Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 11:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround fra bærbar? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ellegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 Oktober 2012 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Hey alle,

Jeg har netop anskaffet mig en computer med HDMI-output samt en surroundforstærker med HDMI-input. Intentionen bag det hele var, at jeg kunne afspille f.eks. BluRay-film direkte fra computeren og få fuld surround sound med over mit surroundanlæg, men tilsyneladende understøtter lydkortet umiddelbart kun stereo. Det havde jeg ikke forestillet mig, særligt da min computer - en HP DV7 - sælges under navnet "entertainment computer", og jeg er noget skuffet over at have gjort denne opdagelse.

Jeg overvejer nu hvilke muligheder jeg har for at gøre noget ved det. Kan man eventuelt downloade én eller anden driver der kan sende surround ud gennem HDMI-outputtet, eller er det alene hardwarebetinget?

Og i så fald, findes der da et aggregat der kan klare at få både surround og billede samlet i ét output - jeg tænker en art audiovisuel ekstern kasse e.l.?

Lader det sig ikke gøre, er jeg tilbøjelig til at sælge computeren igen og skaffe en ny, der kan afspille i 5.1 via HDMI. Men hvad skal jeg gå efter i så fald?
Til top Vis Ellegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ellegaard Besøg Ellegaard's Websted

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Oktober 2012 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Du kan finde dig et eksternt usb lydkort med 5,1 digital udgang. Måske en klodset løsning, men burde virke.

Du har tjekket, at der ikke er en optisk minijack i din 3.5mm jack-udgang? Det var der nemlig (mener jeg) i min nu 6 år gamle HP pavillion, uden at jeg havde opdaget det.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

mmunk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2012
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Oktober 2012 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

hej..

mit bedste råd vil være at bruge din 14 dages returret da jeg ikke kender noget som kan det du ønsker..

man kan købe et eksternt lydkort og så trække LYDEN igennem der men du kan ikk tage billedet med pgså, og da dette ikke er det du ønsker gider jeg ikke linke noget til dig.

man kan i nogle tilfælde got ændrer det men jeg kan ikke finde noget til hp.

mvh

Mit DIY projekt

hilsen mmunk
Til top Vis mmunk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mmunk

Ellegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2012 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svarene!

Jeg har købt det hele brugt, så der er ikke noget returret, men hvad computeren angår er det en smal sag at sætte den til salg igen, så det er jeg ikke så bekymret om.

Jeg har dog lige fundet ud af, at hovedtelefonudgangen rummer SPDIF! Kan jeg på én eller anden måde sikre mig, at denne kan trække surround inden jeg bestiller sådan et koaxialt kabel? Jeg kan godt leve med at skulle bruge to kabler hvis jeg så til gengæld også får fuld surround...

EDIT: Når jeg går ind i "Egenskaber for SPDIF (digital udgang via hovedtelefondok)" og klikker på fanebladet "Avanceret" og tjekker standardformat, får jeg mulighed for at vælge fra 16 bit 44.1 kHz til 24 bit 192 kHz, men tilsyneladende kun via 2 kanaler. Kunne det tænkes det ændrer sig hvis jeg kobler computeren til surroundforstærkeren, eller indikerer det, at den digitale hovedtelefonudgang også kun kan afspille i stereo?
Til top Vis Ellegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ellegaard Besøg Ellegaard's Websted

Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har meget svært ved at tro, at din PC ikke kan sende SPDIF ud gennem HDMI. Det kan min 3 år gamle HP i hvert fald. Prøv
at kigge lidt i opsætningen af lyden på PC'en. Nede i højre side af skærmen, på højtalersymbolet, højreklikker du og vælger
afspilningsenheder. Der skal du ind i indstillingerne for din HDMI-udgang og vælge 5.1. Hvad bruger du i øvrigt som
afspilningsprogram?
Til top Vis Crackhead's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crackhead

Ellegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger VLC (eller er det VCL?).

Mig bekendt har jeg været inde i alle opsætningsmenuer og er ikke stødt på andet end muligheden for at afspille i stereo. Det pudsige er, at
specifikationerne på grafikkortet nævner 5.1 som mulighederne, men hvorfor jeg ikke kan få det til at virke, det er mig en gåde...

Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Mja ok. VLC er ok, men prøv Splash Player i stedet. Den synes jeg er bedre. Kan du ikke poste et link til din PC? Så prøver jeg
lige at kigge på det.

Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

I VLC skal du i øvrigt huske, at vælge SPDIF under instillinger...

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Blue ray film  kan kun frem vises via hdmi .Du skal også have et stykke software der kan vise blue ray .

Vlc er ikke god til Blue Ray film , prøv power dvd 12 , men den koster penge

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt. Blu-Ray duer ikke i VLC.

Ellegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Jeg beklager, men jeg kan simpelthen ikke finde nogle muligheder for at vælge mere end 2 kanaler, hverken i VLC, i HDMI-konfigureringsmenuen under kontrolpanelet, eller nogle andre steder hvor det ellers ville være oplagt. Og som sagt, under opsætningen af SPDIF-udgangen, så giver konfigurationen umiddelbart heller ikke mulighed for at ændre på andre værdier end 2 kanaler mellem 16 bit 44.1 kHz til 24 bit 192 kHz.

En søgning på nettet har ledt mig til denne tråd, men en del af det er temmelig langhåret, og det har ikke givet nogen enkel løsning. Jeg forsøgte også at installere Realtek-HDMI-driveren for at se om den kunne gøre underværker, men det ændrede ikke ved noget som helst, så nu har jeg fjernet den igen.

Jeg kan ikke lige finde det præcise modelnummer på computeren. Der er et Windows-certifikan i bunden, men der fremgår ikke meget andet end at det er en HP Pavillion "Entertainment PC". Men det fremgår af systemindstillingerne, at processoren er en AMD Turion X2 DualCore Mobile RM-74 2.20 GHz med 4 GB RAM, i 64 bit. Samlet knap 600 GB harddisk. Hvor gammel den præcis er har jeg lidt svært ved at vurdere.

Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Hmmm...ok. Hviket grafikkort er der i den? Har du opdateret driverne? Hvis det er et ATI Radeon, kan du hente driverpakken
her: http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/radeonai w_vista64.aspx

Ellegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Det er dette grafikkort der sidder. Og det angiver ganske klart:

"HDMI output support
Supports display resolutions up to 1920x10801
Integrated HD audio controller with up to 2 channel 48 kHz stereo or multi-channel (5.1) AC3 supporting Dolby Digital or DTS, enabling a plug-and-play cable-less audio solution"

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Ellegaard skrev:
Det er dette grafikkort der sidder. Og det angiver ganske klart:

"HDMI output support
Supports display resolutions up to 1920x10801
Integrated HD audio controller with up to 2 channel 48 kHz stereo or multi-channel (5.1) AC3 supporting Dolby Digital or DTS, enabling a plug-and-play cable-less audio solution"

Husk at vælg DTS eller dolby 5.1 som lydspor når du har disken i (i selve filmens menu), det er (desværre) meget få grafikkort til pc'er der understøtter TrueHD.

Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Ja ok, det understøtter altså 5.1 S/PDIF over HDMI. Nu kan jeg forstå, at du bruger VLC, så den tager vi lige udgangspunkt i.
Åbn VLC og gå ind i Funktioner-->Indstillinger-->Vis Alle(nederst til venstre)-->Lyd-->Brug S/PDIF hvis muligt. Den skal gerne
være slået til. Hvis det ikke er nok, så højreklik på højtalerikonet i processlinien--Afspilningsenheder-->Højreklik på ATI HDMI
Output og konfigurer den til enten S/PDIF eller 5.1.

Ellegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Crackhead, jeg får ikke mulighed for at vælge flere end 2 kanaler under konfigurationen af ATI HDMI-outputtet. Dog kan jeg nu, efter at have installeret driveren fra AMD, vælge 5.1 under Lyd --> Lydenhed i VLC Player. Men der kommer altså ikke surround sound ud af højttalerne (jeg har forresten forstærkeren, en Marantz NR1601, sat til Auto under Surround Mode, da jeg antager, at den under den indstilling automatisk vil afspille i surround hvis det er det signal den modtager).

Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Har du ikke en mulighed for, at vælge "A/52 over S/PDIF" under lyd/lydenhed i VLC? Har du prøvet at genstarte PC'en efter
installation af driveren? Ellers ved jeg sgu snart ikke hvad der kan være galt:-(

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Der skal stadig huskes at vælge et ikke PCM/HD lydspor. VLC kan så vidt jeg ved ikke komprimere om til spdif kompatibel on the fly. Så hvis du vælger et PCM/HD lydspor defaulter den nok bare til 2 kanaler som er max for dit hdmi output.

du kan evt smide en dvd i og se om der kommer surroundlyd ud, bare for at være sikker på at surrounden virker og det er bluray der er gal med :)

Ellegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2012 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke fået hul igennem til flere kanaler, ej heller ved DVD-afspilning. Jeg er ikke computeringeniør eller nørd eller noget, men jeg mener nu alligevel at have forholdsvis god føling med computere og burde på nuværende tidspunkt have fået ét eller andet der indikerer, at jeg ikke spilder min tid. Alle options i samtlige konfigureringsmenuer (og så mange er der trods alt heller ikke!) giver mig kun 2 kanaler. Sidste mulighed er, som jeg ser det, at prøve at få det sluttet til forstærkeren med et minijack-til-coaxial kabel, men da opsætningen af SPDIF-udgangen heller ikke per default viser mere end to kanaler, så frygter jeg, at det heller ikke fører noget surround med sig.

Så jeg hælder lidt til at sælge computeren igen og finde én, der kan trække 5.1 med et enkelt stik. Men hvordan sikrer jeg mig det? Jeg mener, at betegnelsen "Entertainment PC" er noget misvisende når den ikke omfatter surround sound...

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 06 Oktober 2012 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Nissemanden*

Min bærbar er en HP dv6 og her er der ikke nogen optisk udgang. Men det en nok fordi der HDMI udgang. Ikke at jeg har/får brug for optisk.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes