Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Marantz, Onkyo, NAD & Primare (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Chriss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 27 April 2012 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Hej :)

Jeg er ved at opgradere mit surround setup. Jeg er ude efter en rigtig god surround processor og et effekttrin. Surround processoren skal trække min Vincent SP-998 monoblokke, som går til front højtalerne. Effekttrinet skal trække center og bag ht.

Har tidligere brugt en Onkyo TX-NR807 som forforstærker til mine monoblokke, men oplevede at forforstærkerdelen i Onkyoen var elendig (efter min smag). Så Onkyoen er solgt nu.

Lyden er rigtig vigtig for mig, så den skal være i top. Vil også som minimum have HDMI 1.3. Har en stor film samling, hvorfor jeg ikke har så meget at bruge HDMI 1.4 til lige nu, men er i tvivl om, hvorvidt jeg måske vil fortryde senere, hvis jeg ikke har muligheden for HDMI 1.4.

Jeg vil gerne holde mig omkring et max på 30-35.000,- kr.

Har kigget på Marantz AV 7005 og Marantz MM 7055. Har fået et tilbud fra Hifi-freaks på 20.000,- kr. Dette setup har fået rigtig gode anmeldelser:

http://www.stereophile.com/content/music-round-47

http://hometheaterreview.com/marantz-av7005-home-theater-pre amp-processor-reviewed/

http://www.hometheaterhifi.com/processors/1055-marantz-av700 5-processor.html

Marantz får gode reviews på lyden, som dog ikke kan matche de helt pristunge drenge som ML, Krell, McIntosh mm. På billedbehandling få den dog middel reviews, men det kan løses ved at lade afspilleren håndterer dette.

Har dog ikke selv set eller hørt Marantz AV 7005, så er der nogle der har erfaringer?

Andet setup jeg overvejer er Primare SP32HD + effekt. Kan få en Primare SP32HD til ca. 30k, så der bliver ikke så mange penge til effekt, men den skal jo også kun trække center og bag ht.

Primare er kendt for deres gode lyd og SP32HD får også gode anmeldelser:

http://www.primare.net/product.asp?ProductID=27&d=5& c=1

http://www.avguide.com/forums/marantz-av8003-vs-primare-sp32

Primare SP32HD skulle i følge ovenstående review være markant bedre end Marntz AV 8003. Tænker at det samme gør sig gældende for 7005. Har dog generelt svært ved at finde nogle anmeldelser af Primare SP32. På billedsiden har Primare kun HDMI 1.3, hvilket jeg lige nu synes ar fint, men måske vil fortryde. Endvidere er Marantz setupet en hel del billigere. Dog tror jeg, at hvis lyden er markant bedre på Primare SP32HD, så er det den jeg vil vælge. Har nu heller ikke set eller hør Primare SP32HD i aktion, så håber at der er nogle der kan hjælpe?

Er der nogle der har erfaringer med Marantz AV 7005 (eller 8003) eller Primare SP32, så skriv endelig...

Hvis I har forslag til andre surroundsetups til max 35k, der kan matche eller er bedre end ovenstående, så må I også meget gerne komme med indput :)

Bio: Avalon & Velodyne
Til top Vis Chriss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chriss

Chriss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2012 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Har lige fået anbefalet en Onkyo PR-SC5509 surround processor.
http://www.av-connection.dk/?PGr=3524&ML=212
http://www.eu.onkyo.com/en/products/pr-sc5509-58251.html
http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=2946&fkLoung e=4

Den kan demoes i KT Radio på Vesterbrogade. De hævder at Onkyo PR-SC5509 (19.000,-) er bedre til både billed og musik end Primare SP32HD (32.000,-), som de også sælger.

Onkyo PR-SC5509 har også Audyssey MultEQ® XT32 to Correct for Room Acoustics, som skulle være noget af det bedste på markedet.

Er vist lidt billigere i tyskland.

Jeg kan ikke finde nogle anmeldelser af den på nettet. Men fandt nogle af Onkyo PR-SC5508:

http://hometheaterreview.com/onkyo-pr-sc5508-av-preamp-revie wed/

Ifølge dette review skulle Marantz AV-8003 være bedre til stereolyd end Onkyo PR-SC5508.

http://www.hometheaterhifi.com/surround-sound-processors/136 4-onkyo-pr-sc5508-91-av-receiver.html?showall=1

http://www.testberichte.de/d/linkfeedback/frame.html?feedbac kUrl=http%3A%2F%2Fwww.i-fidelity.net%2Ftestberichte%2Fheimki no%2Fonkyo-pr-sc5508%2Fseite-1.html&objectId=242586& toUrl=%2Fd%2Flink%2Fm_linker.php%3Fc3_id%3D2679%26amp%3Bt_id %3D242586%26amp%3Bdest%3Dhttp%253A%252F%252Fwww.i-fidelity.n et%252Ftestberichte%252Fheimkino%252Fonkyo-pr-sc5508%252Fsei te-1.html%26amp%3Bm_id%3D614%26amp%3Bpos%3D4569&objectTy pe=4

Er der nogle der har erfaring med denne?

power
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 April 2012 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg køre med onkyo pr-sc 5509 sammen med vincent sp-991 og sav-p 200
Jeg syntes den gøre det rigtig godt ( du må ikke sammenligne de små onkyo og de store modeller der er meget forskel)
Dog bruger jeg ikke rum-EQ da jeg syntes den mister en del dynamik i mit set up.
Har prøvet at have marantz av 8003 hjemme. Grunden til at jeg ikke købe den i sin tid var pga. Af stereo lyden ikke var helt efter min smag. Den
manglede i den grad rum og det hele stod meget tilbage i lydbilledet men surround syntes jeg den var ok.
Power

Chriss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2012 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Hej Power

Oplever du, at din Onkyo 5509 er bedre end Marantz 8003 var på stereo lyden?

Den Vincent SAV-P200 ser spændende ud. Kan forestille mig at den måske bliver lidt varm? Tror den skal have et lyt. Vil jo passe godt til mine SP-998 :)

Chris

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 28 April 2012 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

power skrev:
Hej
Jeg køre med onkyo pr-sc 5509 sammen med vincent sp-991 og sav-p 200
Jeg syntes den gøre det rigtig godt ( du må ikke sammenligne de små onkyo og de store modeller der er meget forskel)
Dog bruger jeg ikke rum-EQ da jeg syntes den mister en del dynamik i mit set up.
Har prøvet at have marantz av 8003 hjemme. Grunden til at jeg ikke købe den i sin tid var pga. Af stereo lyden ikke var helt efter min smag. Den
manglede i den grad rum og det hele stod meget tilbage i lydbilledet men surround syntes jeg den var ok.
Power

jeg kan kun give dig ret power ang av 8003 til stereo, da er den lidt flad, men til sourround er den rigtig fin, det er jo også kun hvad den blir brugt til hos mig...bruger bare mit sourround alt for lidt. til gengæld har jeg fået fat på en ny pre til stereo plinius tautoro/phono.....SUPER pre .

vh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

chris09
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 April 2012 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

edit
Til top Vis chris09's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris09

power
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 April 2012 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Chriss skrev:

Hej Power

Oplever du, at din Onkyo 5509 er bedre end Marantz 8003 var på stereo lyden?

Den Vincent SAV-P200 ser spændende ud. Kan forestille mig at den måske bliver lidt varm? Tror den skal have et lyt. Vil jo passe godt til mine SP-
998 :)

Chris

Hej
Ja jeg syntes onkyo'en spiller bedre stereo end marantzen gjorde det. SAV-P 200 bliver kun håndlun så det er ikke så galt

Power

staffi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 29 April 2012 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Hey... Hva med at prøve at kigge / lytte på primares sp22HD..?
Til top Vis staffi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af staffi

Chriss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2012 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Var i KT Radio i går og få en demo af Onkyo PR-SC5508. Prøvede både surround og stereo. Må desværre indrømme at jeg ikke var imponeret (beklager KT Radio). Billedbehandlingen var virkelig god og det stod super skarpt, men synes at både surround og stereo lød bedre med min Onkyo TX-NR807 hos mig selv. Jeg giver dog ikke Onkyo 5508 skylden, men snare rummet, højtalere, effekttrin, afspiller, kabler mm. Bliver nødt til at få processoren med hjem til en demo.

Har nu fået Marantz AV7005 hjem til en demo i weekenden. Testede den på surround og stereo i går aftes. Jeg er meget positivt overrasket over den på begge områder.

Der var nogle indstillingsfunktioner ved processoren som irriterer mig, men det kan skyldes mine manglende evner. Jeg kører her i overgangs perioden mellem de to setups uden subwoofer. Men jeg kan ikke få 7005 til at lade være med at cutte mine fullrange højtalere ved 40hz, hvilket betyder en stor mangel i bunden.

Surrounden lød som den skulle med flere detaljer end der var på min Onkyo 807. Stereoen var meget detaljeret og med en god placering i lydbilledet. Det kan selvfølgelig ikke måle sig med mit stereo setup, men det forventer jeg heller ikke.

Billed behandlingen var fin, men umiddelbart ikke bedre end på min Onkyo 807.

Beklager at jeg må bruge min Onkyo TX-NR807 som reference, men det er den jeg kender bedst :)

Chriss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2012 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Hej staffi
Jeg havde dårlige erfaringer med at bruge min Onkyo TX-NR807 som forforstærker til mine Vincent SP-998, derfor antager jeg, at mange recivere spare lidt på konstruktionen til deres preout. Det er selvfølgelig ikke en gyldig slutning, da der kan være nogle recivere, hvor det ikke forholder sig sådan. Har dog også talt med nogle forhandlere, som siger at jeg skal have en dedikeret processor, hvis jeg vil have god forforstærker funktion. De kan selvfølgelig tage fejl, hvilket ikke har noget med en økonomisk interesse at gøre 

Har du gode erfaringer med at bruge Primare SP22HD som forforstærker til effekttrin?

Chriss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2012 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Hej
Ja jeg syntes onkyo'en spiller bedre stereo end marantzen gjorde det. SAV-P 200 bliver kun håndlun så det er ikke så galt

Power
[/QUOTE]

Hvis Onkyo'en også spiller bedre stereo end Marantz AV7005, så må den gøre det ret hæderligt :)

Jeg bliver nødt til at få Onkyo 5509 hjem til demo...

Chriss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2012 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Har lige fået endnu en anbefaling: NAD M15HD(2) surround processor.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/forstarker/nad_ m15hd2_forforstarker.htm

Review (på HD udgaven):

http://www.techradar.com/reviews/audio-visual/hi-fi-and-audi o/home-cinema-systems/nad-masters-series-m56-m15hd-m25-69080 2/review

Review (på M15 udgaven):

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1409&zoneid=3

Dette review fra hifi4all beskriver dog ikke, hvor god den er til musik, samt hvor den ligger i forhold til andre surround processorer.

Den ligger prismæssigt mellem Onkyo 5509 og Primare SP32.

Er der nogen der har erfaringer med M15HD eller HD2?

Hvor placerer den sig i forhold til de andre på surround og stereo?

staffi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2006
Sendt: 19 Juni 2012 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Hej chriss

Nej desværre har jeg ik erfaring med sp22 men med sp32 kan jeg kun nævne godt om specielt med deres a32 effekt, den gør det super godt og
trækker ALT... Pt spiller jeg på deres a30.7 med bi-ampede fronter, og det går gadagung gadagung derud af...
Til top Vis staffi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af staffi

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Juni 2012 kl. 03:14 | IP-adresse registreret  

At i ikke mener Marantz egner sig til musik i stereo undrer mig. Har dog kun hørt budget-class marantz, onkyo, sony,
pionner snurrerundt forstærkere, men i mine ører er der her en sikker vinder.

Du bor i københavn og har et budget der tillader dig at tage ind til samtlige hifi-forhandlere i området og høre om ikke du
kunne låne en forstærker hjem til prøve i egen stue. Ikke at der er noget problem i lige at høre andre entusiaster ad hvad
deres mening er, men du hænger dig en anelse på anmeldelser på trods af dine ører er ret bestemte i hvad de vil høre
allerede?

Spørger du mig, så lån gode sager med hjem og lad dine ører bestemme.

Er du bekymret ang power i dit snurrerundt, så kan du overveje Emotiva fra USA. De bruger selv processor og har et godt
udvalg af effekttrin, altsammen til rimelige kroner med gode anmeldelser.

Glæder mig til at høre resultatet af denne tråd :)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Chriss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2012 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Det endte med, at jeg købte en Onkyo PR-SC5509 processor. Det var den der havde den bedste surround lyd hjemme i min lille bio. Stereolyden er på niveau med en Marantz AV7005, men Onkyoen var altså lidt bedre på surround. NAD M15HD og Primare SP32HD kunne hjemme hos mig heller ikke matche Onkyo 5509 på surround, så den kan stærkt anbefales :)

Min hjemmebio kan ses på:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=94727&P N=1

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 10 August 2012 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Chriss skrev:

Det endte med, at jeg købte en Onkyo PR-SC5509 processor. Det var den der havde den bedste surround lyd hjemme i min lille bio. Stereolyden er på niveau med en Marantz AV7005, men Onkyoen var altså lidt bedre på surround. NAD M15HD og Primare SP32HD kunne hjemme hos mig heller ikke matche Onkyo 5509 på surround, så den kan stærkt anbefales :)

Min hjemmebio kan ses på:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=94727&P N=1

<SPAN style="FONT-FAMILY: Arial"></SPAN> 

Jeg glæder mig til at høre med om, hvordan Onkyo performer. Jeg overvejer selv 5509 eller NAD M15 HD2...

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Sendt: 10 August 2012 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Chriss skrev:

Hej staffi
Jeg havde dårlige erfaringer med at bruge min Onkyo TX-NR807 som forforstærker til mine Vincent SP-998, derfor antager jeg, at mange recivere spare lidt på konstruktionen til deres preout. Det er selvfølgelig ikke en gyldig slutning, da der kan være nogle recivere, hvor det ikke forholder sig sådan. Har dog også talt med nogle forhandlere, som siger at jeg skal have en dedikeret processor, hvis jeg vil have god forforstærker funktion. De kan selvfølgelig tage fejl, hvilket ikke har noget med en økonomisk interesse at gøre 

Har du gode erfaringer med at bruge Primare SP22HD som forforstærker til effekttrin?

Hej.

Jeg har en Onkyo TX-NR809 og finder forforstærkerdelen forbløffende god. Forbavsende hvad man kan få for 7000 kr. som jeg gav. Bruger lige nu nogle kraftige effektblokke til låns.

Tillykke med din Onkyo PR-SC5509 processor som lyder interessant.

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 August 2012 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Jeg ville tage et kig på Audiolab 8200AP, Processoren er sat lidt ned på Hifi-freaks og kvaliteten er sikkert helt i top, som audiolab produkterne plejer at være.
Den har HDMI 1,4 og en masse andet.. Og så er den tilmed flot designet
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

Chriss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2012 kl. 02:15 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:
Chriss skrev:

Hej staffi

Hej.

Jeg har en Onkyo TX-NR809 og finder forforstærkerdelen forbløffende god. Forbavsende hvad man kan få for 7000 kr. som jeg gav. Bruger lige nu nogle kraftige effektblokke til låns.

Tillykke med din Onkyo PR-SC5509 processor som lyder interessant.

Jeg var selv længe meget tilfreds med min Onkyo TX-NR807. Men efter at jeg begyndte at lege med highend stereolyd, begyndte jeg at bliver mere kritisk over for det reciveren leverede. Som skrevet, så synes jeg pludselig ikke længere, at forforstærker-delen i min Onkyo TX-NR807 var god nok. Det lød ok, men når jeg sammenlignede med hvad sammen højtalere, effekttrin og kabler kunne levere på en bedre forforstærker, så kunne jeg ikke leve med min Onkyo reciver længere. Du kan jo prøve at låne en surround processor hjem til demo og se/hører om der er forskel. Skal dog advare om, at det kan bliver en dyr test  

Chriss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2012 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
At i ikke mener Marantz egner sig til musik i stereo undrer mig. Har dog kun hørt budget-class marantz, onkyo, sony,
pionner snurrerundt forstærkere, men i mine ører er der her en sikker vinder.

Du bor i københavn og har et budget der tillader dig at tage ind til samtlige hifi-forhandlere i området og høre om ikke du
kunne låne en forstærker hjem til prøve i egen stue. Ikke at der er noget problem i lige at høre andre entusiaster ad hvad
deres mening er, men du hænger dig en anelse på anmeldelser på trods af dine ører er ret bestemte i hvad de vil høre
allerede?

Spørger du mig, så lån gode sager med hjem og lad dine ører bestemme.

Er du bekymret ang power i dit snurrerundt, så kan du overveje Emotiva fra USA. De bruger selv processor og har et godt
udvalg af effekttrin, altsammen til rimelige kroner med gode anmeldelser.

Glæder mig til at høre resultatet af denne tråd :)

Tak for råd ang. lån af processor til hjemmetest. Har testet en hel del og er endt med Onkyo PR-SC5509. Synes at det er en super surround processor. Udover at den har rigtig god rumkorrektionsprocessor, så er surround lyden helt vild god.

Vil give dig ret i, at Marantz (ihvertfald den AV7005 som jeg testede), gør det rigtig godt til stereo. Dog ikke bedre end min Onkyo på mit setup.

Fik ikke testet Emotiva, men udbyggede i stedet med mere Vincent effekt. Har testet de Vincent monotrin i mit stereosetup, hvor de kan være med på højeste niveau, hvorfor det var en let beslutning.

Du kan se mere på denne tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=94727&P N=0&TPN=1

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum