| Forfatter |
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
santashooter skrev:
nu kunne enhederne godt ligne et par 10" - men man ved jo aldrig, kan være billedet og
størrelsesforholdet snyder...
der står i auktionen 8 or 16 ohm - kunne det betyde at de enten kan kobles til at spille 16 ohm, eller til at spille i 8 ohm, vha.
den medfølgende filter boks agtige ting?!?
det kunne jo være
jeg synes helt klart du skal bygge sådan et par højtalere her, der er ikke andet at gøre, forsøg dig med et par! det kunne
være det var lige hvad ud søgte, uanset hvad ser jeg frem til at følge processen og lægge ører til dem når de er færdige...
(det kan være mine 12" alnico pioneer basser, kan bruges i et lignende projekt engang, hvis jeg synes dine lyder fede?!?"
mvh.
Søren
hav en god aften! |
|
|
Ja det er også min tanke det er det, det betyder, men man ved jo aldrig. jeg synes også og kan skimte at der stå 8-16 på
enheden. Plus at der følger horn tweeters med til at supplere.
Der er dog ikke mange der mener de Karlson lyder godt, Men hva, måske synes jeg. Og hvis de ikke gør, så fred være med
det,så er de sjove at have lidt, til man måske finder på noget andet.
Mere info?
 __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var da lidt ked af at måtte sige at Karlson konstruktionen ikke lever op til det lovede. Det er da en lidt skæg konstruktion der ser spændende ud på papiret. Hvis man køber vintage enheder (dyrt) for at prøve er pengene ikke spildt, kun træ og arbejde. En TQWT konstruktion er ret beset et Voight horn med kun en bøjning og nem at realisere. (og det fungerer!). I øvrigt vil jeg sige at det ikke kun er fragten fra USA som er dyr, hvis indpakningen er for dårlig risikerer man at få skæve enheder hjem og så er pengene spildt. Forsikring er ikke noget værd, transportøren siger det er indpakningen som var for dårlig og sælger siger at det er transportørens skyld. Penge ud af vinduet! Gamle alnico magneter har som regel tabt noget af magnetismen så virkningsgraden skal tages med et gran salt ikke at forglemme. Det er ikke altid de kan magnetiseres op igen med godt resultat.
Af skade bliver man (måske) klog, men sjældent rig!
|
| Til top |
|
| |
Rolf Zetterberg Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 91
|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare hæng i Louis, det er et fedt og anderledes projekt. Hvis ikke de lever op til forventninger, så spiller du bare elbassen på karlson. Det kan fungere rigtig godt, har hørt det engang. Ved ikke hvilken enhed der sad i, men det var en dejlig lyd mad masser af guf i, lyden kom godt ud i rummet.
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det Rolf - Det var dejligt at vide, så de skulle være udemærket? Kan du forkjlare det med 8 og 16 ohm - kan de bruges
til begge dele? __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rolf, de der 8" ser max interessante ud, jeg får nærmest mundvand  Har de været solgt her på kontinentet evt. i dk?
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Leif.
Jeg tror ikke de blev solgt i Dk. De ses næsten kun til salg i USA, men det er da muligt der er smuttet nogle til DK. Jeg synes
jeg har læst a de havde noget at gøre med EV Og/eller Altec, men kan ikke finde det igen. De virker bare meget
interessante.
Jeg er dog lidt ærgelig hvis dem jeg lige havde fundet ( Link til Ebay) er 8" og ikke 12"
som
jeg håber. Ellers må jeg jo finde et 16 ohms basenhed, de burde være nemmere end at finde en fuldtone  og så med et
16
ohms diskant horn på toppen, det ser jeg mange der gør, så det er også en mulighed. For 16 ohms bas + 16 ohms
diskanthorn,
burde vel ende på 16 ohm?
Ellers er der et sæt ret flotte Goodmens til salg Link - dem kender jeg jo slet ikke. Men
de virker ikke så dyre. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser meget spændende ud de Goodmans. Det er meget gennemført at de har gjort tiltag for at dæmpe whizzerens tendens til at ringe. Men godt nok dyrt og risikabelt at hente hjem fra US  8" enheden har ikke cirkelrundt chassis ser det ud til
|
| Til top |
|
| |
Rolf Zetterberg Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 91
|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
8-16 ohm betyder nog att de kan användas i bägge.Någon omkopplare har jag aldrig sett.Fast det skulle ju vara praktiskt!
8-tummaren finns i både runt utförande och med "öron".
Bild ur Audio Handbook" från 1954:

|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det klør fælt i vintage-/hornbyggeorganet... hrrr
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2009 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der kommet skub i tingene - jeg har truffet nogle hurtige beslutninger idag - jeg har valgt at bygge et mindre Karlson horn - der passer ti len 8" enhed - de er ca 60 cm høje, så de bliver meget søde. På den måde er mit udvalg af mulige enheder blevet noget større, og mit plads problem er også blevet bedre - Så alt godt.
Måske er det ikke de helt rigtige Karlson så - dem der passer til en 12" - men de kan bruges med 10 elelr 8" og det giver mig nogle gode muligheder synes jeg, både hvis jeg køre dem med 16 ohm, nu kan jeg så også bruge mine andre enheder - FEDT!
Jeg var nede i huset idag - alt er skåret ud, pudset og næsten klar til at samle - i morgen får den et ordenligt skub, så håber jeg snart de er færdige. Groft sagt.
Over and out. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 09 September 2009 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er den første højtaler næsten færdig - den mangler bare lige vingerne foran - og maling osv. I morgen aften skulle begge højtalere begge stå klar udne vinger
Så mangler vi bare en høj ohms 8" fuldtone. "RørGrej" fortalte at richard Allan new Golden Eight er en 15" ohms, så dem jagter jeg lidt.
Ellers er der et sæt Zeenith for 900 på KSB, med en bas på 10" og en diskant, der vist sammelagt kan give en 12-15 ohm. Så mulighederne er blevet lidt flere.
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=125552
__________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 September 2009 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
New golden eight blev solgt som både som 5, 8 og 15 Ohm, så med lidt held  Men hvis du bygger til 8-10", hvorfor så ikke bare prøve et sæt 10" Seas fra Jesper? Hmm, man kan ikke summere bassens og diskanten impedans. Delefiltret sørger for at den nominelle impedans kommer til at ligge i nærheden af enhedernes påtrykte, plus minus lidt faseskift og andre sammenhænges indflydelse  Edit: Nåeh dem her:  16 ohm bas og 24 ohm diskant. Tjae, som jeg har forstået rørforstærkere, så fungere de allerbedst med en nogenlunde lineær impedanskurve... hvad siger sagkundskaben? Tube mania?
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2009 kl. 07:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
New golden eight blev solgt som både som 5, 8 og 15 Ohm, så med lidt held Men hvis du bygger til 8-10", hvorfor så ikke
bare prøve et sæt 10" Seas fra Jesper?Hmm, man kan ikke summere bassens og diskanten impedans. Delefiltret sørger for at
den nominelle impedans kommer til at ligge i nærheden af enhedernes påtrykte, plus minus lidt faseskift og andre
sammenhænges indflydelse Edit: Nåeh dem her: 16 ohm bas og 24
ohm diskant. Tjae, som jeg har forstået rørforstærkere, så fungere de allerbedst med en nogenlunde lineær impedanskurve...
hvad siger sagkundskaben? Tube mania?
|
|
|
Ja sådan som jeg har forstået det skal bas og diskant helst have samme impedans. men så kunne man jo kombinere bassen
med en horn driver. - eller ja, en 15 ohms bas fra Jesper og så måske de her? Link__________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
rørgrej Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 10 September 2009 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Louis!
Min tilgang til horn har altid været - at der skal benyttes en fuldtone-enhed, hvor så kabinetkonstruktionen hjælper der, hvor fuldtoneenheden vil have de største problemer - de lave frekvenser.
Det var oprindeligt ideen, ikke mindst fordi man sparede penge til enheder, men ligeså meget fordi, at man undgår alle faseproblemer og deslige. Jeg mener du vil få mest ud af, at holde fast i fuldtone-enheden - og der findes en del 8" - også med 15 ohm´s belastning. Hvis hornet er langt nok, kan det også spille god bas. I en blindtest mente Malurt´s lydman, at mine Duelundhorn bl.a. indeholdt en 18" basenhed??
mvh
Søren
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2009 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
rørgrej skrev:
Hej Louis!
Min tilgang til horn har altid været - at der skal benyttes en fuldtone-enhed, hvor så kabinetkonstruktionen hjælper der,
hvor fuldtoneenheden vil have de største problemer - de lave frekvenser.
Det var oprindeligt ideen, ikke mindst fordi man sparede penge til enheder, men ligeså meget fordi, at man undgår alle
faseproblemer og deslige. Jeg mener du vil få mest ud af, at holde fast i fuldtone-enheden - og der findes en del 8" - også
med 15 ohm´s belastning. Hvis hornet er langt nok, kan det også spille god bas. I en blindtest mente Malurt´s lydman, at
mine Duelundhorn bl.a. indeholdt en 18" basenhed??
mvh
Søren |
|
|
Når jeg engang får plads - så kan det være det er et par duelund der skal prøves - Lige nu glæder jeg mig bare til at prøve
de her Karlson, og hvis de skuffer slemt - så er jeg også forberedt på det. Om ikke andet er det sjovt at bygge horn  Det
er jo det første sæt jeg selv bygger.
Hvis du har nogle forslag til 15 Ohms 8 eller 10" så post dem endelig
Jeg har desværre ikke kunne finde et sæt Richard Allan new golden eight, som du forslog mig, men måske de dukker op.
Ellers faldt jeg over dem her - de ser spændende ud, max belastning er dog 20w.
Lomo Kinap__________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
rørgrej Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2009 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Louis!
Nu har jeg jo et sæt af omtalte Richard Allan - ikke fordi jeg SKAL a´ med dem - men?? Spørgsmålet er, om jeg får taget mig sammen til det projekt jeg påtænker?
Men det sæt/de sæt du har fundet ser da også spændende ud. Du skal slet ikke spekulere på effekt. Dels er der kæmpe forskel på rør/trans-effekt, og desuden, hvis hornet er konstrueret korrekt, så kan du ikke holde ud at høre det ved bare 10 watt - i det lange løb!!!
Jeg har netop købt et sæt Lowther Club horn af r-l-b. og jeg håber, at de kommer til at spille med et sæt Lowther PM2A, som jeg også netop har købt (jeg mangler lidt hjælp til noget spolestyr på enhederne) men når de er iorden, så har jeg ihvertfald Richard Allan til salg.
mvh
Søren
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2009 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
rørgrej skrev:
Hej igen Louis!
Nu har jeg jo et sæt af omtalte Richard Allan - ikke fordi jeg SKAL a´ med dem - men?? Spørgsmålet er, om jeg får taget
mig sammen til det projekt jeg påtænker?
Men det sæt/de sæt du har fundet ser da også spændende ud. Du skal slet ikke spekulere på effekt. Dels er der kæmpe
forskel på rør/trans-effekt, og desuden, hvis hornet er konstrueret korrekt, så kan du ikke holde ud at høre det ved bare 10
watt - i det lange løb!!!
Jeg har netop købt et sæt Lowther Club horn af r-l-b. og jeg håber, at de kommer til at spille med et sæt Lowther PM2A,
som jeg også netop har købt (jeg mangler lidt hjælp til noget spolestyr på enhederne) men når de er iorden, så har jeg
ihvertfald Richard Allan til salg.
mvh
Søren |
|
|
Men i hvert fald hvis du skal af med dem, så vil jeg meget gerne købe demm. For det er jo lige sådan noget jeg mangler.
Om ikke andet. hvis de ikke lyder godt i de her Karlson - så er det jo bare at bygge noget andet og bruge dem der __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
rørgrej Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2009 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Louis!
Jeg tror da allerede, du har noget andet/(dine Voight horn), som vil lyde bedre end Karlson, sammen med sådan nogle Bofa og Richard Allan
mvh
Søren
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
rørgrej skrev:
Hej Louis!
Jeg tror da allerede, du har noget andet/(dine Voight horn), som vil lyde bedre end Karlson, sammen med sådan nogle Bofa
og Richard Allan
mvh
Søren |
|
|
Det tror jeg også, Men Karlson er bare meget pænere  Men ås får de bare et par 8 ohms og spiller sammen med Nak
grejet eller Schaub Loranz'en __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |