet i Århus, de har gode manskiner
så jeg kan gøre det super flot! Håber jeg da. Dernede køber man vist også materialer rimelig billigt. Så vidt jeg forstår
Der bliver spændende at komme igang - Nogen der har en forslag til enheder? Helst 16 ohm - ellers skal jeg have gang i noget
basenhed og diskant horn der så skal blive 16 ohm? Jeg er lidt på bar bund i hvordan jeg gør det, så en med noget viden herom
er velkommen til at komme med et forslag til fx bas og diskant horn. så lytter jeg meget gerne. Fx som det her.
 __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 September 2009 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
de er sku fede de karlson horn, og hvis du kan finde en fed tweeter at smide på toppen, kunne det jo være fedt - men det
bliver nok lidt dyrt....
du skal jo næsten have noget vintage Altec Lansing, eller måske noget JBL tweeter på toppen, det kunne være fedt omend
noget dyrt...
men så har du ihvertfald gjort noget ud af det...
men en tweeter driver på toppen og en tannoy dual concentric i bunden...
så er du godt kørende
__________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2009 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
santashooter skrev:
de er sku fede de karlson horn, og hvis du kan finde en fed tweeter at smide på toppen, kunne det jo
være fedt - men det
bliver nok lidt dyrt....
du skal jo næsten have noget vintage Altec Lansing, eller måske noget JBL tweeter på toppen, det kunne være fedt omend
noget dyrt...
men så har du ihvertfald gjort noget ud af det...
men en tweeter driver på toppen og en tannoy dual concentric i bunden...
så er du godt kørende
 |
|
|
Ja okay Søren - men det behøver altså ikke være så fancy - Kan jeg bare en finde en 12" -13" 15" 16 ohm's fuldtone til at
starte med, så er jeg glad. Så kan jeg jo eksperimentere med horn tweeter og andet gejl. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 06 September 2009 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er sagen i hvert fald afgjort for mit vedkommende. Mine nye NS-1000m er købt og betalt
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 06 September 2009 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du var heldig og fandt 2 stk 8" til hver side kunne du lige klemme dem ind - var de 8 ohm kunne seriel koble dem - jeg mener duelund havde to Beta 8 sidende i det store duelundhorn ? 2 flat 8" kunne også gøre det
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 06 September 2009 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes lige du bør se disse...tror det stort set er en baffel med et slidset rør om og den kan nok osse fungere som firkantet. Argg...jeg glemte det er en ny konstruktion...dog baseret på gode gamle kARLSON
http://www.oslo-audio-society.com/html/vi_har_besokt/Forsman /Forsman_01.html
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2009 kl. 07:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
De er godt nok også flotte! Og ja ideen er den samme som de gamle Karlson - det er bekymre mig mest er at finde en 16 ohms
fuldtone på 12 "
Havde du nogensinde bygget Karlson Tube? __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2009 kl. 07:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desværre nej jeg købte bogen med byggebeskrivelse for 30år siden, men kom aldrig igang...til gængæld fik jeg bygget alle forstærkerne i bogen. De nye indeholder jo flere enheder så serie-kobling er en mulighed , men det skal være den gamle du bygger
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2009 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Desværre nej jeg købte bogen med byggebeskrivelse for 30år siden, men kom aldrig igang...til
gængæld fik jeg bygget alle forstærkerne i bogen. De nye indeholder jo flere enheder så serie-kobling er en mulighed , men
det skal være den gamle du bygger
mvh |
|
|
Jeg tænkte da i hvert fald det var sjovest at bygge den gamle model, er du ikke enig - Den og så Bofa'erne, det kan kun blive
godt.
Disse enheder skulle være velegenet, de er i hvert fald anbefalet på Karlson Hjemmesiden. Og så er de 12.4 ohm. Vil det gå an
Tube? Måske kunne jeg senere kombinere med en Horn diskant eller noget?
Link til Ebay__________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2009 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo da..er enig, men synes de nye er tiltalende og simple...ku ik lige få linket til a virke. Nå fik det til at virke...de er da fine og må være egnet.
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2009 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Jo da..er enig, men synes de nye er tiltalende og simple...ku ik lige få linket til a virke. Nå fik det til
at virke...de er da fine og må være egnet.
mvh |
|
|
Ja for Bofa'er kan vel så klare det uden helt store problemer når de nu er 12 ohm, og de skulle være velegenet til Karlsons.
Måske jeg skulle få fat i sådan et sæt.
Så ville jeg da være all sæt, og så kan vi slippe for at lave helt store modifikationer på Bofa'erne __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 07 September 2009 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bliver et meget personligt setup det der, ville meget gerne være med på sidelinjen når det der skal søsættes! Jeg elsker utraditionelle og anderledes løsninger, det her er noget af det mest spændende på forum i øjeblikket! Den enhed der, den ser nam ud!
Jeg har iøvrigt selv bygget mange ting på huset, det er et fedt værksted, glæd dig bare!
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2009 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
Det bliver et meget personligt setup det der, ville meget gerne være med på sidelinjen når det der skal
søsættes! Jeg elsker utraditionelle og anderledes løsninger, det her er noget af det mest spændende på forum i øjeblikket! Den
enhed der, den ser nam ud!Jeg har iøvrigt selv bygget mange ting på huset, det er et fedt værksted, glæd dig bare!
|
|
|
Jeg har snakket med sælger, og det vil desværre koste 240 Dollars at sende det hjem  Så det må blive nogle andre
enheder. Ellers skal de findes i EU __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 07 September 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er lidt ked af at fortælle at Karlson konstruktionerne IKKE yder det man kunne forvente. Ideen ser besnærende ud, men Troels G. og undertegnede har lavet lidt forsøg med hornladede basrefleks kabinetter (Karlson princip) og det er ikke mere forstærkende end en almindelig basrefleks med porten vendt mod gulvet. (og det giver næsten ikke større forstærkning end alm. basrefleks max +1 db!) Hvis man vil have noget med SLAM i bunden og høj effektivitet er TQWT vejen frem. Hornlængden bestemmer afskærings frekvensen og Martin King har lavet et godt program, hvilket sparer udgiften til diverse kabinet forsøg. Det er i øvrigt ikke særligt kritisk med mål, software er nøjagtig nok. Forudsætningen er at T&S parametrene er nogenlunde nøjagtige, man SKAL måle selv eller få en der ved hvordan til at gøre det. Fabriksopgivelser kan man for det meste ikke stole på. MvH  Ps. Altec duplex enheder er velegnede=+98db/1w

< ="text/">
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2009 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
Jeg er lidt ked af at fortælle at Karlson konstruktionerne IKKE yder det man kunne forvente. Ideen ser
besnærende ud, men Troels G. og undertegnede har lavet lidt forsøg med hornladede basrefleks kabinetter (Karlson princip)
og det er ikke mere forstærkende end en almindelig basrefleks med porten vendt mod gulvet. (og det giver næsten ikke
større forstærkning end alm. basrefleks max +1 db!)Hvis man vil have noget med SLAM i bunden og høj effektivitet er TQWT
vejen frem. Hornlængden bestemmer afskærings frekvensen og Martin King har lavet et godt program, hvilket sparer
udgiften til diverse kabinet forsøg. Det er i øvrigt ikke særligt kritisk med mål, software er nøjagtig nok. Forudsætningen er
at T&S parametrene er nogenlunde nøjagtige, man SKAL måle selv eller få en der ved hvordan til at gøre det.
Fabriksopgivelser kan man for det meste ikke stole på.MvH Ps. Altec duplex enheder er velegnede=+98db/1w<!-- Sunbelt
Popup Killer - has been appended by SPF -->
< ="text/">
<!--
nopopups();
//-->
<!-- Sunbelt Popup Killer - end of the appended by SPF-->
|
|
|
Hej Hullevad
Tak for dit input - Jeg er vandt til at spille med en Sæt Voight gulvhorn, og dem synes jeg var ganske fortræffelige, faktisk
rigtig gode, og med lækker lyd sammen med et par Philips eller Richard allen osv. Jeg tror dog bare at jeg ikke vil kunne få
ro i sjælen, før de om ikke andet er prøvet af. Jeg har bare fået mig sat så meget op på det at det er alt for sent at stoppe
nu - tegningerne er printet ud og hængt op på væggen - enheder søges med lys og lygte, og de spøger i den grad i
baghovedet.
Måske lyder de ikke fantastisk - måske lyder de vildt godt (i mine øre) Måske mangler der lidt af det hele - men så er der så
meget andet.
Jeg MÅ prøve det - Men det er nok godt ikke at forvente guld og grønne skove __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2009 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu faldt jeg lige over det her - for det første, så ser det jo billigt, og det er til at betale, men oplysninger om det er godt nok
sparsomme, det jo væsentligt for mig om det er 8 eller 16 ohm.. og hvilke tomme det er. Har skrevet og spurgt, er jeg heldig
er det det jeg mangler :)
University skulle ifølge kilder også være gode til Karlson. Men jeg kan ikke helt se hvilken enhed det er?
Link ti lebay
Et par Karlson herind ville ikke være dumt.
 __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
Cesse Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 07 September 2009 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Følger lige med her.
Hilsen __________________ Hilsen Cesse ;)
Nakamichi og DIY
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 07 September 2009 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu kunne enhederne godt ligne et par 10" - men man ved jo aldrig, kan være billedet og størrelsesforholdet snyder...
der står i auktionen 8 or 16 ohm - kunne det betyde at de enten kan kobles til at spille 16 ohm, eller til at spille i 8 ohm, vha.
den medfølgende filter boks agtige ting?!?
det kunne jo være
jeg synes helt klart du skal bygge sådan et par højtalere her, der er ikke andet at gøre, forsøg dig med et par! det kunne
være det var lige hvad ud søgte, uanset hvad ser jeg frem til at følge processen og lægge ører til dem når de er færdige...
(det kan være mine 12" alnico pioneer basser, kan bruges i et lignende projekt engang, hvis jeg synes dine lyder fede?!?"
mvh.
Søren
hav en god aften! __________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |